ik heb een megane cc uit 2005 met climat control.
alleen hoe werkt het nou precies?
in mijn vorige auto, opel vectra, was het gewoon een temperatuur instellen en hij blaaste "hard" tot hij de temperatuur had bereikt, daarna ging hij na een lage blaas snelheid.
als ik dat bij de megane doe blaast hij niet altijd hard, soms wel, meestal niet.
als ik de airco uit zet, dan gaat hij ook gelijk van climat control af, is dat ook normaal of ben je verplicht met airco aan te blijven rijden wat dus hogere brandstofkosten mee brengt ( lijkt mij)
de airco is pas geleden nog afgevuld.
wie heeft er ideeen waar ik na kan kijken
Hebben wij ook met onze CC dus is normaal.Bij de Espace idem dito want als je hem op b.v. 18 graden instelt en buiten is het 22 graden moet uiteraard wel de airco aan staan bij de auto stand anders heeft het geen zin om hem op de climate control te zetten maar je kan hem ook handmatig op airco zetten dan kan je de snelheid van de kachel ventilator harder of zachter zetten.
ok, dan weet ik dat het normaal is.
nu nog even uitzoeken waarom hij niet koud word :?
Is je airco recent bijgevuld? Want deze loopt in ongeveer 5 jaar langzaam terug, waarna de werking uiteindelijk stopt. Zo ver moet je het eigenlijk niet laten komen.
heb de auto laten uitlezen en de airco na laten kijken.
geen foutcode en de airco was op volledige druk.
de pomp gaat ook aan.
nu denken ze dat de pomp in de pomp of zo kapot is en dat er een nieuwe/andere pomp gemonteerd moet worden.
richtprijzen:
nieuw: €600
gereviceerd €400,- was een gok, kon geen bedrijf te pakken te krijgen zei de man
2de hands rond de €200 zonder garantie dat de pomp goed is, is niet te controleren zei de man.
nu maar eens kijken hoe verder ik het misschien toch wat goedkoper gemaakt kan krijgen
positief was wel dat er helemaal geen foutcode in de auto aanwezig was :)
Citaat van: johan-brigitte op 18 juli 2015, 16:44:55
heb de auto laten uitlezen en de airco na laten kijken.
positief was wel dat er helemaal geen foutcode in de auto aanwezig was :)
Heb je de auto bij een dealer of universeel uit laten lezen?
Mijn ervaring is dat een universele garage niet altijd de storingscode DF1070 kan zien in de motor computer terwijl deze wel aanwezig is. Wij als universeel hebben een WOW uitleescomputer van het merk Wurth en deze ziet de foutcode gelukkig wel en kunnen we ook wissen waarna de aircopomp weer gaat werken.
Deze foutcode moet gewist worden voordat de pomp weer gaat werken.
Sorry ik lees nu net dat de pomp wel aan gaat. Hoor je ook duidelijk een tik als de airco aangezet word?
Pompen gaan inderdaad wel eens kapot en zijn dure onderdelen.
Succes ermee
Jeroen
uitlezen is gedaan bij een universeel bedrijf.
dealer vraagt gewoon €36 er voor.
de pomp gaat wel aan, heb even een stukje opgenomen
https://www.youtube.com/watch?v=t-m2hdarnso
is de aircopomp eventueel zelf te vervangen
gaat om een megane cc uit 2005 2.0 16v
Ik denk niet dat je pomp kapot is.
Je kunt beter even geld uitgeven aan een renault kenner voor diagnose dan pomp vervangen omdat ze dat denken. ( ze weten het namelijk niet zeker)
Als je de temperatuur op bv 17 graden instelt zowel op de ECC of handmatig geeft hij dan koude lucht zoja dan is je pomp heel.
er komt dus geen koude lucht uit de roosters
Dan zou ik toch de auto laten uitlezen door de dealer weet je meteen waar je aan toe bent nu blijft het toch gissen wat de oorzaak zou kunnen zijn.
dan gaan we maandag maar even naar de dealer toe om te kijken wat hij er uit kan halen
!-! En even kijken of je nog wat kan verhalen op de garage waar je 'm gekocht heb. In een maand tijd heb je toch best een aantal gebreken, moet ik zeggen.
Citaat van: johan-brigitte op 18 juli 2015, 20:21:21
uitlezen is gedaan bij een universeel bedrijf.
dealer vraagt gewoon €36 er voor.
de pomp gaat wel aan, heb even een stukje opgenomen
https://www.youtube.com/watch?v=t-m2hdarnso
Je pomp slaat inderdaad aan dus de storingscode DF1070 zal niet aanwezig zijn.
Hebben ze de drukken al gecontroleerd of daar iets veranderd? Bij een goed airco systeem zal de lage druk rond de 2 bar moeten zitten en de hoge druk schommelt tussen de 10 tot 15 bar. Dit kunnen ze doen met het airco vul apparaat. Bij een airco die uit staat of niet goed functioneert zal de hoge en lage druk rond de 5 bar zijn.
Maar ik zou toch nog eens langs rijden bij een bedrijf die wat meer gespecialiseerd is in airco systemen en die daaruit een diagnose kunnen stellen.
Nu blijft het voor ons ook gissen.
De garage vertelde dat hij gewoon op druk stond en nog vol was. Ze vroegen ook nog of hij onlangs was bijgevuld.
Ga wel even kijken of we in de buurt van Lelystad een bedrijf zit.
Bedankt voor de info....
Van de week ga ik even kontakt opnemen met de garage. Dit is ook wel veel in een maand.
Ben alleen bang dat er niet veel aan gedaan wordt.
Citaat van: Tedo op 19 juli 2015, 11:58:03
!-! En even kijken of je nog wat kan verhalen op de garage waar je 'm gekocht heb. In een maand tijd heb je toch best een aantal gebreken, moet ik zeggen.
kan iemand mij misschien uitleggen of ik kan kijken of alle kleppen werken van de verschillende standen van de luchttoevoer?? als dat mogelijk is.
ik heb het idee als de auto warm is alleen maar warme lucht blaast, vanaf de motor.
ik weet niet of dat mogelijk is, maar dan heb je kans dat de koude lucht van de airco niet eens de binnenkant van de auto kan bereiken.
het gaat om climat control mocht het belangrijk zijn
of ik moet er helemaal naast zitten.
ik hoor het graag
Zal je hem toch moeten uit laten lezen bij de dealer daar kunnen ze dan zien of de mengkleppen goed werken.Zo niet kunnen ze vertellen welke stuk is.En idd als de mengkleppen niet goed werken is het mogelijk dat je alleen maar warme lucht hebt.Dus naar de dealer.
zaterdag gaat de auto naar een aircospecialist.
ben benieuwd wat de oorzaak is en wat de kosten gaan worden.........
Beter eerst aan de dealer vragen om hem uit te lezen. Een gemiddelde airco-specialist kan dat niet, want specifiek Renault :neen:
Was toch echt de pomp.
Andere pomp er onder en weer klaar voor €340,-