Vandaag ben ik bezig geweest om alle panelen stoelen etc. uit de auto te halen. Ik wist niet dat er zo ontzettend veel uit een auto kon komen.
Nu kan ik tenminste de bekabeling goed gaan aanleggen. Wish me luck.......of ik ooit alles weer goed terug krijg, is een vraag ;)
(http://erik.mikkietoo.nl/auto/rotzooi.jpg)
Hoezo alles eruit in godsnaam haha
Je bent nogal wat van plan zeker?! Of moet je alleen maar de signaalkabel en de voedingskabel aanleggen? ???
Ja, er moet inderdaad erg veel gebeuren. erik.mikkietoo.nl/auto/schema.pdf (http://erik.mikkietoo.nl/auto/schema.pdf) Dit is het electrisch schema voor de audio. Zonder zo'n schema lijkt het me lastig om alles goed aan te kunnen sluiten.
Ik ben nu bezig om alles in de auto te dempen en ik kan je vertellen dat zoiets een ontzettende klus is. Dit valt me behoorlijk tegen. De voorkant (vanaf voordeuren) van de auto is nu nog in tact, maar die komt straks ook nog aan de beurt.
Ik ben nu allerlei dingen aan het regelen, om straks met de voorkant aan de gang te kunnen gaan. Stalen ringen draaien voor de woofers en velours bekleding laten maken voor tweeter, A-stijl en rondom de woofer.
Ook de bekabeling aanleggen lijkt me een gigaklus.....ach ja.....d'r zit een steekje los bij mij hoor ;D
Waarom trek je alle plus kabels afzonderlijk bij de accu vandaan ???
Hoezo niet 1x 50 mmq naar achter en daar pas verdelen ? scheeld je een hoop kabels.
Verder ziet her er goed uit , alleen zou ik de speaker kabels voor de rear speakers ook via de bestuurderskant laten lopen en niet via de middenconsole. Dan heb je echt alles gescheiden liggen.
M.V.G
ja met 1 dikke kabel 30mm? red je het ook wel hoor
en dan opsplitten
'k heb 35 mmq kabels naar achter liggen 1 voor de plus en een voor massa. 140 amp zekeringetje d'r tussen en d'r gebeurt je nix :D
Ik had er al 2 kabels inliggen. 1x 35mm en 1x16mm. Die kun je makkelijk kwijt in de kabelgoot. De radio wil ik ook direct op de accu hebben en het active x-over moet gevoed worden met een 0,75mm2. Ook de remote wordt een 0,75mm2. Volgens mij moet dit allemaal net lukken.
De speakerkabels ga toch allemaal aan de linkerkant doorvoeren, en niet door het midden.
goed bezig....
ja of je nu 1 keer 50 mmq na achter trek of een paar keer.... effect zal zelfde blijven lijkt me....
maar ik ga nu ook me kabels trekken maar ik vermoed dat het voor mijn doeleinde alleen ff nodig is ook me achterbankzitting eruit te halen..... heb je een tip voor me? wel een phase 2
Je hoeft de achterbank er niet uit te halen, behalve als je onder de achterbank bitumen wilt plakken.
Onder de achterbank zitten 2 zwarte kunststof clipjes. Deze moet je eruit trekken en dan kun je de bank redelijk ver omhoog duwen. Aan de bijrijderskant zit trouwens een kabelgoot, hier kun je mooi de kabel in wegwerken. Die zwarte clipjes zitten aan de 2 beugels die je op de foto kunt zien.
(http://erik.mikkietoo.nl/auto/170705.jpg)
Het helemaal verwijderen van de zitting van de achterbank is helemaal niet moeilijk.
Nadat je namelijk die 2 clipjes eruit hebt getrokken, hoef je alleen maar even de 2 schroefjes onderin het 'middenbakje' los te draaien: Dan pak je z? de achterzitting er uit.
nou me zitting staat al in de woonkamer :) nieuwe tijdelijk bank ;D ;D
lag lekker chips enzo onder ;D ;D
voeding is nu gelukkig gelegd..... was ff kloten maar hij ligt gelukkig..... 20mmq....
ff snel vraagje hier.... accu is 50 ampere..... heeft het toch geen zin om me hoger af te zekeren dan 50 ampere?
of zie ik het ff verkeerd ???
Ik dacht dat je alleen een voedingskabel naar achteren wilde leggen? Bij mij lag er ook een hoop zooi onder ;)
De maximale zekeringswaarde voor een 20mm ligt zo rond de 95A. Je moet de minimale zekeringswaarde bepalen a.d.v. het vermogen van de versterker. 50A lijkt me vrij goed.
De zekering bij de accu wordt normaal gesproken hoger gekozen dan de zekering in de versterker. Als er iets met je voedingskabel gebeurt tussen accu en versterker, dan moet de zekeringswaarde bij de accu niet te hoog zijn. Anders krijg je onveilige toestanden. Vandaar dat ook veel mensen de voedingskabel 'inpakken'.
Citaat van: bas1984 op 9 augustus 2005, 18:49:21
ff snel vraagje hier.... accu is 50 ampere..... heeft het toch geen zin om me hoger af te zekeren dan 50 ampere?
of zie ik het ff verkeerd? ???
Dit zie je inderdaad verkeerd (niet dat 50A geen mooie waarde is om af te zekeren). Als je goed kijkt staat er op je accu 50Ah en geen 50A. Dit wilt zeggen Amepere hour (Ampere uur) en dat is de capaciteit van je accu. Je accu is leeg als je een uur lang 50A trekt of bijvoorbeeld 2 uur 25A. De maximale stroom (Ampere) die je kunt trekken ligt een stuk hoger en staat met een beetje geluk met kleine priegel lettertjes ergens op je accu.
Citaat van: Erix op 10 augustus 2005, 11:57:26
Citaat van: bas1984 op 9 augustus 2005, 18:49:21
ff snel vraagje hier.... accu is 50 ampere..... heeft het toch geen zin om me hoger af te zekeren dan 50 ampere?
of zie ik het ff verkeerd? ???
Dit zie je inderdaad verkeerd (niet dat 50A geen mooie waarde is om af te zekeren). Als je goed kijkt staat er op je accu 50Ah en geen 50A. Dit wilt zeggen Amepere hour (Ampere uur) en dat is de capaciteit van je accu. Je accu is leeg als je een uur lang 50A trekt of bijvoorbeeld 2 uur 25A. De maximale stroom (Ampere) die je kunt trekken ligt een stuk hoger en staat met een beetje geluk met kleine priegel lettertjes ergens op je accu.
oow....werd een beetje van de wijs gebracht.... heb een zekering van 80 ampere gekocht.... maar daarna d8 ik dat het nie goed was maja.... dus 80 ampere kunnen er geen onveilige situaties ontstaan?
mzzl bas
nee hoor, 80A kan nog prima.
Citaat van: erik161 op 10 augustus 2005, 21:48:18
nee hoor, 80A kan nog prima.
naja bestaat een sommetje.... aantal ampere waar je versterker mee is afgezekerd plus 10 zoveel moet je dan bij je accu afzekeren..... ff navraag gedaan bij een audiogestoorde dus dan doen we dat maar...
en komt nog een verdeelblok met zekering bij....veligheid voor alles
Hmmm ik heb zelf een 40A zekering liggen voor een versterker die ook een 40A zekering heeft, is dat dan wel verstandig?
Een te kleine zekering kan nooit kwaad, deze zal alleen wat eerder 'springen'. Als je daar geen last van hebt, zou ik hem gewoon laten zitten.
Citaat van: Bartjuhh op 14 augustus 2005, 12:20:06
Hmmm ik heb zelf een 40A zekering liggen voor een versterker die ook een 40A zekering heeft, is dat dan wel verstandig?
ff eentje van 50 halen... dingen kosten mischien net een euro.... hooguit 2
Het begint eindelijk een beetje op te schieten.
Het 'timmerwerk' in de kofferbak is klaar (Afgezien van de gaten voor de bekabeling). Wel ontzettend veel werk zeg. Ik heb gekozen om alle planken vast te zetten met slotbouten, hoekjes en zelfborgende moeren. Alle kopse kanten van het hout en ook alle delen die in contact komen met het chassis bekleed met een 3mm dik schuim. Geen rammel als je hard over een klinkerweg rijdt :D
Bijna de hele binnenkant bekleed met een laagje bitumen. Achter de achterpanelen gaat ook een lading bitumen, best een grote en moeilijk bereikbare ruimte. Als je rondrijd in een lege megane, merk je perfect welke demping een goed resultaat heeft ;)
Ook heb ik deze ruimte bijna helemaal gevuld met schuim, daarna hoorde ik het bandengeruis van de achterbanden bijna niet meer.
De 50mm2 ligt, da's wel makkelijk in een megane. Alle kabelgoten zijn ervoor gemaakt, lijkt het. Ik moet aan de linkerkant 4 kabels van 2 x 3,3mm naar voren leggen. Dat is nog dikker dan een 50mm2, zal wel een drama worden.
Een begin gemaakt om de achterklep van binnen te bekleden met stof. Hiervoor heb ik een vrij stug schuim gepakt. Daarop het doek plakken en aan de achterklep bevestigen met klitteband. Ik moet alleen nog kijken of de zijkanten wel een beetje mooi gaan worden.
Ook een begin gemaakt met de eerste van de 4 poly afdekkappen. Ook hier heb ik weer gekozen voor een schuim, maar nu een schuim die minder stug is en met een toplaag waar het pol niet aan hecht. Het schuim vastgezet met dubbelzijdige tape, kun je het mooi in een vorm 'kneden'.
Dit vind ik makkelijker werken dan een stuk doek spannen.