Beste Forumleden,
Sinds kort ben ik in het bezit van een Renault Megane uit 2004 en ben ik lid geworden van dit Forum.
De Megane heeft alle opties, behalve Cruise control.
Het schijnt dat cruise control wel in de auto zit verwerkt maar alleen de bediening en de activatie in de computer mist.
Om te kijken of de bedrading van de stuurwiel bediening onder de stuurairbag zit, heb ik de airco eraf gehaald (eerst de accu los gekoppeld)
Nadat ik heb geconstateerd dat ik ook nog een andere multischakelaar unit nodig heb met cruise control bediening in de doorvoering, heb ik alles weer terug gemonteerd.
Vervolgens de accu weer aangesloten, maar vanaf dit moment doet mijn tellerpaneel helemaal niks meer.
Geen lampjes en/of aanwijzing van touren/snelheid/benzinetank.
Ik heb alle zekeringen gecontroleerd, deze zijn in orde. (compartiment A en B)
Voor de rest werkt ook alle randapparatuur perfect.
Het lijkt er op dat de elektronica in de tellerklok een klap heeft gekregen met de auto op spanning zetten.
Kan iemand van jullie mij helpen met een tip uit ervaring?
Helemaal fijn zou zijn als iemand mij kan helpen met een aansluitschema van de stekker die het tellerpaneel ingaat.
Dan zou ik de spanning etc. kunnen meten.
Het enige wat wel werkt is het rode lampje dat knippert als de auto uit staat, deze gaat ook uit bij het starten. (anti diefstal)
Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!
Welkom op het forum !-!
Misschien een overbodige vraag, maar heb je alles goed terug ingestoken? :x
Alles loshalen wat je los gehad hebt? Je zal wel iets vergeten zijn.
Dashboard instrumentenpaneel niet toevallig 1 van de 2 stekkers terug gezet?
Of doet ie het wel, maar zie je het niet goed, omdat je de dimmer naar beneden gesteld hebt, dat kan ook nog.
Citaat van: Lucas Hermans op 17 februari 2017, 18:38:40
Welkom op het forum !-!
Misschien een overbodige vraag, maar heb je alles goed terug ingestoken? :x
Dankje Lucas!
Wat ik heb los gehad valt niet veel verkeerd aan te doen, de accuklemmen plus en min, twee stekkertjes van de airbag (ieder een eigen kleur), connector van de toeter en de aarde van het stuur.
Van het klokkenpaneel is niks los geweest.
Citaat van: mark29 op 17 februari 2017, 18:48:12
Of doet ie het wel, maar zie je het niet goed, omdat je de dimmer naar beneden gesteld hebt, dat kan ook nog.
Bedankt voor je reactie Mark, het instrumentenpaneel heb ik niet los gehad.
wel naderhand toen hij het al niet meer deed. deze heeft een stekker die een vergrendeling heeft om zichzelf te klemmen.
De dashboard verlichting staat maximaal en is alleen te zien bij het LCD van de radio.
Het paneel is niet alleen niet verlicht maar doet verder ook niks met de wijzers van de snelheid toeren en benzine.
Wel vreemd dat je alle opties hebt (welke?), maar geen cruise control.
Met belgische import komt het wel eens voor.
Owja het klokkenspel, ja geen idee dan.
Wel heel toevallig.
Ik zou nog eens alle voedingen controlen.
En anders ac tronics in almelo het paneel laten controleren, maar eerst nog even de clip eraan, functies laten controleren.
Citaat van: Tedo op 17 februari 2017, 20:48:51
Wel vreemd dat je alle opties hebt (welke?), maar geen cruise control.
Het is inderdaad een import auto uit België.
Alle opties was misschien wel overdreven, maar daar bedoel ik mee Xenon lampen, mistlicht, climatecontrol enz.
Dat is normaal niet een standaard model, in Nederland werden trouwens alle modellen met CC geleverd.
Citaat van: mark29 op 17 februari 2017, 21:02:20
Owja het klokkenspel, ja geen idee dan.
Wel heel toevallig.
Ik zou nog eens alle voedingen controlen.
En anders ac tronics in almelo het paneel laten controleren, maar eerst nog even de clip eraan, functies laten controleren.
''de clip eraan'' bedoel je mee uitlezen met de OBD communicator?
Ik heb toevallig een klokkenspel op de kop getikt voor 25 euro met dezelfde KM stand.
Deze word morgen bezorgd, dan ga ik proberen of hij een teken van leven geeft.
Of hij gaat werken weet ik niet, het schijnt dat je een ander klokkenspel weer moet laten inlezen.
Maar het lijkt mij dat ik in ieder geval iets zou moeten zien gebeuren op het display, wat nu niet het geval is.
Mocht het dan wel gewoon werken dan weet ik dat ik mijn huidige klokkenspel kan laten maken.
De dealer heeft een clip. Die kan jou zo uitsluitsel geven.
En bij een eventueel defect paneel in contact brengen met een reparateur. Zoals ac tronics in almelo.
Met alleen een obd tester kan je niet veel.
Ik heb exact hetzelfde gehad. Klokken eruit gehad, weer teruggestoken en toen deed ie het niet meer :neen:
Alles geprobeerd, geen resultaat. Uiteindelijk heb ik op de sloop een andere gehaald (100 euri), maar die moest toen wel weer worden ingelezen bij de dealer (60 euri). Alles werkt nu wel. maar mijn km-stand klopt nu niet.
Beter is om je eigen klokkenspel te laten repareren, zie tip Mark29. !-!
Nou klokkenspel klinkt zo onzedelijk.
Vandaag heb ik het instrumentenpaneel vervangen.
Nu blijkt dat mijn paneel wel degelijk kapot is gegaan door de accu los en vast te halen, want het nieuwe paneel werkt!
Ik verwachte eerst dat ik het nieuwe paneel zou moeten laten inlezen bij de garage maar hij werkte meteen al met alle functies.
Zelfs nog extra functies, eerst was mijn ''autootje'' rood in het display en kon alleen aan en uit, je zag dus niet welke deur.
Nu bij dit paneel is het autootje echt op een display weergegeven en zie ik welke deuren open zijn.
Voor dat dit probleem is gekomen had ik al de cruisecontrol/begrenzer schakelaar geplaatst in het dashboard, maar deze reageerde toen nog nergens op.
Ik wilde eerst de stuurbediening plaatsen en dan de functie laten activeren in de garage.
Maar nu ik de klok heb vervangen is de functie opeens bedienbaar, maar kan ik hem nog niet gebruiken omdat ik het stuur nog nog moet vervangen.
Helaas heb ik nu wel een foutmeldingen die ik eerst niet had, wielsensor defect.
Daar iemand nog tips over?
Wielsensoren kan je laten inlezen of eruit programmeren als je ze niet hebt, de melding verdwijnt dan en het plaatje geeft weer 4 wielen.
Zoals MarcN zegt, dit heb ik ook laten doen bij de dealer. en werkt prima. de andere optie is wielsensoren monteren in je banden en deze inleren op je auto. kost iets meer maar dan krijg je wel melding wanneer de druk in je banden lager wordt.
Als je de oude (defecte) klok nog hebt zou ik deze wel van je over willen nemen tegen verzendkosten.
Gr, Frank
Ik heb een Renault Clip gekocht, aangezien het uitlezen bij Renault best prijzig is heb je de kosten er zo uit.
Dan kan ik zelf de functie uitschakelen en tegen de tijd dat ik ze plaats de sensoren inleren.
De klok houd ik nog even achter de hand, mocht die andere ook weer kapot gaan bij het loshalen van de accu.
Dan kan ik deze laten repareren.