Hallo ik wil graag mijn pen bobines testen door 1 voor 1 de kabels los te maken. Maar kan ik dat met blote handen doen of krijg ik dan een paar volt door m'n vingers?
Ik heb een megane break 1.8 16v 2003
bobine er uit halen,en een bougie er in steken,zijkant van de bougie tegen blok houden,en starten
dan zou je vonken moeten zien,zolamg je de metalen delen niet aanraakt,of ze niet nat zijn,kriig je geen
opdonder.
Maar onder de bobines zitten al bougies? :?
https://www.youtube.com/watch?v=k4kImHFhul0 (https://www.youtube.com/watch?v=k4kImHFhul0)
Om mijn bericht wat kracht bij te zetten zo loopt mijn motor. Of denken jullie niet dat het de bobines kunnen zijn?
Het waarschuwingslampje luchtverontreiniging begint ook steeds te knipperen
Maar dat is heel omslachtig.
Ik trek 1 voor 1 altijd de stekker eraf.
Blijft hij bij cilinder 1, dat is dus aan de bakzijde, lopen, dan is cilinder 1 of 4 defect. Slaat de motor af, dan is cilinder 1 of 4 kapot.
Blijft hij bij cilinder 2 lopen, dan is cilinder 2 of 3 lopen, dan is 2 of 3 defect, slaat de motor af, je raad het al, dan is 2 of 3 defect.
Dan hoef je maar tussen 2 cilinders te gokken, even bobine erin de nieuwe, is hij goed, is hij goed, en anders in de andere cilinder, 50 procent kans.
En geen kans op stroomstoten, zo doe ik dat altijd langs de weg met de pechmeldingen.
Collegas van mij doen ook de boutjes van de bobines loshalen eerst alle 4.
Dan 1 voor 1 de bobine omhoog tillen en kijken welk het minst vonkt, maakt ook een bepaald geluid.
Maar als je een lekkende bobine hebt dan heb je wel eens een stroomstoot te pakken, ik doe dat niet graag zo.
Vergeet niet, als je dit minutenlang achterelkaar door blijft spelen omdat je niet begrijpt wat je aan het doen bent, de motormanagent regelt ondertussen ook bij, dus de kans is groot dat hij dan hoger stationair gaat staan lopen.
Wat ik vergat te zeggen, cilinder 1 en 4 lopen samen en 2 en 3 lopen samen.
Vandaar dat ik het zo beschreef boven.
Nu ook jouw filmpje bekeken, 90 procent zeker dat er 1 bobine kapot is.
jongens bedankt voor de info maar denk dat de renault nu overleden is :'( hij wilde niet meer starten gisteren en ben beetje radeloos.
iemand hier belang bij een donor-auto?
Welke omgeving staat de auto? En wat specificaties van de auto? Dan ben je hem wat vlotter kwijt.
Hij staat in Drachten (friesland). Het betreft hier een 1.8 16v 110pk hier zijn maar weinig van te vinden omdat je eigenlijk alleen maar de 1.4 en 1.6 motoren vind.
Verdere luxe is
-airco
-carrosserie in zelfde kleur
-mistlampen
-originele Renault velgen
-dakrails
Nieuwe bobines gekocht en hij loopt als een zonnetje😍
Haha, oordeel was te snel, denk dat je te lang aan het testen bent geweest, mogelijk motor verzopen in tussentijd.