Beste mensen.
Ik heb een Renault Megane coupe 1.6 16V uit "99.
afgelopen nacht reed ik na mijn nachtdienst naar huis met een gangetje van 110-120. toen ik moest afremmen viel opeens me motor uit en begonnen er 2 lampjes te branden. het lampje van "stop" en het rode lampje van de olie.
Mijn auto een vluchthaven opgestuurd en oliepeil gecontroleerd, dit bleek allemaal in orde.
mijn auto wil sindsdien ook niet meer starten en de 2 lampjes blijven branden. oliepeil lijkt in orde en had hier ook nooit eerder een melding van gehad.
Als ik de auto wil starten dan trekt hij hem wel rond, maar de auto start verder niet. ook met het aanslepen wil de motor niet starten. hij schokt even, het toerental springt naar 750 en daar blijft het ook bij.
Ondertussen is mijn acculampje ook gaan branden, maar ik heb nog wel stroom. mijn lichten, radio etc. werkt gewoon.
Er is niets zichtbaar aan de motor, lekt nergens en liep altijd goed. blok was ook niet te heet, temperatuurmeter stond onder de helft.
Ik hoop dat ik voldoende informatie heb gegeven en dat iemand mij kan vertellen wat er mis is. :?
Alvast bedankt voor jullie reacties
BDP-sensor is de eerste verdachte
Klinkt ie nog hetzelfde of heel licht?
Hoe oud is de riem?
de bdp-sensor? kan ik dit zelf controleren of het hier aan ligt?
Als ik de auto probeer te starten dan klinkt hij inderdaad licht. de riem is volgens mijn bijna 80.000 km oud maar de laatste keer zag deze er nog goed uit.
Riem versprongen?
Ben wel bang voor zoiets.
Je zegt hij zag er wel goed uit, wat dan? de multieriem? want de distributieriem zie je niet zomaar zitten.
Hoe oud is de riem, alleen kilometers boeien niet.
Welke omgeving woon je?
Ik vermoed ook de distributieriem
BDP lijkt me stug, geeft eerder al startproblemen, D-riem zou kunnen, maar hoe is het met de noodonderbreking onder de motorkap? Als die geactiveerd is slaat ie ook niet meer aan want dan krijgt ie geen brandstof meer. Nu weet ik ff niet zo snel waar die zit maar dacht links of rechts tegen je schutbord aan, soort van rode knop die ff indrukken. (dit komt wel vaker voor bij auto's, schoonouders hebben hier ook heel vaak probs mee gehad met hun toenmailge Meg 1 Break, en bij mijn Peug vroeger ook weleens last mee gehad)
Multiriem zit er nog goed op, deze had ik ook direct gecontroleerd. bdp-sensor denk ik inderdaad ook niet meer, de auto heeft nooit eerder startproblemen gehad. ik ga vandaag ff kijken of ik de distributieriem kan controleren.
Ik woon in Delfzijl trouwens.
heb hier in de buurt wel een bevriende beunhaas, dus als ik ff weet wat het is kan ik die aan het werk zetten.
Ik ga nu ff alles bij langs lopen en jullie suggesties controleren, zodra ik meer weet dan laat ik het weten.
Volgens mij heb ik het probleem gevonden, onderstaande foto lijkt me ondanks de kwaliteit toch vrij duidelijk.
maar hoe weet ik nou dat er verder geen schade is ontstaan?
Als de halve motor kapot is dan kan dit volgens mij niet meer uit.
(http://imageshack.com/a/img546/5739/uuin.jpg)
Geknapte distrubutieband.
Vaarwel motorblok.
Gecondoleerd Choppels
Geen idee of de 16V een vrijloop heeft, lijkt me bijna van wel als had je namelijk wel een enorme klap gehoord op het moment van knappen, en een megarookontwikkelijng, althans dat was bij mijn Peug wel zo, dat was echt met 1 klap over, maar de Vectra had een vrijloop en daar bleef alles bij heel
heb inderdaad geen klap gehoord of rook gezien, hij leek als het ware ineens uit te vallen wat achteraf gezien dus wel te verklaren is. 8)7
Je zou de kleppen deksel eraf kunnen halen om te controleren of de kleppen om hoog staan.
Is er speling in de nokassen bij het draaien?
Zo ja, is het over
Zo nee, misschien nog n kansje
Mijn vorige auto is ook overleden door zon voorval... Zonder klappen of rook...
Dat is wel heel vervelend.. De kans is klein maar aanwezig dat er verder geen schade is, dit is eventueel te bekijken door het blok open te halen of er moeten nog andere trucjes zijn?
De schade is natuurlijk afhankelijk van wanneer de riem knapte en hoe de cyclus bezig was. mochten de kleppen zo goed als dicht hebben gestaan tijdens het knappen dan zullen de zuigers geen kleppen krom geslagen hebben lijkt mij?
Ik dacht al riem.
16 kleppen krom 100 procent. Heb dit al vaak gezien bij deze motoren.
Ben nu thuis dat typt makkelijker.
Als je een endoscoop hebt, even bougies eruit, en dan kijken naar de kleppen.
Maar de kans is erg groot dat alle kleppen geraakt zijn.
Wat je kan doen is de zuigers halverwege zetten, dan kijken of de nokkenassen rond te draaien zijn.
Maar ook met kromme kleppen kan hij vaak draaien, dus dit is geen vrij brief.
Even de kop eraf schroeven dan kan je het zo zien.
Dan kan je een bestelling doen:
-multieriemset
-distributieset
-waterpomp
-koppakkingset
-8 inlaatkleppen
-8 uitlaatkleppen
-nokkenasdoppen grote en klein
-nokkenaskeerringen als deze niet bij de koppakkingset zit.
Kop kaal maken, kleppen inslijpen, boel reinigen, nieuwe seals erin, vlakheid van de kop controleren, enz enz.
Mooi werk, maar wel wat kosten.
Delfzijl is aan de andere kant van de wereld joh voor de bewoonde wereld.
Bedankt voor alle reacties,
voordat ik de distributieriem had gecontroleerd nog een filmpje gemaakt van het proberen te starten. misschien dat iemand wat af kan leiden uit het geluid o.i.d.
ik ga morgen verder even kijken wat de schade is. en wat de mogelijkheden zijn.
zodra ik meer weet laat ik het uiteraard weten.
En Delfzijl is inderdaad het einde van de wereld natuurlijk ;)
Overduidelijk riem kapot, daarom vroeg ik, klinkt hij erg licht?
Maar goed nu weet je het zeker.
Idd wat mark29 zegt. Distributie versprongen/gebroken en de kleppen zijn krom.
Je kan de oliedop eraf halen en iemand anders laten starten, dan zie je dat de nokkenas niet meer draait.
heb dit ook gehad bij mijn 1.6e 8v. Onder het rijden knapte de riem en toen was het over.
Bij nadere inspectie bleken er 4 kleppen krom. Rest was gelukkig nog goed dus auto laten maken door een ex- renault monteur,
wat natuurlijk wel scheelde in de kosten.
Dus zou eerst kijken wat er precies kapot is en dan kijken wat het kost, wegdoen kan altijd nog.
Ga er maar vanuit dat er 16 kleppen krom zijn.
We hebben een 1.6 16v gekocht waarvan de riem 2 tanden was versprongen.
Hiervan waren 8 uitlaatkleppen krom.
Dus ga in dit geval maar uit van het ergere.
16 zijn er nooit krom.
Delfzijl is hier wel om de hoek trouwens. :-)
Citaat van: Paul op 10 februari 2014, 21:49:45
16 zijn er nooit krom.
omdat?
110-120 is wat anders dan 50 km/h
Zeg nooit nooit.
Je kan er beter van uit gaan, dan kan het alleen meevallen.
Paul. Vorige week een espace van een collega hier 16 krom. Nog een megane die ik had ook 16 krom.
Verder van veel klanten meestal 16 krom. Soms maar 8.
Dit waren trouwens 7 van de 8 kleppen van onze 1.6 16v.
(http://i58.tinypic.com/35d9ttf.jpg)
Hierbij was de riem 2 tanden versprongen.
En gebeurt met een snelheid van max 25 km/h, gezien de ex-eigenaresse nét op trok vanaf de stoplichten.