Sinds een paar dagen doet de aanjager van de ventilatie het niet meer. Ik heb de zekering vervangen maar daar lag het niet aan.
Alless werkt verder gewoon zoals het display en je kan de kleppen ook horen als je ze op een andere stand zet. Alleen de motor van de aanjager doet het dus niet. Als die het begeven heeft is die dan lastig om te vervangen? Iemand een idee?
Jouw kachelweerstand stuurt de ventilator aan.
Als deze kapot is, dat gebeurt nogal eens, dan werkt de boel dus niet.
Even controleren.
Kijk dan ook meteen of je de ventilator soepel rond kan draaien met de hand, via de pollenfilter kan je er wel bij met je hand, als je geen worstenpoten hebt.
Controleer ook de auto goed of je geen waterlekkage hebt.
Vaak gaan ze kapot door inlopend water, via de parafan, die verstopt raakt.
Til de mat eens omhoog en voel of de boel goed droog is.
Als je de weerstand wil vervangen, dashboardkastje uitbouwen, dan zie je hem zitten, als ik me niet vergis.
En voor de kachelmotor moest het gaspedaal eruit.
Het is al ff geleden dat ik deze heb gedaan, tegenwoordig zien we bijna alleen nog maar megane 3 in de werkplaats namelijk.
Via de zoekfunctie veel informatie over te vinden, je bent niet de eerste met dit probleem.
Bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad al wat info gevonden op het forum. Morgenavond even bij mijn monteur langs om te kijken wat er aan de hand is. Ik heb wel water in het interieur gehad. Werd veroorzaakt door het bekende afvoerslangetje van de airco dat verstopt zat. Maar dat probleem heb ik afgelopen zomer al opgelost. Nu is alles mooi droog vanbinnen.
Controleer je paravan dan ook maar, zal wel vol bladere zitten, dan niet alleen op het plastic, maar eronder, water moet weg kunnen lopen.
Als de airco afvoer verstopt zit, heeft de paravan afvoer vaak ook problemen.
kachel weerstand zat dacht ik gewoon op de motor, of ik haal ff het een en ander door elkaar, kachelmotor is met wat klooien zelf te vervangen )heb ik vorig jaar ook gedaan'
Vandaag even langs geweest bij mijn monteur. Ik rijd de straat uit en zet de ventilator aan en hij deed het gewoon! Toch maar door gereden an onderweg stopt de motor er weer mee. De monteur gaf een paar tikken op de motor onder het dashboard en toen begon die weer te draaien maar wel vrij zwaar. Daarna liep de motor weer goed voor even.
Hij zegt dus dat de motor op het punt staat om het helemaal te begeven. Volgens hem zit de weerstand ook op de motor. Dat wordt dus de motor vervangen. Hij kon alleen in zijn database geen motor vinden. Dat houdt meestal in dat het een heel duur onderdeel is zei hij.
Nu moet ik dus op zoek naar een motor. Hij adviseerde me om bij Renault het typenummer op te vragen zodat hij weet welke motor hij moet bestellen. Ik zou toch wel graag weten wat een kachelmotor nu kost. Kan me niet voorstellen dat het om honderden euro's gaat, toch?
Dus als iemand nog tips heeft of weet wat een motor kost dan hoor ik het graag.
Ik vind het raar dat de motor het dus nog wel doet af en toe. Onderweg naar huis een keer een tik op het dashboard en hij deed het weer.
Als ik op een willekeurige onderdelensite zoek kom ik deze tegen:
http://www.mijnautoonderdelen.nl/auto-onderdelen/renault/megane/megane-ii-grandtour-km-combi-00-2003/14-16v-kat-09-2003-0kw/airco/kachelventilator
Ik zou toch zeggen dat het de goede is.
Vanmorgen toch ff bij de Renaultdealer langs geweest. De monteur daar was er vrij van overtuigd dat het de weerstand is maar dat wist ie pas zeker als die eruit was. Een klus van een uur voor hem omdat hij weet waar die zit en wat te doen. Volgenss hem zit de weerstand achter het dashboardkastje. Vaak zijn de stekkerverbindingen gesmolten zei hij.
Diagnose stellen en eventueel vervangen van de weerstand zou dan op ±200 euro komen. Ik had al een afspraak gemaakt maar toch zelf nog even gekeken.
Weertand zit dus wel op de motor. Je kan de koelribben zien zitten als je bij het pollenfilter naar binnen kijkt. Dus voor niets het dashboardkasstje eruit gehaald.
Weerstand was er na een half uurtje frotten uit en er is niets geks aan te zien. Stekkers zien er normaal uit. Nu vraag ik me af of je die door kunt meten. Ik heb wel de weerstand gemeten op de plus en min aansluiting. Dan meet ik 125 Ohm.
Dan wordt het dus toch de motor vervangen hoogstwaarschijnlijk.
Voor een motor kan je eventueel ook ff op de plaatselijke sloop kijken natuurlijk, wel ff controleren op licht lopen en /of speling
Als de motor in mijn link de juiste is koop ik liever een nieuwe. Bij renault kost een motor 270 euro!
Dit (http://kleinanzeigen.ebay.de/anzeigen/s-anzeige/heizungsluefter-renault-scenic-2/169504548-223-8039) is er een van een Scenic II. Is dat dezelfde?
Ik heb er een besteld bij de technische centrale. 99 euro. Inbouwen mag mijn monteur doen. Ik wil er mijn rug niet aan wagen;)
Jouw kachelweerstand stuurt de ventilator aan.
Als deze kapot is, dat gebeurt nogal eens, dan werkt de boel dus niet.
Even controleren.
Kijk dan ook meteen of je de ventilator soepel rond kan draaien met de hand, via de pollenfilter kan je er wel bij met je hand, als je geen worstenpoten hebt.
Controleer ook de auto goed of je geen waterlekkage hebt.
Vaak gaan ze kapot door inlopend water, via de parafan, die verstopt raakt.
Til de mat eens omhoog en voel of de boel goed droog is.
Als je de weerstand wil vervangen, dashboardkastje uitbouwen, dan zie je hem zitten, als ik me niet vergis.
En voor de kachelmotor moest het gaspedaal eruit.
Het is al ff geleden dat ik deze heb gedaan, tegenwoordig zien we bijna alleen nog maar megane 3 in de werkplaats namelijk.
Via de zoekfunctie veel informatie over te vinden, je bent niet de eerste met dit probleem.
Gappig is dat ik dit al aangaf, ik werk ook bij renault namelijk.
Als hij soms wel soms niet aangaf, zit er teveel weerstand in de motor, daarom pollenfilter eruit, kan je met de hand de motor rond draaien om te kijken of hij te veel weerstand heeft.
Maar kijk nou eens naar die water problemen, anders is de volgende zo weer kapot.
Die aircoafvoer zit laag, die zorgt niet voor water in je kachelmotor, dus controleer alsjeblieft je paravan afvoeren, water loopt dan namelijk via de kachelmotor binnen.
Kachelweerstand heb ik al nagekeken en die zit niet achter het dashboardkastje maar aan de bestuurderskant. Heb hem eruit gehad en alles zag er perfect uit. Geen vocht of slechte contacten. Ook nog de weerstand gemeten, op de contacten van de rode en zwarte draad. Die gaf 125 Ohm aan. Weet niet wat het moet zijn maar ga er van uit dat de weerstand goed is. Als ik tegen de motor tik dan wil die wel weer draaien al komt die dan moeilijk op gang. Dus die zal wel zwaar gaan.
Paravan zal ik ook nakijken uiteraard.
Citaat van: mark29 op 5 januari 2014, 12:29:15
Jouw kachelweerstand stuurt de ventilator aan.
Als deze kapot is, dat gebeurt nogal eens, dan werkt de boel dus niet.
Even controleren.
Kijk dan ook meteen of je de ventilator soepel rond kan draaien met de hand, via de pollenfilter kan je er wel bij met je hand, als je geen worstenpoten hebt.
Controleer ook de auto goed of je geen waterlekkage hebt.
Vaak gaan ze kapot door inlopend water, via de parafan, die verstopt raakt.
Til de mat eens omhoog en voel of de boel goed droog is.
Als je de weerstand wil vervangen, dashboardkastje uitbouwen, dan zie je hem zitten, als ik me niet vergis.
En voor de kachelmotor moest het gaspedaal eruit.
Het is al ff geleden dat ik deze heb gedaan, tegenwoordig zien we bijna alleen nog maar megane 3 in de werkplaats namelijk.
Via de zoekfunctie veel informatie over te vinden, je bent niet de eerste met dit probleem.
Gappig is dat ik dit al aangaf, ik werk ook bij renault namelijk.
Als hij soms wel soms niet aangaf, zit er teveel weerstand in de motor, daarom pollenfilter eruit, kan je met de hand de motor rond draaien om te kijken of hij te veel weerstand heeft.
Maar kijk nou eens naar die water problemen, anders is de volgende zo weer kapot.
Die aircoafvoer zit laag, die zorgt niet voor water in je kachelmotor, dus controleer alsjeblieft je paravan afvoeren, water loopt dan namelijk via de kachelmotor binnen.
Dubbelpost, zie je post eerder in dit topic.
Ik wou hem quoten maar dat ging fout.
Ik gaf er mee aan dat ik een aantal dingen al aangaf, die hij vervolgens bij de dealer ook al te horen kreeg.
En vervolgens reageerde ik er nog op, onderste stukje, maar lijkt inderdaad 1 stuk tekst nu.
boeiend word een lang verhaal
gewoon een nieuwe ventilatormotor in knopen en de waarschijnlijke waterlekkage verhelpen voor er weer een motortje kapot gaat.
Kachelventilator is inmiddels binnen. Nu nog een afspraak maken maar dat gaat niet meer lukken op zeer korte termijn. Ik denk dat ik zaterdag zelf maar eens ga proberen de motor te vervangen. Gaspedaal/rempedaal moet eruit en dan zit er blijkbaar een gaffel en een draadeind in de weg maar met veel geduld gaat het misschien wel lukken.
Iemand nog goede tips?
Vanmiddag begonnen aan de kachelventilator. Het viel erg mee. In ruim een uur was de klus geklaard en werkt alles weer zoals het hoort.
Totale kosten: 95 euro!
kun je me zeggen waar die zit en als het stuurhuis eruit moet. (megane stationwagon 2007of waar vind ik een reparatiehandboek?
Stuurhuis hoeft er niet uit. Je hoeft alleen maar je pedalenset eruit te halen. Dan zit de vantilator boven in het dashboard.
Je kan het beste de nieuwe erbij hebben dan herken je alles veel makkelijker.
Ik heb hier ergens een werkbeschrijving gebruikt en dat ging perfect. Alleen het eruit halen vergt wat geduld en een handigheidje.
Ik zal even zoeken of ik de handleiding nog kan vinden. Staat hier ergens op het forum.