Ok vandaag de GT opgehaald, dik tevreden natuurlijk, maar toch ook lichtjes teleurgesteld.
Ik (en de dealer ook trouwens) was ervan overtuigd dat er dodehoek waarschuwing op zou zitten (lampje in de buitenspiegel die oplicht als er iemand in de dode hoek zit)
Maar helaas, nu blijkt dat dat alleen op goedkopere modellen zit en na het nachecken van prijslijst folders blijkt dat er inderdaad in te staan, daar hebben we beiden dus flink overheen gekeken.
Maar ik weet wel 100% zeker dat ik dodehoek waarschuwing kon kiezen bij het samenstellen vd GT op de renault website (3 maanden geleden), maar die pagina ligt er op dit moment uit, dus ik kan dat niet checken of dat nog steeds zo is. Maar ik heb het toen uitgeprint en daar staat bij 'blind spot warning' als extra optie (het was onderdeel van een pack).
Dus ik vroeg me af er hier early-adapters zijn die een GT hebben met deze blind spot warning optie.
De dealer gaat nu kijken of het misschien achteraf nog ingebouwd kan worden.
Van de week nog een online cursus moeten maken, kwam dit onder andere ook aan bod.
Maar welke precieze uitvoeringen het heeft, geen idee, daar houd ik mij niet mee bezig.
Maar zo heel spannend is het niet, zelf kijken blijft altijd het veiligste.
Ook met die camera, kleine dingen zoals kinderen, voetgangers enzo kan die wel over het hoofd zien, en het is eenmaal weers gevoelig, regen, mist, sneeuw enz blijft een h#####punt.
Maar al die dingen blijven een mooie stap voor de toekomst naar en steeds veiliger verkeer.
Zo censuur, h#####punt word weg gepiept.
H e i k e l p u n t is toch geen gek woord?
Da's inderdaad gek.
het probleem zal zitten in eik el... scheldwoord..
Vind het censuur al een probleem, maar goed....
offtopic: ik heb het idee dat het zo'n beetje standaard is, bij de installatie komt het waarschijnlijk al mee.
Accesoires die niet op de lijst staan maar wel geleverd worden zeg maar..
ontopic: wel bizar dat het niet op een gt zit, maar wel op andere modellen.
Heb op 30 december een GT besteld ( helaas nog niet in bezit ), de dealer vertelde mij dat de GT het idd niet heeft en dat het te maken heeft met een bepaalde frequentie van deze optie en dat dit storing geeft icm de motor van de GT....
Ben op zich redelijk technisch onderbouwd maar kan het niet helemaal plaatsen, persoonlijk vind ik het geen enkel probleem, vertrouw liever op mijn eigen ogen
Klinkt inderdaad vreemd, een frequentie kan de motor storen ?
Anyway, kan ook niet zeggen dat ik het mis, ik baalde gewoon omdat ik alle gadgets (opties) op de auto wilde hebben.
Maar ze komen als het goed is (hoop ik) nog met een topview camera systeem als accessoire, dat zou dan een beetje compenseren.
wat ze mij vertelde, precies andersom, de motor zou het blind spotsysteem kunnen verstoren waardoor het niet betrouwbaar zou zijn
ben ook gadget freak dus heb ook aantal extra opties op mijn GT besteld maar wachten is zooooooooooooooooooooo moeilijk :)
Inmiddels lijkt ook de GT toch blindspot te hebben. Althans, de hatchback bij een dealer heeft de lampjes in het spiegelglas. Maar... zit het er dan ook op? Dat wist die dealer niet.
Op het Autoweekforum zag ik van iemand een reactie van september 2017, die aangaf dat blindspot er wel weer op zit.
Al met al, 4 januari arriveert mijn GT Estate bij de huisdealer. En ja, ook voor mij geldt: wachten duur te lang, dus in de tussentijd maar lekker details uitzoeken.
Was bij mijn Bose edition (geleverd begin november) onderdeel van het Easy Life Pack.
Onderdelen van het easy life pack zijn:
- Blind Spot Warning
- Easy park assist (automatisch inparkeersysteem inclusief achteruitrijcamera
Dit was toen een actie, werd gratis meegeleverd op de auto. Of dat nu nog zo is weet ik niet.
Klopt, maar er staat een sterretje of opmerking bij in de huidige brochure. Zie de prijslijst:
https://prijslijst.renault.nl/megane/pdf/compleet.pdf
Easy Life Pack
• Parkeersensoren vóór, zij en achter met achteruitrijcamera en
optische en sonische weergave
• Easy Park Assist (automatisch inparkeersysteem)
• Blind Spot Warning (niet op GT)
Waarde van dit pakket bedraagt €950 - U betaalt €395
Maar... de prijslijst is van mei 2017. Op de Franse brochure staat hetzelfde (in het Frans uiteraard), op de Duitse brochure/prijslijst staat de uitzondering niet meer. Kortom, wie heeft een recente GT en wél blindspotwarning.
Ik heb Easy Life-pack (een van de twee pakketten die op een GT mogelijk zijn) vooral gekozen voor de achteruitrijcamera. Automatisch inparkeren kan me gestolen worden. BlindSpot zou leuk meegenomen zijn.
Even een update. Mijn Estate GT welke met 1,5 week binnenkomt bij de dealer heeft Blind Spot. Althans, dat zegt de ICM-uitdraai met de fabrieksopties. Een enorme waslijst, maar hij staat er tussen.
Ook bij Renault Nederland gevraagd wat de technische achtergrond is voor het eerst niet beschikbaar zijn en nu mogelijk wel.
De eerste mogelijk aanwijzing zou kunnen zijn dat de bumperpartij anders is, en daarmee ook de software aangepast moet worden omdat sensoren mogelijk op een net iets andere plek zaten. Het wordt nog wel even nagevraagd bij de technische dienst, puur om mijn technische interesse te beantwoorden.
Niettemin, volgens de lijst heeft mijn GT wel dode hoek waarschuwing. Tussen kerst en oud/nieuw weet ik het zeker ;)
Ik ben benieuwd of de GT het nu wel gaat hebben.
Als de fabrieksuitdraai klopt (lijkt me wel) dan zit het er op. Komende week weet ik het ;)
De GT ziet er uiterlijk net even lekkerder uit maar de Bose heeft toch net dat beetje extra standaard luxe zoals de nog aanwezige mistlampen, midden armsteun achterin en fatsoenlijke stoelen die beter passen bij een 1.5 dci :).
Ik heb alle toeters en bellen besteld op mijn 3 maanden geleden afgeleverde Bose SW met inmiddels 17K op de teller behalve de leren bekleding, blind-spot werd standaard mee geleverd in het easy live pack. (actie bij Renault)
Het enige waar ik me nu flink aan irriteer zijn de LED koplampen >:(
In de flinke winterse buien met sneeuw raakte ik s'nachts helemaal het zicht kwijt omdat de sneeuw blijft plakken aan de LED koplampen, ik heb diverse keren moeten stoppen om de lampen schoon te maken ( per dag 270km w-w verkeer ).
Koplampen worden niet warm genoeg om de sneeuw te laten smelten zoals dit met gloeilampen wel gebeurde, echt een veiligheid issue.
Ga dit nog wel met Renault communiceren, ga eind januari naar Oostenrijk maar ik hoop wel dat ik zicht houd op de weg.....
Mijn GT is gister binnengekomen bij de dealer, en heeft blindspot weer. Overigens ook gewoon de midden armsteun achterin hoor en meer dan fantastische sportstoelen. Maar dat laatste is net wat je zoekt in een auto natuurlijk. En mistlampen? Ik heb ze op mijn III nog nooit aangehad... Ziet er ook niet uit ook overigens, halogeen mistlampen i.c.m. xenon. Nee, die ga ik niet missen. ;)
Dat dichtsneeuwen van de koplampen is wel een ding inderdaad. Koplampsproeiers zijn niet meer verplicht, daarmee kon je het er nog vanaf spuiten.
Om het topic wat op te fleuren op deze saai grijze dag:
(https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/26167869_1521638174570948_9116356605834375194_n.jpg?oh=156ce5c425dc7d9de26dca50a17791ca&oe=5AC36697)
Komplampsproeiers waren nooit verplicht op led, enkel bij xenon.
Ah, klopt ook. Helemaal gelijk. Bij xenon zijn ze nu niet meer verplicht, dat was het.
Mooie GT trouwens, dat blauw is ook wel een mooie kleur.
Al ben ik toch blij dat ik voor een rode heb gekozen.
Citaat van: adinsx op 30 december 2017, 14:38:54
\ En mistlampen? Ik heb ze op mijn III nog nooit aangehad... Ziet er ook niet uit ook overigens, halogeen mistlampen i.c.m. xenon. Nee, die ga ik niet missen. ;)
Dat dichtsneeuwen van de koplampen is wel een ding inderdaad. Koplampsproeiers zijn niet meer verplicht, daarmee kon je het er nog vanaf spuiten.
Om het topic wat op te fleuren op deze saai grijze dag:
(https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/26167869_1521638174570948_9116356605834375194_n.jpg?oh=156ce5c425dc7d9de26dca50a17791ca&oe=5AC36697)
Op de III had je waarschijnlijk halogeen of Xenon met koplampsproeiers, nu zijn de mistlampen in dit geval een welkome oplossing om wat licht op de weg te houden bij sneeuw......maar ja, het sneeuwt gelukkig niet elke dag.
Mooie kleur, en ook lekker uitgerust met het glazen schuif/ kantel dak.
Veel plezier met je nieuwe aanwinst !-!
Klopt, bi-xenon meesturend op de III. En mistlampen heeft de IV GT niet, gewoon hard genoeg rijden zodat de sneeuw eraf waait dan maar... o-)
En goed gespot het glazen dak ;). Denk er nog over om de rest van het dak zwart te wrappen tot de achterspoiler, maar dat komt van de zomer wel ergens.
@knight-rider
Rouge Flammé hebben we al op de auto van miss adinsx, een Clio IV Estate
Gefeliciteerd. Hele mooie auto.
Blauw en rood vind ik prachtig voor de megane. Ik heb jammer genoeg een grijze.
Citaat van: adinsx op 2 januari 2018, 13:27:05
En goed gespot het glazen dak ;). Denk er nog over om de rest van het dak zwart te wrappen tot de achterspoiler, maar dat komt van de zomer wel ergens.
Ik heb een Bose in het zwart, mijn glazen dak sluit hier mooi bij aan !-!
Gistermiddag nog even bij de dealer geweest, en ja Blindspot-warning zit er dus weer op bij de GT:
(https://i.imgur.com/LaMz7SY.jpg?1)
Blijft dus nog de vraag waarom het er in het begin een tijd niet op heeft gezeten :?
Wat de man van Renault Nederland legde me uit dat de software nog niet was aangepast vanwege 4Control op de GT. Hoe het dan in elkaar steekt... geen idee, maar als het software is zou jouw GT het dus ook gewoon moeten kunnen krijgen. Heb je wel de spiegels met de lampjes signalering er in?
In mijn GT van mei 1016 zat dat ook niet tot mijn verbazing.
Om het nog gekker te maken wel start /stop ( op een GT 8)7 )
Verder een geweldige auto, super wegligging, heerlijke stoelen, super snel
!-!
Ik heb die lampjes bij mijn weten niet in de spiegel zitten nee, dus zal het niet enkele een software aanpassing zijn.
Dat er een start/stop op de GT zit vind ik niet zo erg, staat tegenwoordig zelfs op een BMW M3/M4 om maar iets te zeggen.
Heb het dus wel en inmiddels 4000 km op de klok. En ach, leuk even die lampjes die knipperen wanneer de spiegels zijn uitgeklapt en nadat je de auto start. Maar verder... je bent die rechtsrijder toch vlot voorbij.
Eens overigens, rijdt heerlijk de GT al ben ik alweer gewend aan het vermogen.
Alles went. Wel is het tijd om de zomerwielen (Magny Cours) er weer op te gooien want de PilotSport4 banden sturen zoveel beter dan de Alpin5 winterbanden.
En wat betreft start-stop, die gaat gelijk in het rijtje knoppen drukken s morgens mee. Stoelverwarming aan, sportstand aan, start-stop uit. Hoewel, start-stop doet het natuurlijk niet in de sportstand. Scheelt weer voor als ik even terug ga op Neutral. Vooral binnen bebouwde kom wat prettiger.
En inderdaad elke auto, dik of niet, heeft start-stop.
Of zelfs cilinderuitschakeling. Had een week een Giulia Q te leen. Dat heeft 510 pk en 600 Nm uit een V6 biturbo. Liep wel lekker door dus, maar op deellast schakelt ie gewoon een bank uit.
Aparte ECU, gasklep, etc voor beide 3 cilinderbanken. Prachtige techniek.
Edit: hier nog wat foto's van de Giulia geplaatst. Het was een auto waar je met verstand in moet rijden en dat lukte iemand die de auto te leen had na mij niet...
https://www.autojunk.nl/2017/12/gelukkig-hebben-we-de-fotos-nog-giulia-q-kd-514-g
Ik laat die start/stop gewoon aan staan, heb daar totaal geen last van.
En als het mij uitzonderlijk toch als eens gaat irriteren, dan schakel ik die gewoon even uit.
Verder rij ik over het algemeen gewoon in de Comfort stand en als ik zin heb om wat sportiever te rijden zet ik hem gewoon in Sport, zo blijft die Sport stand toch nog speciaal. Wanneer je heel de tijd in de Sport stand rijd dan word je dat gewoon en is er ook niks meer aan.
Ik heb al gemerkt dat de start stop tijdens een hele rit niet in werking komt, ook bij een lange rit.
Even stoppen (motor uitzetten) ergens en dan werkt hij ineens direct weer wel.
Alsof het systeem bij bepaalde criteria de start-stop niet aanspreekt tot de volgende start. Ik vermoed bij lagere spanning, enkele dagen stilstaan bv... dan heb ik dat. Zelfs voor een rit van een paar km. Bij de tweede start werkt het dan ook weer wel.
motor en buiten temperatuur spelen ook een rol bij start/stop. En heb ook geen problemen met start/stop, alleen bij files gaat ie uit omdat het irritant is als je telkens 2 secondes moet stoppen, motor gaat uit en het begint weer te rijden. Maar verder heb ik er weinig last van.
En de sport stand gaat ook alleen maar aan als de weg vrij komt en ik hem eens op zijn staart kan trappen, normaal rij ik gewoon in de neutral stand, voornamelijk omdat als je met de rs knop de sport stand uitzet, dan gaat ie terug in neutral mode ipv de eerder gekozen comfort stand. Ik weet niet of anderen dit ook ervaren hebben of dat dit een bug was en inmiddels is opgelost, heb het al een tijdje niet meer geprobeerd omdat ik ook geen verschil merk tussen neutral en comfort.
even nog over de start/stop, in file rijden en je vind het irritant, gewoon heel zacht de rem gebruiken, dit doe ik ook bij een verkeerslicht en ik wil niet dat die afslaat gewoon de rem heel licht intrappen, dan werkt de start/stop ook niet...
Goeie tip. Had dat vorige week zo ondervonden met een nieuwe Range Rover en had me al afgevraagd of de Megane ook zo zou reageren. Ja dus ... Heb jij een automaat ? Die range wel ... En dan hou je die zo op zijn plaats.. Ik vermoed nu ergens dat dat bij een handgeschakelde bak zoals de mijne niet gaat lukken.
Bij hard de rem indrukken viel de auto wel stil.
Ik heb een automaat, ( gt is alleen automaat ), en hier is het geen probleem mee, eerlijk gezegd denk ik dat het met handbak nog makkelijker is want die kruipt niet als je je rem te licht indrukt, dat doet een automaat wel.
Truc is dat je op zich wel hard kan remmen maar net voordat je stilstaat moet je de rem loslaten en heel licht indrukken, bij handgeschakeld moet je natuurlijk wel opletten dat je niet naar achteren rolt.
Je kan trouwens ook je rem gewoon hard intrappen als je stilstaat even los en fractie van seconde weer vast, dan slaat de motor ook niet af
Bij een handbak is het start-stop systeem gekoppeld aan het koppelingspedaal. Als je deze in z'n vrij laat opkomen slaat de motor af.
Zal combinatie koppeling en rem zijn, dus als je stil staat en de koppeling op laat komen in zijn vrij de rem maar heel lichtjes indrukken, dan slaat ie niet af ( staat volgens mij zelfs in de handleiding van de auto ) :)
Citaat van: Tris op 26 maart 2018, 01:13:36
Bij een handbak is het start-stop systeem gekoppeld aan het koppelingspedaal. Als je deze in z'n vrij laat opkomen slaat de motor af.
Niet helemaal : S/S is bij een handbak gekoppeld aan o.a. snelheid, stand van de versnellingsbak én positie koppeling: bij uitrollen in z'n neutraal zal deze onder de ca. 5 km/h op STOP gaan (mits diverse voorwaarden juist zijn).
Starten kan geactiveerd worden door intrappen van de koppeling, inschakelen van electrische verbruikers (spanning beneden drempelwaarde), bereiken van bepaalde snelheid (aanrollen), behoefte vanuit de klimaatregeling (koelen/verwarmen)
Vandaag getest en mijn vermoeden is bevestigd. Bij een handbak werkt die functie om de motor draaiend te houden niet door de rem even in te trappen. De motor valt dan stil. Het werkt gewoon verschillend, handbak of automaat.
Als je de koppeling intrapt voor de auto tot stilstand of minder dan 5 km/u komt, blijft de motor wel draaien.
Aanrollen : ook achteruit aanrollen start de motor.
Als de laatste beweging 'achteruit' was, valt de motor niet stil.
Ook de beweging vooruit moet een bepaalde afstand of snelheid gehaald hebben om automatisch tot stilstand te kunnen komen
Edit : vandaag geprobeerd op een BMW x5 automaat. Die viel ook gewoon stil als je het rempedaal een beetje ingetrapt hield.