Zijn er al ervaringen met chiptuning bij de 1.2 tce motor.
Ik rijd zelf een gt line met 1.2 tce 115pk. motor hikt een beetje bij optrekken en vroeg me af of dit dmv tuning te verhelpen is?
yup,dat hikken is bekend,met een goede afstelling is dat te verhelpen.
iedereen hier is weg van unlimited tuning,zelf raadt ik fastchip aan.
contact gehad met Unlimited tuning. Hij geeft aan niet bekend te zijn met een hikkende 1.2 tce motor van Renault maar wel dat deze goed te tunen is.
Hij raadt ook aan eerst octaan 98 benzine te proberen.
verdere suggesties zijn altijd welkom.
Graag jullie ervaringen van het chippen van de 1.2 tce 115 pk motor
ik volg hier, heb dezelfde motor :)
Op de RTC site heb je een aantal dynodagen topics,daar zijn diverse 1.2 tce motoren gechipt.
zolang het "hikken" niet is opgelost ben ik wat terug houdend met tuning. Hierdoor wordt de motor hoger belast en ben ik bang meer trubbels te krijgen.
Dat ligt er aan hoe je laat tunen; een fijnafstelling met lichte verbeteringen of alles eruit peuren wat erin zit. Ik vind sowieso een 1.2 wat licht voor een Megane. Vraag me af hoe die blokken zich op termijn gaan houden, net als bijvoorbeeld de 0.9 in de Clio IV.
Ik zal nog eens contact opnemen met UT.
Wat bedoel je met "licht" en wat zal er volgens jou op termijn kunnen gebeuren?
Tegenwoordig zijn milieu-eisen als uitstoot en verbruik "hot" in de autowereld. Je ziet heel veel auto's met (relatief) kleine en zuinige motoren, die voorzien zijn van een turbo om nog een beetje te kunnen presteren. Drie- of zelfs tweecilinder motoren komen ook steeds vaker voor. Allemaal leuk en aardig voor de milieu-doelstelling, maar hoe zit het met de betrouwbaarheid en slijtage op de langere termijn?
Een een Megane Estate is best een grote zware auto voor een 1.2. En al heeft die dan een turbo, de motor moet best werken om de boel op gang te brengen.
Deze video past hier mooi bij: http://www.autoweek.nl/video/4775/triotest-driecilinder-stationcars-vol-bepakking
Persoonlijk denk ik dat we straks geen motoren meer tegen komen met 300 of 400K op de teller,zonder revisie
Ik snap het wel,op lage toeren zal een 1.2 zuiniger zijn (in de stad),maar om toch vermogen te leveren op hogere toeren,hebben ze
er een turbo aan toegevoegd,of dit ten goede gaat van de betrouwbaarheid en levensduur van de motor????? tja.... tijd zal het uitwijzen.
Dan maar revisie van me eigen blok en geld besteden Aan overspuiten van me auto zo lang mogelijk ermee doen
Dat vraag ik mij ook al tijden af Chris! Net als de combinatie, benzinemotor en elektromotor. Zoals de golf GTE met 1.4tsi, elektromotor en 205 pk 8)7
Dat kan toch nooit lang heel blijven, zeker niet als je ziet hoe de gemiddelde leaserijder omgaat met zijn auto l-
Er zijn ook veel problemen met de VAG TSI blokken. De Megane IV RS schijnt naast een 1.8 T ook een elektromotor te krijgen.
Ik geloof wel in elektromotoren; o.a. treinen rijden daar al heel lang en betrouwbaar mee. Het wachten is alleen op accu's met voldoende capaciteit om een echt alternatief te zijn.
Wij overwegen serieus een Zoe te kopen als vervanger van de sedan straks, maar dan wel naast een auto met verbrandingsmotor voor de langere afstanden.
Maar bij kleine brandstofmotoren met turbo's heb ik zo mijn twijfels.
De tijd dat auto's werden gebouwd om lang mee te gaan is verdwenen, ik sprak laatst iemand met een connectie binnen VAG/PON en die gaf aan dat de Audi's en VW's tegenwoordig zo gebouwd worden dat er in de lease relatief weinig verkeerd aan gaat maar dat ze zodra de leaseperiode voorbij is ze massaal door hun hoeven zakken, niet letterlijk natuurlijk maar de problemen stapelen zich dan wel snel op... Te meer een reden om opnieuw te kiezen voor een leasehok...
En geblazen blokken met uitzondering van de diesels zal ik waar mogelijk met een grote boog omheen lopen... Klinkt het te mooi om waar te zijn dan is dat ook vaak zo... Een 3 cilinder met turbo is vragen om problemen, hetzelfde geldt trouwens ook voor een een geblazen 1.2 4 cilinder, dat wordt gewoon veel te zwaar belast en zal op den duur zeer hard gaan slijten, blokrevisie of turbo revisie is voor vele niet hetgeen men wilt en daarmee raakt de markt straks verzadigd met dit soort auto's die gegarandeerd problemen gaan opleveren.
Wil je pk's dan blijf je beter weg bij die kleine onderbemeten blokjes met een föhn, pak dan een degelijk blok met een grotere inhoud of een stevige diesel.
:ws:
Ik heb vernomen dat de nieuwe alpine,een opgeboorde 1.6 motor krijgt
dan zou het een 1.8T worden....
de meeste (op de A110 na) hadden toch echt wel 6 cylinder motoren (meeste met turbo)
Voorlopig hou ik het bij de ouwe meuk van voor 2000 😁
Dan maar een oud hok maar 9 van de 10 x kan je het euvel wat eraan is zelf verhelpen zonder gelijk een computer eraan te hangen.
Lekker zelf sleutelen en smerig worden :sturen:
Als we het dan toch over betrouwbaarheid van vag hebben. Ik had vorige week op mijn werk een audi 1.8 fsi uit 2011 met 90.000km op de teller met een uitgerekte distributie ketting. :D
de gebreken van de 1.8 van de vag groep,is zelfs nog in het nieuws geweest.
Zou je niet verwachten van die merken
Uit jullie reacties is af te leiden dat het onverstandig is om mijn 1.2 tce te laten chiptunen. Heb ik dat juist begrepen?
Dat is volgens mij niet gezegd. Ik zou er alleen niet het maximale uit peuren. Maar misschien dat je met lichte tuning/fijnafstelling de vanwege milieu-eisen ingestelde tekortkomingen kan opheffen. Waar de reacties voornamelijk over gaan is de vraag hoe kleine turboblokken (in relatief zware auto's) zich op termijn gaan houden.
Helemaal helder,
Ben het met je eens. Weet iemand de reputatie van de oude kleine turbo's zoals de daihatsu gtti. Of de YRV. Renault 5 turbo was ook maar een 1.4tje.
Klopt, maar dat waren auto's van rond de 800 kilo. Een Estate weegt 1,5 zo veel met 200 CC minder.
Als er tce in goes worden afgesteld,word er altijd gelet op wat de motor kan,ipv er alles uit te persen.
chippen kan echt geen kwaad,je moet het niet te gek willen doen.
Ik heb op dit forum nog niemand gehoord die zijn 1.2 Tce 115 pk motor heeft laten chippen. Wie oh wie laat zijn review achter.
Ik denk dat dat komt door:
- er nog niet zo heel veel mensen hier een III rijden
- er tussen de III rijders geen of weinig zijn die een 1.2 TCe hebben
- een 1.2 TCe niet zo snel gekozen wordt als tuning object
Maar het kan wel:
http://www.unlimitedtuning.nl/chiptuning-renault-megane-iii-1-2-tce-115-pk.html
Je zou ook eens kunnen kijken bij www.br-performance.be zij kunnen de 1.2tce ook chippen en het is een zeer bekwame groep mannen die zeer zeker weten waar ze mee bezig zijn !-!
Zelf ben ik hier http://www.squadra-tuning.nl/ geweest ik weet dat deze man alleen maar Italiaanse auto's onder handen neemt maar zijn site geeft een erg duidelijke uitleg over chiptunen, koppel, vermogen etc. dat het zeker de moeite waard is om eens rustig door te nemen !-!
Je kan er je voordeel mee doen in het zoeken en aanschrijven van divers tuners om te vragen wat zij precies aanbieden. (deze man heeft binnen de Alfa wereld een enorm hoge status als het gaat om (chip)tunen) zelf heeft hij 2 motoren in zijn eigen auto gebouwd _o_ _o_ _o_ https://www.youtube.com/watch?v=3lLoyrCr8eU
Coole alfa in het filmpje. Unlimited Tuning is wat dat betreft een Renault specialist. Heb al contact met ze gehad, maar ik twijfel zelf nog. Ik heb namelijk nog een topic lopen waarin ik beschrijf dat mijn 1.2 Tce motor soms wat "hikt" in de lage toeren bij optrekken. Ik denk niet dat dit software matig op te lossen is. Heb een identieke leen auto gehad en deze "hikte" niet. Software is toch hetzelfde in deze auto.
Ja, Squadra is ook geen Renault tuner maar geeft ontzettend goede uitleg over tuning in het algemeen dat het de moeite waard is om eens de info op zijn site door te nemen.
Unlimited Tuning ben ikzelf niet bekend mee :neen: maar of het een "Renault" tuner is... ik betwijfel het... Niet om mensen hier af te vallen maar kijk een op zijn site. Hetgeen hij schrijft voor een Renault staat er exact ook voor een Volkswagen, Skoda en Alfa.... Nergens geen uitleg over hetgeen hij nu precies doet en hoe hij te werk gaat. Ik krijg er een beetje een "Tunex gevoel" bij, 13 in een dozijn tuner zeg maar.
Ik raad je ook aan om eens een mail te sturen naar br-performance (zie mijn eerdere post) Ik heb heel veel goede resultaten gezien bij diverse merken, zei hebben top of the art spullen staan, het is gewoon de moeite waard om er eens contact mee te leggen. Wat je uiteindelijk besluit moet jezelf weten maar staar je niet blind op 1 bedrijf ;)
Heb br-p zojuist een mailtje gestuurd.
Unlimited Tuning chiptunen de Renault door OBD methode waar vele er gewoon een box tussen zetten dus dat zegt ook wel iets van hun kunde denk ik. Vooral veel ervaring met Renault 2.0 turbo motoren
!-!
Unlimited ken ik persoonlijk ook niet maar vind de info vrij mager die ze geven, nu hoeft dat niet perse iets te zeggen over de kwaliteit maar br-p vertrouw ik mijn eigen auto zeer zeker toe zonder enige twijfel.
Ben erg benieuwd wat en hoe zij reageren, laat je het ons weten?
heb ook al paar mails rond gestuurd en meer dan 15 tot 20pk gaan de meesten niet uit de motor halen, dus een 115 pk naar bvb 130pk, en daar dan 300 tot 400€ gaan uitgeven is mij toch wat veel eerlijk gezegd, ik heb het hikken trouwens ook,
maar ik heb mij een k&n inlegfilter besteld en gemonteerd en ik moet zeggen het verschil is voelbaar ;)
De enige Renault specialist (die ook alleen renault aanpast) is fastchip,het is voor een allround
tuner niet te doen om voor elk merk en elk type een aparte (op maat gemaakte) mapping te maken.
Voor alfa was er ook een bedrijf die alleen maar alfas aanpast,en zo ook met de VAG wagens.
Voor Alfa heb je inderdaad een aantal goede tuners, savali ondermeer bekend van de opgeboorde 2.5V6 blokken naar 3.1, madeno racing (gaven wel erg optimistische waardes...) en Squadra tuning welke een ware held is op Alfa gebied. Ook BR-performance is een tuning specialist en kan ook de Renault megane tunen. Ik heb daar een zeer goed gevoel bij, beter als bij tunex om maar wat te noemen.
BR-performance is niet echt bekend,of nog niet dan.
Ken eigenlijk maar 1 iemand die daar is geweest.
Madeno is een maat van mn geweest met een 155 v6,moet zeggen dat het alleen maar gezeik was,constant backfires,en er werd niks opgelost.
Squadra tuning hoorde ik veel (goede) verhalen over.
BR-performance is inderdaad nog een jong bedrijf maar leveren wel kwaliteit, ken een aantal auto's die er zijn geweest.
Madeno is meer de naam dan dat ze inderdaad service leveren, plak op een veerbootbrug een madeno sticker en dat ding is ineens 150 euro duurder 8)7
Squadra is inderdaad erg goed, die man heeft "zijn leven gewijd" aan alles wat met Italiaanse auto's te maken heeft.
Hier nog wat wijzer van geworden?
Het tuning gedeelte laat ik zitten. Zelfs mijn zoon zei: "waarom zou je 400 euro betalen om 1 seconde sneller op 100 te zitten". :grin:
Het gaat niet om de snelheid lijkt mij, vooral niet bij een 1.2. De souplesse van de motor daar in tegen kan er wel op vooruit gaan.
:ws:
Inderdaad, want als je snel had willen zijn had je sowieso niet voor de 1.2 moeten gaan.
Gaat toch niet alleen om waardes.
we hebben in goes ooit een meg 2 2.0 16v gehad om te chippen,deze kreeg er maar
5pk en 8nm bij,maar de eigenaar kreeg wel een hele andere motor qua reageren door
het afstellen.
daar heb je wel een punt. mocht ik niet tevreden zijn dan plaatsen ze de originele software terug.
welke tuner bedoel je in Goes want daar zitten er meer.
Dynojet van ruud frederiks,de gene die de renaults afsteld is Henk van fastchip.
Fastchip is tevens ook de gene die de meeste RS-en andere modellen aanpast
van Renault VKV groep,Veban komt daar ook,en bijna heel de RTC.
Ik sluit me er helemaal bij aan! Pk's en Nm is leuk voor in de kroeg of voor op een verjaardag maar het zegt helemaal niets :neen: en daarbij, er is altijd wel iemand die "meer" heeft Y een goede tuner luistert naar zijn klant, heeft ook geen standaard bestandje klaar staan maar kan spelen met zijn laptop en de software. Alles in een database en kan per auto/motortype erin gezet worden en middels fine tuning naar wens worden aangepast. Goede rollenbankmeeting met voldoende koeling en het liefst daarna nog eens een of meerdere 'runs' op de weg en waar nodig aanpassen.
Ik zou toch eens aan Christaan het mailadres eens vragen van die tuner uit goes, mailen ter info en met uitleg van je 'hik' zou je er zomaar een fijne, hikloze 1.2 voor terug kunnen krijgen.
Het gaat namelijk niet om de pk's alleen.
Met fast hip contact gehad maar een nadeel is dat hij niet vaak zelf in het land is. Dan zou je met een Nederlandse zakenpartner in zee moeten gaan. Christiaan, heb je nog tips?
Ik dacht dat die het ook op afstand kon doen,maar als het goed is,zou die rond okt/nov deze kant op
komen,dan worden er weer dagen gehouden.
schiet me net te binnen dat ruud frederiks zelf ook wagens afsteld,en die man
heeft ook gouden handen,en een klap een motor kennis.
http://www.tovami.com
net een reactie gehad van Henk van Fastchip
"Hi Edwin,
Ik heb nog geen Tce 115 gedaan, dus daar kan ik helaas nog geen uitspraak over doen.
Dit jaar is er geen speciale dag meer gepland. Dat zal pas volgend voorjaar worden.
Mvgr Henk".
helaas.
Heb ook nog Beek auto Racing gemaild. zij reageren volgende week inhoudelijk terug. Unlimited Tuning blijft ook nog een optie maar vond ze over de mail niet erg gastvrij. Had aan ze gevraagd of ik in contact kon komen met een andere 1.2tce 115 pk rijder die ze getuned hadden maar dit wilde ze niet doen uit privacy overwegingen. Vond ik persoonlijk een beetje flauw omdat ze het de andere partij best voor hadden kunnen leggen zodat deze zelf zou kunnen beslissen.
Beek auto Racing heeft geen ervaring met het chippen van dit type motor. Hij adviseerde op de bougies te controleren en de opening af te stellen op 5 a 6mm.
Iemand ervaring hiermee?
Ik heb mijn 1.2 TCE 115pk laten chiptunen bij BR-Performance.
Heb nu 139pk en 240 NM koppel.
Als ik nu op de website ga kijken geven ze maar aan tot 130pk te gaan.
Ik ben wel blij met het extra koppel.
Vond origineel 190 NM koppel echt weinig, trok echt niets uit lage toeren.
Sinds deze tuning gaat hij veel vlotter.
Nu heb ik wel het probleem bij het starten dat hij de eerste meters als ik te snel wil vertrekken durft stotteren. Ik weet dus echter niet dat dit met die chiptuning te maken heeft.
Citaat van: Edwin op 3 oktober 2015, 10:56:30
net een reactie gehad van Henk van Fastchip
"Hi Edwin,
Ik heb nog geen Tce 115 gedaan, dus daar kan ik helaas nog geen uitspraak over doen.
Dit jaar is er geen speciale dag meer gepland. Dat zal pas volgend voorjaar worden.
Mvgr Henk".
helaas.
Heb ook nog Beek auto Racing gemaild. zij reageren volgende week inhoudelijk terug. Unlimited Tuning blijft ook nog een optie maar vond ze over de mail niet erg gastvrij. Had aan ze gevraagd of ik in contact kon komen met een andere 1.2tce 115 pk rijder die ze getuned hadden maar dit wilde ze niet doen uit privacy overwegingen. Vond ik persoonlijk een beetje flauw omdat ze het de andere partij best voor hadden kunnen leggen zodat deze zelf zou kunnen beslissen.
Ik vind dat ze goed handelen door jou geen telefoon nummer te geven,ik zou daar ook niet erg blij van worden als bedrijven mijn gegevens aan hun klanten gaan geven.
Wat ze wel zouden kunnen doen is zelf de klant nabellen hoe het bevalt en vragen om eventueel een recentie er over te schrijven op hun site.