Goedenavond..
Een vraag wat jullie bevindingen hierover zijn......
Ik ben in het bezit van een megane estate 1.4 tce 130 van bouwjaar 2011. Nou valt mij het brandstofverbruik van deze auto heel erg tegen. Heb meerdere tankbeurten gemeten en kom eigenlijk niet zuiniger uit dan 1 op 9,5 tot 1 op 10.
Dit is stadsverkeer gecombineerd met snelweg. Proberen ons altijd aan de schakelindicator te houden.
Tijdens vakantie naar Frankrijk was het gemiddelde verbruik over 2800km 1 op 10,5. Rijden niet harder dan 130.
Hoor wel wat jullie bevindingen zijn !
Dit is vrij hoog.
Ik rijd met mijn Meg III 1.4 TCe grand tour gemiddeld 1:13.
Ik tank wel altijd BP Ultimate en houd mijn NIET aan de schakelindicator. Heb ook niet altijd de airco aan en ik rij voornamelijk polderweg en 25 km per dag.
Ik kom niet onder de 2000 t/min dit omdat het beste koppel tussen de 2000 en 2500 t/min ligt en dus de motor op zijn sterkst is.
Moet wel eerlijk zeggen dat als mijn vriendin er mee rijd het verbruik nog lager ligt die presteert het om zelfs 1:14 te halen. Maarja dat is een vrouw en rijd heel rustig. Ik ben een wat doorrijder.
Jeroen
Ik rij 1:11,7 gemiddeld. Hou sinds aanschaf van de auto het verbruik bij via Autoweek. http://www.autoweek.nl/verbruik/16706/renault-megane-estate-tce-130-bose-2012
Ik rij met name korte afstanden (lees: 15km met veel stoplichten en rotondes). Daarbij is dit verbruik wel te verwachten. Daarnaast rij ik ook op 18" velgen met brede banden wat natuurlijk ook geen positieve invloed heeft. Langere afstanden en snelwegen is het verbruik beduidend lager.
Ik kan er mee leven, auto's kosten geld en ik hou van doorrijden :P
Oke die van mij verbruikt dus teveel....kan dit een technische oorzaak hebben ? Volgens mij kan het aan onze rijstijl niet liggen. Hoe ik mijn best ook doe kom niet zuiniger uit.
Citaat van: jordielansink op 18 december 2016, 22:05:25
Oke die van mij verbruikt dus teveel....kan dit een technische oorzaak hebben ? Volgens mij kan het aan onze rijstijl niet liggen. Hoe ik mijn best ook doe kom niet zuiniger uit.
Nogmaals stap eens af van die schakelindicator en schakel weer eens op je gevoel. Kan technische zijn maar dat is natuurlijk lastig zeggen via een forum. Het verbruik (inspuiten van brandstof) is van een heleboel parameters afhankelijk en je zult een goede garage moeten hebben die aan de hand van al die parameters kan zien of er iets afwijkt wat tot een hoger verbruik kan veroorzaken. Komt je motortemperatuur wel snel op temperatuur of blijft deze lang koud?
Komt gewoon snel op temperatuur. Garage zegt dat er niets aan de auto mankeert dus ik denk dat ik er mee moet leren leven.Als ik dit wist was ik niet voor een turbo motor gegaan. Dacht juist dat die zuiniger zijn dan atmosferisch.
Die 1:14 van je vriendin doet ie bij mij ook in zuinige tijden. Veel meer haal ik er ook niet uit.
Citaat van: Daan op 19 december 2016, 11:21:51
Die 1:14 van je vriendin doet ie bij mij ook in zuinige tijden. Veel meer haal ik er ook niet uit.
Ikzelf haal het niet maar dat ligt aan mijn rijstijl. Maar beter dan 1:14 halen wij ook niet.
Maar dat vind ik prima voor zo'n auto en motor combinatie, fabrieksopgave haal je toch bijna nooit.
Maar zoals de topicstarter aangeeft rond de 1:10 vind echt een te hoog verbruik.
Pas je wel het 'nieuwe' rijden toe? Dan zou een lager verbruik zeker te realiseren moeten zijn. Rij je flink door, dan verbruiken ook de relatief kleine turbomotoren bijna allemaal rond de 1:10. Zelfs de nieuwe 1.2 Tce 130.
Je verwacht dus een beter verbruik maar in de praktijk maakt het niet zoveel uit, zelfs met een Tce 180 haal je dit soort cijfers en op de lange afstanden zelfs beter. 1:13 is dan reeël haalbaar. Nu korte stukjes in de winter is dan ook niet best met 1:9. Maarja, je houdt van autorijden of niet.
Het nieuwe rijden is slecht voor de motor. Dus niet aan beginnen.
Waar tank je altijd? Als je bij de prijsvechters tankt, dan krijg je dus ook slechtere benzine.
Beter dan 1 op 10 word het bij mij momenteel ook niet meer in deze koude tijden :neen:
1 op 9 ook al een keer gescoord.
Ik moet trouwens wel zeggen dat ik er niet erg veel op let of ik zuinig aan het rijden ben of niet.
Misschien als je heel behoudend gaat rijden dat ik 1 op 11 haal momenteel.
Maar in de afgelopen vakantie met lange stukken ook al ruim 1 op 13 weten te halen.
Gaat wel om een TCe 180 dus
Citaat van: mark op 21 december 2016, 12:58:48
Het nieuwe rijden is slecht voor de motor. Dus niet aan beginnen.
Waar tank je altijd? Als je bij de prijsvechters tankt, dan krijg je dus ook slechtere benzine.
Hier ben ik het volkomen mee eens.
Met het nieuwe rijden ga je juist meer verbruiken omdat je in een heel laag toerental rijd wat de motor absoluut niet fijn vind en dus ook meer gaat verbruiken.
Je kan echt beter wat meer toeren maken en het nieuwe rijden links laten liggen.
Momenteel staat mijn boordcomputer op 7.2L/100km
In de warme maanden is dat 6.8L/100km
Maar nogmaals ik tank altijd bij de BP en dan de BP ultimate.
Citaat van: mark op 21 december 2016, 12:58:48
Het nieuwe rijden is slecht voor de motor. Dus niet aan beginnen.
Waar tank je altijd? Als je bij de prijsvechters tankt, dan krijg je dus ook slechtere benzine.
Tank altijd bij avia. Gewoon euro95
Citaat van: A110 op 21 december 2016, 17:33:22
Hier ben ik het volkomen mee eens.
Met het nieuwe rijden ga je juist meer verbruiken omdat je in een heel laag toerental rijd wat de motor absoluut niet fijn vind en dus ook meer gaat verbruiken.
Je kan echt beter wat meer toeren maken en het nieuwe rijden links laten liggen.
Momenteel staat mijn boordcomputer op 7.2L/100km
In de warme maanden is dat 6.8L/100km
Maar nogmaals ik tank altijd bij de BP en dan de BP ultimate.
Ik blijf het een hoog verbruik vinden, als ik t wist was ik niet voor een Renault gegaan. Vind stoelen ook tegenvallen. Zit positie is ook stukken minder als bij de Seat Leon die ik hier voor had. 1 op 10 is voor een 6 cillinder normaal vind ik niet voor zo'n kleine motor. Prestaties vallen ook me ook tegen was 140pk 320nm gewend..
Nou weet ik niet wat je nu bedoeld of je nu mijn verbruik hoog vind ik zit gemiddeld op 1:13 wat een keurig verbruik is voor zo'n klasse auto.
Of bedoel je dat je je eigen verbruik te hoog vind. Ik heb al gezegd dat is aan de hoge kant 1:10 moet gewoon veel beter kunnen.
Daarom hebben we adviezen gegeven maar dan zal je dat wel moeten gaan proberen. Dus niet het nieuwe rijden aanhouden, ga eens bij een gerenomeerd tankstation tanken en niet bij een "witte" pomp (kwaliteit is gewoon minder). En laat je niet zomaar afschepen bij je dealer/garage.
Als er bij uitlezen geen storingen aanwezig zijn wil dat niet zeggen dat er ook niks aan de hand is. Er kan een parameter afwijken maar nog wel binnen de marge van de computersoftware vallen waardoor er dus geen storing optreed maar het kan wel resulteren in een hoger verbruik.
En wat voor bandenmaat en merk heb je onder de auto zitten? Dit is ook een grote boosdoener voor een hoger verbruik. Met mijn winterbanden (kleinere maat) rijd ik ook nog eens een stukje zuiniger.
En ja stoelen is een kwestie van smaak, ik vind ze heerlijk zitten en met mijn 1.93 kan ik wel uren in mijn stoelen zitten en rijden zonder moe te worden.
Maar ik denk dat je de auto beter kan gaan inruilen voor een VAG auto want je zal dus nooit aan een Renault kunnen gaan wennen. En appels en peren kun je niet met elkaar vergelijken. Het zijn totaal verschillende auto's.
Fijne kerstdagen gewenst.
Jeroen
Citaat van: A110 op 24 december 2016, 11:05:53
Nou weet ik niet wat je nu bedoeld of je nu mijn verbruik hoog vind ik zit gemiddeld op 1:13 wat een keurig verbruik is voor zo'n klasse auto.
Of bedoel je dat je je eigen verbruik te hoog vind. Ik heb al gezegd dat is aan de hoge kant 1:10 moet gewoon veel beter kunnen.
Daarom hebben we adviezen gegeven maar dan zal je dat wel moeten gaan proberen. Dus niet het nieuwe rijden aanhouden, ga eens bij een gerenomeerd tankstation tanken en niet bij een "witte" pomp (kwaliteit is gewoon minder). En laat je niet zomaar afschepen bij je dealer/garage.
Als er bij uitlezen geen storingen aanwezig zijn wil dat niet zeggen dat er ook niks aan de hand is. Er kan een parameter afwijken maar nog wel binnen de marge van de computersoftware vallen waardoor er dus geen storing optreed maar het kan wel resulteren in een hoger verbruik.
En wat voor bandenmaat en merk heb je onder de auto zitten? Dit is ook een grote boosdoener voor een hoger verbruik. Met mijn winterbanden (kleinere maat) rijd ik ook nog eens een stukje zuiniger.
En ja stoelen is een kwestie van smaak, ik vind ze heerlijk zitten en met mijn 1.93 kan ik wel uren in mijn stoelen zitten en rijden zonder moe te worden.
Maar ik denk dat je de auto beter kan gaan inruilen voor een VAG auto want je zal dus nooit aan een Renault kunnen gaan wennen. En appels en peren kun je niet met elkaar vergelijken. Het zijn totaal verschillende auto's.
Fijne kerstdagen gewenst.
Jeroen
Dag Jeroen,
Tank altijd wel kwaliteitsbrandstof. Avia lijkt me toch goed...
Maar ik ga de adviezen uitproberen en dan zullen we zien.
Ik wil niet negatief doen over Renault hoor, zijn gewoon bepaalde dingen waar ik aan moet wennen denk ik. Ik had hiervoor ook een een 2.0 tdi is dus ook niet te vergelijken met deze motor denk dat het me daarom ook tegenvalt. Met deze auto moet ik terugschakelen met lange autobaanhellingen die andere liep er in de 6 tegenop zonder problemen.
Goede feestdagen
Jordie
Jordie,
Het was zeker niet negatief bedoeld hoor.
Maar een diesel kan je zeker niet met een benzine te vergelijken. Diesel staat erom bekend dat ze een hoog koppel hebben.
Tsja Avia........ik geloof dat ze nog wel euro98 hebben dan zou je dat zeker moeten proberen. Liever eens een paar tanken van de grote merken. Ik tank altijd BP ultimate. Hierop rijd mijn auto het fijnst. Dit na diversen brandstoffen te hebben geprobeerd.
Verder zou ik zeggen probeer de adviezen eens op te volgen en kijk wat er gebeurt. 1:10 vind ik ook aan de hoge kant dit kan beter. Maar vergeet niet dat je ook nu weer niet aan een diesel verbruik kan komen.
Succes ermee en laat het weten hoe het gaat.
Oja je hoeft niet te gaan planken maar probeer niet onder de 2000 toeren te komen, de motor voelt zich dan niet fijn is mijn ervaring.
Jeroen
Oke we gaan het proberen en ik laat over n maandje weten of t verbeterd is (Y)
Jordie
Ik zou na een maand weer een update geven...
Heb de adviezen wat betreft het rijden opgevolgd.
Ook ben ik bij de dealer geweest die zeiden dat er een gaatje
In de uitlaat zat en dat dit een boosdoener zou kunnen zijn auto is
Daar dan ook geweest voor reparatie.
Bevindingen zijn dat het verbruik niet verbeterd laatste tank zat ik
Op 1 op 9.6.
Ben er ook achter gekomen dat de trekhaak heel laag zit, tandemasser moest
Ik op de dissel gaan staan om aan te koppelen, is dit normaal ?
Gr,
Jordie
1:9,6? Met mijn 2.0 TCe rij ik zelfs nog zuiniger. Daar klopt iets niet.
Is die 9,6 wat de boordcomputer aangeeft of eigenhandige berekening?
Ik heb even met een laguna 2 liter turbo gereden, met 170pk
Dat was ook zuiniger, en dat rijd een stuk vlotter dan een tce met 130 pk.
@jordielansink:
Trekhaak: Er is een trekhaak geweest die NIET aan de wettelijke eisen voldeed. Ik heb destijds een nieuwe van de dealer gekregen . Tip: Even meten en kijken wat de wettelijke eis. Niet goed? ga naar de dealer.
Citaat van: Jeroen2016 op 30 januari 2017, 16:37:27
@jordielansink:
Trekhaak: Er is een trekhaak geweest die NIET aan de wettelijke eisen voldeed. Ik heb destijds een nieuwe van de dealer gekregen . Tip: Even meten en kijken wat de wettelijke eis. Niet goed? ga naar de dealer.
Bedankt voor antwoord! Ik ga het opzoeken en dan langs de dealer!
Citaat van: Daan op 30 januari 2017, 09:26:43
Is die 9,6 wat de boordcomputer aangeeft of eigenhandige berekening?
Dat is het verbruik wat ik zelf heb berekend.
1.4 tce coupé :1 op 14, 75% snelweg 125 km/u en 25% stad. Werkelijk verbruik.
Citaat van: mvho. op 5 februari 2017, 12:21:04
1.4 tce coupé :1 op 14, 75% snelweg 125 km/u en 25% stad. Werkelijk verbruik.
Netjes :) ben weer een tank verder maar blijf steken op 1 op 10,1 ....grotendeels stad dat wel.....
Nog steeds niet tevreden over brandstof verbruikt megane...op en neer naar oostenrijk geweest..gemiddelde verbruik bleef steken op 1 op 10,1.
In de winter, met een flink bepakte auto naar Oostenrijk. Rijstijl? 1:10 klinkt slecht maar wellicht te verklaren. Mijn vrouw rijdt momenteel een geschatte 1:8 met haar Cc automaat 2008. Reed ze met de Scenic 2.0 automaat 1998 ook ongeveer. Slecht? Korte ritten.
Reed met die Scenic volbepakt en dakkoffer op en neer naar Spanje in de zomer 1:12.7. Best.
Stadsverkeer is killing voor je verbruik, net als file rijden.
Citaat van: jordielansink op 25 februari 2017, 20:00:17
Nog steeds niet tevreden over brandstof verbruikt megane...op en neer naar oostenrijk geweest..gemiddelde verbruik bleef steken op 1 op 10,1.
Ik weet niet hoe de auto beladen was, dakkoffer, hoeveel man en bagage in de auto?
Heb je door kunnen rijden of veel file's gehad?
Maar als je het te hoog vind waarom laat je er dan niet een keer goed naar kijken? Er zijn nu diversen mensen die een beter verbruik halen dus dan moet dat met jou auto toch ook kunnen, ofwel er is iets waardoor jou auto een hoger verbruik heeft. Daar moet dan toch eens goed naar gekeken worden en opgelost worden anders blijf je je eraan ergeren terwijl dat misschien helemaal niet hoeft.
Ik wil er ook wel een keer naar kijken maar dat kunnen we dan beter even via PB overleggen.
Ik heb deze week mijn auto uit moeten geven aan m'n broer omdat ik in zijn auto een nieuw vliegwiel met koppeling moest plaatsen. Hij heeft er heel de week meegereden en ik zag op de boordcomputer een verbruik van 7,8 L/km, hoger dan ik rijd (6,8L/km).
Uitgerekend een verbruik aan de pomp (tank was leeg en moest gisteren tanken) van 1:12 en ik kan zeggen dat mijn broer doorrijd en hij afgelopen donderdag 3 uur in de file heeft gestaan rondom Rotterdam ivm de wind. Dus dan is mijn auto nog zuiniger dan jou auto. Dan is er gewoon iets niet in orde. Daar moet gewoon eens goed naar gekeken worden.
Jeroen
Dag Jeroen,
bedankt voor je reactie. Zaten met 2 personen en bagage in de auto...reed constant rond de 130.
Auto is al keer terug geweest naar de dealer die zeiden dat er een gaatje in de uitlaat zat en dat dit ook een oorzaak kan zijn. ( wat me heel sterk lijkt ) Vreemd genoeg geeft de boordcomputer na het bezoeken aan de dealer nou een nog ongunstiger verbruik aan dan eerst en komt overeen met het daadwerkelijke verbruik. Ik kijk het nog 1 tankbeurt aan en dan breng ik hem weer naar de dealer toe. Chef werkplaats bij dealer zegt wel dat het verbruik acceptabel is voor een benzinemotor. Hebben mij toen ik de auto heb gekocht gezegd dat tijdens stadsverkeer 1 op 13 haalbaar moet zijn.
In elk geval bedankt voor je aanbod, wanneer er vanuit de dealer geen oplossing komt ga ik er zeker op in.
Jordi
Vandaag eens ff een stuk 130 gereden met de Break.
(http://i67.tinypic.com/30skj0y.jpg)
Rond het naar boven af = 1:12.5. Oudere Megane, andere motor maar zou eigenlijk bij een modernere Megane, wat wel een wat grotere auto is, toch op zijn minst hetzelfde verwachten. Dus ja, wat zuipt ie van jou :-/
Wat voor motor heb je dan ? 2.0 ?
Ik zal ook keer foto maken weet niet exact verbruik met die snelheid maar er maar vanuit dat het hoger ligt...
Jordie
Citaat van: Nikk op 27 februari 2017, 19:08:51
Vandaag eens ff een stuk 130 gereden met de Break.
(http://i67.tinypic.com/30skj0y.jpg)
Rond het naar boven af = 1:12.5. Oudere Megane, andere motor maar zou eigenlijk bij een modernere Megane, wat wel een wat grotere auto is, toch op zijn minst hetzelfde verwachten. Dus ja, wat zuipt ie van jou :-/
Ik heb laatst is geprobeerd op zo zuinig mogelijk te rijden op de snelweg.
Dus lekker kalmpjes achter de vrachtwagens aan. Heb ik dus uitgerekend bij de benzine pomp, netjes 1 op 15 over 450 km.
Dus niet volgens m'n verbruiks metertje.
Als ik dan m'n verbruiks metertje moet geloven, dan doet die 4,2 op 100, achter een vrachtwagen.
Normaal doet mijn hatchback tussen de 1 op 12 en 12,5, met zware voet.
Ben nog nooit onder de 1 op 11 gekomen (gemiddeld op een tank), lukt me gewoon niet. 8)7
1.6 16V Jordie. Het is natuurlijk een oudere Megane die wat kleiner is als wat jij rijdt maar zou van jou auto inderdaad toch wat beters verwachten als 1:10 ish bij 130 km/u. Rij bovendien nog een automaat ook en hoef niet al teveel moeite te doen lijkt het ( heb de auto nog niet zo lang ), om richting 1:14 gemiddeld te halen.
http://www.autoweek.nl/autotest/renault-megane-estate-14-tce-130-dynamique-2009/
Zelfs autojournalisten lukt 1:12,3