Helaas heb ik gisteravond mijn Megane Estate III 1.5DCI uit 2010 aan de kant moeten zetten ivm stotterend rijden, en het bekende moersleutel en stop lampje wat ging branden.
Nadat de ANWB monteur de computer eraan gesloten had, kon hij aflezen dat verstuiver nummer 3 problemen gaf. De auto helaas moeten laten afslepen naar de garage.
Iemand hier ervaring mee, en wat de kosten zijn? En is dit normaal bij dit type?
De auto heeft nog maar 127000km gelopen, en mist geen onderhoudsbeurt.
Alvast bedankt!
Van 2010 een verstuiver kapot, komen we eigenlijk praktisch nooit tegen nog.
Wel de oudere modellen, met veel kilometers.
En dat maakt me dus ook boos, voor een auto van 5 jaar met normale kilometers. Affijn, morgen hoor ik meer. Houd m'n (portemonnee) hart vast.......
Bedankt voor je reactie!
Ik kan begrijpen dat je het niet leuk vind dat er een verstuiver kapot is.
Maar helaas gaan deze onderdelen toch nog regelmatig kapot. Er zit tegenwoordig zoveel elektronica in een verstuiver dat aan temperatuur en schokken onderhevig is dat het ook wel eens dienst weigert. Helaas zijn dit dure onderdelen.
Daarbij komt ook nog dat de huidige brandstoffen ook "schraler" worden wat voor de smering van zo'n verstuiver niet ten goede komt.
Advies van mijn kant is doe 2x per jaar eens een brandstof toevoeging in de tank voor een extra smering en reiniging van het brandstofsysteem. En laat misschien iets meer het brandstoffilter vervangen. Ik deed dit om het andere jaar met mijn vorige diesel, op die manier houd je het brandstofsysteem goed schoon.
Wij maken in de werkplaats heel veel nare dingen mee tegenwoordig wat voor ons maar ook zeker voor de klant niet leuk is, als ik een voorbeeld mag geven:
Renault Traffic met een defecte gloeistift. Helaas zat deze zo vast dat de gloeistift afbrak. Om deze eruit te krijgen moest het inlaatspruitstuk verwijderd worden daarvoor moesten de verstuivers eruit gehaald worden. Die gingen dus niet meer los vanwege een sloot water wat zich rondom 2 verstuivers heeft gestaan. Helemaal weggeroest en muurvast.
Conclusie wij konden dit niet meer loskrijgen, auto naar een specialist gebracht die heeft ze los kunnen krijgen maar ze waren wel defect. Reparatie kost nu zo'n €2500,- dit is incl 2 nieuwe verstuivers, 4 nieuwe gloeistiften en de manuren om alles eruit te krijgen zonder de cilinderkop te hoeven lichten. De fabrikanten stoppen de slijtage onderdelen zover weg dat je er als monteur zijnde niet meer bij kan komen en daarbij gebruiken ze ook nog verschillende soorten materialen waardoor alles lekker vast gaat zitten en voor ons een probleem word om te sleutelen.
Dit zijn wel uitzonderingen en de hele vervelende klussen, algemeen lukt het ons wel om verstuivers en gloeistiften los te krijgen, wij hebben hiervoor ook speciaal gereedschap wat zoiets los trilt.
Jeroen
Erg vervelend Henkes, kan me voorstellen dat je er pissig over bent. Het is in ieder geval wel weer een eyeopener dat een auto van 5 jaar ondanks alle onderhoudsbeurten alsnog klachten kan hebben..
Hoop dat de adviezen hier je erbij kunnen helpen om problemen verder te voorkomen, ook voor anderen die dit lezen. Succes!
Het komt af en toe eens een keer voor bij de megane 3's.
Laat ook eerst de klemkracht van de stekker goed beoordelen, daar kan het ook aan liggen.
Bedankt voor de reacties allemaal!
Het probleem bleek (voor nu, afkloppen dus....) te liggen aan de gloeispiralen voor verstuiver nummer 1 en 3. Meteen alles laten vervangen. Voor die prijs kon ik het niet laten, zekers niet in vergelijking met een eventuele nieuwe verstuiver!
Tevens de brandstoftoevoeging erin laten doen voor extra smering. Zal idd nooit kwaad kunnen.
Heb er nu weer een week mee rond gereden, en de problemen lijken verholpen te zijn.
Kijk dat is goed nieuws om te lezen.
En ja de gloeispiralen komen regelmatig voor, en je hebt de juiste beslissing genomen om ze gelijk alle 4 te laten vervangen.
Gloeibougies defect is inderdaad vaker, maar hoe komt ie dan bij verstuivers?
Hoi Henkes77,
Wat waren de kosten voor het vervangen van de gloeispiralen?
@mark29,
De Anwb monteur constateerde bij het uitlezen 1 van de verstuivers een storing gaf.
@Relaxerijder,
De kosten waren (niet goedkoop, maar goedkoper dan een verstuiver) €290,-
Hoe is het bij jou gegaan met het inspuitsysteem?
Gisteren was ik aan de beurt. Kwam van Luxemburg af met een caravan achter de auto.
250 km. geen probleem, ben ik net in Nederland bij Venlo begint de auto te stotteren. Even stil gezet en daarna weer proberen te rijden, maar helaas.
Hulp ingeschakeld en deze hebben mij weggesleept. Uitlezing gaf aan, 4e verstuiver veroorzakte het probleem. Weer afgesleept naar de garage. Conclusie verstuiver 4 naar z'n grootje.
Kosten zullen op ca. 775 euro liggen, prettig weekend, ja dank je.
Hij staat nu nog in de garage en wanneer hij klaar is, is nog de vraag.
Het waarschijnlijk dinsdag of woensdag worden.
Wordt vervolgd.
Balen Relaxrijder!
Die van mij staat nu ook bij de garage. Probleem kwam weer terug. Ben bang dat het nu echt de verstuivers zijn. Hoor hopelijk deze week de "diagnose", en wat de kosten zijn.
Henkes, veel succes.
Waar ik mijn auto heb laten maken waren in dat weekend 2 auto's met een kapotte verstuiver.
Had de monteur in 20 jaar niet mee gemaakt.
Dus een kapotte verstuiver komt zelden voor.
De gloeistiften zorgen er niet voor dat een auto tijdens het rijden gaat stotteren en ik heb nog geen 1 megane gehad die het storingslampje laat oplichten door een kapotte gloeistift. Bij het uitlezen van de apk komen de gloeistiften vaak naar voren als storing zonder dat het lampje brand.
We hebben wel vaak gehad dat de stekker verbindingen te los zitten van de verstuivers en daardoor de verstuiver niet juist word aangestuurd en daardoor de storing optreed. ik zou de stekkers als eerste controleren en strakker zetten zodat dat uitgesloten is.
meg. 2 1.9 dci van 2005 destijds van mijn pa wel storingmelding.
clip eraan was gloeibougie defect.
maar inderdaad, meestal krijg je daar geen melding van.
Het was bij mij wel degelijk verstuiver nummer 3.
M'n monteur heeft:
(1) een verstuiver retour test gedaan,
(2) de bekabeling gecontroleerd en doorgemeten, hier was niets mis mee. Zodra de stekker van 3 losgetrokken werd, liep de auto net zo beroerd.
(3) verstuiver 3 omgewisseld met nummer 2, hierbij verplaatste het probleem mee. Ook was te zien dat nummer 3 er niet zo lekker uit zag! Zie foto's in onderstand bericht. Het briefje met melding P0203 geeft aan verstuiver 3.
Nu verholpen, lijkt de auto weer goed te lopen. Kosten €500,-
Bijlages volgen
https://imageshack.com/i/pbWdc2npj
https://imageshack.com/i/p8ZTvnzkj
Zo die ziet er beroerd uit.
Wel fijn dat het is gevonden en opgelost.
Hopelijk kun je nu weer ongestoord gaan genieten van de Megane.
Jeroen
Met mijn megane 1.5Dci (2010) en 130000 km helaas in december soortgelijk probleem. verstuiver kapot, weggesleept door ANWB, reparatie bij renault dealer 700 euro..
Kwestie van pech hebben helaas
@keijs,
Balen!
Mijn auto heeft afgelopen week 2500km gereden ivm vakantie, maar houdt zich goed !-!
Afkloppen maar......
Had ik in december mijn 1e verstuiver kapot, cilinder 4.
Ging in februari mijn 2e verstuiver kapot, cilinder 1.
Alleen zat ik deze keer in Duitsland.
Van een parkeerplaats naar een garage gebracht en daar zijn we later opgehaald door een Nederlandse berger.
Die heeft de auto naar een Renault garage gebracht.
En inderdaad de verstuiver van cilinder 1 was kapot.
Het advies was, omdat deze 2 verstuivers zo kort achter elkaar kapot waren gegaan, om de 2 andere ook te vervangen.
Ook gezien het aantal km-ers, 187.000 km, zou dat niet onverstandig zijn.
Na een prijsafspraak te hebben gemaakt van 1750 all inn, is de reparatie uitgevoerd.
:cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
Pffff wat een geld.
Is er niet eens verkeerd getankt geweest?
Defecte verstuivers zien wij bijna nooit meer in de werkplaats. Alleen nog die oudere van 2008 en ouder.
Ja ik moest ook een paar keer slikken.
Is toch een hoop geld!
Er is geen verkeerde brandstof getankt.
De tank is ook geinspecteerd op slijpsel of iets dergelijks.
Maar die was schoon.
mmmm.
je weet het nooit van vorige eigenaar natuurlijk.
als ie start op benzine, kan schadelijk zijn. benzine is schraal, diesel vettig.
Dat zou kunnen, maar dat weet ik niet.
Maar maakt het dan wat uit, want ik heb er inmiddels al 25.000 km mee gereden.
@Relaxrijder:
Ben totaal verbaasd! Wat een pech, en wat een geld!
Ondanks dat je een prijsafspraak hebt kunnen maken.
Mijn Renault heeft inmiddels 135000km gelopen. En loopt (afkloppen.....) nog steeds goed. Ik heb met deze auto nu ruim 50000km gereden, en naast de gloeisstiften en de verstuiver heb ik alleen kosten gehad aan 1 van de automatische koplamp stellers. Was ook een geintje van €150,-.
Wat heeft jou Megane momenteel gelopen? Heb je er al veel kosten aan gehad?
Hoi Henkes77,
De auto heeft inmiddels 187.000 km gelopen.
Ik heb hem nu 15 maanden in bezit en dit is het eerste euvel en hoop voorlopig ook het laatste.
Verder normaal onderhoud.
Tevens was ik blij met die prijsafspraak, want totaal zou het ca. 2050 euro zijn, dus toch 300 euro korting.
Tja korting. Wat kost een verstuiver los, 300 euro ofzo? Houden ze ondanks de 'korting' nog een heel leuk uurloon over.
Altijd vervelend zulke prijzige reparaties. Hopelijk kun je voorlopig weer even vooruit !-!