Renault Mégane Club

Mégane I Technisch 1996-2002 => [Mégane I] Overig => Topic gestart door: Flipje450 op 17 september 2014, 13:29:20

Titel: Corrosie aan de remleiding
Bericht door: Flipje450 op 17 september 2014, 13:29:20
Had ik weer; Gedurende de APK trapt de keurmeester eens flink op de rem en baf! Remleiding lek.
Gelukkig maar tijdens de keuring en niet in het verkeer.
Vol goede moed toog ik aan het werk. Het lek zat linksachter net achter een hitteschild van de achterste demper. Ik dacht... ik verwijder de uitlaat om extra ruimte te maken. Ging niet,  8)7 uitlaat was van voor tot achter aan een stuk en zat tussen de achteras en de bodemplaat. Schijnt een 1e montage uitlaat te zijn. Ik vermoed dat bij de productie eerst de uitlaat wordt gemonteerd en daarna de achteras. De remleidingen van voor naar achter zijn ook niet als onderdeel te bestellen bij Renault maar wordt aan de rol geleverd. Zelf dus op maat maken en dubbel felsen. Ben lekker bezig. :neen:
Titel: Re: Corrosie aan de remleiding
Bericht door: matthew op 19 september 2014, 19:05:28
Idd dat moet je zelf maken.
Maar als je er nu doorheen trapte, dan weet ik zeker dat het vorig jaar al afkeur moet zijn geweest.
Als de megane1 rond de 10jaar is , is dat een bekende kwaal dat de remleiding op die plek slecht wordt.

Uitlaat zou ik laten ziten.
En anders los snijden en weer met een bus vast zetten.
Titel: Re: Corrosie aan de remleiding
Bericht door: Flipje450 op 23 september 2014, 21:32:36
Hoi Mathew,

De corrosie is bij gewoon kijken niet waarneembaar. Het stuk leiding dat slecht wordt, zit in een rubberen huls, verstopt achter het hitteschild van de achterste uitlaatdemper. De rubberen huls zou ook een soort hittebescherming bieden, maar houdt vocht vast. Dus.. gaat de gecoate leiding in die huls toch corroderen en lekken op den duur en dan pas heb je het in de gaten.
Titel: Re: Corrosie aan de remleiding
Bericht door: rectornbp op 23 september 2014, 21:59:36
Niet om een reclame te maken; maar kun je ze niet op maat bestellen? Kijk bv maar eens naar dit bedrijf  http://www.brakepipes2go.co.uk/
Zulke bedrijven zitten toch ook wel in NL?
Titel: Re: Corrosie aan de remleiding
Bericht door: Paul op 23 september 2014, 22:09:27
zo zag die van mij eruit.

(http://i49.photobucket.com/albums/f280/pdijk/auto/IMG_20130615_125450_zpsngbnoiq9.jpg) (http://s49.photobucket.com/user/pdijk/media/auto/IMG_20130615_125450_zpsngbnoiq9.jpg.html)
Titel: Re: Corrosie aan de remleiding
Bericht door: Jacques op 23 september 2014, 22:25:09
Je mag blij zijn dat het is geconstateerd. Dit is gevaarlijk.  Maar verder terzake. De reparatie: Ben je echt handig. Nee? Begin er niet aan. Ja. Bedrijven als Brezan en Ton van Rijsbergen en waarschijnlijk vele andere remspecialisten kunnen een koperen leiding voor je maken met aan beide kanten de juiste nippel. Je haalt je bestaande leiding los laat hem na maken. Let wel op. Bij ABS gelden er procedures om de boel te ontluchten. Vaak moet je een reset geven als het ABS systeem droog komt te staan.
Titel: Re: Corrosie aan de remleiding
Bericht door: Paul op 23 september 2014, 22:33:23
Ook wel apart, van de 2 leidingen was er 1 helemaal rot, en de andere als nieuw.
Schijnt altijd zo te zijn. Verschillende soorten coating.
Titel: Re: Corrosie aan de remleiding
Bericht door: matthew op 24 september 2014, 21:39:01
Dat klopt Paul.

En dat rubber dien je weg tehalen om te controleren of remleiding nog goed is ja of nee bij twijfel.
Zoals gezegd, ben je handig en beschik je over het juiste gereedschap om de aansluitingen eraan te velsen dan kun je het zelf doen.
EhPortal 1.39.5 © 2025, WebDev