Beste mensen alvast bedankt voor het meedenken.
Ik stoor me nog aan een heel klein detail aan mijn megane.
Bij koude motor draait hij stationair onwijs hoog. Gelijk naar de start 1500 toeren.
Zodra ik wegrijdt en de koppeling intrap blijf hij meteen op 2000 - 2100 toeren hangen om vervolgens heen en heer te pendelen 1500 - 2000 toeren.
Foutcodes zijn er niet opgeslagen.
Inlaat is opnieuw afgedicht
Bougies zijn nieuw
Bobines zijn nieuw
Probleem bestaat sinds aanschaf! Bij warm motor nergens last van blijft die op 500 toeren lopen.
Iemand een idee?
Je inlaat is nog steeds niet goed dicht
Ja ik ben er ook bang voor.
Werkt je stappenmotor goed? Is deze goed schoon? En ingeleerd?
Nou die stappenmotor had ik idd schoon gemaaakt toen ik die bobines heb vervangen. Het viel mee. IK had het al erger gezien en verwacht maar ik heb hem met WD40 schoon gemaakt. ik denk ook dat die inlaat nog lek is.
Zo morgen gaat hij naar de garage heb nóg n beetje gekeken wat me opvalt is.
1. Is ie koud en laat ik hem stationair warmlopen heb ik nergens last van.
2. Is ie koud en rij Ik meteen naar het starten weg blijft hij zeker 30 min. stationair tussen de 1500>2000 toeren hangen (pendelen)
Hopelijk is het niets verder. :neen:
Zo het auto is terug. Of het nou helemaal goed is durf ik nu nog niet te zeggen.
De monteur was er in ieder geval niet blij met al die vloeibare pakking waar mee die eerst was afgedicht.
Wat me opvalt is:
1. dat ie nu stationair bij koude motor op 1250 toeren gaat
2. Ik een duidelijke vermogenswinst voel
3. Niet meer pendelt tussen de toeren
Wat me nog niet bevalt:
Toen ik het Coupe ging ophalen bleef hij tijdens het koppelen op 1250 toeren hangen ik ben er rond 4 kilometer gereden wat naar mijn inzicht genoeg is om op een normale stationaire toerental te gaan.
Toen ik weer op mijn parkeerplaats stond draaide hij nog steeds op 1250 toeren. Pas naar een trap op het gaspedaal ging ie meteen op 500 toeren terug.
Vandaag ook weer koud gestart en drie kilometer naar het volgende dorp gereden. Bij mijn bestemming aangekomen nog even op de parkeerplaats laten draaien. Bij aankomst nog steeds 1250 toeren naar een minuut ging ie dan langzaam terug.
Oooojaaa wat me nog opviel die sensor die voorin in het inlaatspruidstuk ( grijs, inlpaat lucht temperatuur???? ) die zat niet meer goed vast die neusjes die eraan horen te zitten zijn afgebroken maar dat ding was ook behoorlijk vies.
Dus s dat allemaal normaal of ligt het nu aan mij 8)7
Ik zou wat betreft dat hogere stationaire toerental gewoon even flink wat kilometers afwachten.
Bij mij duurde dat ook telkens wat langer voordat hij dat weer stabiel heeft. Weet niet of dat te maken heeft met inleren maar volgens mij heeft dat gewoon wat tijd (lees kilometers) nodig.
Nou hier even een update.
Vandaag nog even in de garage geweest voor wat uitleg.
Hier de werkzaamheden die zijn uitgevoerd:
- pakking inlaat
- 2 o-ringen schiet mij lek...
- schoon maken gasklep
- aanleren gasklep
- brandstoffilter vervangen
- koelvloeistof vervangen
De kosten waren erg goedkoop namelijk 300 PLN dus rond 75 € en volgens de monteur is het zo goed.
Volgens hem zou ik nu eerst maar doorrijden. Auto loopt verder ook goed.
Vandaag nog even een testrit gemaakt, als ik zo n 4 km gereden ben is die volgens temperatuurmeter goed op temperatuur. Kom ik dan tot stilstand blijft ie nog op 1250 hangen, sta ik wat langer stil merk ik wel dat hij hem naar beneden regelt.
Mocht het mij alsnog niet bevallen zou ik het in de stappenmotor zoeken. Momenteel zit er een VDO in volgens hem niet origineel.
Dus nu mijn vraag mocht ik die stappenmotor vervangen waar moet ik opletten? Inleren? Hoe?
Heeeel makkelijk te vervangen.
http://www.ebay.com/itm/261516160297
Goed "niet orgineel"merk, is gewoon aansluiten en werkt gelijk perfect, heb dit vanavond nog bij mij eigen auto gedaan is maar 5min werk.
-Luchtfilter los
-4x torx gasklephuis los
-gaskabel los maken
-Het hele stuk waar de gasklep in zet eruit halen(bovenste deel kan je vast laten aan de benzine leidingen)
-stapenmotor los maken met 5 torx schroefjes en nieuwe erop zetten en de vorige stappen weer volgens maar dan uiteraard andersom ;) !-!
@jorritmg
Hee man bedankt voor de link. Zeker gezien het merk onderdeel en voor dit Geld zeker geen miskoop.
Alleen voor de goede orde dat wat jij omschrijft met die 5 torx schroeven is niet de stappenmotor maar je gaskleppotentiometer.
De stappen motor zit iets verder links met 2 kruiskop schroefjes vast.
Hmm die zit er dus niet bij niet op, misschiendat het gasklephuis bij de megane 1.4 classic anders is dan.
Heb de E7J 764 motor.
Maar dat onderdeel lost in ieder geval het stationair probleem op
UPDATE
Gister zijn er 1500 km bij gekomen bij mijn meggi. Valt wel op dat die nu veel beter loopt en ook optrekt.
Echter blijft mijn probleem met te hoge toerental wel bestaan.
Zodra ik van de snelweg afrijd en tot stilstand kom blijft de toerental voor ca. 20 secunde op 1250 rpm staan, dan valt hij langzaam af op 1000 rpm en dan zakt ie rechtstreeks naar 500 rpm.
Tijdens het afzakken van 1000 rpm naar 500 rpm voel je wel beetje schudden.
Een normale toerental kan ik ook forceren namelijk als ik bij stilstand het gaspedaal even indruk en loslaat dan valt hij meteen terug naar 500 rpm.
Een iemand een idee waar ik het moet zoeken wil namelijk niet zinloos onderdelen vervangen?!
- Geen foutcodes, Inlaat opnieuw afgedicht!!!
Misschien kunnen jullie hier ook even jullie ervaringen posten mbt stationair toerental
Waarschijnlijk bedoel je 750 toeren en niet 500 ;)
Maar ik zou het zoeken bij je stationairsteller, kan er een proberen van de sloop dan ben je goedkoper uit om het te proberen.
@jorritmg
Ik bedoel idd 750 toeren ik heb die 5 niet gezien die bij het eerste streepje staat. Mijn fout. Maar irritant is het wel...
Mijn ervaring elektrische onderdelen van de sloop is altijd dubbel kopen.
Die kans loop je inderdaad maar als je anders niet weet waar te zoeken kan je op deze manier goedkoop vervangen om erachter te komen wat het precies is.
Zelf vervangen ik gewoon het meest waarschijnlijke onderdeel en meestal komt dat goed uit.
Update
Het is opgelost. ( Dacht ik tenminste :neen: zie volgende Update )
De boosdoener was idd de stappenmotor maar heb echter geen nieuwe gekocht.
Omdat ik geen zin had om nu nog meer centen te verspijkeren aan onderdelen die misschien later blijken niet goed te zijn, had ik besloten toch maar de lokale Renault dealer te bellen in Duitsland waar ik geboren en getogen ben.
Deze wist mij te vertellen dat het waarschijnlijk de stappenmotor is i.c.m interne vervuiling van de motor ( inlaattraject ) wat mede veroorzaakt wordt door de carterontluchting.
Zijn advies was heel duidelijk, schoon maken zonder demontage uitlaatspruitstuk!!!
Hier de stappenplan.
Benodigdheden: Carburateur cleaner en/of Ontvetter ( Dubro ) en kruipolie WD40 o.i.d.
Demonteer de stappenmotor deze zit bij de K4M 79KW/107PK links van het gasklephuis met twee kruiskop schroefjes bevestigt.
Gebruik bij het schoon maken geen remreiniger omdat er pakkingen voorhanden zijn die hier erg slecht tegen kunnen.
1.Mocht het nu zo zijn dat deze visueel schoon is, is dat nog steeds geen bewijs van goede werking want die pen hoort makkelijk heen en heer te kunnen gaan. Druk echter niet op die pen want als je hem niet in zijn positie terugplaats hoe ie bij de demontage stond kan je dan nare verschijnsel krijgen zoals: of je auto start later niet meer, of loopt heel laag in de toeren of loopt juist wel veels te hoog in de toeren.
Die stappenmotor kan je in zijn onderdelen demonteren. Je hoeft die pen alleen tegen de klok in te draaien en op gegeven moment hou je deze pen, een veer, een metalen busje en de stappenmotor in je handen.
Dit alles kan je nu goed schoonmaken met een doekje en cleaner. Die stappenmotor goed uitspuiten ( cleaner / ontvetter ) tot alles aan viezigheid eruit is, laat deze dan even aan de lucht drogen. Zet hem op een doekje o.i.d. Als deze dan goed droog is, goed spoelen met kruipolie! Laat alle overtollige olie op een doekje of keukenpapier eruit lopen.
2. Verwijder nu de MAP sensor ( naast de olievuldop een klein rechthoekje kastje van 2x5 cm zou ik zeggen ) gewoon stekker ontkoppelen en eruit trekken.
3. Verwijder nu de aanzuiglucht temperatuur sensor, deze zit aan de voorkant van je spruitstuk meestal een grijze stekker. Mocht deze stuk gaan, bij mij waren alle klemmen op de sensor afgebroken. Later gewoon terug plaatsen door de onderdruk in het spruitstuk wordt deze op zijn plek gehouden. Op www.carpartsdirect.nl kan je een nieuwe voor 6 euro kopen.
4. Nu spuit je in alle openingen van het spruitstuk de carburateur cleaner. Verwijder eventuele vervuiling vooral bij de behuizing van de stappenmotor.
Let op! Je hoeft niet te zuinig mee te zijn maar laat hem ook niet afzuipen. Laat het even rusten ( inweken )
5.Monteer nu alles in omgekeerde volgorde terug let er vooral op dat alle pakkingen en O-ringen vrij van vuil zijn.
6.Verwijder nu de luchtfilterbehuizing. Gewoon dat riempje loshalen waar de aanzuigslang mee fixeert is. Die zwarte box naar de slang zit gewoon gestekt even los trekken en beetje bij zij leggen. Die slang hoef je niet los te halen. Nu haal je die twee torx schroeven los waarmee de luchtfilter kast vast zit even nog de onderdrukslang van rembekrachtiger van het spruitstuk los. Stekker even goed inknijpen komt ie zo los, luchtfilterkast kan je nu op zij leggen, die onderdrukslang wel weer terug plaatsen.
7. Start nu de motor mocht ie nu wat vervelend doen komt dat omdat het spruitstuk vol zit met carburateur cleaner help hem anders met beetje gas geven tot ie fatsoenlijk stationair draait.
Laat hem vooral nu goed warmlopen de aanstaande werkzaamheden vindt die zeker niet leuk bij koude motor.
Zodra ie warm is kan je beginnen de carburateur cleaner in te spuiten bij de gasklep. Hij moet dan wel rond de 3000 toeren draaien. Of je hebt een vriend die even gas geeft of je zet het gaskabel op het spruitstuk klem, ik heb dat met een wasknijper gedaan. Je zult merken zodra je die cleaner inspuit hij de nijging heeft in de toeren te zakken dit komt omdat hij minder zuurstof kan binnenhalen. Spuit die carburateur cleaner met beleid in korte afstanden met een afstand van 20cm in. Je moet ervoor zorgen dat die cleaner mistachtig bij de gasklep aankomt zodat dat zij ook alles zo goed mogelijk kan aanzuigen.
Als je klaar bent alles weer terug monteren en klaar.
Ik kan alleen voor mij zelf praten die mijne loopt nu zijden zacht vooral stationair. Motor loopt ook visueel gezien erg rustig En mijn Stappenmotor doet het weer.
Misschien heeft hier iemand wat aan hoop dat ik iemand mee kan helpen.
:woohoo:Maar nu is het echt goed :woohoo:
De boosdoener waren de O-ringen van de gasklep. Deze heb ik vandaag vervangen. Ik had ze al n tijdje liggen maar nog geen zin om te monteren.
Die gasklep demonteren is idd een klote gedoe zonder spiegel of iets moet je gewoon blind werken maar het is wel te doen.
Toen ik klaar was om alles terug te monteren, sleutel gedraaid en hij liep meteen rond. :sturen: