Tijdens het optrekken loopt mijn 1.2 tce motor soms niet helemaal soepel. Hij lijkt wat te hikken.
Ik tank altijd Shell V-Power. Gisteren aan de diagnose gelegd maar daar kwam niets uit.
Iemand ervaring hiermee?
Verder een heerlijke motor waarmee ik, voornamelijk op b-wegen een praktijkverbruik van 1:15 mee haal. boordcomputer geeft 6.1l/100km aan.
Ik zou eens BP ultimatie proberen en dan kijken of het verbeterd of weg is.
Shell V-power is namelijk geen octaan ron98 en de BP wel.
Het is het proberen waard.
Mijn eigen 1.4 TCe rijd er ook heerlijk op en de Clio van mijn vader die ook een 1.2 TCe heeft tankt dan wel bij Tamoil maar ook altijd de 98. Als er een keer 95 is getankt loopt hij voor geen meter.
V-Power heeft in NL octaan 97. Omdat hier alleen 95 en 98 verkocht mag worden, gaat het dus door voor 95. In Duitsland heeft V-Power zelfs octaan 100. Misschien daar eens tanken als je een keer in de buurt bent?
Bedankt voor jullie reacties. Zal het eens proberen. volgende week kom ik nog in Belgie. zal daar eens een hoger octaan tanken en kijken of er verschil is.
Zou met motortuning deze mankementen eruit te halen zijn?
Is idd metmotortuning eruit te halen.
Echter zeggen heel veel mensenbp ultimate tanken.
Ik tank altijd v poweren heb een poos ultimate getankd op aanraden van de tuner, maar daar liep de auto niet beter op.
Vind mijn auto's veel beter rijden op v power en is er zelfs nog iets zuiniger op ook dan bp ultimate.
reactie gekregen van Unlimited tuning. Hij herkend de klachten niet terwijl ik op het forum veel herkenning hoor.
Twijfelt of met tuning de klachten weg zullen gaan. eerst 98 proberen als advies.
jullie horen van me of het werkt.
Ik zou het niet zoeken in de benzinesoort ,daar heeft de fabrikant rekening mee gehouden en het gaat hier toch om een 120pk motor en geen 200+ pk ?
Zelf rijd ik altijd op normale 95 met m'n vorige turbo- en huidige kompressormotor .
Ik zou het zoeken in vacuúmslangetjes rondom luchtinlaat of een bobine.
Heb er super plus 98 in gedaan maar merk geen verschil.
Bij fifth gear hebben ze ook een test gedaan en kwam V-power er als beste uit.
Daar wordt echter wel aangegeven dat V-power 98 zou zijn ipv 97. Wellicht een verschil tussen UK en Nederland.
hier de link naar die uitzending.
https://www.youtube.com/watch?v=WTaBngvsPrc
Binnenkort eerst een beurt laten geven. bougies vervangen etc. Wellicht is het dan ook opgelost.
Bobine en vacuumslang rondom de luchtinlaat meld ik dan ook direct.
andere ideeen zijn altijd welkom
Wanneer hikt die precies?
Want de eerte 2a3 minuten vanaf koude motor hikken ze altijd. Dat is ivm snel verwarmen van de kat om zo aan de milieu normen te voldoen.
En na 1 x tanken ga je nooit verschil merken als je een probleem hebt in brandstofcircuit.
Daar zijn wel 4 goeie volle tanken voor nodig.
Slecht werkende lambdasonde? Vieze injectoren? Een keer injectorreiniger door je tank mikken en kijken of het dan minder wordt... Kan vanalles zijn natuurlijk, slecht werkende bonines, slechte bougies of kabels maar ja dan verwacht je eerder dat ie op 3 poten gaat lopen maar verwacht niet dat het aan Ron 95 dan wel 98 zal liggen :neen:
Voor de helderheid heb ik het alleen over de "hik" momenten met warme motor. Het komt regelmatig voor bij vol gas en dan rond de 3500 tpm. Daarboven niet.
Dit motortje vind ik goed trekken bij lage toeren. Ik schakel vrij snel over en dan hikt hij niet.
Ik heb jullie punten opgeschreven. Dinsdag as heb ik een afspraak bij de Renault garage voor een beurt en zal jullie punten hierin meenemen.
Jullie horen van me op het probleem daarna is opgelost.
vandaag mijn auto naar de Renault dealer gebracht. Toevallig krijg ik eenzelfde leenauto mee met 1.2Tce 115pk motor. Geen Gt-line maar wel een Bose uitvoering.
Motor loopt soepel. geen "gehik" gemerkt zoals in mijn auto. dus we gaan op zoek.
Vandaag mijn auto opgehaald bij de dealer. O.a software update inspuiting uitgevoerd en daarnaast onderhoudsbeurt A+B, bougies etc. Nu gaan testen in de praktijk. Binnenkort volgen mijn bevindingen.
Ik hoop dat het na de update opgelost is voor je en weer een beetje kunt genieten van de wagen
nu een aantal keer gereden. Probleem van de hikkende motor is wel minder maar helemaal weg is het nog niet.
Er zit soms ook een trilling in de versnellingspook bij gas los laten? Is altijd al geweest. Nooit hinder van gehad dus eigenlijk nog niets mee gedaan.
mogelijk dus toch nog iets mechanisch. Ga er ook nog injectoren reiniger ingooien. Kan nooit kwaad.
Even inhaken op dit onderwerp van een hikkende motor.
Mijn 1.4 TCe heeft ook dit probleem en ik heb er ook al van alles aan gedaan, ben zelf monteur dus is voor mij iets makkelijker om iets te vervangen of uit te proberen.
Op de BP brandstof loopt mijn motor al een stuk beter zoals ik al had aangegeven. Heb nu nood gedwongen tamoil98 moeten tanken en heb hier al spijt van, motor loopt gewoon net niet helemaal lekker. Maar goed eerst volgende tankbeurt maar weer BP.
Verder heb ik ook al bougie's vervangen, gasklephuis schoongemaakt en opnieuw ingeleerd en is er al een software update uitgevoerd zonder veel succes.
Heb al een injectiecleaner gebruikt maar dit heeft toen niet echt geholpen. Misschien had ik het meerdere keren moet doen.
Afgelopen week ben ik aan het denken gegaan en kwam er eigenlijk iets heel simpels naar boven in mijn hoofd, ik zeg altijd de basis moet goed zijn, goed brandstofmengsel en een juiste vonk icm een goede compressie.
Nu zal een motor met 40.000km geen problemen hebben met de compressie dus dat heb ik niet gecontroleerd ik ga er gewoon vanuit dat dit goed is.
Ontsteking had ik al vervangen. Dus blijft het brandstofmengsel over.
Een collega bedrijf van mij heeft een ultrasoon reiniger, dus ik mijn injectoren eruit gehaald en bij hem afgeleverd. Na een paar uur kon ik ze weer schoon en clean ophalen. Ik weer gemonteerd en een ritje gemaakt en er is nu een hele goede verbetering voelbaar. Ik moet eerlijk zeggen het is nog niet helemaal weg (waarschijnlijk door die tamoil benzine) maar ik vind het nu zeker binnen mijn marge.
Volgende week ga ik op vakantie en gaat de auto een fijne lange reis maken dus voor die tijd gooi ik hem nog vol met nogmaals een injectiecleaner en kan ie eens goed warm worden. En dan hoop ik dat het weg is.
Ik kwam hier eigenlijk op omdat deze auto nu 5 jaar is en nog maar 40.000km heeft gelopen dat is op jaar basis niet veel en zal dus veel stil hebben gestaan of kleine stukjes hebben gereden hierdoor vervuilen de injectoren zeer snel.
Misschien is het bij jou auto ook eens het proberen waard.
Jeroen
Hallo Jeroen,
Bedank voor je uitgebreide reactie.
Vandaag ga ik de injectoren reiniger kopen. Hoop dat het werkt.
Wij rijden voornamelijk op B wegen en ik probeer toch wel op tijd te schakelen (lees: zuinig te rijden). Ik tank altijd V-power. Bp zit helaas niet bij mij in de buurt. Tamoil heeft ook super98. Maar dan lijkt me V-power toch beter.
Ik zal je laten weten of het goedje heeft gewerkt.
Zo, het goedje zit erin. Heb op drie kwart tank V-power, een flesje Wynn's injector+plus+cleaner erbij gedaan. Heb gelijk maar twee flesjes gekocht. Deze gooi ik na de volgende tankbeurt erbij.
En nu maar afwachten.
Volgens mij moet je het met ongeveer 20 liter benzine mengen voor het beste resultaat.
Driekwart tank betekent 45 liter.
1 flesje op 20 liter, dan krijg je wel heel straf spul... Ik zou dan 2 flesjes op 2 tanken gebruiken. En als je dan toch de boel met middeltjes gaat reinigen dan ook een keer de motor flushen voor een oliewissel !-! Maar kijk daarmee wel uit want met een flush mag je de motor niet belasten, gewoon bij je olie donderen en een kwartier laten draaien, alles eruit, nieuwe goedkope olie erin, het trucje nog eens herhalen en dan een goede (voor de motor aangegeven) olie erin. Ik gooi er zelf ook altijd nog een klein dopje TSL bij, de een zweert erbij en de ander moet er niets van hebben.... Zorgt voor een betere smering bij hoge temperaturen, legt als het ware een laagje over je bewegende delen.
Maar laat een flush wel altijd door iemand doen die er verstand van heeft, heb je een intern erg vervuilde motor dan kan er ook aangekoekte rommel loskomen wat op plaatsen gaat zitten waar je het niet hebben wilt.
Wynn's geeft zelf een maximale dosering aan van 1 flesje per volle tank.
Daar houd ik me dan ook aan.
Wynns eens in de 10000 kilometer scheelt veel vervuiling.
Compressie gaat omhoog, kleppen minder vervuild. schonere verbranding enz enz.
@edwin, ben benieuwd of het gaat helpen, laat het wel even weten. Je hebt het goed gedaan hoor. Deze tank gewoon leeg rijden en probeer niet nu het nieuw rijden aan te houden maar lekker in toeren gaan rijden zodat de vervuiling los komt en goed verbrand of afgevoerd word. Daarna tank vol gooien en het andere flesje erbij.
Zal me wat sportiever gaan gedragen
Vandaag weer getankt en nog een flesje Wynn's erbij gegooid. Heb het idee dat het hikken al iets minder is
Tank weer bijna leeg. Vooral rond de 1900 tpm houdt de motor in alsof hij nog even naar lucht hapt. Denk dat door Wynn's een hoger resultaat niet meer haalbaar is.
Wat zegt de (Renault) garage van dat inhouden? Wordt dat gezien als normaal of....?
Zover ik gehoord heb, heb er nog geen klanten over gehoord.
Collegas ook nog niet over gehoord.
Bij mijn is het hikken helemaal verdwenen. Vorig weekend heeft de megane een fijne rit van 2,5 uur met 4 volwassenen en volle bagage gehad naar drente, met een injectiecleaner bij de brandstof. Donderdag getankt en weer richting Limburg gereden wat voor ons een rit is van bijna 2 uur. Nu in Limburg op vakantie en ook hier maakt de megane weer de nodige kilometers. Ben er wel blij mee.
Hopelijk komt het bij jou megane ook nog goed en gaat het hikken ook over.
Het is nog niet helemaal weg. Het lijkt of de motor zo rond de 1900tpm even naar adem hapt en dan wel gelijkmatig kan optrekken. Vermoed dat nog meer reiniger niet zal helpen.
Je zou eens de klepspeling kunnen laten controleren.
Meer kan ik me ook niet bedenken.
Kreeg een tip om de bougies te controleren en de opening af te stellen op 5 a 6mm.
Hoe is het met de hik in je Megane?
Bij mij zit het er ook nog in, vind het niet echt vervelend maar ik heb het liever niet.
Bij de Renault dealer (mijn ex collega's) zijn nog in de service meldingen gedoken en hebben voor mijn auto/motor (1.4 TCe H4J) nog wat tegen gekomen.
Helaas is te lezen dat het dus een product eigenschap is en ik er dus mee moet leren leven. Misschien geld dit ook voor jou motor.
Ik denk dat een goede tuner zoals hier al aangegeven is dit probleem wel aankan. Maar ik vind op dit moment de kosten om mijn auto te laten chippen nog te hoog, eerst maar weer eens sparen.
Hieronder het document.
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-DLWGIE7F.jpg
Gr. Jeroen
Het hikken van mijn 1.2 tce 115pk motor is veel minder.
Ik heb 3 dingen gedaan.
1: vanuit de dealer een software update gehad.
2: nu 5 keer Wynns injector clearer toegevoegd aan de V-power benzine.
3: bougie electrode afstand verkleind naar 5mm. 1 bougie kon ik helaas zelf niet bij. Dit op advies van Beek Auto Racing. Contact gehad met Ghisbert, Ja die van "op de rollenbank".
Dit heeft zeker geholpen maar het is nog net niet helemaal weg maar laat er op dit moment niets meer aan doen.
Als je er vanaf wilt zul je een goede tuner de software moeten laten schrijven op maat, die kan dat weg schrijven.
Het hikje is product eigenschap anders.
Electrode afstand bougie zou ik niet zo strak zetten.
heeft iemand ervaring met unlimited tuning en en wegschrijven van het "hikje".