Wie heeft er al wat langer ervaring met milestone winterbanden.
Vorig jaar heb ik ihkv het niet hebben van een reservewiel 4 winterbanden met velgen van het merk milestone overnomen van een renaultrijder.
een paar weken geleden deze onder de mijne gelegd en rijden maar.
Nou schoot ik laatst bij een rotonde bij iets of wat vochtig wegdek bijna uit de bocht en die rotonde nam ik gewoon zoals het hoort.
Ik denk lekke band of olie, geen lekke band en ook geen olie.
En ik merk ook dat altijd als het nat is de wagen spint bij stoplichten.
Daar ben ik niet blij me want je gaat toch wat geforceerder een bocht in wat ik bij mijn andere wagen met michelin winterbanden absoluut niet heb.
Nou ben ik overal op het internet aan het zoeken naar ervaringen met milestone, en kan er eigenlijk niets van vinden, alleen bij ANWB bandentests komt wel naar voren Dat er heel wat banden zijn die zeer slecht scoren bij een nat wegdek.
Dus misschien doet de milestone het in sneeuw weer wel goed.
Ik heb ihkv dit verhaal op marktplaats gezocht naar andere banden en heb die ook gevonden t.w. vredestein snowtrac, alleen ben eigenlijk benieuwd of er hier iemand is die wat milestone ervaring heeft want om nou andere banden te kopen als de milestones het in sneeuw wel goed doen is ook weer onzin.
Ben benieuwd of jullie me kunnen helpen.
In iedergeval bedankt.
wat is ihkv?
Ken het merk milestone niet, michelin is wel top, als je dan een goedkopere band pakt, zeg maar het chinese spul en dergelijke, merk je erg hard verschil vaak. Als je een beetje pietje precies bent met wegligging.
Als je niet vertrouwt op een set banden, doe ze weg en neem een andere set, anders rijd je ook niet lekker.
Maar winterbanden dweilen zowiezo veel meer, en hebben vaak pas echt nut in de sneeuw, eerder eigenlijk niet.
Vooral niet met warmer weer, best pas de banden monteren, als het gemiddeld onder de 7 graden blijft.
Het is nu nog te warm voor die dingen.
in het kader van.
Bedankt Yorick.
En Mark natuurlijk ook.
Ik heb Milestone onder mijn Polo gehad, en was er wel tevreden over.
Het zou nooit mijn eerste keuze worden, maar ik heb er geen problemen mee gehad.
Wel moet ik zeggen dat dit zomerbanden waren.
Welke Vredestein Snowtrac heb je nu aangeschaft? Snowtrac 2 vond ik verschrikkelijk.
Mijn voorkeur blijft uitgaan naar Continental. :-)
Monteer ze bijna dagelijks.
Afhankelijk van de maat de spanning wat terug zetten.
B.v. 1955016 1.9 2055516 2.0 bar
Zijn bridgestones met andere naam op de wang.
Zelfde idee als meteor/michelin
Ze slijten wel sneller maar voor 4 milestones koop je 1.25 michelins
Hé Roy,
Dus als ik jou zo hoor niks mis mee.
Dat glijden zou dus met de spanning te maken kunnen hebben.
Kijk het scheelt me weer een hoop euro's als ik het zo laat.
Die vredensteins (7mm) waren met velg €200,-, is ook geen kapitaal maar toch
Ligt er aan wat voor vredestijns en hoeveel mm.
Als mm goed is en op de juiste velg is die prijs niet gek.
Winterbanden moet je juist harder oppompen.
Dan doe jii dat maar.
Succes.
C banden wel maar personenauto is verschillend aan auto.
Maargoed dit soort discussies is het nadeel van forums.
Het is aan TS wat hij met de info doet
Citaat van: BadEend op 9 januari 2014, 02:59:40
Winterbanden moet je juist harder oppompen.
Eh, wie heeft je dat geleerd?
Citaat van: r1ockeloen op 8 januari 2014, 23:17:32
Hé Roy,
Dus als ik jou zo hoor niks mis mee.
Dat glijden zou dus met de spanning te maken kunnen hebben.
Kijk het scheelt me weer een hoop euro's als ik het zo laat.
Die vredensteins (7mm) waren met velg €200,-, is ook geen kapitaal maar toch
Ik vind het wel een nette prijs voor vredestein.
Wel afhankelijk van of ze over de gehele band 7mm zijn,en maat natuurlijk, en overige staat (geen hoogteslag, vlakken plekken door remmen etc)
Welk type vredestein snowtrac is dit dan?
Nou Nicolle,
Een hoop vragen maar hier komen de antwoorden en sommige weet ik niet dat zie ik zaterdag pas.
Want ik heb ze via een garage waar ze voor die prijs ook gemonteerd worden.
Het betreft Snowtrack 3 met 7mm.
Dacht ook wel dat het geen al te hoge prijs is gezien wat ze op internet per stuk kosten.
Ben meteen na jou reactie gaan informeren welke snowtracks het waren maar gelukkig 3.
Snowtrack 3 voor die centen das goed
Snowtrac 3 zijn wel fijne banden, en ik vind het een nette prijs voor deze banden + velgen met 7mm!
Mijn ouders hebben onlangs Snowtrac 3 16 " met 7mm gekocht voor €200 excl velg.
Dus je prijs is netjes incl montage etc
Snowtracks zijn super goeie bandjes.
Die monteer ik het meest op het werk. !-!
Vredesstein goed zeker voor die prijs.
Milestone zou niet mijn keuze zijn.
Zelf meest tevreden over Michelin, Goodyear, Continental en Bridgestone winterbanden.
ANWB, ADAC en dergelijke bevelen een hogere bandenspanning aan bij winterbanden vanwege het zachtere rubber.
Lagere bandenspanning is daarom sowieso een no go.
En waarom is het rubber winterbanden zachter? ;-)
Ik denk dat iemand die dag in, dag uit met zijn neus in de banden zit het wel weet. :-)
Het rubber van het loopvlak van winterbanden is zachter om ze flexibel te houden t.b.v. betere prestaties (o.a. grip) bij koude.
Daarom moet je er ook niet het hele jaar mee rijden, anders slijten ze veel sneller.
Maar ik denk niet dat je ze harder moet oppompen. Eerder een iets lagere spanning, maar ik hou gewoon hetzelfde aan als bij de zomerset (krijg ik ook geen zeurende bandenspanningsensoren).
Winterband is iets zachter qua conpound maar heeft veel meer lamellen waardoor meer grip gecreerd word.
Ietsje minder spanning is meer grip.
Kijk als het ijzelt maken.banden geen moer uit maaar bij sneeuw is tikki lagere spanning toch wel aan tebevrlen.
Probeer maar eens met je eventuele fiets met keiharde of wat zagtere banden in wibterse omstandigheden te fietsen...
Ik zal het je nog sterker vertellen, zelfs de bandenfabrikanten adviseren een hogere spanning.
http://www.conti.nl/nieuws/bandenspanning-winterbanden/#
http://www.michelin.nl/banden/leren-delen/onderhoudsgids/tips-bij-koud-weer
@Nicole
Dat iemand dag in dag uit met banden werkt wil nog niet zeggen dat diegene er alles vanaf weet.
Het enige, waarom ze graag willen dat ze wat harder opgepompt worden, is zodat hun naam wat beter blijft en ze langer mee kunnen.
Voor de juiste werking? Pomp ze op het normale aantal bar op wat geadviseerd wordt bij je auto icm met dat type band.
En ga niet uit jezelf klakkeloos ff wat extra erin drukken want het staat op internet.
En wat betreft "dat iemand er dagelijks in zit betekend nog niet dat hij er verstand van heeft".
Deze persoon weet wel waar hij het over heeft ;-)
Je moet niet teveel van het internet afhalen, daar staat juist de meeste troep op, en vooral van mensen die denken het te weten.
Haal dit soort dingen uit de praktijk, en niet van een paar sites. :-)
De ANWB en ADAC hebben er toch echt verstand van en zeggen hetzelfde.
Die testen deze banden voor personenauto's ook, maar als jij het beter weet. Prima!
De grip op sneeuw en ijs word verkregen door de lamellen en door het zachtere rubber en niet door een lagere spanning.
De 0,2 bar verhoging is bedoeld om de hogere temperatuur die veroorzaakt word door het zachtere rubber te compenseren.
@Badeend: in jouw link naar de Michelin site staat het net even anders dan jij zegt.
Er wordt nl. gesteld dat winterbanden over het algemeen gemonteerd worden als het nog niet zo koud is, met een (dan) juiste bandenspanning. Wordt het buiten kouder, dan zakt je spanning. En daarom moet je ze bij pompen, om weer op de originele spanning te komen (anders gaan bij een Megane II trouwens ook de bandenspanningssensoren zeuren). Het is dus niet zo dat je in de zomer met 2,0 bar moet rijden en in de winter met 2,3. Die 0,3 bar erbij is omdat de spanning door de kou gezakt is naar 1,7 bar.
Tedo jij bent een topper!
Jij snap em.
:grin:
Nou dames en heren,
Vanochtend in Rijen de banden laten monteren.
Hartstikke vriendelijke lui en de banden zijn als nieuw.
Profiel ligt zelfs tussen de 7 en 7,3mm.
En ik moet zeggen je merkt het meteen en dan bedoel ik op dit moment al met het geluid en idd zoals jullie al stelden komt dat door het zachtere rubber ten opzichte van B-merk banden.
Maar goed, lagere spanning zoals Roy zei is dus niet van toepassing.
Dat is optioneel, onder barre omstandigheden, aan te bevelen.
Net als dat aanbevolen wordt 1 of 2 inchmaten kleiner te rijden met winterbanden.
Het moet niet, het kán.
Misschien als je met je terreinwagen door sneeuw van een meter hoog wil rijden.
Met een gewone personenauto is dit dus niet van toepassing.
Indien de winterbanden niet meer voldoende zijn doe je er sneeuwkettingen omheen.
Pff idd tedo...
Meestal zijn bad eendjes leuk.
Maar dit bad eentje heeft een hele scherpe snavel.
Volgens mij denkt badeend dat ik op 1,5 bar rijd ofzo.
Nou ,zomerbanden heb ik op 2.3 winter op 2.0.
zo hoop dat je nu van mij een duidelijk antwoord hebt en dat je je blik ook wat verdrr kunt leggen dan datvje nu doet.
Blii dat ts tevreden is met de banden daar gaat het om.
Veilige kms gewenst.
MOD Break: Bericht klein beetje gecoririgeerd. Houd een ieder in waarde.
Nou, ik haak er dan ook ff in...
Tedo, hoe kan de inchmaat van invloed zijn dan?
de breedte kan ik me wel voorstellen overigens. Een smallere band heeft meer druk per druk per cm2 dus minder last van 'drijven'/aquaplanning.
@Jeroen: met een kleinere velg krijg je hogere banden (en vaak ook minder breed).
Dat schijnt in de winter betere grip op te leveren dan een platte brede band.
Zelf rij ik overigens zowel in de zomer als in de winter met 17 inch.
Hmm, Ik snap de theorie (hogere wang, dus meer oneffenheden kunnen opvangen), maar ik kan me niet voorstellen dat je hier echt merkbaar verschil in zal vernemen.
Overigens was ik ook altijd van mening dat je winterbanden relatief hard moet oppompen (2,5 bar tov 2,2 bar voor zomerbandjes in mijn geval),
maar door deze discussie weet ik het niet meer.
Gelukkig is 2,5 bar sowieso geen verkeerde waarde, en stiller en zuiniger dan 2,0 bar, dus laat ik het zo ;).
2,5 bar is wel wat hoog. Welke velgmaat heb je? Kijk eens in de binnenzijde van je bestuurdersdeur om te zien wat Renault adviseert. Ik heb meestal 2,2 à 2,3 voor en 2,0 à 2,1 achter (met 17")
Ik heb 16 inch, zowel voor als achter 2,5 bar. In de zomer iets zachter dus.
Ik geloof dat Renault idd jouw waardes adviseert. maar met het oog op rolgeluid en weerstand, verbruik dus, kies ik voor iets harder.
Daar komt bij dat ik nu dus een zware gastank achterin heb liggen.
En.. Ik heb nooit het gevoel dat ik te weinig grip heb.
Om aan al het gezeik over wel of geen lagere spanning hier een einde te maken:
Wij (Hogeschool Rotterdam, Automotive Engineering) hebben deze week winter en zomerbanden getest op grip, endurance en maximaal haalbare snelheden op verschillende wegcondities.
Ik kan het volledige rapport hier neerzetten maar dan ben je volgende week nog niet klaar. Het belangrijkste wat eruit kwam was dat bij bijna alle geteste merken, op een enkeling na, de grip het beste was bij 0,2 bar onder de voorgeschreven spanning. Door deze mindere spanning is er meer interactie met het wegdek en zal de grip toenemen. Het nadeel is dat de weerstand groter is, dus je meer brandstof verbruikt. Op 100km zal je met de auto waarmee getest is, een Volkswagen Golf 2.0 uit 2010, ongeveer 2,9 liter meer gebruiken.
Geld dat voor zowel winterbanden als zomerbanden?
Heb je een link naar die test?
Link naar het rapport komt zo snel mogelijk BadEend, deze is nog niet volledig uitgewerkt. Dit is een afstudeerrapport van ons.
We hebben getest in onze cleanroom, hier zijn verschillende temperaturen, weersomstandigheden en soorten wegdek te creëren.
Wij hebben winterbanden getest in verschillende weersomstandigheden, verschillende temperaturen en verschillende soorten wegdek. Hierbij kwamen de al eerder geposte gegevens naar boven.
Ook hebben wij zomerbanden getest in zomerse en herfstige condities, deze banden hebben andere waardes. Van de 14 geteste banden presteren er 9 het best op de voorgeschreven spanning, 1 ervan presteerde beter met een lagere spanning en 4 presteerde beter met een hogere spanning.
Wij gaan deze testen nog uitbreiden:)
Testen in een cleanroom is leuk, maar de beste test is toch echt die in de praktijk.
En daarbij hebben jullie het maar op 1 auto getest.
Ondanks dat ben ik toch benieuwd naar het rapport.
Das wel intrrssant robin!
En @ MOD dik keer was ik aan de beurd.
En na mijn mening ,lelijke woorden stonden er niet in .
Maar ach,voor eindeloze discussies is dit ook een forum natuurlijk :p
Je kan ook alles de grond intrappen badeend...
Trap het niet de grond in, ik ben kritisch.
De testen van autobanden zijn niet 1 op 1 over te nemen op alle auto's.
Ik geloof de test van Robin zeker wel.
De vraag is hoe vaak je het in NL nodig hebt. Deze winter sowieso nog niet.
Komt nog bij dat het hogere brandstofverbruik afschrikt voor velen om de spanning iets te verlagen.
@Jeroen: gewoon doen wat jou goed lijkt.
Zo'n test is pas representatief als hij op meerdere auto's is gedaan.
Bijvoorbeeld als dit gedaan word met 3 soorten klassen auto's van verschillende merken.
Vind dit echt een heerlijk topic om te lezen :D, btw het is nog steeds eigenlijk geen weer voor winter banden, gewoonweg te warm.
@Tedo ik heb btw de winterbanden wel weer klaarliggen maar die van mijn zijn juist veel hoger (26 inch en voor zien van een paar honderd spikes)
Enne mijn auto krijgt deze week (of volgende) er weer 4 zomerbanden onder, wil bij deze degene die het laatst over popgom had nog even hartelijk bedanken!