Kan iemand zijn deskundig oog op onderstaande foto's laten vallen?
Wat moet er nu precies gebeuren? Alleen dat flexibel stuk laten vervangen of moet ook de middenpijp vervangen worden?
Alvast bedankt!
https://www.dropbox.com/s/ej4220lxkgb4vhq/2014-03-19%2017.36.01.jpg
https://www.dropbox.com/s/gb9roe0b5q9d61h/2014-03-19%2017.36.39.jpg
als die bouten bij die verbinding los willen de middenpijp niet anders wel
Alleen het flexibele gedeelte is voldoende.
Mike ;)
owja dat kan ook natuurlijk :P
Citaat van: PatrickMegane2 op 19 maart 2014, 19:27:11
owja dat kan ook natuurlijk :P
Oke, maar dan zou dat dus wel gelast moeten worden op de middenpijp? (het nieuwe flexibel stuk)
Je kunt volstaan met een nieuw flexibel stuk.
Deze moet er dan tussen gelast worden.
En om dat goed te kunnen doen moet je de middendemper demonteren.
Je zou ook voor een nieuwe middenpijp kunnen gaan en dan heb je dat stuk nieuw.
Hoop voor je dat het stukje bij het koppelstuk nog dik genoeg is om op te lassen.
Je kunt in dit geval beter een flexibel stuk halen die net iets langer is dan die oude. ;)
Een brug tot je beschikking is natuurlijk wel handig, anders zul je de auto een eindje op moeten krikken, zodat je er fatsoenlijk bij kan.
Eerst de middenpijp nog onder de auto laten.
Je slijpt het oude flexibele stuk er tussen weg.
Dan maak je het nieuwe stuk passend.
Dan alle roest weg schuren waar je wilt gaan lassen.
Dan las ik eerst altijd het onderste gedeelte vast.
Dan haal je middenpijp er onder weg, en dan kun je alles netjes dicht lassen. (alleen het koppelstuk bij het flexibele stuk kan ook, als je er maar fatsoenlijk bij kunt met het lasapparaat. ;) )
Zo kun je er vanuit gaan dat alles weer netjes past als je de middenpijp er weer onder monteerd. !-!
Heb het bij mijn 1.4e ook gedaan, en ik was iets van 20 euro kwijt voor het flexibele stuk. !-! (bij de brezan)
Als je gaat lassen is het wel aan te raden om de accu polen los te maken, of je zet een piekspanningsbeveiliger over de accu. ;)
Hartstikke bedankt voor de tips allemaal! Ik ga er straks mee aan de slag. Laat jullie weten hoe het afgelopen is!
Nou het aan de slag mee gaan is er niet van gekomen. Nergens een lasaparaat te leen en een flexibel tussenstuk wat ik kon vastdraaien niet op voorraad enkel om te lassen. Ik heb even voor de makkelijkste oplossing gezocht en dat was in dit geval een nieuwe middendemper. Met monteren en klemmen was ik 100 euro kwijt.
Alleen stotterd die nou een beetje onder in de toeren (motorisch) Neem aan dat dat komt door lucht in het systeem etc Advies garage was dan ook om er even mee te rijden om te kijken of hij zich weer herstelde
Een uitlaat is een open pijp, vanaf uitlaatspruitstuk (aan de motor) en het eventuele sieruitlaatstukje. Daartussen zit nog evt. een kat, middendemper + einddemper (om geluiden te dempen). Voor de rest open pijp.
Ik snap dus niet helemaal wat je bedoeld met 'er zit lucht in' als reden van stotterende motor onderin. In een uitlaat kan/mag/zal lucht zitten.
Alleen als doorstroming niet voldoende is, zou de motor kunnen stotteren, verder doet een uitlaat eigenlijk niets anders dan geluid dempen en verbrandingsgassen naar achteren transporteren (evt nog wat zuiveren, in de kat).
Dus als er ALLEEN maar een nieuwe tussendemper op is gekomen (idd ca 80 euro, renault origineel, excl 45 min werk) kan dat nooit een reden zijn voor stotterende motor.
Citaat van: Boris-Djurre op 20 maart 2014, 17:10:08
Een uitlaat is een open pijp, vanaf uitlaatspruitstuk (aan de motor) en het eventuele sieruitlaatstukje. Daartussen zit nog evt. een kat, middendemper + einddemper (om geluiden te dempen). Voor de rest open pijp.
Ik snap dus niet helemaal wat je bedoeld met 'er zit lucht in' als reden van stotterende motor onderin. In een uitlaat kan/mag/zal lucht zitten.
Alleen als doorstroming niet voldoende is, zou de motor kunnen stotteren, verder doet een uitlaat eigenlijk niets anders dan geluid dempen en verbrandingsgassen naar achteren transporteren (evt nog wat zuiveren, in de kat).
Dus als er ALLEEN maar een nieuwe tussendemper op is gekomen (idd ca 80 euro, renault origineel, excl 45 min werk) kan dat nooit een reden zijn voor stotterende motor.
Dan zal het toeval zijn. Ik was helaas te laat voor uit te lezen. Heb het probleem alleen met starten. Hij start netjes maar als ik dan wil wegrijden vliegen de toeren op en neer tussen de 1000 en 100 toeren of hij valt uit. Als ik het gas dan eens goed intrap, koppeling in en een stoot gas) is het weer goed Probleem is mij gisteren voor de eerste keer overkomen. En dat was eigenlijk een paar minuten voordat de middendemper het begaf.
Verhaal van de garage vanmorgen was dat er nu sprake was van een andere weerstand en dat de computer zich weer even moest inleren.
Enige wat ik wel weet is dat er een klein scheurtje in het spruitstuk zit (nieuwe komt morgen binnen) Ben niet zo autotechnisch dus ik sta altijd open voor tips en suggesties!
Wat ik wel gecontroleerd heb is of het koelwater gezakt was. Ik weet dat het wel eens voorkomt dat door een lekke koppakking wat vloeistof in de cilinder komt waardoor die slecht loopt in het begin.
Je kan proberen de gasklep en stappenmotor te reinigen.
Kan nooit kwaad. !-!
Keertje uitlezen kan natuurlijk ook nooit kwaad. !-!
Citaat van: mark op 20 maart 2014, 18:45:43
Je kan proberen de gasklep en stappenmotor te reinigen.
Kan nooit kwaad. !-!
Keertje uitlezen kan natuurlijk ook nooit kwaad. !-!
Oke thanx
Maar dat verhaal van drukverschil andere samenstelling van weerstand klopt dus niet als ik het goed begrijp? Zou het scheurtje in het uitlaatspruitstuk er ook een aandeel in kunnen hebben?
Als er daardoor zuurstof in de uitlaat komt zou het wel kunnen.
Dan meet de labda sensor te veel zuurstof.
Citaat van: mark op 21 maart 2014, 12:21:34
Als er daardoor zuurstof in de uitlaat komt zou het wel kunnen.
Dan meet de labda sensor te veel zuurstof.
Oke thanx! Heb je enig idee hoelang het ongeveer duurt voordat zich dit weer hersteld zou moeten hebben?
Als er door die scheur zuurstof blijft komen, gaat het niet eerder weg tot de scheur gefixt is en dus dicht is. Als dat klaar is moet hetvrijwel direct over zijn.
Maar ik zou eerst is ff laten uitlezen. ( Hooft niet per wee bij een dealer, universele garages kunnen tegemwoordig ook heel met uitlezen.
totdat het uitlaatspruitstuk dicht is:) (ow, ik zie net dat dat al gezegd is...)
heb je het stotteren alleen net na starten? tijdens rijden krijg je overdruk in uitlaatspruitstuk (tegendruk van kat en dempers) en zou je eigenlijk geen zuurstofintrede moeten kunnen hebben.
word je niet gek van de stank IN de auto doordat er uitlaatgassen ontsnappen onder de motorkap?
Het gebeurt ook niet altijd, maar als het gat grootgenoeg is dan zou het kunnen.
Laatst waren bij mijn 1.4e de bout/moeren los gelopen bij het flensstuk op het spruitstuk.
Liep nog prima zonder bokken of wat dan ook, alleen veel lawaai >:D >:D >:D
Het scheurtje in het spruitstuk is echt minimaal. Ik heb geen last van ven stank/geur echter des te gevaarlijker natuurlijk. Totdat het gerepareerd is toch maar het raampje open. C0 blijft een sluipmoordenaar!
Terugkomend op het oorspronkelijke probleem. Eergisteren 2 x met de auto gereden en gisteren 3 ritjes en nergens meer last van gehad. Ben benieuwd of het zo blijft en het dus inderdaad te maken had met de zuurstofmeting van de lambda sensor. IK hou jullie op de hoogte!