Ik rijd nu al een tijdje een megane 2 op benzine en lees hier op het forum wel eens wat over 95/98, octaangehaltes etc.
Kan iemand mij vertellen wat de verschillen zijn en of de een nou beter is dan het ander?
Kan ik bijvoorbeeld zonder problemen 98 tanken en wanneer kan ik dit het best doen? Als tank zo goed als leeg is bijv.?
Zijn er dan ook nog duidelijke verschillen tussen bepaalde merken, BP, Shell,TinQ,Tango noem ze maar op, graag jullie ervaringen o-)
Je kunt zonder problemen 98 er in gooien.
98 is wat beter bestand tegen detoneren.
En je kunt het beter niet bij de "prijsvechter" stations tanken. Dus niet bij de tinq en tango etc.
euro 98 word ook aanbevolen voor de langere afstanden,door de hogere octaan is de verbranding
beter,onze laguna rijdt daar ook veel beter op.
als je bijvoorbeeld je auto opvoert (chippen) zal er (door de betere ontbranding) meer vermogen
vrij komen dan met normale benzine.
En precies wat Mark zegt,prijsvechters hebben bagger benzine,dit is vaak te zien als er een auto
op de testbank staat met deze meuk,in sommige gevallen word de auto dan niet eens afgesteld.
Dank voor de reacties.
Ik tank eigenlijk altijd bij een BP express (dichts bij huis), begreep dat de 98 van BP wel goed staat aangeschreven?
klopt,vpower is ook een goed alternatief.
BEzine...??
Ook bedankt voor jouw toevoeging Stefan --
8)7
Plus dat de benzine van de Tinq/ Tango enz. vaak duurder is dan premium benzine. Ja, per liter is het goedkoper, maar je rijdt minder ver op een tank. In het geval van mijn 2.0 16v Scenic scheelt het zo'n 150 km per tank.
Dat is inderdaad een aardig verschil Rob!
Zoals gezegd tank ik altijd bij BP, dus dat zit wel goed dan.
Ik rijd over het algemeen niet zo veel, mijn dagelijkse rit naar mijn werk is bijv. 15km heen en 15km terug, dus niet de langere afstanden zoals Christian aangeeft.
Merk ik dan alsnog verschil tussen 95 en 98? :)
Merk je dat verschil niet vooral met turbo motoren?
turbomotoren kunnen hogere winst behalen met 98,maar dan heb je het over een paar pk vergeleken
met een atmospherisch blok.
Mijn 2.0L heeft geen turbo, dus weinig verschil 8)7
Idd niet veel verschil.
Maar als je dan net zoals christian met het ontstekings tijdstip gaat spelen, kun je er nog wat meer uithalen. ;)
Moet wel met nadruk bij zeggen,dat je dit niet "ff" op straat doet,dit moet gecontroleerd worden
op een testbank,en de afr waardes moeten in de gaten gehouden worden.
resultaat is meer vermogen,echter is 95 geen optie meer voor mij.
98 is leuk voor een dyno dag, nog goed voor die laatste paar pk's. :P
als je veel kilometers rijd, dan is tanken een dure hobby.
En met 98 word het dus alleen nog maar duurder. ;(
Zonder de ontsteking te veranderen heb je er dus niet veel aan, en kun je dus net zo goed op 95 blijven rijden. !-!
Vanavond de tank vol gegooid met 98, eens kijken of ik wat merk, zo niet dan gaan we gewoon weer op 95 terug..(1.34 of 1.39 als verschil in prijs)
Dat ontstekingstijdstip, hartstikke leuk, maar zo technisch ben ik niet, dus laat het lekker zo 8)7
als het te duur zou worden,ff bdp sensor vervangen,en ik kan weer op 95 rijden.
maar de 16v is geen daily,zou ik ook niet willen,hij is er puur voor hobby,en handig om 2 wagens te
hebben.
Mijn RS is wel een dagelijkse auto en tank altijd 98. Dat deed ik al voordat ik eind mei vorig jaar de auto heb laten chippen. De vorige eigenaar toen ik hem pad had 95 getankt, want fel was die toen niet. Na een paar tankbeurten 98 voelde het net wat fijner aan. Als ik 102 tank heb ik het gevoel dat ie net nog iets lekkerder loopt. Laatste tankbeur betaalde ik 1,319 per liter voor 98 bij onze oosterburen. Af en toe komt er dus 102 in. Wat ook helpt is af en toe de motor goed warm rijden, wat meer door de toeren te trekken dan voor wat langere tijd wat harder te rijden (bij voorkeur in Duitsland) ;)
Komt goed uit, mijn broer en ik gaan vanavond naar Duitsland vanuit Utrecht, om alleen even bij de griek te gaan eten 8)7
Dus een ommetje rijden kan dan wel ;)