Heb de distributie geblokkeerd van een 1.6 16v met gereedschap.
Nu moet de krukasbout los maarrrrr.
Bij een handbak kan ik het vliegwiel blokkeren maar dit is een automaat en kan alleen de koppelomvormer zien door het sleufgaatje in de bak onder de krukas positie sensor.
Iemand suggesties?
Ben bang dat de pen in de krukas afbreekt zodra ii de krukasbout losdraai.
Volgens het renault service manual moet je hem met een goede grote platte schroevendraaier blokkeren in de starterkrans. Als je onder de auto ligt, en je kijkt bij de startmotor dan zie je een plek waar je hem mooi in kan steken.
Jup daar heb ik ook al gekijkt maar daar zie ik ook alleen de koopelomvormer...
Je blokkeerd de krukas (rechtsom blokkeerd die dan) en de nokkenassen.
Dan kun je de bout van de krukaspoelie zo met de luchtsleutel losdraaien.
Als de riem eraf ligt draai/controleer je gewoon met een tang of die nog tegen de blokeer stift van de krukas aan komt.
(eigenlijk moet het tandwieltje er zo af kunnen, want als dat niet gaat moet je even in de gaten houden met montage dat niet alsnog het tandwiel verdraaid.
Maar als je de nieuwe riem goed op lijn houd verdraaid die ook echt niet).
En nieuwe bout krukaspoelie kun je ook zo weer met de luchtsleutel vastzetten.
Yess.
Buig ik dan de blokkeer stift niet?
Met luchtsleutel niet.
Ga je met de hand allemaal draaien misschien wel.
Wij doen altijd met die brug de nokkenassen blokker en de blokkeerpen in de krukas, let op 1600 draait er tegen aan, 2 liter gaat in de krukas.
Dan volgas met de luchtsleutel los halen.
Dan met de nieuwe riem monteren,controleren op de krukas echt tegen de pen aan ligt, ooit draait ie iets terug, en dat heb je dan niet in de gaten.
Ik doe riem altijd als laatste bij de krukastandwiel monteren, ik duw hem met tandwiel tegelijk erop. Omdat hij anders moeilijk erop gaat, deze riem ligt vrij strak.
Dan goed controleren welke kant je opdraait met spannen van de riem.
In de werkplaatshandboek, dialogys, staat inderdaad dat tegenhouden met schroevendraaier, maar ook dat je een complete motorsteun moet gebruiken om de motor te ondersteunen, ze kunnen een beetje overdrijven daar in frankrijk.
Ha ja daarwas ik al achter.
Heb deze gekocht met versprongen riem.
Voorste nokkenas is 2 tanden versprongen.
Wou de riem ff op tijd zetten en kijken wat er gebeurd.
Ow dat kunnen ze bijna nooit hebben eigenlijk, 1 tand verschil nog net soms, maar meer niet.
Hoop voor je dat hij loopt dan.
Daarom maar ff proberen en gaan het wel zien.
Ik heb weleens eentje gehad die de krukas 2 tanden verkeerd had staan, maar die liep nog gewoon.
Heb de kruk op tijd staan,dan staat de achterste nokkenas ook op tijd alleen de voorste nokkenas 1tand te laat.
Is de 16v zo gevoelig dat ie dan al niet meer loopt?
En een f7r en f9q ben ik daar ook blokkeeer stiften voor nodig?
Kan dat hij dan niet meer loopt. Hopelijk geen kleppen krom.
F7R en F9Q heb je niks speciaals voor nodig.
Die nokkenassen moeten perfect staan, dus halve maandjes horizontaal.
Een f9q, dus 1900 dci moet je officieel wel blokkeren, doe ik nooit blokkeren, gewoon op tijd draaien en dan de poelie eraf tollen, riem vervangen, dichtbouwen, uur later kun je weer rijden.
Een f7q komt me niet direct bekend voor.
F7R is goeie type 16v
ow de ouwe 2 liter 16 klepper, in de megane? Daar heb ik nooit riem van hoeven doen.
Wel van de hele generatie daarna. Ben pas in 2002 bij renault gekomen.
Heb zo 1 staan die al zeker 10 jaar niet gedaan .....
moeilijk zal het vast niet zijn, in ieder geval.
Nee idd dat zeker niet maar die riem zit er al 10 jaar om dus moet eerst vv worden voor ik met die auto ga rijden
Dat lijkt me wel verstandig, anders knapt hij bij de eerst volgende keer ineens gas geven.
Precies dus zolang blijft ie maar mooi staan.
Staat toch al 4 jaar stil dus halfjaar extra kan ook nog wel :p
Je hebt het nu over de 2.0 16v F7R toch Roy?
Is het een beetje zelf te doen? De mijne staat ook voor dit jaar op het lijstje! Mocht hij per ongeluk toch verspringen, er staan dus tekentjes op waardoor je hem weer optijd kan zetten? Bij de mijne moeten ook de keringen vervangen worden.
Deleted
Jacques in grote lijnen ken ik het maar zo had ik de f7r niet kunnen uitleggen
Valt de 10mm boor in een boring of draait de kruk er tegenaan?
Fijn het die waterpompjes...
Vooral af fabriek montage ff loshalen.
Zit er ook nog m7 draad in :p
Citaat van: Roy op 8 januari 2014, 00:20:05
Jacques in grote lijnen ken ik het maar zo had ik de f7r niet kunnen uitleggen
Valt de 10mm boor in een boring of draait de kruk er tegenaan?
valt in een boring
Voor het opschonen van de M7 schroefdraad (waterpomp) gebruik ik een Mobylette tapeind waar ik een gleuf in gevijld heb. Dat werkt als een tap.
En je tapt er weer M7 in of M8?
ik heb boutjes gehaald bij de fabory in groningen.
Kon ze verder nergens krijgen
Ik zet er weer gewoon M7 in. Met het erdoor halen van een M7 met een gleuf erin zuiver ik de schroefdraad op. Ik heb geen M7 tap in huis.
Lsatste keer bij de dci heb ik ze schoon gespoten met remmenreiniger.
Is overigens de zelfde pomp als de f7r
Boutjes in vooraad just in case