Renault Mégane Club

Mégane I Technisch 1996-2002 => [Mégane I] Motorisch => Topic gestart door: erik161 op 5 juni 2005, 09:52:08

Titel: Hoeveel kun je rijden
Bericht door: erik161 op 5 juni 2005, 09:52:08
M'n megane heeft 247.000 op de teller staan, nu ben ik benieuwt hoever een 1.6e LGP G3 het vol kan houden.

Ik heb met 200K een motorrevisie moeten doen, omdat de kop gescheurd was. Nu heb ik een aluminium gaskop erop zitten. Na deze revisie zijn er wel een aantal dingen die me een beetje dwars zitten.

- Ik moet elke paar duizend kilometer de koelvloeistof bijvullen.
- De ventilator slaat vrij laat aan, waardoor de temperatuur hoger wordt. Normaal blijft ie in het midden, maar nu stijgt ie door naar de volgende streepje.

Ik blijf ervoor zorgen dat ie het goed blijft doen, maar waar ligt de grens?
Titel: Re: Hoeveel kun je rijden
Bericht door: Meganez op 5 juni 2005, 12:03:42
Geen lekkage? Dat had ik wel nadat bij mij een cilinderkop revisie uit was gevoerd (ze waren gewoon vergeten een slangetje goed vast te zetten). Als je geen lekkage hebt, heb je dan last van veel rookontwikkeling? Hoe is het olie verbruik? Heb je een vuile koelvloeistof tank? (zit er wat vuil/witte drap in)

En de temparatuur van mijn megane stijgt trouwens ook vaak naar het streepje boven het midden, dit kan ook komen omdat het nu de laatste tijd weer wat warmer weer is. Ik weet niet hoe dit normaal is want ik heb mijn megane pas sinds december.. Ik rij btw ook met G3 en bij mij springt de VAN ook pas aan nadat hij dat streepje boven het midden heeft bereikt. Dit doet hij trouwens alleen als hij stil staat, als ik rij blijft de temp meter meestal wel gewoon in het midden staan. (maar als je rijd is het ook logisch dat de VAN niet aan springt)

Ik zou me voorlopig nergens ernstige zorgen over maken, als je hem maar goed blijft onderhouden en niet constant in zijn toerenbegrenser laat hangen kunnen er misschien nog wel 50.000 km's bij
Titel: Re: Hoeveel kun je rijden
Bericht door: Yoda op 5 juni 2005, 14:32:36
Wat betreft de temparatuurmeter; mijn bij koud weer en rustig in de stad rijden onder de helft.
Bij koud weer op de snelweg op half.
En bij warm weer op de snelweg komt hij gerust net boven de helft uit.
Ik neem aan dat dat geen probleem is hoor.
Verder zou ik ik je niet kunnen helpen Erik.
De mijne is bij 150000km al gereviseerd,Cilinderkop EN de motor.
Moest wel reviseren,motortje is soeppie gelopen.
Maar na de revisie van de kop hadden ze de pakking erin niet goed tussen gezet.
Daardoor had ik toen olie verlies.
Titel: Re: Hoeveel kun je rijden
Bericht door: erik161 op 6 juni 2005, 07:15:20
Na de motor revisie zeiden ze dat ie nog makkelijk een ton extra kon rijden. Gewoon afwachten dus, maar ik ben eigenlijk wel benieuwt hoever ie uiteindelijk gaat komen.

De temperatuur zal dan wel in orde zijn, maar voor de revisie bleef ie veel koeler. Ik kan het verliezen van koelvloeistof niet begrijpen, hij verliest te weinig voor een lek. Toch is het koelvloeistof systeem een gesloten systeem. Dus moet er toch ergens een lek zijn, maar probeer dat maar eens op te sporen.
Titel: Re: Hoeveel kun je rijden
Bericht door: Tuned op 6 juni 2005, 09:16:33
mijne zit op 234 000 en heb nu een aankomende kapote koppakking, ook op lpg g3..
Titel: Re: Hoeveel kun je rijden
Bericht door: Tuned op 6 juni 2005, 11:23:19
voor 1500 euro incl. alles kan ik een gereviseerd blok in de megane laten zetten is wel een zelfde 1.6e
is dat verstandig? aangezien de teller al zo hoog staat nu?
Titel: Re: Hoeveel kun je rijden
Bericht door: Timo Zuiderduin op 6 juni 2005, 12:05:21
persoonlijk zou ik het wel doen!
denk dat de reparatiekosten aan je eigen blok ook niet gering zullen zijn, je hebt er al aardig wat kilometers op staan en je kan voor een redelijk goed bedrag een "nieuwe" motor erin zetten. zou het zeker doen, ook omdat het zonde is om die wagen al af te schrijven!! met een "nieuw" blok kan je er toch zeker weer een paar jaar mee doen zonder al teveel problemen.
Titel: Re: Hoeveel kun je rijden
Bericht door: Edgar op 6 juni 2005, 13:53:53
Is niet alleen je motor die slijt hoor ook je ophanging alles...
Titel: Re: Hoeveel kun je rijden
Bericht door: Timo Zuiderduin op 6 juni 2005, 15:37:24
Citaat van: Edgar op  6 juni 2005, 13:53:53
Is niet alleen je motor die slijt hoor ook je ophanging alles...

tsja, dat is ook wel weer waar!
maar ook die kan je vervangen ;D
Titel: Re: Hoeveel kun je rijden
Bericht door: Tuned op 6 juni 2005, 15:45:47
eerst blok dan de rest met de tijd als er weer jaar of 8 mee vooruit kan prima
Titel: Re: Hoeveel kun je rijden
Bericht door: Thomas Rouw op 15 juni 2005, 16:29:55
Hee hallo,

Mijn megane 2.0e heeft bij 188.000 een gereviseerde kop gekregen donderdag gaat ie voor de 276.000km beurt. daarna de eerste beurt bij 300.000+ (op naar de 4ton)

Ik heb vorige week een Olie analyse uit laten voeren, en er zat geen noemenswaardige hoevelheid metaal residu in voor een auto die een ton had gelopen..... snapie voor een met een ton de mijne heeft bij 3 ton YIPPIE. de meneer achter de microscoop snapte geen zak van het feit dat ie al zoveel gelopen had. wat spreekt voor het materiaal en kwaliteit staal waaruit de motoren en lagers op zij getrokken, hulde aan renault! mij blok zoemt nog steeds, geen ratels in de kleppentrein, geen tikken in het blok whatsoever, er is maar een manier waarop dit kan met een fabrieks-motorblok volgens mij, OLIE! Veel OLIE! om de 15000 verversen met ELF 15W40 voor de 2.0e en een nieuw filter, erop iedere week controleren en bijvullen to MAX of net daaronder. zelfs na zoveel kilometers gebruikt mijn blok ook nog haast geen olie er gaat tussen 2 beurten ongeveer een liter bij in om het op pijl te houden, en met 15000km interval is dat bijna nix,
vergeet niet he Gas verbrand ongeloofelijk schoon ivm benzine, een onderblok laten reviseren na nog geen 2Ton is in mijn ogen pure geld klopperij, of slecht onderhoud. de volvo versie van de 2.0e heeft in de 340 ook ooit eens over de miljoen gedraaid zonder revisie zal wel compleet aan gort zijn geweest maar toch, het is en blijft een renault blok.

dat van dat koelwater duid waarschijnlijk ergens op een lekje. aangezien je vloeistof verliest en het feit dat de naald hoger komt als eerst, dat kan duiden op een niet voledig drukgesloten systeem, water onder druk heeft namelijk een hoger kookpunt dan water wat niet onder druk staat. bvb mij controller in mijn striker was pas vergeten de ventilator aan te zetten (oeps!) en die stond op 115graden (gecalibreerde digitale meter) maar nog kookte het water niet... snappie?
het zou kunnen dat de koppakking lek is maar dat zou duiden op een reparatiefout, en dat lijkt me toch sterk, je kunt er vrij weinig aan verklooten namelijk, hij zit goed of niet. wat waarschijnlijker is is dat het thermostaathuis lekt dat hebben ze ij mij pre al vervagngen omdat dat zou gaan lekken al de kop erop en eraf moest, ding koste 30 euro dus niet moeilijk gedaan.
kun je ergens op je waterslangen groene/blauwe troep zien zitten. dat is namelijk opgedroogde vloeistof.

nu ik er zo over nadenk, kan ik me herinneren dat mijn temperatuur huishouding in de megane ook ineens totaal veranderd was na de koprevisie. iets sneller warm, en stabieler

anyway als je FAN maar aangaat dan zou ik me er niet echt zorgen over maken. tenzij je erg veel vloeistof verliest. en qualiteit vloeistof kan ook al verschil maken namelijk.

grtz Thomas
Titel: Re: Hoeveel kun je rijden
Bericht door: meeting op 25 juni 2005, 10:38:05
die van mij heeft 110,000 op g3 gelopen

alles loopt soepel,
alleen klein toeren probleempje, blijft soms hangen op 1900 toeren, maar toch op g3 190km/h kunnen halen 8) ;D
Titel: Re: Hoeveel kun je rijden
Bericht door: Thomas Rouw op 27 juni 2005, 06:46:06
Hee die T-bone,

hoe de hell kom jij aan mijn avatar? ik bedoel dat plaatje links bij jouw post is mijn auto namelijk, gemaakt op een meeting een jaar of4 geleden in heerde aan de ijseldijk.

ik kan hem zelf nergens meer vinden.

waar heb jij hem vandaan?

grtz Thomas

ps bedankt voor het fototje ik heb hem nu ook weer staan!
Titel: Re: Hoeveel kun je rijden
Bericht door: meeting op 27 juni 2005, 09:36:48
@ Thomas Rouw,

Hey Thomas, ik wou van me eigen auto een avater erop zetten, maar ik kreeg me eigen plaatje niet geupload op de site, ik heb namelijk al me foto`s op een server staan, maar ook avater erop gezet, maar ik krijg ik niet geupload in de site, en ik vond jou auto klein beetje overeen komen met mijn auto, daarom, want jou auto stond gewoon bij standaart avaters, zodoende,
als ik hem moet weghalen moet je het maar zeggen, ik wil eigenlijk toch me eigen auto in me avater hebben.

groetjes Christian
Titel: Re: Hoeveel kun je rijden
Bericht door: meeting op 28 juni 2005, 17:21:10
klaar
avater is bijgewerkt,
bedankt
Titel: Re: Hoeveel kun je rijden
Bericht door: Yoda op 3 juli 2005, 20:14:49
Citaat van: T-bone op 25 juni 2005, 10:38:05
die van mij heeft 110,000 op g3 gelopen

alles loopt soepel,
alleen klein toeren probleempje, blijft soms hangen op 1900 toeren, maar toch op g3 190km/h kunnen halen 8) ;D

190km/h maar?
Mijne tegen de 205 aan weten te tikken.
2.0 8v
Is wel 50.000km terug gereviseerd moet ik zeggen
Titel: Re: Hoeveel kun je rijden
Bericht door: Meganez op 3 juli 2005, 20:22:56
Hij zal wel een 1.6 hebben dan..?
Titel: Re: Hoeveel kun je rijden
Bericht door: Tuned op 4 juli 2005, 11:20:37
235 000 km en heb besloten een compleet gereviseerd blok er in te stoppen nu
dus begin ik weer met  0 km
Titel: Re: Hoeveel kun je rijden
Bericht door: meeting op 20 augustus 2005, 08:54:20
jah,
ik heb zo`n 1.6 8kleppertje die 190wil,
geen 205 zoals een 2.0l

mja wanneer rij je nou zo hard, is toch bijna ongemogelijk in nederland, of je hebt zo een print te pakken :police:
Titel: Re: Hoeveel kun je rijden
Bericht door: Sc?nicII op 20 augustus 2005, 15:44:03
Hoi,

Je kunt in de garage toch laten checken of er een lekkage is. Zij sluiten er iets op aan en zetten het onder druk en kunnen zo kijken waar er zich een lekkage is als er ??n is.

Groetjes
Titel: Re: Hoeveel kun je rijden
Bericht door: Birt op 22 augustus 2005, 17:49:48
gister een 1.6e uit 97 op g3 gezien die 289 d en een beetje had. 1 kop revisie gehad. en hij reed nog goed, maar zit wel tegen een kop revisie aan, dacht de eigenaar.
EhPortal 1.39.5 © 2025, WebDev