Met een megane blijf je inderdaad sleutelen. 1.5dci 106pk turbo; riem iets losgelopen en 3 tandjes versprongen tussen dieselpomp en nokkenaswiel. Kop er dus af, en (hoe wonderlijk) geen enkele kromme klep noch gat in zuiger. Er zit echter een miniem hoogte verschil tussen de 2e en 3e zuiger op hoogste punt. Hoe kan dat nou? Drijfstang? Of is dat normaal (heb nooit eerder exact daarop gelet met andere autos)
Dan heb je toch echt een drijfstang krom.
Was ik al bang voor, maar zou een minimale verkromming van de drijfstang een probleem vormen?
Zeker weten. Als je de kop eraf hebt is een drijfstang toch ook zo vervangen.
Is een kwaal (geweest) van deze motoren,de kruk/drijfstang lagere willen ook wel
eens problemen geven.
Vind het vreemd dat kleppen prima zijn, maar drijfstang verbogen is van cylinder 3. Ik begrijp dat dit leidt tot vibraties en de zuiger scheef in de boring zit, maar het verschil is maar minimaal. We zijn van plan de motor weer in elkaar te zetten en dan maar zien hoe het gaat.
(http://i3.kym-cdn.com/photos/images/original/000/006/512/DoubleFacePalm.jpg)
Ja facepalm idd, die is hier wel op zijn plaats.
Maar de bert stare kan hier ook mooi.
(https://pbs.twimg.com/media/ByubRMHIgAEVILy.jpg:small)
Haha
Ik dacht eerst lees ik dit noi goed, maar ja dus, ik las het goed.
Als je kop er al af is, dan zou ik maar verder gaan kijken wat er mis is. Uiteindelijk gaat er toch weer een dure koppaking tussen met alle kopbouten nieuw en verse distr. riem. Als je het dan zo in elkaar gooit is al dat geld weg gegooit, als het niet goed werkt. Zowie zo moet een diesel het hebben van zijn compressieverhouding en loopt een cilinder behoorlijk achter.
Hoe weet je dat de kleppen niet krom zijn? Heb ook ooit een gebroken distributieriem gehad, kleppen zagen er nog perfect uit. Maar toch krom, ook een fractie krom betekent dat ze niet goed sluiten.
Ik zou sowieso de drijfstang(en) vervangen, en een koprevisie.
Niet tobben. Gewoon andere motor.
Update: Drukke week, dus pas gisteravond verder gewerkt. Blijkt nu dat cilinders exact zelfde hoogte hebben, maar niet tegelijkertijd! 3e cilinder heeft ook speling op drijfstang. Drijfstang lager stuk? Lagerkap speling of drijfstangmoer losgeschoten? Repareerbaar? Will kop terugzetten (voorlopig) om motorsteun te bevestigen en dan carter weghalen om van onderaf te werken. Kan niet volgens Dialogys, maar kan wel volgens Haynes, dus ga het gewoon proberen. Mocht het niet lukken dan naar sloop; Zou dan al de 2e Megane zijn die ik weg breng naar de sloop in een jaar tijd; misschien krijg ik wel een extra bonus.
Regel dan een andere motor.
Ik heb er vrij weinig verstand van, maar de mannen die hier regelmatig reageren op motorische of mechanische topics weten wel waar ze het over hebben.. Wat maakt dat je het zo graag af wil maken? Volgens mij heeft het weinig nut en is het risico dat je alsnog alles voor niets hebt gedaan, te groot.
Maar goed, je maakt je eigen keuzes.
Als je ruimte op je drijfstang hebt, moet de boel toch uitelkaar. Ik zou kijken voor een ander blok of de auto opruimen. Of je moet veel geld en/of tijd hebben en het blok (laten) revideren. Meestal als er een drijfstang lager stuk is, zitter en ook krassen in de kruktap. Dan moet die geslepen worden. Vaak is de drijfstang blauw gekleurd door de hitte. Dan kun je die weg gooien. Wat je kop betreft: giet met gesloten kleppen wat thinner in de inlaat kanalen en je ziet vanzelf in de verbrandingskamer of de kleppen nog afdichten. Bij een beetje zweten is slijpen misschien nog mogelijk. Bij lekkage komen nieuwe kleppen (en geleiders) om de hoek kijken. Wel een leerzaam klusje, maar kost ook geld en risico's als het fout gaat.
Benzine op de kleppen had ik al gedaan (zo goed en kwaad als het ging) maar de kleppen lekken niet. Zoals je al zei; het is een leerzaam klusje en ik heb het meeste gereedschap toch liggen. Het is de gezins 'runner around' (wegenbelasting is b.v. maar £30 per jaar) dus kan ik'm best even missen. Al met al, ik zal wel zien hoe ver ik kom en eigenlijk wil ik wel weten wat er mis is gegaan. Ik heb zo'n vermoeden dat een van de 'mede-gebruikers' van 5 naar 4 geschakeld heeft i.p.v. naar 6, en dat met vrij hoge snelheid. Kan dat problemen zoals deze veroorzaken?
Kan, maar tot ongeveer 2008 was dit echt een knudde motor.
We hebben ze bij bosjes vervangen, veel met motorschades, drijfstanglager, oliepompen, gaten in blok enz. Toen kwam de megane 3 uit, werd dit blok goed aangepast eindelijk, nu bijna nooit problemen, soms de oliepomp nog.
Regel nou een ander blok, bespaard je de ellende.
Verder reageer ik niet meer hier, toch tegen dovemans oren heb ik het idee.
Verkeerd schakelen heeft er niks mee te maken,je hebt een blok met een bekend probleem,dat heeft
betrekking tot de middelste krukas en drijfstanglagers.
als je alles uit elkaar trekt,vergeet de axiaal lagers niet mee te vervangen.
Kop is (voorlopig) terug om motorsteun te gebruiken. Nu carter eronder vandaan en krukas en lagers bekijken. Klopt als een bus over de middelste lagers, dat is ook waar de speling zit op de drijfstang. Zag op een autoveiling soortgelijke Megane's voorbijkomen; gingen weg voor £80, alleen Punto's doen het nog slechter; £50. Inderdaad waar doe ik het voor, maar zoals eerder opgemerkt, het is een leuk leer traject.
Daar zal je me niet over horen,als je de middelen hebt om het blok uit elkaar te trekken "why not"
wil je het goed doen met dit motor type,trek hem dan helemaal uit elkaar en vervang alle lagers.
Als je wilt leren, dan zou ik deze motor er uit halen, en vervangen door een gebruikt blok. En dan ga je rustig en op je gemak het huidige blok helemaal uit elkaar trekken, en vervangen wat er vervangen moet worden.
Klinkt wel makkelijk om te zeggen (schrijven); 'haal de motor eruit', maar je hebt zeker een brug en werkplaats tot je beschikking? Voor de dhz-ers onder ons die op straat of in (kleine) garage moeten werken is het wel ff anders. voorkant moet eraf, maar waar laat je alles? Airco moet eraf, maar hoe haal je hem leeg zonder apperatuur? Waar komt de takel vandaan om de motor eruit te krijgen? Waar laat je beide motoren? Eind deze week ga ik maar weer eens verder....buiten.
Heb je een punt, maar om dan dus met het stoeptegel tuning motto, een kop eraf te halen, en weer terug te zetten, wat op straat best wat werk is.
En je meer uren kwijt bent, omdat je inderdaad niet de luxe van een brug en dergelijk hebt.
En het eindelijk dicht hebt zitten, en dan vervolgens ligt er nog een drijfstanglager te rammelen, is nog frusterender.
Dan die uren nuttig te gebruiken en meteen een andere motor in te takelen.
Begrijp me niet verkeerd, als je er tegenop ziet om op straat alles te doen, waarom begin je er dan aan? Is dat dan het excuus om een reparatie voor jan doedel te doen?
Overigens, in de werkplaats word ook gewoon de korste weg gekozen, elk uurtje is al teveel, de klant moet het ook gewoon betalen namelijk.
Een blok reviseren is niet meer van deze tijd.
Ben vandaag bezig geweest met een clio, 1.4 16v riem kapot gelopen, cilinderkop iets ingesleten, ja beetje geld besparen en op de gok dichtbouwen om het later als garantie een vastgelopen nokkenas er weer eruit te plukken? Dan de keuze om complete kop te vervangen. Scheelt tijd, risico, en langer termijn geld.
Was overigens ook een klus van richting de 3000 euro, morgen loopt die weer. De klant weer blij, die heeft weer een nette auto die weer als nieuw loopt.
Owja een eigen auto, voorbeeld, ik kocht laatst een laguna, 2 liter turbo, motor kapot gelopen.
Ook cilinderkop nokkenas lager gedeelte iets beschadigd, en drijfstang lagers vlekken, niet gokken, meteen ander blok erin.
De turbo ietsje speling op de as, kon hem weer monteren, als die kapot loopt, moet de motor er daarvoor er weer uit, veel te veel werk, dus meteen een nieuwe turbo erin.
Dus ja even geld er tegen aan gegooit, maar hij loopt als een zonnetje, met alles nieuw erin en de onderdelen oem renault, dus geen gezeik met niet goed passen of iets dergelijks.
Ik zou de keuze nog eens overwegen, waarom je de kop terug plaatst terwijl je weet dat er drijfstang lager schade is, en de daarbij behorende schade aan de krukas zelf.
Sleep de auto anders even naar een garage, laat die airco leeg zuigen. Huur een takel voor een paar tientjes, en schroeven maar.
De bumper even in de tuin leggen, en de rest kan in de kofferbak.
Citaat van: rectornbp op 4 juli 2016, 17:06:46
Klinkt wel makkelijk om te zeggen (schrijven); 'haal de motor eruit', maar je hebt zeker een brug en werkplaats tot je beschikking? Voor de dhz-ers onder ons die op straat of in (kleine) garage moeten werken is het wel ff anders. voorkant moet eraf, maar waar laat je alles? Airco moet eraf, maar hoe haal je hem leeg zonder apperatuur? Waar komt de takel vandaan om de motor eruit te krijgen? Waar laat je beide motoren? Eind deze week ga ik maar weer eens verder....buiten.
Dus? Ik heb ook van 2 auto' s de motor op straat vervangen, als je zeg 3 vrienden hebt die willen helpen heb je geen takel nodig, het is geen V8 van een dikke 200kg....
Zo deed ik het ook toen ik 20 was en een R4 had. Balk boven het blok, touwen eraan en een vriend, die hielp.
Maar eigenlijk is het te zwaar.
Motortakel kun je nieuw kopen, maar ook lenen of gebruikt kopen. Andere optie is een kettingtakel (40E). Als je een carport hebt o.i.d. dan hang je de takel op etc. Een brug is absoluut handig, want je zal ook een paar keer onder de auto moeten zijn. Maar het is op te lossen door de auto op assteunen te plaatsen. Mark, ik weet dat revideren niet van deze tijd is, maar bij RTC gebeurt het nog steeds. Tevens zijn sommige motoren helemaal niet te koop en dan is er maar een oplossing: demonteren, schoon maken, opmeten, repareren, revideren onderdelen vervangen.
Dan heb je het over autos van de jaren 70 80.
Maar daar gaat het in dit geval niet over. De toleranties waren toen nog een stuk groter.
Die k9k motoren zijn zo te krijgen.
Staan een hele rits op onderdelenlijn zie ik, 7 a 800 euro, beetje onderhandelen kan wel met die slopers.
We werken er met z'n 2-en aan met eventueel hulp en advies van een bevriende garagehouder. Vergeet niet dat ik in Engeland woon en dat de economische waarde van auto's hier een stuk lager is. Een zelfde motor (K9K 732 106 pk) met weinig kilometers/mijlen staat hier op Ebay voor 400 euro, maar zelfs dat is veel meer dan de waarde van de auto. Nieuwe lagerset kost net 20 euro en met nieuwe bouten en koppakking blijf ik nog onder de 100 euro. Daar heb ik geen andere motor voor. Mocht het allemaal niet lukken dan is 100 euro weg, maar liever dat dan 400 euro besteden aan een (helaas) waarde-loze auto. Een reden om de Megane te houden is de lage wegenbelasting voor dit type auto; slechts 40 euro per jaar! Eind van de week heb ik weer tijd om eraan te werken.
De som is groter. Wat je nodig hebt: lagerset drijfstangen, kopbouten set, koppakkingset, distributieriem met spanrol en geleide rol, pakkingset onderblok, alle keerringen. Eventueel: waterpomp, drijfstang, krukasslijpen. Als je het eerste deel opteld zit je in de voordelige modus op 200 Euro.
Wacht nu op onderdelen. Zat voldoende speling op drijfstanglager 1, 3 & 4, maar niks op 2. Hoogst waarschijnlijk geen schade aan krukas. Carterpan was lastig los te krijgen, vanwege oliezeef en pomp. Gehandeld volgens Dialogys en oliepomp eerst losgehaald via voorzijde.
Drijfstanglagers zijn nu vervangen, nieuwe koppakking en riem opgezet, alleen een punt van discussie: Op nokkenas-wiel zit een merkteken/punt aan voorzijde en precies een zelfde teken/punt zit ook op het dieselpomp-wiel. Alleen zit er ook een witte streep boven op het pompwiel, wat is nu het juiste merkteken? We hebben maar de 2 punten als referentie genomen, maar deden we daar goed aan?
Ja.
Op de riem staan ook 3 streepjes als het goed is.
1 krukas 1 nokkenas 1 pomp.
Klopt inderdaad en we hebben deze streepjes ook op de merktekens gezet. Op Dialogys staat ook dat er 19 nokjes moeten zitten tussen nokkenas en pompwiel en 51 nokjes tussen pompwiel en krukas. De witte streep boven/achter op het pomptandwiel is niet op dezelfde plek als de gele punt aan de voorzijde. Ik hoop maar dat we het juiste merkteken gebruikt hebben, maar waarom is er een wit merkteken ergens anders op het pompwiel gezet? De riem was al eens vervangen of is er af fabriek een nieuwe streep gezet op het pompwiel voor afstelling?
Die streep zal wel van een beunhaas zijn.
Op de poelies zitten inkepingen die dien je aan te houden, dus met de witte streepjes op de nieuwe riem. Kan niet missen.
De nokkenastandwiel valt met een inkeping in een gaatje in het blok, die kon je blokkeren.
De brandstofpomp tandwiel, inkeping valt ongeveer met het torx boutje op de pomp.
Het is weer voor elkaar en het zaakje draait weer. Voor hoelang weet ik niet, want het 3e lager was niet alleen rond de krukas helemaal ingelopen, maar alle andere drijfstang lagers hadden allemaal krassen van ijzerdeeltjes van het uitgelopen lager. Zijn bang dat ook de krukaslagers een behoorlijke tik hebben gehad. Maar het loopt weer goed, dus we zien wel voor hoe lang. Inderdaad is met zulke schades een andere motor de beste oplossing want de lagerdeeltjes zaten echt overal in en tussen. Bedankt voor alle adviezen en raad over welke merktekens te gebruiken
Was toch verkeerde stip op inspuitpomp-wiel. Veel rook (niet blauw of wit), slecht starten, onregelmatig lopen etc eerst nog toegeschreven aan 'toothing problems', maar riem weer losgehaald en op de andere streep gezet; nu stukken beter. Vreemd maar voor op het tandwiel zit eenzelfde gele stip of pit als op het nokkenaswiel, maar ong. 160 graden verder zit een witte streep voor en bovenop en deze geeft de juiste afstelling, waarom Renault dat toch ooit gedaan heeft?
Maar die kleuren mag je eigenlijk niet aanhouden.
Die inkepingen die tellen.
Dat dachten wij ook; de inkeping of putje in het wiel is belangrijker dan een streep ook al zag het er machinaal aangebracht uit. M'n werkmaat (lid van de Engelse Megane club) vond daar de opmerking dat het eigenlijk niet veel uitmaakt waar het pomp-tandwiel opgezet wordt omdat het een common-rail inspuiting is.
Dit kan een eindeloos verhaal worden en mischien was het inderdaad nog oud vuil etc voordat het beter liep en maakt het niks uit op welk tijdstip het pompwiel staat.
Toch einde verhaal geworden. Motor begon weer te ratelen en moeilijker te lopen, dus lager(s) wederom uitgelopen. Schijnt kwaal van deze motoren te zijn; slechte lagerschalen, alhoewel ik van minder problemen hoor bij Nissan rijders. Als er toch een ruilmotor, of onderblok, ingaat probeer ik eerst bij Nissan te kijken. Kan pas beslissen na de kerstdagen en nieuw jaar.
Was te verwachten.
Je bent in ieder geval van de straat geweest.
Helaas was reparatie econmisch niet meer zinvol en is de Megane deze week opgehaald door de sloperij.