Bij mijn 1.6e hoor je tijdens het stationair lopen van de motor een soort ratel, het lijkt ook wel een beetje op het geluid van een auto die op diesel loopt. Ik noem het ook wel het ' twingo' rateltje. Dit geluid hoor je wel vaker bij een 1.6e. Ik vind dit nu niet echt een fijn geluid om te horen.
Op het F.A.Q. las ik dat dat te verhelpen is door een zwaardere krukas poelie te monteren. Is dit echt de oorzaak of licht het puur aan het feit dat het een 1.6 is? Weet iemand hoe dit te verhelpen is en hoe duur dat e.v.t. is? Een sportief ogende auto mag ook wel sportief klinken vind ik. Alvast bedankt!
Ja ik word ook gek van die ratel....
Bij de dealer hadden ze het over de kleppen
Ja, bij mij ook zelfde probleem. Bij mijn megane komt het van rechts voor. Heb mij laten vertellen dat het opgelost zou kunnen zijn, zodra de distributieriem en spanrollen vervangen zijn. Weet echter niet of dit waar is ???
Roger
de mijne heeft het bij een koude start ???? ratelend geluid direct bij het starten.. (als ik de auto smorgens start en maar 1 tik aan de sleutel geef en vervolgens nog is doe om de auto te starten is het probleem weg...
heb het eens nagevraagd aan een monteur en hoorde dat het de HYD:Klepstoters waren, enige optie van hem was om er andere olie in te doen 5W....andere dan wat ze normaal voorschrijven !!!!!
volgens hem was dan het problem verholpen !!
Hoor je deze ratel nog steeds als je de koppeling intrapt??
hee bekende ratel, mijn megane heeft het ook..
Citaat van: Edgar op 19 juni 2005, 15:19:52
Hoor je deze ratel nog steeds als je de koppeling intrapt??
Wanneer ik de koppeling intrap hoor je de ratel nog steeds. Ik moet zeggen dat bij het proefritje vorig jaar de ratel mij niet is opgevallen. Mijn distrubutieriem moet met de volgende APK vervangen worden het kan dus daar aan liggen. Ook loopt 1 van de poelie's van 1 van de snaren iets scheef wat volgens de garage niets uitmaakt maar dat geeft ook ongeveer zo'n geluid. Het is dus een algemeen kwaaltje van de 1.6e. Hoe zit het dan met de 2 liters en de 16 kleppers? Die motoren hebben het niet zeker.
Mijn 2.0L 8v heeft het in ieder geval ook!
Mijn distributieriem en multieriem zijn een maand geleden vervangen en met mijn nieuwe cilinderkop zijn ook de kleppen meteen gesteld. Toch heb ik het idee dat het bij mij nog de kleppen zijn.
Als je je koppeling intrapt en dan gas geeft, gaat het ratelende geluid dan mee met het toerental?
Citaat van: Erik op 19 juni 2005, 19:09:44
Als je je koppeling intrapt en dan gas geeft, gaat het ratelende geluid dan mee met het toerental?
ja, als het toerental hoger wordt dan gaat het ratelen zo snel dat het geen ratel meer is. Ik hoor het ook als je langzaam dicht langs een muurtje rijdt. Het geluid wordt dan weerkaatst en dan hoor je echt dat ' twingo' geluidje. In de 2e versnelling is het weg. Het is dus alleen met lage toerentallen in de 1e versnelling.Tenminste dat zijn mijn bevindingen. Ik weet niet hoe het bij jullie is. Ik zal er iig nog wat beter op letten.
Citaat van: Erik op 19 juni 2005, 19:09:44
Als je je koppeling intrapt en dan gas geeft, gaat het ratelende geluid dan mee met het toerental?
Ja
Ik heb het wel een keer gehad dat je gelijk met het toerental een hoog geluid er overheen hoorde. Dit klonk niet echt ratelend. Het was meer een hoge toon die je kan vergelijk als je zo'n citroen eend voorbij hoort komen. De toon ging gelijk mee met het toerental. Dit hoorde ik alleen iedere keer als ik de koppeling intrapte.
Dit probleem is ontstaan nadat mijn distributieriem was vervangen. Het bleek dat ze die te strak hadden gezet. Toen hij iets losser was gezet was het probleem niet meer aanwezig.
ik heb ook iets gehoord dat het renault-tikje ofzo.. kan dat kloppen??
Ik vind het wel een Renault-tik en dat hoge geluid heb ik ook iets maar dat vind ik niet zo erg. Als die rammel maar weggaat.
Die ratel heb ik ook (2.0 8v) alleen hoor het alleen als de motor een beetje begint te 'bokken'. De kleppen zijn het niet. Die tikken ook maar hebben een andere klank en de ratel komt ook meer van rechts. Zoals altijd kon de RENAULT garage niets vinden (alleen rekeningen schrijven lukt ze altijd wel >:( ) Echt serieus ben ik er zelf nog niet verder ingedoken. Maar blijkbaar komt het vaker voor. Waarom is er dan zo'n beetje niet bekend wat het is? en waarom weet RENAULT zelf al helemaal niet, of wilt niet weten wat het is?!
Soms (eigenlijk steeds vaker) heb ik stiekem het idee dat ik in een of andere rammelbak stap als ik mijn Megane start. Beetje zonde....
Met het rammelbak gevoel ben ik het helemaal eens. Je start de motor, de uitlaat bromt zachtjes en het filtertje hoor je dan al zachtjes zuigen en dan heb je er zo'n rammel doorheen zitten!
Mijn garage zegt ook: "loopt goed die motor!" Hoor je dat dan niet? Echt weer zoiets waar je je elke dag weer aan ergert. Ik dacht dat het aan de lichtere motor lag maar als 2 liters het ook hebben...
Ik denk dat ik binnenkort maar ff goed ga uitzoeken waar het nu aan ligt. Het F.A.Q. stukje over het rammelende lagergeluid was van Paul v Dijk misschien dat hij er meer van weet...
Ik heb ook zo een ratelend geluid, maar ik heb mij laten vertellen dat dit mijn kat is. De 1.6e heeft deze ziekte nogal vaak, de plaatjes in de kat zijn losgekomen en worden door de kat geramelt. Kat open halen en alles eruit zou de oplossing zijn, heb ik mij laten vertellen. Ik heb het nog steeds niet geprobeerd, maar ik laat het wel weten.
Dat met de katalysator had ik ook tot ik een keer op een drempel de bodem raakte en het geluid weg was. Ik weet niet of dat hetzelfde geluid was. Dan wil ik wel weten of mensen met een katvervanger of een gloednieuwe katalysator ook dat geluid hebben.
Hallo allemaal,
Vandaag ook eens op rammeltjes gelet. Als hij stationair draait (warm of koud maakt niet uit) dan gaat na verloop van tijd de koppeling wat rammelen. Dit is een wat bokkend geluid. Dan staat hij dus uit de versnelling met koppeling omhoog.
Verder als ik tussen de 1750 en de 2750 toeren rijd, met een konstante gang dan hoor ik een ratelend geluid. Als ik gas geef of gas los laat, dan is het weg. Dit geluid is wat lichter, zeg maar. Alsof er lichtere dingetjes tegen elkaar komen. Ik vermoed dat dit komt omdat de distributieriem iets te strak staat, maar voor en na vervanging is het wel het zelfde gebleven. Dus weer verder zoeken.
Dat van die zwaardere poelie had ik ook gelezen, maar kan iemand daar wat meer info over verschaffen? En wie heeft er ervaring mee dat die is vervangen? Lijkt mij nogal een dure bezigheid als de krukas poelie wordt bedoeld die ook de distributieriem gebruikt. Of is het een van de andere 2?
Verder is de uitlaat ook niet beroerd van rammeltjes. De Kat is een bekende, maar nu ik een nieuwe heb is die al wel 8 maand stil. De achterdemper kan er ook wat van. Hij is maar net door de APK gekomen, kwa gas dichtheid. verder zit alles los wat erin zit. Ook de beschermkappan van de uitlaat zitten wat los. vooral die boven de achterdemper zit zit bij mij los. Dit geeft in bochten soms een piepend geluid.
De eerst volgende keer dat de auto op de brug komt dus weer genoeg te doen.
Groeten
Hallo allemaal,
Ik heb een 1.6 16v uit 2000 (met 53.250 km op de teller) en die maakt ook een ratelend geluid tussen de 1750 en 2750 toeren.
Toen ik hem kocht een paar maanden geleden bij de peugeot in Bergen op Zoom had hij dat geluid niet.
Dus ik terug naar de garage, en daar dachten ze dat het de spanrollen waren.
Daar hebben ze toe de gehele distributiekant vervangen zoals de spanrollen,multiriem,distributieriem, enz. garantie.
Na drie dagen kon ik de auto weer ophalen,en ging ik naar huis en toen klonk het geluid nog steeds.
Ik weer terug en vertelde dat de ratel en nog steeds in zat.Toen hebben ze een afspraak gemaakt bij de renault en die hebben er naar gekeken maar konden niks vinden.
Ze dachten wel dat het de katalysator kon zijn omdat die wel rammelt.
Groeten steven.
Ik hoorde vandaag een renault 19 die het ook had dus het is echt van renault wat je er niet uit krijgt denk ik. Ik heb me er vandaag weer lekker aan geergerd :(
bedoelen jullie echt een rammelend geluid, of een soort metaal achtig rinkeltje? want dat rinkeltje is ook alleen bij bepaalde toerentallen. en dit hebben pug 106'en ook, en mijn 1.6e ook.
sorry foutje, ik dacht dat ik onder de verkeerde naam zat, omdat ie een foutmelding gaf ;D
Hoi dbt 19
Het is een soort van rrrrrrrrrrrr als je dit snel achter elkaar zegt.
En je hoort het beste bij mij,als je 50 rijd in de 3e versnelling.
Laatst moest ik snelheid maken op de invoegstrook van de snel weg,en klonk er een ratel geluid door de uitlaatlijn die ratel zit nu in de uitlaat.
Alsof er een stukje metaal uit de katalysator is geschoten,
misschien dat het dan toch de kat is.
Zijn er nog meer mensen met een 1.6 16v uit 2000 (phase 2) met dit ratel geluid.
Verder heb ik helemaal geen problemen met de auto,en ben ik er heel tevreden over.
Alleen dat ratel geluid is wel een afknapper.
Groeten Steven
als je een ratelend geluid uit in de uitlaat hoort dan zal dat wel een deel van het binnenwerk van de katalysator zijn dat los ligt. het kan door de uitlaatgasstroom verder de uitlaat in geblazen worden en gaat dan in de middendemper liggen rammelen. wil je het leeg schudden om van het geluid af te zijn doe dan ook ff de middendemper anders moet je straks 2 keer onder de auto zijn....
dat rammelende lagergeluid weten ze bij RENAULT inderdaad niet wat het is. een monteur bij de dealer vertelde mij eens vol overtuiging dat hij de uitverkorene was die voor RENAULT NEDERLAND het desbetreffende motorblok met dit geluid uit elkaar moest halen omdat ze dachten dat het de krukaslagers waren..dit bleek het volgens hem toch niet te zijn. Zelf heb ik toch het idee dat het geluid uit de versnellingsbak komt en het wordt erger als de motor en dus de olie warm is. wanneer je de koppeling intrapt blijft het geluid nog wel even maar wordt minder, ik denk omdat dan de primaire as langzaam tot stilstand komt. zeker weet ik het ook allemaal niet want hoe langer je staat te luisteren hoe meer vervelende irritante geluiden ik begin te horen...dus doe maar gewoon de radio aan, want ervan af kom je toch niet, of je moet zelf heel handig zijn, want RENAULT lost het niet voor je op....
Zoals hier boven beschreven heb ik (uiteraard) ook aardig wat rateltjes. Ten eerste een holle tik (of eerder tok) als hij stationair draaid. Deze heeft een interval van +/- net geen seconde, dus het is niet echt een ratel. Daarbij hoor ik nog lichtjes een wat sneller getik, dit zijn de kleppen. Deze zijn laatst twee keer achter elkaar gesteld maar zonder resultaat, en dat met een nieuwe cilinder kop (+/- 1000 km gelopen) Ook komt er nog een ratel uit mn katalysator, deze is er vooral bij lage toerentallen omdat mijn uitlaat dan erg resoneert. Hier zal dus denk ik een schotje los zitten.
Waar ik ook nog wat hoor, en wat tevens mijn grootste irritatie is, is wanneer ik mijn gas vol intrap. Als ik gewoon relaxed rijdt, kwart gas ofzo, klinkt de megane (naar omstandigheden) verder vrij normaal. Als ik em dan ff half, of vol intrap komt er een geluid alsof de uitlaat lek is. Geen knallen ofzo maar meer een harde psssst.
Het systeem vanaf het luchthuis tot aan het gasklephuis is helemaal luchtdicht. Het is dus geen valse lucht. Zou dit dan toch ook de katalysator zijn, dat het schotje dat los zit dit geluid maakt als er meer druk op staat?
ik sluit me helemaal aan bij Meganez alleen heb ik geen last van de katalysator. Het is puur bij stationair draaien en langzaam rijden en het komt van de motor af. De riemen bij mij maken ook wat herrie ik denk dan de poelie ofzo daarvan. De tok bij stationair komt bij mij meestal zo'n 5-10 sec nadat je de auto aan heb gezet. Eerst denk je: he lekker en dan: tok tok tok >:( en dan ga je rijden en dan hoor je ook nog whiswhiswhiswhis! Eigenlijk moeten we een keer bij mekaar komen om het te vergelijken en met een zooi mensen naar Renault gaan ofzo ;)
Over die ratel tuseen de 1750 en de 2750 toeren ben ik vandaag naar de renault in Steenbergen geweest,(ik heb de 1.6 16v uitvoering Phase 2 met 53.250 km)en die vertelde mij dat het mogelijk de klepstooters kunnen zijn.
Of dat er een lager kapot is of kapot aan het gaan is,maar hij wist het niet zeker daarvoor zou hij de motor uit elkaar moeten halen.
Ook vertelde hij als ik met dit geratel door zou blijven rijden, dat de motor de 100.000 mogelijk niet eens kon halen.
Dus ik terug naar de peugeot waar ik de auto heb gekocht.
En heb gezegt wat ze bij de renault zijden.
Bij de peugeot zijden ze, laat ze bij renault de ratel maar uit de motor halen,en laat ze de de rekening maar opsturen.
Laat ze het maar is proberen? ?:)
er rijden zat megane's rond tussen de 150.000 en dik over de 200.00 200.000 die deze ratel ook hebben dus voorlopig kan je nog wel ff doorrijden hoor? ;D Als ze het hebben gevonden, vertel 't hier dan ook ff. Niet dat het dan meteen aanneembaar is dat het dan ook opgelost is anders rijden er nog wel een paar 1000 meganetjes rond waar ze het ook even bij mogen oplossen..
de ratel bij mij toen de der tijd waren de koppelings platen die aan vervanging toe waren :D
Dat kan 't ook zijn, alleen mijn koppelingsplaten zijn pas aan vervanging toe als ik op een dalende weg nog niet op kan trekken in zn 1 ;D
Ok we hebben nu een paar opties waar het e.v.t. aan kan liggen:
- koppelingsplaten.
- katalysator.
- kleppen.
- klepstoters.
- lagers die niet meer helemaal lekker zijn.
Het wordt alleen een beetje duur om alles te vervangen terwijl je niet zeker weet dat het ook daadwerkelijk die rammel verhelpt. Maar zoals het ook in de F.A.Q. staat: de auto is niet vies van rammeltjes... dus ik denk dat je altijd wel wat blijft horen.
Kan je het geluid misschien niet overstemmen door de hele uitlaatlijn te vervangen?
Ook ben ik afgelopen woensdag bij pro car fix geweest, die repareren motoren en versnellingsbakken.
En hebben ze geluistert met een gehoor telecoop waar de ratel precies vandaan kwam,en het kwam van de plek rechts waar de olie vul dop zit.
Hij dacht ook dat het de kleppen waren.
Maarja ze zoeken het maar uit bij renault.
ohja zeker zal ik dat plaatsen hier wat ze eraan gedaan hebben om het probleem te verhelpen.
Groeten steven.
Ik heb de afspraak staan op 1 augustus, en ben de auto waarschijnlijk 1 week kwijt.
We wachten af..........
Groeten steven.
Ik wacht nog tot de APK in oktober met de kleppen en de snaren. Tijd voor een grote beurt dit jaar. Na de APK komt er heel waarschijnlijk een katvervanger onder en als het geluid er dan nog is weet ik in ieder geval dat het iets anders moet zijn.
En Steven ik ben benieuwd of het wat oplevert 1 augustus, ff afwachten nog...
Ik ook.
Ik hoop het zo, ik wordt gek van die ratel.
De auto is vanmorgen weggebracht,we wachten af deze week.
De auto staat nog steeds bij de renault,Vorige week hebben ze nog een probleem erbij gevonden in de motor dan alleen ratel.
2 zuigers waren lek. bij de 1 was het 82 % lek en de ander 90%.
Vandaag ook even wisten kijken hoe het met de auto is.
De boven kant van het motor blok is eraf en erzitten nog maak 2 zuigers in.
Voor de rest een hoop draaden,kettingen en moeren.
Ik hoop maar dat ik de auto weer heb voor 18 augustus,want dan wordt hij verlaagt door een koni 1130 sportkit.
en er komen 2 laser motor einddempers op.(de zelfde als jan.)
Groeten steven.
Steven, laten ze die 2 andere zuigers zitten????
Anders is het zeer verstandig on van de andere 2 zuigers de zuigerveren te vervangen.
Gr. Paul
Geen idee, morgen gaat de monteur die mijn auto moet maken mij vertellen wat ze er precies aan gaan doen,en hoelang het allemaal nog gaat duuren.
Volgens mij kunnen ze ook dan beter gelijk alles vervangen.
Waarom niet gelijk een hele nieuwe motor, volgens mij is dat nog goedkoper dan al dat onderzoeken en vervangen.
Ze zouden het weer helemaal tiptop in orde maken.
:( Dat is vervelend, hopen dat ie snel klaar is.
Toen straks naar de renault geweest,en gepraat met de monteur.
De motor is er erg slecht aantoe.
De motor is te warm geworden door het feit dat er met teweinig olie is gereden.
Waarschijnlijk is dit gebeurt bij de vorige eigennaar.
Zo is alles verbrand aan de binnenkant(de binnen kant zag helemaal blauw)zuigerveren,kleppen,groeven in het motorblok,krukas afgebroken,stukjes van de zuiger afgebroken en noem maar op.
Maar ze zijn druk bezig om een nieuwe motor aan het zoeken.
Groeten steven.
Dat blok kun je dus wel weggooien.Is idd niet meer de moeite om te reviseren
er staat hier op het forum nog een 2.0 16v te koop, misschien is dat wat!
:o en dan ga je er heen voor een ratel... man dat is ff een klap! Succes ermee joh
Zo zie je maar,zelfs als een auto bij een dealer koopt (peugeot) met leeuwekeur garantie (is zeg maar het zelfde als een top occasion bij renault).Hoeft het nog niet een goede auto te zijn.
Je weet nooit hoe de vorige eigenaar er mee om is gegaan,het is gewoon laksheid om geen olie bij te vullen.
Toen ik een proefritje ging maken is het geluid mij nog niet eens opgevallen,anders had ik de auto nog niet eens gekocht.
Maar goed, hij zit nog in de garantie en hoe zelf niks te betalen.
Dat de megane nog kon rijden, dacht ik toen de monteur het lijstje opnoemde tegen mij van wat er allemaal kapot is.
Ik heb nu vankantie maar ik mis de auto wel,kon ik hem lekker wassen en in de wax zetten.
Ik heb wel een leenauto meegehad,maar die ga ik niet schoonmaken.
Groeten steven.
Aangezien de megane waarschijnlijk toch wat langer in mijn bezit blijft kijk ik wat de apk met grote beurt opleverd ivm het rammelgeluid. Even afwachten dus...
In de FAQ wordt een zwaardere krukas poelie als optie gegeven.
Iemand enig idee wat voor poelie je dan nodig hebt en wat de kosten zijn?
Ik moet volgende maand op voor APK en grote beurt, dit jaar is ook de distributieriem aan de beurt. Wellicht dat ik alles in 1 keer aan kan pakken. (weinig financiele ruimte voor andere zaken, maar dat is dan jammer)
Dat wil ik ook wel weten ;) De grote beurt heeft niks opgelevert by the way en het vervangen van de katalysator ook niet echt. De dist.riem moet nog gebeuren...
ingesleten nokenas was bij mij ook blok reviesie en niet meer aan de hand
ik heb ook zo.n rammelbak bij mij gebeurd het alleen als hij warm is
en tussen de1500 en3500 rpm draait onbelast
ik vroeg bij de renault garage in hoogeveen om even te luisteren ze vonden het niet de moeite
om dat te doen tenzij ik er natuurlijk een reparatieopdracht van maakte
daarna ging ik naar een universele garage boertien te hollandscheveld ik vroeg of ik met zijn stetoscoop even mocht luisteren mijn motor draaide mooi gesloten .
toen kwam de baas zelf luisteren na een kwartier filosoferen was het volgens hem een pingel in
hij zei dat er een pingelsensor stuk was hij wist alleen niet waar zat. bij honda en zo worden ze wel op het internet genoemd niet bij renault dus als iemand iets weet?????????
ps ik kon met mijn dank volstaan ..zo kan het dus ook............ !-!
ik heb ook de bekende kwaal, de monteur zou dat een kop-revisie het zou oplossen, iemand enig idee wat zoiets gaat kosten?
ik heb ook zo'n rammelend geluid nou zeiden ze hier op het forum dat het ook wel eens de spruitstuk kon zijn :?
het is wel erg irritant schaam me een beetje als ik stil sta ergens en me motor draait heb je zo'n te gekke auto en dan klinkt hij zo N
http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=4830.0
meer het geluid van een suzuki alto of een panda, echt zon naaimachinegeluidje...
zit in veel autos... gewoon mooi uitlaatje en sportfilter dan ben je er ook van af, verder niks aan te doen denk ik.
alleerst super site:respect:
ben zelf ook in het bezit van een megane coupe1.6e
had zelf ook last van dat wat jullie noemen ratel geluid
als het een soort blikkerig geluid is wat je hoort als je gas geeft.
raad ik je aan om eens het hitteschild net achter je kat na te laten kijken of weg te laten halen(heeft verder nauwelijks een functie en weghalen ff bij iemand op brug zetten en erafslopen maar)steek ff een schroevendraaier tussen het hitteschild en de pijp en geef gas dan hoor je het verschil al) deze zitten vastgelast net achter je kat.
door dat ze vaak loslaten(doorroesten) krijg je een trilling bij het gasgeven van metaal op metaal(behoorlijk irritant geluid) raad aan eerst hierna te kijken voor dat je spruitstuk onderdelen etc. gaat vervangen zonder resultaat. 8)7
greetz
Zou dit geluid niet gewoon 'orgineel' zijn? het zit zo te zien in alle 1.6jes...
Dat denk ik ook. Bij mij komt het echt uit de motor. Ongeveer hetzelfde geluid wat je hoort bij de twingo's en de 19's. De overige rammels zijn vaak van de uitlaat. Katalysator en middendemper bijvoorbeeld... Ik vind het allemaal wel best en erger me er niet meer zoveel aan. Heb er eigenlijk alleen in de 1e versnelling last van.
mijn Megane Coupe 2.0 16v
van 1996 heeft 146 km gelopen
2006 distrubitie vervagen span rollen pomp v snar
reed gister terug van duitsland richt den haag en onder weg merkte ik dat de motor vrijzwaar aanvoelde.
ik heb toen verder geen aandacht aan besteed, nu vandaag starte ik de megane weer en jahh hoor hij rateld weer maakt krassend geluid tikken.
in 2006 had ik dit ook toen moest ik distrubitie riem en andere benodigde vervangen. zoals ik bij jullie lees is dit een heel voorkomende probleem. dit is vrij oude topic, hoe zijn de problemen bij jullie opgelost.
dealers van tegenwoordig maken je van alles wijs, en onnodig onderdelen laten vervangen :?