Hi allen, met spoed deze vraag omdat het hard regent en het raam weer dicht moet.
Net per ongeluk het rechter achterraam een stukje naar beneden gedaan. Toen ik die weer omhoog wilde doen met het knopje ging hij nog verder naar beneden. Ik heb dit eens eerder meegemaakt en met een dubbele druk op de afsluitknop wilde het raam dicht. Nu gebeurd er echter niets meer.
Weet iemand de oplossing?
Kan het trouwens met de error dat ik de radiocode nog niet heb ingevoerd te maken hebben?
Nee dat denk ik niet. Doet de schakelaar helemaal niks meer?
Nu niet. Bij het opengaan ging het raam alleen naar beneden toe, ook wanneer je de schakelaar omhoog deed.
Oke vreemd.
Ik hoor een klikje in de deur als ik de knop bedien, misschien is dit juiste info?
Comfort module kapot?
Zou kunnen; dan doet 'ie helemaal niets meer. Rechtsachter is nog niet vervangen, dus is mogelijk.
Misschien heel even de zekering van de elektrische ramen eruit en er weer in, en dan opnieuw proberen in te leren?
Lukt niet Tedo, reeds geprobeerd. Ik ga nu proberen om de module in te spuiten. Mocht het niet lukken ga ik een paardenmiddel gebruiken. Module van links even naar rechts halen zodat het raam in ieder geval dicht gaat.
Dan moet je de module van rechtsvoor nemen, die is qua werking gelijk aan rechtsachter. Die van linksachter werkt tegengesteld.
Kl#tedingen, die modules. Hoeveel ik er daar al kapot van gehad heb 8)7
Hoe krijg je die modules eruit?
Hele kleine groene schroefje losmaken en losklikken?
ja! !-!
Dat is mooi, ik heb geen t8 torx..
Iedere Renault rijder heeft toch alle maten torx in huis? ;)
Dan hele motor overzetten?
:neen: staat nog op me verlanglijstje iedere soort torq
Oke, heel raar dit:
Module heb ik omgedraaid. Nu doen geen van de ramen het meer en wanneer ik de motor start hoor ik een geluid en zegt de auto; kaart verwijderen. Motor slaat niet aan..
Ik zou het raam dichtplakken met plastic en er morgen even mee naar een garage gaan nadat je alles weer teruggezet hebt.
Gaat niet Tedo, want de auto gaat niet meer aan.
Nu heb ik de accu er even afgehad, gaat de auto nog steeds niet aan. Hij tikt echter wel en het lijkt in het dashboard net alsof de motor draait. Het lampje van de cruise gaat aan en de bekende lampjes gaan ook aan. Staat zelfs 'regelaar' in het scherm. Het acculampje brandt echter ook.. Sluiting ergens..?
Daar lijkt het op. Doe je dit in de regen? Kan zo maar.
Kl#te zeg.... Zoiets gebeurd natuurlijk nooit in de zomer als het een week droog is maar altijd in de zeikende regen l- hoop nu niet voor je dat je ergens sluiting hebt gemaakt want dat is altijd zo'n gepuzzel. Balen man! Van de regen in de drup.... Maar nu je wel weer leven in de auto hebt, start ie al wel weer? Ik zou er goed van over de zeik zijn zeg...
Succes met herstel!
Nope, moet wel zeggen dat het voorportier enorm nat is aan de binnenkant. Bedenk me net trouwens dat ik de speaker niet terug heb aangesloten en het raamknopje van de passagierskant ook niet. Dat ga ik even proberen.
Voetnoot: radio doet het ook niet.
Als het niet werkt, voor de nacht even dicht plakken en dan morgen verder kijken. Desnoods via de anwb (als je lid bent) de auto naar de garage laten brengen morgenochtend. Neem aan dat je op straat aan het knutselen bent? Dat werkt ook niet echt zo in het donker....
Lijkt een startonderbrekingsprobleem. Auto slaat aan, alleen de motor niet. Rode led brandt en blijft branden. Service blijft aan.
Hmmm, dat is toch niet iets wat zomaar ontstaat. Sluiting wel. Denk toch dat je inspanningen om het raam dicht te krijgen er mee te maken hebben.
Ik ga zo eens proberen de modules weer terug te switchen. Enige plek waar sluiting kan zijn ontstaan zijn de twee deuren want daar is in gewerkt..
Ik zou beginnen met zoeken in het voorportier, zoals je aangaf was het daar enorm nat. Als het sluiting is, wat zomaar zou kunnen dan hoop ik dat je de oorzaak snel gevonden hebt.
Succes !-!
We zijn weer bezig hier. Het werkt altijd zo goed als je een sluiting wilt constateren en je multimeter is compleet overleden. Het zit in ieder geval wel mee.
Als ze regen zo voorbij is ga ik de modules terugswitchen en de accu aansluiten. Als dat werkt had ik misschien niet van voor naar achter maar van links naar rechts moeten doen.
Als er verder nog ideeën zijn hoor ik het graag, maar aangezien het acculampje ook brandde gisteren weet ik bijna wel zeker dat er ergens een sluiting zit..
Links en rechts is verschillend van elkaar, voor en achter hetzelfde. Ik heb al een hoop van die dingen vervangen door Clio III modules, en dan kon je wel van dezelfde kant gebruiken, maar niet links en rechts wisselen. Misschien dat een van de monteurs hier zijn licht op kan laten schijnen? Voor nu denk ik het handigst dat je alles weer maakt zoals het was, hopen dat de sluiting dan weg is en de auto start, en dan het raam bij een (Renault) garage laten dichtzetten en stekker afkoppelen. Dan op zoek naar een recente Clio III raammotor met module, en die tzt inbouwen.
Dat is het plan Tedo, om in ieder geval nu eerst de sluiting weg te werken. Dan misschien direct naar de sloop rijden en een nieuwe module op de kop tikken. Moet eerst eens stoppen met miezeren..
Scoor er dan gelijk twee, dan heb je een reserve liggen. Die komt echt nog wel eens van pas. ;)
Nou, volgende probleem dient zich aan. Alles weer geplaatst zoals het zou moeten zijn, nu als ik de auto start doet ie niets. Ik krijg melding 'stuurkolom niet vrij' wanneer ik weer op de start stopknop druk om de auto uit te zetten zegt hij dat de stuurkolom wel vrij is. Wat is er nu weer aan de hand..?
Nu is de kaartlezer weer defect en is de melding van de kolom weer weg. Er zit ergens iets echt niet oke..
Melding kaartlezer defect heb ik bij de sedan wel eens gehad. Maar die is keyless, dus verder geen problemen mee. Dat van de stuurkolom heeft misschien te maken met de recente vervanging van de stuurkolomschakelaar/sleepring? Ik zou 'm snel eens (laten) uitlezen, elektronica blijft een lastig punt bij de II.
Ik heb geen clip, wel obd naar USB. Is er software op die manier te gebruiken?
Als je een laptop met Dialogys erop hebt misschien wel. Met de clip kan je wel veel meer.
Verdachte is nu de accu. Ligt er bijna 5 jaar in nu. In het dashboard ging ineens de handremlamp knipperen en de metertjes versprongen steeds een klein beetje.
Ik heb ook het gevoel dat ik weet waar de sluiting vandaan komt. Ik ben vergeten de accupolen los te maken. Kan dus heel goed zijn dat de accu stuk is gegaan doordat ik per ongeluk bij het monteren een draad langs het metaal in de deur heb gehad. (Mensen die kunne bevestigen of dat inderdaad de oorzaak is?) zat zelf te denken aan het langwerpige pinnetje in de raammodule.
Accu is verdachte nummer 1 nu, centrale deurvergrendeling ging pas na 10 keer klikken op slot. Heel zachtjes.
Is je raam nou al dicht? Je kan even 12v op de raammotor zetten, dan zou hij gewoon moeten werken, en dus het raam doen sluiten. Dan hoef je je in ieder geval niet meer zorgen te maken over nattigheid in de auto.
Hoe doe ik dat Felix?
Als je modelspoorder bent heb je een 12V transformator is huis. Denk niet dat iedereen dat heeft.
Heb je een oude computervoeding liggen?
Als je de groene draad verbind met een zwarte draad gaat hij aan.
Vervolgens staat er op de gele draad 12V. De zwarte is de massa.
Edit: nu met afbeelding
(http://www.smpspowersupply.com/connector_atx_pinout.GIF)
Ik ga dat morgen even proberen, moet nu zo weg.. Heb als het goed is wel een computervoeding liggen.
Kan ik niet gewoon stekker in het stopcontact en dan een gele en zwarte draad zoeken in de boom en die aan het motortje zetten? is het dan trouwens een kwestie van knopje omhoog indrukken?
Nee, zonder de groene met de zwarte te verbinden zal de voeding niet aan gaan. Tenzij het een voeding is uit 1993.
als het ware een aan knop dus?
groen met zwart verbinden en dan geel en zwart in het motortje steken, right?
Juist! En geen kortsluiting maken, want dan mol je ook je computervoeding 8)7
En niet voor halfzes, want er komt een mooie bui jouw kant op Robin ;)
Ja, ik denk dus dat ik m'n voeding heb gemold :D
Ik had werkelijk geen idee op welke van de twee pinnen de gele en de zwarte moesten dus heb het gevoel dat ik het precies omgekeerd heb gedaan. Motortje sprong niet aan ook..
Ik heb er gelukkig nog 2 dus dat scheelt, maar enige tips om ook die twee niet te vernaggelen?
Draadzekering ertussen
Het maakt niet uit hoe je die raammotor aansluit, zolang het maar 12 volt is. Hij draait namelijk linksom of rechtsom.
Je zou even een autolampje aan de draden kunnen aansluiten om te testen of er wel prik op staat.
Nieuwe accu besteld, die levert ook twaalf volt toch? (Weet het bijna wel zeker)
Kan ik die niet gebruiken om even een draadje te spannen? Ben van plan om gewoon de stekker van de module af te zagen en die pinnetjes te gebruiken die daar nu inzitten, dat zou moeten werken toch?
Dat zou je kunnen doen.
In plaats van een motor op de sloop zoeken kan je ook deze (http://www.ebay.co.uk/itm/NEW-Replacement-Renault-Megane-Scenic-Temic-window-motor-module-regulator-/221881533913?fits=Model%3AMegane&hash=item33a92b85d9) bestellen.
Thanks Voor de tip Tedo, heb de sloop al gebeld en die hebben twee Clio modules voor me uit de III voor hetzelfde geld. Heb begrepen dat die ook kunnen toch?
Ja, en hoe nieuwer de Clio III (best van na 2009) hoe beter.
Raam is dicht, godzijdank. Nieuwe accu aangekomen maar nu wil de schroef niet los. Draait wel maar komt niet omhoog. Zit er een moet onder of iets?
Van het beugeltje waar de accu mee vast zit? Dat zou zomaar kunnen. ;)
http://www.auto-technique.fr/fiche-technique/batterie-remplacement-renault-megane-2-p1-441.html
Dan is dus de schroefdraad niet helemaal lekker meer. Even want op verzinnen dus!