Renault Mégane Club

Mégane I Technisch 1996-2002 => [Mégane I] Motorisch => Topic gestart door: ronaldm op 4 augustus 2005, 15:26:44

Titel: verschil 1.6 8v ------ 1.6 16v
Bericht door: ronaldm op 4 augustus 2005, 15:26:44
Wat is nou t verschil tussen een 1.6 8v en een 1.6 16v  ???
Een nef van me zegt dat je beter een 16v kan nemen dan een 8v
Trekken die harder op ofzo ???

ik wil t nu is echt weten
Titel: Re: verschil 1.6 8v ------ 1.6 16v
Bericht door: bas1984 op 4 augustus 2005, 17:57:43
Citaat van: ronaldm op  4 augustus 2005, 15:26:44
Wat is nou t verschil tussen een 1.6 8v en een 1.6 16v ???
Een nef van me zegt dat je beter een 16v kan nemen dan een 8v
Trekken die harder op ofzo ???

ik wil t nu is echt weten

een 1.6 8v een een phase 1 dus model loopt tot 1999 en is dus de 1.6e en heeft iets van 90 pk meen ik

de 1.6 16v is een phase 2 en begint van 1999 en heeft 110 pktjes onder de kap in....

dus de 1.6 16 v is zowiezo sneller dan de 1.6e

das eigelijk het grote verschil motorisch....
Titel: Re: verschil 1.6 8v ------ 1.6 16v
Bericht door: Stefan op 4 augustus 2005, 18:17:30
een 16v heeft dus 4 kleppen per cilinder en een 8v 2 kleppen per cilinder.
de fase 1 modellen zijn 8v behalve dan weer het topmedel de 2.0-16v
De fase 2 modellen zijn allemaal 16-kleppers
Het is moeilijk om te zeggen dat iets beter is, maar 16-kleppers zijn modernere motoren dan 8 kleppers
idd heb je bij een 1,6 zo'n 20 pk meer en ook het koppel is iets hoger.
16V motoren zijn over het algemeen wel wat nerveuzer en je moet ze meer op toeren houden als je echt snel wilt zijn.
een 1,6-16v is dan ook sneller dan een 1,6-8v ik denk dat je met een 1,6-16v een fase 1 2.0-8v wel aardig bij kunt houden
Titel: Re: verschil 1.6 8v ------ 1.6 16v
Bericht door: ronaldm op 4 augustus 2005, 18:38:00
oke

dus een 1.6 8v heft dus eigenlijk meer koppel bij lage toeren, omdat je een 16v meer op toeren moet houden

8v trekt dus wat harder maar 16v heeft een hogere topsnelheid

zo is t dan ofniet  ;)
Titel: Re: verschil 1.6 8v ------ 1.6 16v
Bericht door: Stefan op 4 augustus 2005, 19:12:31
16v trekt ook wel harder uiteindelijk hoor.
Om hard op te trekken moet je veel toeren maken h
Titel: Re: verschil 1.6 8v ------ 1.6 16v
Bericht door: Decepticon#1 op 4 augustus 2005, 19:36:03
Citaat van: Stefan op  4 augustus 2005, 18:17:30
een 16v heeft dus 4 kleppen per cilinder en een 8v 2 kleppen per cilinder.
de fase 1 modellen zijn 8v behalve dan weer het topmedel de 2.0-16v
De fase 2 modellen zijn allemaal 16-kleppers
Het is moeilijk om te zeggen dat iets beter is, maar 16-kleppers zijn modernere motoren dan 8 kleppers
idd heb je bij een 1,6 zo'n 20 pk meer en ook het koppel is iets hoger.
16V motoren zijn over het algemeen wel wat nerveuzer en je moet ze meer op toeren houden als je echt snel wilt zijn.
een 1,6-16v is dan ook sneller dan een 1,6-8v ik denk dat je met een 1,6-16v een fase 1 2.0-8v wel aardig bij kunt houden

Ik rijd zelf een 2.0 8V en mijn pa heeft een 1.6 16V. Ik denk dat de 1.6 16V qua optrekken iets feller is omdat je langer doortrekt, maar op een langere weg zal de 2.0 8V uiteindelijk iets sneller zijn. Zo voelt het tenminste...
Titel: Re: verschil 1.6 8v ------ 1.6 16v
Bericht door: Megane16v op 4 augustus 2005, 19:39:00
Ik ben bereid om dit "probleem" / "vraag" te testen.....

Rijd zelf in een 2.0 16v

En wil best kijken welke auto sneller optrekt etc etc
Titel: Re: verschil 1.6 8v ------ 1.6 16v
Bericht door: Stefan op 4 augustus 2005, 20:25:25
2.0-16v is weer ff iets anders he
Ik ben meer benieuwd wat het scheelt tussen een fase1 2,0-8v en een 1,6-16v
Wel allebei standaard dan he om een eerlijk vergelijk te hebben
Titel: Re: verschil 1.6 8v ------ 1.6 16v
Bericht door: Jesse op 10 augustus 2005, 22:25:34
Zomaar even een vraagje, is het ook mogelijk om de kop van een 1.6 16v op een 1.6e te zetten? Zo ja wat zou er nog aangepast moeten worden verder of zijn de phase 2 modellen compleet andere motoren?
Titel: Re: verschil 1.6 8v ------ 1.6 16v
Bericht door: Stefan op 10 augustus 2005, 22:31:20
volgens mij is het helaas niet zo makkelijk, maar ik weet het helaas niet precies, misschien 1 van onze supertechneuten ;)
Titel: Re: verschil 1.6 8v ------ 1.6 16v
Bericht door: LVD op 10 augustus 2005, 23:40:36
1.6e 8v:
topsnelheid 184 km/h
acceleratie 0-100 km/h 11,3 s

1.6i 16v:
topsnelheid 198 km/h
acceleratie 0-100 km/h 9,6 s
Titel: Re: verschil 1.6 8v ------ 1.6 16v
Bericht door: Christian de Vriend op 10 augustus 2005, 23:42:47
Ik moet wel zeggen dat met een spagetti spruitstuk,je veel verder door kan trekken,zonder verlies.
zelfs zo dat ik tot zn begrenzing KAN  optrekken,zonder dat die inhoud.
Titel: Re: verschil 1.6 8v ------ 1.6 16v
Bericht door: Stefan op 11 augustus 2005, 00:19:46
ok, maar dat geeft verder geen verschil aan tussen een 8v en een 16v lijkt mij...... ;)
Titel: Re: verschil 1.6 8v ------ 1.6 16v
Bericht door: sjender op 13 augustus 2005, 13:39:26
Ik denk dat je aan de fabrieksgegevens wel kunt zien dat er wel degelijk een flink verschil zit in de 8v of 16v modellen.
Kijk maar naar het verschil tussen de 1.6'jes en het verschil tussen de 2.0'tjes.

Ik denk dat je hieruit wel kan opmaken dat sowieso het vermogen een stuk scheelt (brandstof helaas ook geloof ik ....)

Titel: Re: verschil 1.6 8v ------ 1.6 16v
Bericht door: Christian de Vriend op 13 augustus 2005, 19:45:10
Citaat van: Stefan op 11 augustus 2005, 00:19:46
ok, maar dat geeft verder geen verschil aan tussen een 8v en een 16v lijkt mij...... ;)

een 16v blok kan je meer uit halen dan een 8v,kwa verbruik zou ik het niet weten,ondanks alle aanpassingen,haal ik met gemak 1:12,en als ik zuinig doe 1:14 a 15 ik ben toch best tevrede als ik zie hoe pittig die geworden is vergeleken met het verbruik.

Ben alleen benieuwt wat er gebeurd als mn benzine druk regelaar wordt vervangen door een instelbare,dan zal het verbruik hoger liggen.
Titel: Re: verschil 1.6 8v ------ 1.6 16v
Bericht door: Stefan op 13 augustus 2005, 19:56:17
Over het verbruik kan ik helaas niet mee praten aangezien ik zelf op gas rijd
1 op 10 is dan best aardig in mij geval maar meestal is dit 1 op 9/9,5, maarja, da's ook op gas dan dus
EhPortal 1.39.5 © 2025, WebDev