Mijn megane 2 (bj 2003, 1.6/16v, 243.000km) is toe aan een nieuwe distributieriem. Wat mag zoiets ongeveer kosten incl waterpomp?
En is het verstandig om ook de multiriem erbij te vervangen omdat alles toch los moet?
Ik was volgens mij iets van 600 kwijt incl pomp en multiriem, maar weet het niet zeker rekeningen zijn met de auto mee gegaan. Bij een 1,6 16v is het wel handig om meteen de staat van de nokkenas versteller ff te laten controleren en bij twijfel meteen mee te laten vervangen geloof ik.
bedankt voor de tip.
eehhh, wat doet de nokkenasversteller eigenlijk en wat gebeurt er als ie niet goed werkt?
Een nokkenasversteller verstelt de nokkenas tussen bepaalde toerentallen. ;)
Heel veel 1.6 16V blokken hebben hier last van (gehad). Als de nokkenasversteller stuk is of gaat heb je last van zaken als afslaan, lastig op toeren blijven en later een ratel bij de start.
Bij het vervangen van de versteller moet ook de distributieriem los, wat betekent dat die moet worden vernieuwd. Want deze mag niet voor een tweede keer gespannen worden.
Dus tip als je nog nooit de nokkenasversteller hebt laten vervangen: neem 'm mee bij het vervangen van de distributieriem/waterpomp. Heb ik bij mijn 2.0 voor de zekerheid ook gedaan (na door schade en schande wijs geworden te zijn bij mijn 1.6).
Welkom bij de club, als je je niet scheel wil betalen aan een nieuwe nokkenas versteller, dan adviseer ik je deze op eBay te kopen. Heb ik ook gedaan.
http://www.ebay.nl/itm/KO-O-ZMIENNYCH-FAZ-ROZRZ-DU-RENAULT-LAGUNA-MEGANE-1-6-16V-ORYGINA-7701478505-/121493697739?pt=LH_DefaultDomain_212&hash=item1c4996b4cb
Zo dat is geen geld inderdaad.
even een update:
heb het nog niet laten doen, maar al wel een offerte binnen.
verwachte kosten: €650,-
daar schrok ik wel even van. Had verwacht iets rond de 400 euro.
Is wel inclusief nieuwe waterpomp.
Ook zou het 5 arbeidsuren kosten. Is dit zoveel werk bij een megane 2?
Dat kan wel kloppen ongeveer aan tijd hoor.
Ik kan hem sneller door dat ik hem vaker heb gedaan, maar renault hanteert vaste tijden, zodat iedereen overal hetzelfde betaald.
5 uur is geen gekke tijd dan.
Waterpomp geeft meteen extra sleuteltijd, ding losschroeven, goed schoon schuren, dan weer monteren, koelsysteem vullen en ontluchten.
Misschien is dit adresje iets?
http://link.marktplaats.nl/a1002610361
dat ziet er goed uit, heb meteen een mailtje gestuurd !-!
Ze vervangen alleen de distributie compleet. De renault dealer vervangd ook de multi riem met loop rol en spanrol.
Dus let op dat je geen appels met peren gaat vergelijken, wordt namelijk erg veel/vaak gedaan.
heb wel een offerte gevraagd incl multiriem en waterpomp.
Echter wacht nog op antwoord, zullen het wel druk hebben Y
eindelijk antwoord en offerte binnen. Dit gaat em ook niet worden,
€660,-
toch niet zo'n scherpe aanbieding
Ik heb vorig jaar 600 euro betaald voor riem en waterpomp (1,6 16v-motor).
Dat was toen een actie van een Renaultgarage in Wijk bij Duurstede.
Citaat van: hansenn op 30 april 2015, 15:41:40
eindelijk antwoord en offerte binnen. Dit gaat em ook niet worden,
€660,-
toch niet zo'n scherpe aanbieding
Misschien in de buurt? €495,- incl. waterpomp.
http://www.autoservicebladel.nl/nl/9/distributieriem-auto-service-bladel
Vraag vooraf wel om een gespecificeerde nota!
Citaat van: zappy op 30 april 2015, 16:20:56
Ik heb vorig jaar 600 euro betaald voor riem en waterpomp (1,6 16v-motor).
Dat was toen een actie van een Renaultgarage in Wijk bij Duurstede.
ben ook bij de plaatselijke renault dealer geweest. Ze hadden toevallig een actie, 20% korting op distributieriem gemonteerd en al. Kwam uit op iets van €415,-
Inclusief waterpomp en multiriem zou het ongeveer €590,- worden.
Nu zei die monteur mij ook dat het niet altijd nodig is de waterpomp te vervangen. Als er een originele inzat en er geen lekkage te zien was zouden ze hem gewoon laten zitten. Scheelt weer bijna 200 euro.
Ga het toch even uitstellen tot na mijn vakantie. Gaat ook flink wat geld kosten Y
Citaat van: Fubar (Marcel) op 30 april 2015, 16:31:03
Misschien in de buurt? €495,- incl. waterpomp.
http://www.autoservicebladel.nl/nl/9/distributieriem-auto-service-bladel
Vraag vooraf wel om een gespecificeerde nota!
Bedankt voor de link, maar helaas ligt dit net iets te ver weg. Woon nl zelf in Twente.
Is het uurloon van een automonteur tegenwoordig al rond de 90-100€ ? 8)7
150€ onderdelen + 5x50€ (max uurloon) = rond de 400€ :?
Kijk eens bij mister auto of car parts of win parts wat je aan onderdelen kwijt bent...
groet Rinus
Bij ons iets van 80 ex de btw.
Maar wat iedereen vergeet, is dat er tarieven en pakketprijzen zijn.
Bijvoorbeeld een apk voor 29 euro. Staat een uur voor.
Dan heb je gelijk een laag uur tarief.
Onderhoud banden remmen, alles staan tijden voor, zijn pakketprijzen voor, dus is het uurtarief lager.
Die uur tarief is voor dingen waar geen standaard tijden voor staat. Vaak met diagnose moeiijke storingen.
In de praktijk word dat dus bijna nooit verkocht, maar gemiddeld voor 50 a 60 euro per uur.
Vergelijk maar eens de vastgestelde prijzen met een universeel, scheelt niet heel veel.
Wij krijgen vaak autos binnen die al bij de uni niet zijn geweest, maar die problemen niet opgelost krijgen.
Vaak hele makkelijke dingen. Maar voor de uni onbekend. En voor ie doorverwijst, heeft ie vaak al wat uren gespendeerd.
En voor 150 euro aan onder delen heb je dus een distributieset en multiriemset en een waterpomp?
De sets dienen dan te bestaan uit een riem en loop en spanrollen zowel voor distributie en multi riem.
Want het is echt beter om dat allemaal te vervangen.
Verderkopt het wel wat Mark zegd, dat is werkelijk de praktijk.
eindelijk de distributieriem en toebehoren vervangen. Was wel een lange rit (350 km heen en terug), maar de lpg is goedkoop deze dagen. ;)
Kostenplaatje: €375,-. Ook incl multiriem.
Waar: garage vermeulen in Rijsenhout. Naar aanleiding van een post van een ander forumlid.
Met een goede 3 uur was de man klaar.
Deze man (Wim) heeft 20 jaar bij een renault garage gewerkt en is vorig jaar voor zichzelf begonnen. Hij vertelde mij ook dat hij zo goedkoop was doordat hij de onderdelen 20% goedkoper kon krijgen dan de renaultdealers.
Dus zeer zeker een adresje om te onthouden.
hansenn, incl. waterpomp?
yep, incl waterpomp
Nou je zult versteld staan wat een distributie setje tegenwoordig nog maar kost. Met alles er op en aan kun je setjes voor 80 euro krijgen. Nou zijn dat wel merken waar ik nog nooit van gehoord heb. Ik ben dus gewoon voor een skf setje gegaan. Was ook iets van 120 euro kwijt. En had het met waterpomp en spanrollen in 4 uurtjes gemonteerd bij mijn hatch. !-!
Citaat van: hansenn op 28 augustus 2015, 22:47:17
yep, incl waterpomp
€375,- compleet !-! voor de komende 5 jaar / 120dkm is op jaarbasis nog geen 8 tientjes. Dus hoezo 'duur' 8)7 ;)
je moet ook niet bezuinigen op bijna het belangrijkste bewegende deel (extern) van de motor
als de riem knapt,is het einde verhaal voor het blok.
Ik heb het gelijk ook even genoteerd. Mijne moet ook over een tijdje gedaan worden.
Mijne moet binnenkort ook, maar dat kost alleen de onderdelen want dat valt bij een 1 ph 1 prima zelf te doen. :P
Ik zeg dat wordt een how to: distrubutie riem vervangen topic !-!
Met duidelijke foto's dan weet ik ook meteen hoe het moet :D o-)
Je moet wel een brug tot je beschikking hebben. Een how to heb je niet nodig als je een werkplaatshandboek hebt. Daar staat het gedetailleerd in beschreven. Y
Oke alleen die brug is probleem dan laat ik het wel doen .
Brug? ik heb het destijds bij m'n 1.6e in een garagebox gedaan,natuurlijk is een brug handiger,maar met as steunen kom je
een heel eind,van wat ik me kan herinneren,moesten we alleen onder de auto zijn om de multiriem van de dynamo af te halen.
als men de plastic wielkuip weg haalt van de pass. zijde,kom je heel goed bij de krukaspoelie
Ik raadt aan (ook wat Mark heeft gedaan) pakket nemen van SKF,dan ben je garant van goede lagers.
dan ben je 150 euro kwijt voor Riem,spanrol en waterpomp.
gek genoeg heb je met de waterpomp(en) ook last van kwaliteits verschil,bij de 16v zat er een pomp in,waarvan de pomp bladen uit 1 gietijzeren stuk
waren,mij werd verteld dat je beter een pomp kan hebben waarvan de bladen/fan uit een geperst stuk rvs/staal is,dan zijn de bladen groter,en dus
meer vloeistof verplaatsing,het is wellicht mierenn*** rij,maar resulteerde wel in een kvs temp wijzer die nagenoeg niet meer dan ze plek
komt door de goede koeling.
Super tip !-! Thanks
Ik heb een brug tot mn beschikking incl. gereedschap om de riemspanning te controleren. Maar ja het moet ook wel lukken met door em hoog op te krikken en op as steunen te zetten.
Daar word je van zelf inventief van :q !-!
Y !-!
Op mijn werk doe ik de distributie riemen ook gewoon op de grond. Want ik heb geen zin om de motor in de takelbrug te hangen.
Meestal kun je die brug toch niet fatsoenlijk op de auto plaatsen.
Nou hangt de auto dan wel in de brug, maar wel vlak bij de grond, met een bokje onder het carter van de motor.
Zodat ik dan wat ruimte kan creëren door de auto wat te laten zakken of wat omhoog te doen.
Maar idd bij een megane 1 heb je ruimte zat. :D
Maar dit is natuurlijk niet een klusje dat iemand met 2 linkerhanden kan doen.
De oude 8v motoren kan je prima zelf doen, maar de 16v motoren kun je beter uitbesteden als je nog nooit een riem vervangen hebt.
Je hebt natuurlijk wel wat technisch inzicht nodig. ;)
Maar Mark wat voor bruggen gebruiken jullie dan eigenlijk? Klinkt alsof het 100 jaar oud is.
Ik doe elke week wel een aantal riemen en moet er niet aan denken om dat zonder een brug te doen.
Wij hebben een aantal 4 kolommers, handig voor bussen en uitlijnen, en verder schaarbruggen, handig om de wielen vrij te hebben hangen, mijn brug is ook een schaarbrug, 4 kolommer vind ik verschrikkelijk, voor het werk wat ik meestal doe.
Ik haal aan de onderkant de pendelsteun los, en gebruik een hydraulische krik onder de carter pan om de motor op en neer te doen.
Als het moet gaat de brug omhoog ook, als ik alles op de hurken of liggend moet doen ben ik over 5 jaar afgeschreven lichamelijk denk ik, en dan hebben we het nog niet over het tijdverlies. Na 13 jaar sleutelen al zat lichamelijke klachten.
De riemen van de 16 kleppers zijn echt niet moeilijk, als je ze vaak doet.
Maar blokkeren is echt wel een must, er zijn veel beunhazen die niet de motor blokkeren en timen maar alles met een stiftje aftekenen. Daarna loopt de motor nooit zo mooi als je hem blokkeert. Helemaal als je motor hebt met nokkenasversteller, die loopt nogal eens iets uit zijn tijd zeg maar. Dus dan is timen echt een must.
Timen is dus, bij een 1400 en 1600 pen in de krukasgat draaien, draai je de krukas er tegenaan. En met de 2 liter valt de pen in de krukas, die blokkeert beide kanten op.
En de nokkenasdoppen eruit, hier kan je een beugel inzetten als de nokkenassen horizontaal staan.
Met spannen, let op de draairichting en let op de stand waar je hem spant, met dat excentriekje, staat aangegeven in werkplaatshandboek.
Bij renaults kun je meestal wel een takel steun kwijt, zodat je op hoogte kunt werken. Maar als je vw, of psa hebt, dan kun je die meestal niet kwijt. Maar meestal kun je er dan gewoon van boven bij komen. Dus het is niet zo dat ik elke dag op de grond zit te werken. ;)
Nou kun je er wel een hydrolische v-bak krik onderzetten, maar dat vind ik niet fijn werken.
Maar een takel bovenop zit ook altijd in de weg vind ik, die hebben we ook, gebruiken we praktisch nooit.
Wat een handige mannen allemaal. Waarom heb ik er niet zo eentje en ben ik altijd van een garage afhankelijk?
opleiding autotechniek kan je zo voor inschrijven hoor.
Tja je hebt mensen die doen, en je hebt mensen die op kantoor zitten. :D (uiteraard niet gemeen bedoeld ;) )
Of je hebt er die wel moeten,zeker als je aangepaste en geupgrade ouwe meuk hebt :q
Dat ze bij de garage achter de hoofd krabben nadat ze er achter gekomen dat je maar OBD1 hebt
en vervolgens toch maar onder de kap kijken,en je ze weer ziet nadenken.
Meeste garage zijn niet happig op (lichte) aangepaste wagens.
Mark29, ben ik een beetje te oud voor denk ik. Maar hadden de technische opleidingen vroeger toegankelijker voor vrouwen geweest dan had ik het zeker gedaan.
Ik heb autotechnicus, eerste autotechnicus en specialist gedaan. Er waren ook vrouwen op de opleidingen hoor.
Wel weinig daar niet van.
Nooit te oud om iets te leren toch.
Dat niet maar weinig nut denk ik zo. Tegen de tijd dat ik alles heb mag ik met pensioen haha
ideaal dan toch, tijd zat om te sleutelen.
kan iemand mij vertellen welke nokkenas versteller ik moet hebben voor de 2.0 16v uit 2005
mijn distibutie moet ook over een paar manden en wil wat rondkijken waar ik het goedkoopst de spullen kan kopen.
is het merk gates ook goed? deze heb ik toen wel bij mijn opel gebruikt?
gr johan
Citaat van: Felix op 18 januari 2015, 12:18:25
Welkom bij de club, als je je niet scheel wil betalen aan een nieuwe nokkenas versteller, dan adviseer ik je deze op eBay te kopen. Heb ik ook gedaan.
http://www.ebay.nl/itm/KO-O-ZMIENNYCH-FAZ-ROZRZ-DU-RENAULT-LAGUNA-MEGANE-1-6-16V-ORYGINA-7701478505-/121493697739?pt=LH_DefaultDomain_212&hash=item1c4996b4cb