Hallo mede-Meganers,
Ik zit met de volgende vraag,mijn moeder haar wagen(megane cc 2 phase 1) zit met een klein probleempje..
Foto volgt morgen nog,ivm zeker te zijn in phase!
Tijdens het afremmen van een hoge snelheid(vanaf 50km/h tot 150km/h en hoger) trilt de auto als een gek,het stuur,de auto zelf etc.
We dachten zelf eerst aan de schokdempers maar deze is vorige week zelfs door de apk(in Belgie) geraakt,waar alles nagekeken is en niets gevonden..
Onder de 50km/h heeft deze dat niet,dus het blijft een raadsel..
Iemand die soms weet wat het kan zijn of iets gelijkaardig heeft meegemaakt? :)
Kromme remschijven, of iets in die richting? ;)
Zitten van vorig jaar maar nieuwe remschijven onder de wagen,net voor hij gekocht is..
Maar de remmen piepen wel als een gek soms.
Nieuwe schijven kunnen heel snel kromtrekken als er in de eerste paar honderd/duizend kilometers verkeerd mee omgegaan wordt.
Zelfs daarna kunnen alle schijven kromtrekken door bijvoorbeeld hard te remmen voor een stoplicht en dan de rem ingedrukt te houden.
(Hele schijf is loeiheet door het remmen maar op de plek waar de remschoenen op de schijven gedrukt zit, koelt de schijf minder hard af dan de rest van de schijf waardoor hij krom wil trekken).
Het kan dus alsnog de schijf zijn
Dat gaan we dan maar eens controleren volgende week,dat van het kort en hard remmen komt wel overeen met de stopwijze van men moeder dus kan inderdaad wel de oorzaak zijn.
Soms nog andere zaken die ermee kunnen te maken hebben? Controleren we dat in 1x natuurlijk :)
Dat piepen is normaal, dat schijnt een Megane II dingetje te zijn, en hebben de mijne ook.
Het trillen herken ik echter niet, en lijkt me kwalijker.
Lijkt toch op iets van kromme schijven. ?..
Ik heb hier vandaag eens over nagedacht en op de technische controle controleren ze de remschijven toch?
Zien deze dan niet of ze al dan niet krom staan?
Ze controleren ze denk ik alleen op de (minimale) dikte van de schijf
Als je naar de schijf kijkt,zou dit echt opvallen dat ze krom staan? Of valt dat zo niet in het oogzicht? :)
Anders moet die kerel het toch opgemerkt zijn..
Dat merk je alleen als je er mee gereden hebt.
En je kan zoiets ook niet zien op het oog.
Zelfs op een remmentest bank valt zoiets niet op, want de wielen draaien dan op een lage snelheid.
En zolang ze de remvertraging halen, en het verschil tussen links en rechts binnen de marge valt, zijn ze gewoon goed. ;)
Maar op het rijden van een wagen,kan je toch moeilijk een oordeel geven wat het is?
Kan toch zoveel meer zijn? Weet wel niet precies wat :D maar je hebt wel wat onderdelen in een auto natuurlijk 8)7
Trillerij tijdens het remmen is, zoals iedereen het hier wel over eens is, bijna altijd gevolgvan kromme schijven.
Trilt hij ook tijdens het rijden dan zou hetook onbelans kunnen zijn of verkeerd afgesleten banden.
Is het echt alleen tijdens het remmen en verder niet.. dan blijf ik bij de schijven.
Dat klopt wel en is enkel tijdens remmen,maar ik denk niet dat men moeder graag de schijven verandert als het dat dan niet is 8)7
Is een erg dure kost naar het schijnt..
Als je de schijven vervangt neem dan schijven waar high carbon (HC) in verwerkt zit.
Deze kunnen meer hebben voor ze krom gaan en roesten veel minder.
Let er bij het monteren op dat de wielnaaf en dergelijke echt goed roestvrij en schoon is.
Je kan ze eventueel afdraaien, als de schijven nog dik genoeg zijn. ;)
als je voor goeie remmen gaat neem dan brembo MAX schijven
en kijk niet naar uiterlijk (gaten en groeven) het wil niet altijd het
beste zijn als ze geboord en gegroefd zijn.
Mijn schijven zijn megane cup schijven,die hebben niet eens groeven en gaten.
alleen als je wagen zwaarder is (zoals een megane rs) en meer vermogen,dan
heb je op zn minst gegroefd nodig.
en qua remblokken kan ik ferodo wel aanbevelen,heb met ds3000 gereden
en dat remde goed,nu probeer ik carbone lorraine rc6 blokken,en dat bevalt
ook erg goed,nadeel voor vele is het prijskaartje,voor ds3000 betaalt je 200€
voor een setje blokken,carbone lorraine ga je ri 300€.
je betaald ervoor,daar in tegen hoef je niet bang te zijn dat je remmen
(bij welke snelheid dan ook) het niet redden en/of krom trekken.
In heb ook brembo's voor. Had de eerste 500 km rustig gereden zonder hard te hoeven remmen.
Heb ze nu ook krom, terwijl ik maar een paar keer hard heb geremd.
Dit gebeurt wel vaker de laatste tijd met brembo schijven.
Komt op mijn werk ook wel eens voor dat ze terug komen met kromme schijven.
Dus het merk zegt niet alles. ;)
Ik wil binnenkort eens een paar ebc schijven en ebc greenstuff blokken proberen.
heb ik op de 1.6e ook gehad,ebs schijven en yellowstuff blokken,remde ook wel goed.
als schijven krom trekken komt soms ook door defecte,of niet goed werkende remklauw,toen de
280mm cup schijven er op gingen,heb ik meteen voor en achter rvs remleidingen laten monteren
ook wel iets wat ik kan aanraden.
Daar ligt het bij mij niet aan, alles is netjes gangbaar. !-!
Voordat de brembo schijven er op kwamen, zaten de originele vanuit de fabriek er nog op. :shocked:
Die hebben het zo'n 110.000 km en 14 jaar vol gehouden, waarvan ik er zelf 43.000 heb gereden. (meest km's op de beruchte a35 :play: )
Tot dat er bij de linker schijf het hart was uitgescheurd tijdens een noodstop. >:(
De schijven en blokken zagen er nog zo goed als nieuw uit.
Zat alleen iets een blauw gloedje op de schijven. :P Maargoed op de a35 heb je de remmen wel eens nodig. :D
En mijn megane staat minimaal 6x per jaar op de brug voor beurtjes, inspectie en wielen wissels, etc. Dus controle zat. !-!
We zullen het maar een keer aan men moeder vertellen,hopelijk schiet ze me niet dood 8)7
Standaard remmen zijn ook niet verkeerd,als je er niet al te gekke dingen mee gaat doen,als men een sportieve rijstyle heeft
(zoals ik die ook heb) dan zullen standaard remmetjes het niet lang gaan houden,zeker niet op hogere snelheden en/of op het circuit.
Ik denk dat je het met ebc schijven en greenstuff nog aardig gaat uithouden,yellowstuff is meer circuitspul
Het is voor zijne mams he ;)
Ja maar ik ga ze denk ik nog wel bestellen. ;)
Wil voor de vakantie de remvoeringen achter ook nog vervangen.
Kan ik met een setje frisse remmen op vakantie. !-!
Dan nemen we beter het racespul,men moeder voelt haar nog een echte f1-piloot :D
Ik heb men zware voet wel van iemand gekregen :D
Dan is ebc geenstuff ook wel een optie voor jouw alessio.
Ik blijf bij het origineel :) Ik heb een zware voet,maar afremmen doe ik zachtjes aan,ik ben niet echt de harde remmer dus de originele voldoen volledig aan mijn vraag :)
Zo, jij veranderd ook zoals het weer...
Eerst ga je voor het racespul, en een uur later ga je voor het origineel :D.
Voor men moeder het racespul,voor mij het origineel ;)
Vandaag de wielen van men moeder haar wagen veranderd naar de winterbanden en je ziet wel een lichte buiging aan de remschijf achteraan,of het is een verkeerde lichtinval :D
Hmm vervangen die hap.. En een cursusje remmen geven!
zware rechter voer,in combinatie met zachtjes remmen..... :? :?
Je moet die truc maar eens onder de knie krijgen Christian ;)
En was inderdaad de remschijf,achteraan zag je het gewoon met het blote oog al..
ik had het zelfde met me Renault Megan en daar waren de schijven ook krom van en in zeer slechte staat heb er nu nieuwe schijven er op gezet en nu is het over nu dus denk wel aan krome schijven en je ziet het niet dat ze krom zijn
groet martijn
Goedemorgen,
ik heb ook een aardige trilling in het stuur en ook voelbaar in de pedalen tijdens het afremmen. Ik heb 2,5 maand gelede mn remschijven en remblokken bij de renault dealer in rotterdam zuid laten vervangen voor Bosch remschijven.
Zit hier nog iets van garantie op? of ben ik gewoon de pineut? ik ben voornamelijk een file rijder van pernis naar Nieuwerkerk a/d ijssel.
Alvast bedankt! gr, Davey
carbon loraine heb ik ooit eens op een motorfiets gehad.Remt als een idioot maar de schijven slijtenbijna net zo hardals de remblokken.Toen ik de groeven uit de remschijven had, heb ik deze blokken er af gegooid, en standaard nissin rembloken erop.
groetsels,
Ben