Ik ben kakelvers op dit forum, altijd fervent R4 rijder en sleutelaar geweest maar vorige week een Megane 2 Grand Tour 1.6 van 2006 gekocht voor wat zorgeloos rijplezier. Nou ja zorgeloos ... het ging allemaal perfect tot ik in het weekend een (ietwat bejaard) fietsdragertje achterop de trekhaak schoof, nu doet het rechterachterlicht het niet meer (en ook rechtsachtermistlamp). Lampjes vernieuwd, maar dat biedt geen soelaas, dus heb ik een zware verdenking naar een zekering.
Ik heb inmiddels wat zitten grasduinen en vond op renaultforum.nl een mooi topic met foto's over het moeizame vervangen van deze zekering: http://www.renaultforum.nl/forum/rechter-achterlicht-brand-niet-t10202.html
Dus dat wil ik vanavond gaan doen. Schoten me nog wel wat vragen te binnen waar jullie misschien over kunnen adviseren:
1. Als ik nou een 7.5 A fuse opblaas met een fietsendragertje, kan ik dan niet beter een 15 A terugzetten om de extra lampen erbij te kunnen trekken? Of is die 7.5 A al een verzwaring tov een auto zonder trekhaak?
2. Als ik nou toch bezig ben, kan ik dan niet beter alle zekeringen vervangen en meteen zuurvrije vaseline aan de pootjes smeren ter wering van vocht en corrosie?
3. En ook meteen de connectoren voorzien van vaseline?
4. Zou ik eigenlijk niet een zekeringendoosje in de trekhaakbedrading moeten zetten omdat die zekeringenkast naast de accu zo moeilijk te bereiken is? Zou ik achterin de auto makkelijk bij die bedrading moeten kunnen komen?
Er is nog een kleine kans dat de stekkerdoos van de trekhaak niet goed is, deze heb ik open gehad, zit tjokkievol met vet en de draadjes zitten vast. Het is een 13 polige Thule. De fietsendrager is 7 polig, er zit dus een adapter tussen. Ik las wat over een mistachterlicht schakelaar maar kon deze niet ontdekken. Ik zag wel een klein knopje in de de behuizing die een schakelaartje bedient, maar deze is niet aangesloten.
En een heel domme vraag, maar in die 13 polige doos kom je binnen met een bajonet achtige draaiende stekker ... draait dan dat hele binnenwerk van de stekkerdoos? It boggles the mind.
Ik gebruik in dit soort situaties geen vaseline maar contactspray.
Dat is niet zo vet en vies, en zorgt voor schone contacten.
Alle zekeringen preventief vervangen zou ik niet doen. Heeft volgens mij geen zin, een zekering slijt niet.
Ik heb het klusje inmiddels geklaard, had maar 1 tegenvaller nl de 3 torx bouten van de accubak zaten dermate vast dat mijn gereedschap erop afbrak. Eigenlijk niet zo goed te begrijpen dat ze daar torx toepassen, anders dan om de amateurs af te schrikken. Ik had er een apart adaptertje voor nodig om het bitje met een doppengreep aan te kunnen pakken.
Er was inderdaad 1 7.5 A zekering doorgebrand, en de andere had verkleuring op de pootjes dus die was even flink heet geweest. Ik heb ze allebei vervangen door een 15 A om wat marge te scheppen voor de aanhanger.
Toen ik de contacten zag zakte mijn lust om vaseline te gaan gebruiken snel in de schoenen. Ten eerste omdat er geen spoortje corrosie te zien was, ten tweede omdat ik bij die vele dunne pinnen aan de ECU wat zorg kreeg over rommel die zich aan de vaseline zou gaan hechten.
Ook het plan om preventief alle zekeringen te gaan vervangen liet ik snel varen, dat had ik bedacht omdat ik verwachtte nogal wat corrosie te zien.
Contactspray klinkt al een stuk beter, misschien de volgende keer want....het rechterachterlampje brandt nu mooi maar de ruiten linksvoor en rechtachter gaan schokkend naar beneden en boven, je moet voor elke 5 cm het knopje weer indrukken. Zal wel iets zijn van te hoge weerstand in een connector, iemand enig idee welke? Loopt dit via de ECU?
Die ruiten is zo gepiept:helemaal naar boven, in die stapjes en dan de schakelaar vasthouden.Dan moet het weer goed zijn.
groetsels,
Ben
Inderdaad, je denkt veel te moeilijk, als de accu los is geweest, controleer je 3 dingen, ramen inleren, klokje goedzetten en de radiocode.
Gewoon originele zekeringen behouden, die zitten er niet voor niets in.
Vaak klappen ze na aanhanger aankoppelen. Dus of te schuin de stekker eruit getrokken en sluiting gemaakt, of de stekkerdoos is inwendig geoxideerd, dan de boel vervangen.
Vergeet niet de stekker van de aanhanger te controleren.
Ramen die kunnen inleren ... daar had ik nog nooit van gehoord, tanx voor die tip :)
En die stekker van het fietsendragertje zal ik eens goed doormeten.
Die ramen werken weer perfect!
Dat klokje instellen .... lukt me niet :neen:
Ik keek in het boekje, er staat dat de twee knopjes bovenop de rechter stuurbediening (net achter het stuur) samen 12 heten, en dat ik die langdurig moet indrukken. Ik heb het 10 seconde of zo volgehouden en ging toen twijfelen en heb eerst de ene en toen de andere geprobeerd --> nada.
De tijd knippert aan een stuk zo door maar ik krijg er geen beweging in. Suggesties?
Heb je nog de standaard radio? Als je nog de standaard radio hebt, is deze dan met navigatie?
Klok instellen is heel makkelijk, het linkse knopje is voor de uren en het rechtse knopje voor de minuten.
Die module met display ziet er als het goed is zo uit aangezien je een Megane 2 hebt?
(http://i.imgur.com/HSrmNS8.jpg?2)
Ik krijg die foto nog niet te zien vanwege browser beperking maar mijn systeem is nog helemaal standaard, is eigenlijk alleen een radio, - heeft geen navigatie en geen knopjes bij / op het display. Het is een Megane 2 Grand Tour uit 2006 met een cruise control bedienig op het stuur, en een radio besturings hendel rechts achter het stuur. Het instellen van de tijd zou met deze hendel moeten gebeuren volgens het boekje.
Het is een versie met een volume plus , mute en min knop, aan de achterkant een roller om snel door de zenders te scrollen, aan de onderkant aan knopje voor beschikbare zenders zoeken en aan de bovenkant de twee knopjes die voor het instellen van de klok gebruikt zouden moeten kunnen worden. Doet dat een lampje branden?
Ik heb ook al gedubbelklikt op die knopjes, tegelijk ingedrukt, geen succes so far.
Klinkt allemaal bekend, zo'n radio heb ik ook (in mijn 2006 GrandTour).
Maar de klok instellen gaat met twee knopjes naast het display voor de uren en minuten.
Wijst zichzelf.
Ik ga vanavond met mijn leesbril op naar dat display kijken, ik zou tot heden onder ede hebben gezworen dat daar geen knopjes zitten, maar ga nu serieus rekening houden met het scenario dat ik ze (- op het verkeerde been gezet door de handleiding-) volledig over het hoofd heb gezien :)
Jaja, het is gelukt, de knopjes zitten inderdaad rechts naast het display ... en de boel staat weer mooi op tijd !
In de auto handleiding staat het eigenlijk wel goed, maar in de handleiding van de radio staat het fout. En de knopjes zitten zo perfect in de schaduw dat ik er glorieus overheen keek.
Enorm bedankt mannen, zonder jullie hulp was ik er niet gekomen !-!