Hoivan het weekend een miskoop gedaan.andere megane gehaald aan de andere kant van het land.woude zuinig rijden, dus hebbe een megane 1.4 van bj 98 gehaald met een lpg3 installatie. Alleen kwam er later achter toen we thuis waren dat die helemaal niet op gas rijd.en heb de draaden een beetje gevolgt en lijkt errop dat de schakelaar niet is aan gesloten.zit ook een stekkertje los voor bij de gasinstallatie maar zie nergens waar die op moet.heeft iemand enige idee hoe ik de schakrlaar kan aansluiten?
En dat check je niet als je de auto koopt? Dat is namelijk het belangrijkste: hoe rijdt de auto op LPG?
Niet slim om niet te checken hoe de auto rijd op benzine en LPG.
Grijs stekkertje onder de motorkap is bedoeld voor het uitlezen van de LPG installatie.
Bij de Eurogas LPG installaties gaat nog weleens de computer kapot.
Heb zelf weinig vestand van lpg en was ervan overtuigt dat die overschakelden van benzine naar gas.totdat ik de benzine steeds verder zag zakken helaas. Maar lijkt errop dat de schakelaar ook niet is aangesloten.want als ik daarvan de vier draadjes volg naar buiten toe.zit het nergens aan vast.is dat zelf aan te sluiten? Zie ook niks waar het zo op kan
Is het een Eurogas EAS installatie?
Werkt het lampje van de schakelaar ook niet?
Hoe vervelend ik het ook voor je vind...
Breng die auto terug of kies eieren voor je geld en breng hem naar de garage.
Ik denk niet dat je hier zelf mee moet gaan lopen klooien als je geen ervaring ermee hebt.
Zouden die draadjes zelf losgeraakt zijn :neen:. Die zijn vast los met een reden.
Laat hem checken door een garage die ervaring heeft met LPG, of kijk of je de koop ongedaan kan maken.
Meer advies dan dit kan ik je hier niet over geven en is denk ik ook zinloos.
(voor de grap kan je nog wel een footootje posten van die stekker als je wilt. Hier (http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=17298.0) kan je zien hoe je foto's moet plaatsen.)
Als je de auto bij een bedrijf hebt gekocht heb je een kleine kans dat ze je tegemoet willen komen maar bij particulier is die kans vrijwel nihil.
Garantie op zo'n oude auto word eigenlijk niet gegeven en met proef rijden had je erachter kunnen komen.
http://imageshack.us/photo/photo/812/5gjk.jpg/ http://imageshack.us/photo/photo/194/peym.jpg/
Er brand verder geen lampje ofzo.doet verder helemaal niks.maar als ik de 4 draadjes volg die achterop de knop zitten.lopen die naar buiten en stop bij de witte stekkertje op de 2de foto.is te zien tussen die groene velle ronde stikker en die rode dop.dus lijk dat die nergens op aan is gesloten
Het schema van de Eurogas EAS kan je vinden op de volgende link.
http://www.luccio.nl/lpg-onderdelen/index.php?item=ruil-rekeneenheid-eas-eurogas-gascomputer&action=article&group_id=16&aid=60&lang=NL (http://www.luccio.nl/lpg-onderdelen/index.php?item=ruil-rekeneenheid-eas-eurogas-gascomputer&action=article&group_id=16&aid=60&lang=NL)
(onder de foto van de computer zie je het schema!)
Ziet eruit alsof ze de installatie onklaar hebben willen maken of dat er allerlei problemen mee waren.
Schakelaar moet aangesloten worden met groen en bruine draad.
Lampje met geel en wit.
Mocht je daarna nog problemen hebben: In het 'How to' sectie hier op het forum staan veel tips over de LPG installatie. Maar een tip voor de volgende keer: Als je een auto op LPG gaat kopen, zorg dan dat je jezelf wat wijzer bent over de werking van de installatie, of neem iemand mee die er verstand van heeft. Er kan namelijk veel fout gaan met een LPG installatie.
Is het gelukt met dat schema?
Ehm, branden de lampjes op de schakelaar?
het zakken van je benzine meter is namelijk heel normaal bij een franse auto. (wordt na x aantal km weer gereset en staat de meter opeens weer op een "vollere" stand)
Dat je benzine meter terugloopt hoeft dus niet te betekenen dat deze niet op gas rijdt ;)
**edit**
Laat maar,, was te snel met lezen.. Lees net dat de lampjes ook niet branden...
Excuus
Ga morgen even proberen uit te zoeken of de schakelaar echt niet is aangesloten.weet het bijna wel zeker eigenlijk.maar het lijkt er op dat er een stukje draad weg is met een stekker erraan. Zag ook een relais zitten vlak bij de verdamper.hoe kan ik er achter komen of die nog goed is?normaal klikke die ofzo toch als je hem op contact zet?
De schakelaar zit zoals je op het schema kan zien niet goed aangesloten.
Is de LPG computer nog wel aanwezig?
Computer is nog wel aanwezig.verder is alles er nog.schakelaar niet goed aangesloten?
Ja, heb je het schema al bekeken?
Heb het bekeken.maar is me nog steeds niet duidelijk waar de stekker van de schakelaar op moet.zie nergens waar die op past.kan ik die niet afknippen en errop aan sluiten?
De groene draad hoort op de plek van de bruine draad.
De bruine draad hoort op de bovenste aansluiting van het groepje aansluitingen aan de linkerkant.
Hierbij ook een directe link naar het schema.
https://www.google.nl/search?q=eurogas+eas&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=oYByUoSXCpDo7Aa96oCICA&ved=0CC4QsAQ&biw=1600&bih=805#facrc=_&imgrc=ByfdpJ7vLNVpuM%3A%3BrdHKZaKTeB-8OM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.luccio.nl%252Flpg-onderdelen%252Fdata%252Farticles%252Fimages%252Flightbox%252Fbig%252Feurogas-eas-rekeneenheid-gascomputer_237_0.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.luccio.nl%252Flpg-onderdelen%252Findex.php%253Faction%253Darticle%2526aid%253D237%2526lang%253DNL%3B648%3B442 (https://www.google.nl/search?q=eurogas+eas&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=oYByUoSXCpDo7Aa96oCICA&ved=0CC4QsAQ&biw=1600&bih=805#facrc=_&imgrc=ByfdpJ7vLNVpuM%3A%3BrdHKZaKTeB-8OM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.luccio.nl%252Flpg-onderdelen%252Fdata%252Farticles%252Fimages%252Flightbox%252Fbig%252Feurogas-eas-rekeneenheid-gascomputer_237_0.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.luccio.nl%252Flpg-onderdelen%252Findex.php%253Faction%253Darticle%2526aid%253D237%2526lang%253DNL%3B648%3B442)
Op de schakelaar bedoelde je toch? Heb ze verwisselt staat wel een + en - bij ja.maar helaas lampje brand nog steedsniet .meet ook helemaal geen spanning ofzo.
Wow,
Ik heb echt respect voor jullie vasthoudendheid!
Die draadjes zijn niet door kaboutertjes losgetrokken. Er zal echt meer aan de hand zijn.
En als je de stekker erafknipt... Zeg je dan eigenlijk dat die draden altijd al nodig zijn geweest om op gas te rijden, maar die stekker nog nooit een functie heeft gehad?
Ik vind het geweldig dat iedereen helpt, en dat hebben we hier ook echt nodig.
Maar neem nu maar van mij aan dat hier meer aan de hand is dan 1 of 2 losse draadjes.
Ik hoop echt dat je de oorzaak vind aldanniet met hulp van een gasboer.
Zit de zekering van de LPG installatie er wel in?
Dit is een losse zekering in de zekeringkast onder de motorkap.
Jeroen heeft wel een punt. Je geeft zelf al aan geen verstand te hebben van LPG-installaties, is het dan niet verstandig om het systeem eens na te laten kijken door een installateur? Dan kunnen ze meteen naar eventuele vervolgproblemen kijken, want wat Jeroen al aangeeft: Het zal vast niet voor niets afgekoppeld zijn!
De zekering zit er nog wel in.is verder ook nog goed
Heb er ondertussen een klein beetje verstand van.haal verder geen leidingen los ofzo.alleen even kijke of er geen draaden of zekeringen kaapot zijn.en kijken of het stroom heeft.heb nog geen tijd om na ee garage te gaan pas over een week.ondertussen kijk ik zelf even.zit er in de buurt van ede een goeie lpg garage dat iemand weet toevallig? Voot als het me zelf niet lukt
Als je het contact aan hebt en de zekering eruit haalt en er weer in stopt.
Hoor je dan de LPG installatie opstarten?
Zo niet is hij losgekoppeld en/of kapot en dan kan het een duur grapje worden.
Heb het even geprobeert.gebeurt eigenlijk niks, hoor alleen wel de computer van het gas klikken zodra ik de zekering terug zet, denk ik.
Dan staat er dus wel stroom op.
Dat is een goed begin.
Staat er ook stroom op de draden die naar de schakelaar lopen?
Voor de rest zou ik je richten tot een LPG installateur.
Net even gekeken weer en mischien heb ik van de week verkeert gemeten.maar het wel stroom op de schakelaar.
Dan zou ik beginnen de schakelaar aan te sluiten volgens het schema.
Schakelaar zit goed denk ik.zou het niet kunnen zijn dat die kapot is? Kan ik dat op een of andere manier testen?
Hoe hij volgens de foto aangesloten zit klopt het niet.
Lijkt me het beste als je gewoon eens langs een LPG installateur gaat en het daar vraagt.
Hij zit al niet meer op de foto.heb hem op de plus en min gedaan zoals je zei.ben nog opzoek naar een lpg garage in de buurt eigenlijk.anders probeer ik van het weekend evennlangs te gaan
Vraag wel eerst of ze verstand hebben van de Eurogas EAS installatie.
En al wat verder gekomen?
Vandaag bij een garage geweest.die zei dat waarschijnlijk de computer stuk is. En moeilijk te krijgen zijn
Het klopt dat de computers bij deze installaties nogal eens stuk gaan.
Je kunt deze laten reviseren of laten omwisselen met een gereviseerde.
http://www.luccio.nl/lpg-onderdelen/index.php?item=ruil-rekeneenheid-eas-eurogas-gascomputer&action=article&group_id=16&aid=60&lang=NL
http://www.vanlankveld-autos.nl/
Deze 2 bedrijven kunnen je daaraan helpen, indien gewenst.
Bedankt dat is precies wat ik zocht.denk dat ik maar een ander haal.is dat zelf te vervangen? Of moet je dat ook inlezen.
Vervangen kan je zelf. Het inleren van de lpg installatie ook.
http://www.spronk.us/index.php/auto/109-inleren-eurogas-g3
Als je zelf een beetje handig bent kan je je huidige ook repareren.
Dit doe je door hem open te schroeven en als er iets verbrand is dit te repareren.
Had al zoiets gelezen ja.dus zat er aan te denken.maar vandaag toch maar op de post gedaan en na laten kijken.
Zag er allemaal ook zo geroest uit en het beugeltje zat ook al zo vast geroest dus bad er weinig zin .Dus nu maar afwachten op de andere en of het helpt
ik had hetzelfde met die van mij, als ik me hand om het lampje deed en recht voor me oog hield zag ik hem heel licht flikkeren en dat is gewoon een kapot relais die je zelf kan vervangen als je beetje kan solderen. Als je de connector boven hebt is het het meeste rechter relais dat kapot is.
Kost 2€ voor het relais en half uurtje tijd ;)
Zo vandaag de computer weer terug.even geprobeerd in te leren al.maar als laatste blijft bij mij het lesje snel groen knipperen.de tank meter veranderen al wel.maar als ik er dan mee stop en het draad ertussen uit haal en start doet hij nog niks op gas.
Na het groen knipperen moet hij overgaan in langzaam knipperen, dan is hij ingeleerd.
Dat kan wel even duren.
Als de auto is ingeleerd dan moet je de motor afzetten en de doorverbinding van de diagnose stekker verwijderen.
Het overschakelen op gas gebeurt als je 2000 of meer toeren maakt en het gaspedaal loslaat.
Ik ben er weer naar een lange tijd.heb vandaag helaas de megane ingeruild omdat de koppakking stuk ginge en nog wat kleinere dingen.we hebbe nu een megane station 1.4 16 lpg van bj 2000.
Alleen het probleem is dat deed heel lastig optrek op gas en onrustig stationair loop alleen op gas.
Er werd mij verteld dat er nieuwe bougies in moeten.maar moet die dan ook iet moeilijk stationair rijden op benzine is en plaats alleen op gas?
Heeft iemand anders mischien ervaring meg dit probleem?het optrekken gaat ook lastig
Ontstekingsproblemen merk je eerst op LPG, en pas véééél later op benzine. Met andere woorden, als je bougies versleten zijn dan kan hij op benzine goed lopen, terwijl hij op LPG moeilijk doet. Overigens mogen bougies regelmatig vervangen worden, en zijn ze niet duur. Kwestie van gewoon proberen, baat het niet dan schaadt het zeker niet.
Ja dat ga ik maar eens proberen .maar vind het een beetje raar dat die ook raar stationair draait.toen ik de auto ging halen was de motor warm want stond al aan.nou die thuis lang afgekoeld is en hem toen net aan deed.schommelt het toerental heel erg en als die overgaat naar gas valt hij nu zelfs uit de eerste paar keer.maar ga eerst de bougies wel proberen.
Eerst zorgen dat hij goed loopt op benzine, daarna gaan kijken naar het lpg gedeelte.
Dat de auto al aan stond toen je hem ging halen is meestal geen goed teken.
Heb je een Eurogas EAS installatie?
Hoi
Ja heb het trouwens in een zelfde topic ook over dit verhaal.dacht begin een nieuwe omdat deze eigenlijk al oud is.maar het is een eurogas. Nou heb ik vandaag de nieuwe bougies errin gedaan.maar weinig verschil.2 penbobines waren aardig nat van de olie.lijkt ook wel of die verzuipt af en toe en 2 tellen op 3 cilinders loopt.op benzine heb ik er weinig last van.als die stationair draait als die goed warm is.en geef een heel klein beetje gas heel snel tot ongeveer 1000 toeren doet die dat.en als ik dat op gas doe valt hij uit en geageerd die bij a niet.hoorde ook een hele harde knal vandaag kwam ergens onder de kap vandaan leek het wel
Als een bobine stuk gaat heb je een vrij grote kans op een backfire met een Eurogas EAS installatie.
Ik zou in jou geval de 4 bobines vervangen door 4 nieuwe Beru of Valeo en ervoor zorgen dat je zeker weet dat er nergens valse lucht getrokken word.
Tweedehands kan ook maar neem dan bobines van het merk Denso. (van de 2 liter motor)