Halle mede renault eigenaars,
ik zit sinds eergisteren met het volgende:
bij optrekken stoplicht begon de megane opeens onregelmatig te lopen, ook begon het motor lampje te knipperen (deze bleef dus niet branden).
Auto uitgezet en opnieuw gestart, lampje knipperde niet meer, maar liep wel nog onregelmatig. Hierop door naar werk gereden wat nog maar 750meter was (auto stonk ook na dit stukje te hebben gereden, kan de geur niet thuis brengen)
Als je onder de motorkap kijkt zie je ook dat stationair de motor op en neer "danst"
Hierop gelijk terug naar huis gereden en lampje ging weer knipperen.
Wat op valt is dat als men auto start lampje niet gaat knipperen maar pas als men 500meter ofzo gereden heeft.
Vandaag bougies vervangen , zonder resultaat. Wat wel opviel 1 van de bougies zat er wat losjes in en was erg vervuild met olieachtige substantie.
Na de dealer gereden zojuist en gevraagd de melding uit te lezen aangezien deze pas onder het rijden aanspringt. Dealer had het druk en of ik ff 1.5uur wou wachten voor het uitlezen..
Hiervoor had ik dus geen tijd ivm werk en dealer weigerde alsnog uit te lezen en moest maar wachten ook al zou de melding verdwijnen als ik de auto uit zet... wat een service..
Op de terugweg lanmpje niet meer aangeweest. Wel merkt je nog steeds dat de megane zich inhoud bij het schakelen en hapert maar eenmaal op "snelheid" bij de juiste versnelling merk je niks. Bij thuiskomst weer rare stanklucht wat niet valt thuis te brengen (verbrande benzine/olie)?
Iemand enig idee?
Betreft een RENAULT MEGANE; GR TOUR 1.6 16V uit 2004 (117k km)
Bobine zou heel goed kunnen, ff 1 voor 1 loskoppelen om te kijken of ie dan op 1 cilinder niet anders gaat lopen en op de andere cilinders wel, zo ja dan zou ik ze meteen alle 4 vervangen.
Bombine loskoppelen had ik idd ook al geprobeerd.
Bij loskoppelen 1+4 viel de motor uit gelijk.
Bij loskoppelen 2 merkte je verschil, bij loskoppelen 3 merkte je minimaal verschil vergeleken met de andere bombine's maar toch klein beetje verschil, dus is deze dan wel defect ?
NB: is het normaal dat er wel eens olieachtige substantie aan een bougie kan zitten?
Olie verbruik auto is normaal, eigenlijk perfect
Op MP en internet koop je voor ca 25 euro per stuk nieuwe pen-bobines. Ik zou een set van 4 nieuwe kopen. Dan ben je nog goedkoper uit dan bij de dealer. Alleen de diagnose kost je vaak al 60 euro en dan komen de bobines er nog bij.
Bobine kapot, zeker weten.
Die olie komt vanuit het carterventilatiegedeelte.
Onder je inlaatspruitstuk zie je het kleppendeksel zitten, als je voor de motor staat, en op op het kleppendeksel zit een verhoging, dit is de carterventilatie.
Meestal lekt er olie langs al die boutjes. En de pakking, hier word een soort kaf gebruikt, lijkt op kit.
Hoe we dit oplossen, is inlaatspruitstuk eraf halen, en dan de carterventilatie deksel eraf halen.
Kleppendeksel laten zitten!!!!! Anders komen de nokkenassen los, maar je moet dan boutje voor boutje eruit halen.
Dus boutje eruit, schoonspuiten, kaf om het boutje smeren, boutje er weer in, met 12 nm vast zetten.
Dit doe je tot je alle boutjes gehad hebt, dan het dekseltje van de carterventilatie goed schoonmaken en ook dichtsmeren met die kaf.
Tenzij je niet weet waar ik het nou over heb, en geen materiaal hier voor hebt, kun je het beter uit besteden.
OK als het alleen bobine is dan ben ik nog "tevreden"
Ik hoop echt dat het niks anders is, net vakantie geboekt en betaald.. zou balen zijn als er een dure auto reparatie bijkomt onverwacht :cry:
voor bobine moet ik letten op speciaal type/merk artikelnummer?
MArk29, mooie omschrijving maar ik ben een 100% leek op dat gebied, idd beter uitbesteden.
Bougie/bobine's wisselen lukt nog wel, dan houd het ver op :)
Toen ik mijn grand tour net had (was ex-lease) had ik dit ook. Bleek het motor-verontreinigingslampje te zijn. Hij moest gewoon nodig een grote beurt. Daarbij zijn ook de bobines e.d. vervangen, gasklephuis en injectoren schoon gemaakt. Sindsdien niet meer terug gekomen.
Bobines van het merk Beru of Valeo zijn aan te raden.
Zou hem toch voor de zekerheid laten uitlezen, dat is ook mogelijk bij de (betere) universele garage.
Sowieso zou ik adviseren om de dealer te mijden indien niet strikt noodzakelijk gezien de leeftijd van de auto.
En ik raad dan juist de Beru's weer aan (en samen met mij geloof ik de meeste...) doen het in mijn Meg alweer een 110.000 km naar behoren, zorg iig dat er bobines op komen die zijn voorgeschreven voor de 2,0 die zijn gewoon altijd goed.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/809/1m8m.jpg)
hier ff een update , net ff de laptop aangesloten van een vriend van me.
Iemand een goede site om bobine te bestellen?
misterauto, nogmaals meteen 4 nemen, ze zijn als het goed is allemaal even oud, en hebben ook allemaal een ongeveer even lange levensduur, dus als er nu 1 op is staan er zo goed als zeker nog 3 in de rij om het ook op te geven.
Er zijn inderdaad verschillen, die van de 2 liter gaan langer mee.
Je had vroegah die met grijze kapje, die sneuvelen, daarna heb je nog een bruin en zwart kapje gehad, gingen ook dood.
Nu worden er steeds bobines met bovenop die gelcoating gemonteerd, deze blijven langer goed en heb ik nog niet kapot gezien.
Daarmee bedoel ik bij ons in de werkplaats, en met de uitritten met de renault route service langs de weg.
Dacht dat die inderdaad van beru waren.
Voor de 2 liter worden dezelfde bobines voorgeschreven als voor de 1.6 16v.
Niet iedereen heeft even goede ervaringen met Beru bobines, ik ook niet. (de dealer gebruikt ze ook niet)
Bij de dealer krijg je bobines van het merk Eldor, die zijn volgens mij gebaseerd op die van het merk Valeo aan de groene bovenkant te zien.
Houd met het bestellen bij Mister Auto wel rekening met een levertijd van een week of iets dergelijks.
Bestel ze in ieder geval niet bij de dealer, die rekenen ongeveer 2x zoveel.
Waarop baseer je dit badeend?
Die bobines die ik hier in de servicebus heb liggen, en op magazijn zijn niet groen in ieder geval....
De Beru's die er bij mij opzitten zijn ook gewoon door de dealer geleverd en geplaatst (met de mededeling; deze zijn normaal voor de 2,0 liter, maar kunnen gewoon op de 1,4 en de 1,6 maar gaan veel langer mee..... , Dit is ook meteen de enige goede ervaring die ik met de officiele dealer heb gehad)
Voordat ik naar de autozaak (heuts) om de hoek ging (deze verkocht de Beru's ook voor 44.54) ff snel onder de motorkap gekeken na het verhaal hier boven met verschillende dopkleuren.
Ik had 2 zwarte doppen en 2 grijze, er zijn dus al eerder bobine's uitgewisseld en hierop besloten om alleen de bobine met grijze doppen te vervangen aangezien die met zwarte vermoed ik ook Beru's zijn.
Zojuist Cylinder 2 bobine vervangen en auto loopt weer als een zonnetje, ook lampje gaat niet meer aan onder het rijden!
Ik zal alleen dan dadelijk preventief maar Cylinder 1 (grijze dop bobine) gaan vervangen.
Alvast bedankt voor de snelle en duidelijke hulp allen! Heeft me veel geld bespaard !-!
Citaat van: Roadkill (Michiel) op 24 januari 2014, 09:06:19
De Beru's die er bij mij opzitten zijn ook gewoon door de dealer geleverd en geplaatst (met de mededeling; deze zijn normaal voor de 2,0 liter, maar kunnen gewoon op de 1,4 en de 1,6 maar gaan veel langer mee..... , Dit is ook meteen de enige goede ervaring die ik met de officiele dealer heb gehad)
Dan ben je verkeerd voorgelicht door de dealer, aangezien ze voor alle 3 die motoren gelijk zijn.
Dat van die Eldor bobines heb ik gezien bij de dealer.
Beru bobines zijn zwart van boven.
Op de volgende link kan je de Eldor bobines zien.
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/renault-onderdelen/m768779967-renault-bobine-clio-megane-laguna-scenic-etc-nieuw-eldor.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr
Er is/was wel een verschil in bobines tussen de 2 liter en 1600.
Dit is ook bevestigd door renault nederland toen die mannen een keer bij ons waren.
Er was toen een probleem met een auto, waar we niet uit kwamen, dus kwamen hun bij ons.
Hun meenden dat er een verkeerde bobine inzat, en inderdaad dat was ook zo.
Wij (ik werk bij een grote dealer) dachten voorheen ook altijd dat er maar 1 type was, maar er waren er 2.
Sindsdien monteren we alleen die van de 2 liter omdat die gewoon beter zijn.
Ik heb er net een uit de serviceauto gepakt, ik heb nu op het moment renault route service dienst.
Onderdeelnummer 82 00 765 882.
Met gelcoating bovenop, even mis verstand recht trekken, geen groene bovenkant wel een groen stickertje, zoals in de marktplaats link hierboven.
Het merk is eldor uit turkije.
Beru hebben we ook veel gehad, nu dus eldor, ik wist zo uit het hoofd niet het merk, ik kijk alleen naar de bovenkant, dan weet ik wel type het is.
Bij de oudere modellen, zwarte en grijze kapje, staat er als goed is ook nog een nummer reeks in, hier kun je de productieweek en jaar uit ontcijferen.
Valeo heeft een groen kapje i.p.v. een sticker maar zou me niet verbazen als die gewoon hetzelfde is als de Eldor.
De onderdeelnr's van de bobines in dialogys van de 1.6 16v en de 2.0 16v zijn hetzelfde, dus tussen die bobines kan in principe geen verschil zitten.
Citaat van: BadEend op 24 januari 2014, 19:57:08
Dan ben je verkeerd voorgelicht door de dealer, aangezien ze voor alle 3 die motoren gelijk zijn.
Dat van die Eldor bobines heb ik gezien bij de dealer.
Beru bobines zijn zwart van boven.
Op de volgende link kan je de Eldor bobines zien.
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/renault-onderdelen/m768779967-renault-bobine-clio-megane-laguna-scenic-etc-nieuw-eldor.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr
Dat lijkt me raar want het is mij bij 3 verschillende dealers verteld (heb in het begin erg veel probs met de Meg gehad, en ben daar toen bij verschillende dealers mee geweest) en zelfs de gasboer en mijn huidige specialist geven het aan. Maar volgens mij is er een keer van Renault Nederland een schrijven geweest om op alle motoren te voorzien van de 2 liter bobines.
Dat zou ik graag onderbouwt zien met de bijbehorende onderdeelnr's.
Is/was het niet zo dat de 1.4 en 1.6 standaard Valeo bobines hebben, en de 2.0 Beru's.
Bij mijn auto's was dat in ieder geval wel zo.
@Badeend, ik heb het van uit dus verschillende bronnen gehoord, monteurs die hier op het forum zeggen het ook, dus ik ben bang dat wij allemaal verkeerd voorgelicht zijn en ik zal voortaan al mijn vragen maar meteen aan u stellen oh Almachtige en alwetende gele in een badkuip wonende watervogel.....
Apart dat dat dan niet te vinden is in de software van Renault zelf.
Dat van dat verschil tussen die bobines hebben jullie van horen zeggen zonder dat dat onderbouwd kan worden.
Ik geef in mijn post hierboven aan.
Dat er inderdaad verschillen waren.
Dit is ook bevestigd door de hoge heren van renault nederland.
Maar tegenwoordig verkopen, wij dan, alleen nog maar bovenstaande nummer bobines.
Geloof je het niet badeend?
Ik heb het ook niet op papier staan. Wie weet is er op het werk nog wel een mededeling over te vinden.
Maar ik kan mijn tijd wel beter besteden.
De bobine met bovenstaand nr is niet speciaal voor 2.0 16v, dit is te vinden in dialogys.
Als die bobine anders zou zijn zou het onderdeelnr ook anders zijn.
Daar is geen mededeling van RNL voor nodig. ;)
Wat is het probleem eigenlijk? Ik kom hier voor mijn lol, en ik kom veel dingen hier op dit forum tegen, wat ik geregeld tegen kom in de werkplaats, en dus leuk vind om op te reageren.
Maar blijven doorgaan om een plastic staafje met een spoel erin, waarom?
Er waren verschillende, de 2 liter werd geadviseerd. Dit weet ik, heb ik zelf gehoord van de hoge mannen van renault nederland, ik werk zelf ook bij de renault dealer, dus mag aan nemen dat er geen grappen verteld worden bij ons.
Wat doe jij eigenlijk in het dagelijkse leven badeend? Aangezien je best scherp bent.
Even inhaken, aan gezien je post weer aangepast is.
Waarom geen mededeling nodig? Omdat er voor elke scheet een mededeling is van renault.
laatste tip techniqe stond in hoe je de interval moest resetten van nieuwe model clio. Iemand heeft een inzendig gedaan met uitleg, en een taart mee verdiend.
Dat resetten is niet meer dan de knop ingedrukt houden, dit wist iedereen.
Wat ik hiermee wil zeggen, over vanalles kun je wel iets vinden, op renault.net, infotech, actis, servicemedeling, am lijsten enz enz.
En er zijn ook onderdelen die totaal niet in dialogys te vinden zijn. Dus heilig is dat zeker niet.
Even voor de duidelijkheid, mijn reacties zijn niet persoonlijk bedoeld.
Ik constateer dat er in dialogys dezelfde onderdeelnr's staan voor beide motoren, daaruit valt op te maken dat deze onderdelen dus niet verschillen.
Deze motoren zijn al heel lang in productie dus dan zouden de onderdeelnr's inmiddels al aangepast moeten zijn in dialogys.
Maar goed, genoeg hierover. TS zijn probleem is opgelost.
Ok. nou ik heb het nog maar eens nagevraagd (kwam toevallig 1 van de monteurs net bij de supermarkt) en van hem kreeg ik te horen dat er vanaf 2006 van uit Renault is gezegd dat er het beste op alle 1,4 en 1,6 de 2.0 bobines gemonteerd konden worden. Tot die tijd gaven deze motoren veel probs met de bobines, en die waren dus wel degelijk anders dan de 2,0 liter. Sorry we hadden geen papier bij ons, dus hij kon het niet schriftelijk vastleggen, daarnaast ik heb geen scanner, ik hoef ook helemaal geen gelijk te hebben btw, want ik heb het enkel van horen zeggen en ben iig dolblij met mijn prima werkende Beru's.
En ja het mooiste is dat het probleem van de TS is opgelost, al waren het aardappels niet boeiend het probleem is opgelost, maar goed nu ga ik lekker in bad, bootje mee, want mijn eendje is gezonken.
"vroeger" :q Hadden de 1.8 en 2.0 motoren de bobines van het merk "denso"
Deze gingen niet stuk en nog steeds niet, Bij mijn megane zitten ze er ook in.
Mijn vorige laguna heeft 350.000km met de denso bonines gereden.
@Roadkill
Nu komt de aap uit de mouw.
Sinds 2006 zijn er alweer meerdere verbeterde bobines op de markt gekomen, vandaar waarschijnlijk het misverstand.
De oplossing die toendertijd door RNL aanbevolen is zal nog wel zijn blijven hangen bij die monteurs.
@Paul
Weet jij of die Denso bobines nog ergens nieuw te krijgen zijn?
geen idee. misschien ergens op de sloop