Beste allemaal,
Mijn megane doet al een tijdje heel raar hoog toerig, gas valt weg en lijkt alsof hij verzuipt.
Dit doet hij echter niet in elke versnelling, in ze 1 en ze 2 trekt hij netjes tot de 6500 toeren.
in ze 3 begint het probleem bij de 6000 toeren, in ze 4 al bij de 5000, en in ze 5 al tussen de 4000 en 5000.
heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
alvast bedankt
groeten,
Nick
Is dat sowiezo niet erg hoog in zijn toeren? Ik zit max bij de 4500...
Hoezo max. 4500 toeren?
Heb je een diesel dan?
6500 toeren met een benzine 16 klepper is toch niet extreem hoog... :neen:
Nope gewoon benzine maar rijd op gas, en mijn andere auto een vw caddy op gas en die zit ook max tussen de 4000/5000
Dus ja als ik het zo vergelijk zit je een stuk hoger.
Lpg of benzine maakt niets uit.
Nee, maakt toch helemaal niet uit... :neen: :?
Heb je hem al uitgelezen, welke foutcode komt er dan?
Weet dat dit niks uit maakt maar meld het er toch ff bij ;)
Blijf het hoge toerentallen vinden Y
2.0 16v hoort probleemloos naar de 6500 rpm te kunnen gaan, niks raar hoge toerentallen aan.
Mijn 1.8 16v F7P schreeuwt al 21 jaar en 262.0000 KM met plezier zelfs naar 7000 rpm.
Kijk je ontsteking als eerste na (bougies kabels etc) gezien het een IDE is (vermoed F5R motor code) kijk ook of er niet allemaal sludge in het inlaat traject zit.
Tevens inderdaad de ECU op foutcodes laten uitlezen.
Ik ben ook met een ide bezig.
Loopt perfect nu, alleen bij 5400 toeren inhouden. Hij moet gewoon door kunnen knallen tot de toerenbegrenzer, zo simpel is het.
Ben er ook nog niet uit wat het is.
Ik krijg dan foutcode stuursignaal injector 4.
Heb je hem al laten uitlezen, of alleen aangemeld, hier gepost en nooit meer teruggekomen?
Ben namelijk benieuwd hoezeer de klachten bij jou zijn.
Ide is namelijk totaal anders dan de gewone f4r en de k4m motoren, heeft ook 2 computers, 1 voor inspuiting en 1 ik denk dat het eindtraps zijn voor de injectoren.
Voor zover ik uit de schema`s kan opmaken.
1 ding weet ik wel,die IDE dat is echt een bagger schijt motor met alle troep er om toe.
als het goed is zal het heel fijn lopen maar als er iets is beland je in een nachtmerrie met zon ding.
1 voordeel,de ide uitvoeringen zitten vaak vol met opties,dus bij demontage komt er dan veel mooi spul vrij.
vergeet ook een krukas positie sensor niet,maak deze eens schoon,motor loopt heel anders nadien.
Maar als de motor helemaal schoon is, dus kleppen en inlaat.
Je sluit de egr af, en zorgt dat de boel schoon blijft, geregeld inlaat reinigen en flesje bij de tank.
Is er niets mis met zo`n auto, en kun je er lekker mee rijden, het rijd ook als een trein.
Zit inderdaad vol met opties.
dci motoren hebben het zelfde probleem,
de egr verroet de al mini inlaat helemaal dicht.
heb bij Nicole haar megane de egr klep er uitgehaald,dicht gelast en er weer in geplaatst.
rijd beter en zuiniger.
De EGR zorgt bij een diesel heel vaak voor problemen, bij een benzine veel minder vaak.
Is eigenlijk een onding, maja het is verplicht.
Het is verplicht voor de typegoedkeuring ja, daarna maakt het niet meer uit.....
Nu maakt het inderdaad niks meer uit.
Ja voor onze eigen portemonnee, haha!
Geen problemen die door die EGR kunnen ontstaan. :)
Gelukkig hebben wij er ook geen problemen door gehad, maar die waren er wel snel gekomen als Roy er niet mee aan de slag was gegaan.
Als ze een NOx meting zouden moeten doen bij de APK, zou je daar zonder die EGR niet door komen.
Maar die meting word (nog) niet gedaan.
Als je een stand alone ecu monteerd,ben je daar vanaf,dan pomp je er een "apk mapping"
in voordat je naar de apk gaat,en klaar. :q
gewoon NIET aan de roetmeter.
Hoi. Bedankt voor de reactie allemaal. Ben een hoop bezig geweest met de auto. Heb hem inmiddels uit laten lezen .Verder helaas geen foutcode kunnen vinden. De egr is al afgesloten. En de motor is brandschoon. Heb inmiddels een paar dingetjes door gemeten. En de bougies vervangen. Hij red nu de 180 weer in zijn 4 :D. Maar het is nog steeds niet helemaal lekker. Maar een stuk beter. De bougie kabels hebben te weinig weerstand dus deze zijn ook besteld en zal ik zsm vervangen. Hoop dat dat het op lost... en sensroren zijn ook in orde!
bougiekabels? ik denk dat je de pen bobines bedoeld.
heeft een ide geen dis meer? (groot blok met 4 pennen voor de bougies)
Nee die bedoel ik niet. Die is nog goed. De kabels zijn niet goed meer.
Ik ben benieuwd, post je hier weer je bevindingen?
Bij welk toerental gaat hij stotteren en in noodloop dan?
Dat is juist het rare. In elke versnelling doetie dat anders. Lagere versnelling heeft hij minder moeite mee dan hogere versnellingen. Maar in ze 5 is het zo erg dat hij niet over de 4.5k toeren komt. En dus een veel lagere top heeft. Nu maar wachten op de kabels !
hallo, bougie kabels zijn vervangen, heelaas probleem niet verholpen, alles schoon gemaakt, ook krukas + nokkenas sensoren gecheckt, allemaal prima in orde, iemand nog ideën??? graag hulp!
lambdasonde vervangen?
Lijkt me erg sterk dat het de lambdasonde kan zijn... ook met uitleze was de lambdasonde goed.. en ALS het de lambdasonde zal zijn, zou die in zn 1 en twee ook raar moeten doen toch?
Ik neig naar benzinedruk.
benzinefilter?
is het geleidelijk inhouden of stotteren?
Daar zat ik inderdaad ook aan te denken, benzine filter en lucht toevoer... kheb ook het kleppenhuis al vervangen(deze was toevallig afgebroken bij het afstellen van het stationair -.-) maar voor mijn gevoel is het toch egt een dieper probleem. we zullen het zien, van de week ga ik even een groot beurtje doen en maar kijken wat er gebeurt. en het is zeer zeker niet geleidelijk, als ik snel in toeren klim valt het het gas weg en komt weer trug,(soort stotteren) maar als ik langzaam in toeren klim wil het meestal geen problemen opleveren, vandaar dat ik dacht aan lucht toevoer. enig idee of dit kan kloppen?
Heb je bij de nieuwe gasklep ook ergens aan gedraaid?
Dat moet je iig NOOIT doen.
Wat je kan doen,is de pomp in de tank ff wisselen met een andere.
Ooit eens een megane gehad waar 0 vermogen in zat.
Heel veel zoeken en toch maaar die pomp gewisseld en was het over.
Nee het toerental was perfect van de nieuwe gasklephuis, en roy, bedankt voor je opmerking, zal eens naar de pomp kijken, maar het is zeg maar niet zo dat hij geen vermogen heeft, hij heeft nog steeds heel veel koppel en pk , dat is wel degelijk te voelen in ze 1 2 en ook 3 4 5 , het punt is alleen datie als ik hem in 1 keer door trek bij hoge toeren( 5k+) gaat stotteren, hij trekt zich er uiteindelijk wel doorheen, maar hij stottert eker 5 seconde lang totdat ik in me volgende versnelling zit, misschien brandstof druk regelelaar? hmm
stotteren met optrekken in hogere toeren,dan ben ik toch wel overtuigd dat het brandstof
te kort is,dus zou ik bij de pomp beginnen,en injectoren eindigen (als ze al niet gereinigd zijn)
dus brandstofpomp
benzineleidingen (lekkage/knikken)
benzinefilter
brandstofdruk regelaar
injectoren
Bedankt voor de hulp, die dinge ga ik zeker checken! jullie horren nog van me.
En als dat niets opleverd,krukas sensor loshalen,schoonmaken,stekker verbing goed controleren.
Nog een keer, is hij al uitgelezen, en heb je een foutcode?
Anders ga je een hoop voor niets doen.
Dit blijven toch gekke motoren.
Ja dat is het eerste wat ik heb gedaan. Geen enkele foutcodes. Ik heb me injectore weg gebracht om te laten reinigen. Brandstof druk gecheckt. Was ook in orde. Ook de brandstofpomp is in orde. Als het de injectoren ook niet zijn zou ik het echt niet meer weten... iemand nog ideeen? Sensorren zijn gecheckt. Bougies vervangen bougie kabels vervangen. Brandstof filter vervangen. Brandstof druk gemeten. Alle brandstof leidingen gecontroleerd op knikjes of scheurtjes. Kleppenhuis vervangen. Luchtfilter vervangen. Brandstofpomp vervange door 1 van een vriend en geconcludeerd dat ook deze niet de oorzaak van het probleem is. Als iemand nog ideeen heb.. graag!
Kabelboom
Distributie op tijd
Kat open?
Inlaatspruitstuk los halen, dan kan je zien of er veel vervuiling op de inlaatkleppen zit.
En het spruitstuk reinigen.
Was je egr al afgesloten?
Vreemd dat je geen fouten hebt.
Misschien verstandig als je gaat rijden met de clip, en dan opnames maakt van de parameters, dan kan je zien wat er gebeurt tijdens het inhouden.
Want het klote is dat je er niet altijd een foutcode aan overhoud.
Hoe is je kabelboom? geen schaafplekken ergens zitten?