Hee allemaal,
Er is niets ernstigs aan de hand, maar mijn auto heeft een paar kleine dingetjes die gewoon irritant zijn.
Het betreft een Scenic 2.0 16v (F4R) uit 2002, automaat met een Vialle LPi installatie.
1: Dit probleem is er al zo lang als dat ik de auto heb. Het reservelampje van de benzine is compleet van slag. Vaak gaat hij al aan als ik er nog 2 streepjes brandstof in heb (zeg 10 tot 15 liter), bij een volgende keer starten blijft hij uit. Hij gaat gewoon compleet willekeurig aan en uit. De tankmeter doet het wel naar behoren. Het is wel een LPG auto, dus de tank wordt nooit volgegooid.
2: Dit betreft het bandenspanningscontrolesysteem en de ruitenwisser. Dit probleem is onlangs ontstaan.
Het begon toen ik een paar meter nadat ik thuis weggereden was bemerkte dat de meters op het dashboard niets meer deden. Alle lampjes deden het naar behoren, alleen de meters niet. Dus geen toerenteller, snelheidsmeter enzovoort. Toen ik thuis was ben ik eerst maar eens de zekeringen na gaan kijken. Alle zekeringen eruit gehad, geen kapotte zekering. Maar het probleem was vreemd genoeg verdwenen, alles deed het weer, en sinds die tijd heb ik er ook geen probleem meer mee gehad.
Echter: nadat ik dit heb gedaan, gaat na het starten het SERV lampje branden, het lampje van de lekke band knipperen en de bandjes in het display knipperen ook. Na 800 meter rijden functioneert het weer normaal. En samen met dit probleem doet de ruitenwisser het niet helemaal zoals vanouds. Als je de ruitenwisser op stand 1 hebt, en je komt stil te staan voor bijvoorbeeld een stoplicht, dan springen ze automatisch op de intervalstand. Ga je weer rijden dan gaan ze weer naar stand 1. Echter doet mijn auto dit allemaal niet meer, hij blijft in stand 1 staan als je stil staat.
Nu was laatst mijn accu kapot, toen ik een nieuwe erin gezet had waren de problemen van punt 2 verdwenen. Echter, de volgende dag waren ze weer vrolijk terug.
Heeft iemand een idee?
Schema regelen en alles gaan meten. Slechte stekkerblokken.
Geoxideerde bedrading. Kan van alles zijn.
No offence, maar ik denk niet dat ik het daarin moet zoeken. Het probleem is namelijk te consistent, en komt terug na de accu vervangen te hebben. Verder zijn er absoluut geen storingen what so ever, helemaal niets.
Update voor probleem 2: Het is iedere keer bij het starten, als het service lampje brandt dan doet de ruitenwisser het niet zoals het hoort. Na een 800 meter rijden is het lampje uit en functioneert alles normaal.