Beste forumleden,
Mijn megane 2, (bouwjaar 2007) met 16 V16 benzine motor, met lpi installatie geeft problemen direct na het starten (op benzine) met koude motor:
- motor slaat vlot aan
- toerental zakt na 1 tot 2 seconden tot ongeveer 500, motor draait dan onregelmatig en valt na enkele seconden stil
- gas bijgeven geeft geen direct resultaat, na een tiental seconden tot enkele minuten vliegt het toerental de hoogte in en draait de motor normaal
- motor valt gedurende de eerste minuten gemakkelijk stil (zeker als ik geen gas bijgeef)
- als ik direct vertrek, heeft de motor geen kracht, auto schokt, motor valt stil
Dit alles dus bij het starten op benzine, en bij koude motor (meestal 's ochtends dus). Starten bij warme motor geeft geen problemen. Ook erbij vermelden dat de motor goed loopt op gas (iets beter zelfs dan op benzine). Starten op lpg (door de schakelknop van de lpg ingedrukt te houden bij het starten) lukt bij koude motor helemaal niet, maar probleemloos bij warme motor.
Het probleem sleept al een hele tijd aan, maar vroeger was het best te doen, geleidelijk aan is het probleem verergerd, en nu moet ik elke ochtend 5 tot 10 minuten extra tijd nemen om de motor rijklaar te krijgen.
Reeds gedaan:
- gasklephuis gereinigd (is wel al een jaar geleden, maar gaf geen verbetering)
- nieuwe bougies
- nieuwe bobines
- nieuwe luchtfilter
Dit alles zonder verbetering
Vermits het probleem zich voordoet bij het rijden op benzine, vermoed ik dat de lpg installatie er niets mee te maken heeft.
Graag jullie advies, alvast bedankt!
Hallo Bert,
Ik vermoed dat je een probleem hebt met de BDP sensor en/of je nokkenasversteller.
Gebruik de zoekfunctie maar eens op deze 2 punten.
ik had ook een vergelijkbaar probleem, alleen die van mij startte erg slecht. Eenmaal warmgelopen was er niks aan de hand.
http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=17825.msg330957#msg330957
zowel de krukassensor (BDP) als de nokkenassensor zijn vervangen, met goed resultaat
brandstofpomp stuk.
dit is auto op gas dus brandstof pomp draait altijd maar tegen geen door stroming aan dus draait hij stuk
Zolang er benzine in de tank zit loopt de benzinepomp niet kapot. (minimaal 1/4 van de totale tankinhoud is aan te bevelen)
Is de auto al eens uitgelezen op foutcodes en waardes van de sensoren?
Denk zelf dat het ligt aan de koelvloeistof temperatuursensor.
Starten op LPG kan je beter tot een minimum beperken aangezien dat tot een backfire kan lijden, zeker met koude motor.
Beste forumleden,
Dank voor de reacties. Mij lijkt inderdaad, als ik de andere topics lees, dat ik best eerst kijk naar de BDP sensor en de nokkenassensor. Ik vermoed dat deze eerste tussen het motorblok en de vernellingsbak zit? En de tweede? Kan ik dit zelf vervangen of laat ik dit best over aan een specialist?
BDP sensor zit boven de versnellingsbak.
Als je er een hebt met een blauwe stekker heb je al een gemodificeerde BDP sensor.
Dan ligt het daar waarschijnlijk niet aan.
'k Heb namiddag de BDP sensor afgedraaid en eens nagekeken. Bij het loskoppelen van het stekkertje brak het lipje om de stekker vast te houden af. Dus zal ik maar best een nieuwe gaan halen. 't Was trouwens een blauwe (gemodificeerde). Er zat een beetje vuil op en een beetje ijzervijlsel.
Morgen (koude motor) zal ik weten of dit al geholpen heeft. Wordt vervolgd.
Ondertussen heb ik een nieuwe BDP sensor geplaatst. Was goed zelf te doen, behalve de bereikbaarheid dan.
Spijtig genoeg geeft dit geen verbetering. 't Zal dus garagewerk worden....
Gas is om op te koken ! Laat de garage er naar kijken, geknoei met lpi's kan je beter vermijden.
Op lpg kook je niet. En een heleboel auto's kunnen prima op LPG rijden.
Haal eens de zekering van de LPG installatie eruit en kijk of het probleem er dan nog is.
Zo niet, dan ligt het aan de LPG installatie.
@ badeend: volgens mij kan het niet aan de lpg installatie liggen, vermits de auto automatisch start op benzine, en het probleem zich dan voordoet. ik wil het wel eens proberen ...
@jo: ik kook (uiteraard) ook op gas! en uiteraard ga ik niet zelf aan lpi installatie werken, ik denk er nog niet aan. bovendien: zie hierboven.
Volgens mij ligt het ook niet zozeer aan het lopen op benzine of LPG, maar meer aan je koude-start systeem. Ik neem aan dat er vast wel ergens een sensor zit die onder andere de thermostaat bedient en ook zijn informatie over temperatuur doorgeeft aan de ECU. Lijkt me dat dat je beginpunt moet zijn. Ben benieuwd naar de oplossing.
'k Heb nu enkele dagen 's ochtends gestart zonder aan het gaspedaal te komen. De eerste seconden draait de motor aan normale toerental (net onder de 1000), vervolgens zakt het toerental tot rond 500, dit gedurende enkele seconden, motor draait dan ook onregelmatig. Dan gaat het toerental naar ongeveer 1000, dan zakt het weer, en dan draait de motor normaal (net onder 1000). Tot dan ben ik dus niet aan het gaspedaal gekomen. Als ik dan (na ongeveer 1 minuut) wegrij, zijn er geen problemen!
Als ik eerder aan het gaspedaal kom, gaat het dus mis: motor houdt enkele seconden in, toerental schiet omhoog, en motor valt stil.
Voorlopig ga ik dus niet naar de garage hiermee, even afwachten hoe de motor zal reageren als het echt koud wordt.
Laat de auto eens uitlezen op foutcodes en waardes van de verschillende sensoren.
Is het niet gewoon een vacuüm lek?
Niet aanslaan is meestal bdp sensor.
Afslaan en geen vermogen, vaak nokkenassensor. Zit ter hoogte van je gasklep.
Vaak verstandig die te vervangen en inspuiting te herprogrammeren.
Valt signaal weg van nokkenas sensor, zal je nokkenasversteller ook niet verstellen en mis je hierdoor vermogen.
Klacht is vaak bij aanrijden bij rotonde slaat de auto af.
Hoor je bij koude start ook rammelen? Dan is het je nokkenasversteller.
Laat hem eens uitlezen bij een dealer, oude foutcodes blijven opgeslagen, anders blijf je gissen.
Ik heb me net aangemeld hier, valt me op hoeveel onzin er overal verkondigd word. Gas moest je vroeger op koken, maar een moderne installatie kent ook geen problemen meer.
Die autos zijn zo complex tegenwoordig dat gissen vanaf een computer vaak geen nut meer heeft.
Mark, we waarderen je feedback, maar om nou te zeggen dat er zoveel onzin op dit forum staat is geen goede binnenkomer hoor :q
Hahaha, nee klopt, geen goede binnenkomer.
Maar goed, viel me op dat er redelijk wat dingen worden gezegd, die nergens op sloegen. Niet alleen in dit topic hoor.
Kan alleen niet vinden waar je een voorstel topic kan plaatsen.
Citaat van: mark29 op 4 december 2013, 20:06:35
Ik heb me net aangemeld hier, valt me op hoeveel onzin er overal verkondigd word. Gas moest je vroeger op koken, maar een moderne installatie kent ook geen problemen meer.
Die autos zijn zo complex tegenwoordig dat gissen vanaf een computer vaak geen nut meer heeft.
Op gas wordt nog steeds gekookt. En als je die uitspraak niet kent is dat een spijtige zaak. Ik heb een uitgesproken mening als het op lpg/lpi/G3 aan komt, zelfs met hedendaagse motoren.
Dwalen af in dit topic, maar ik kom eigenlijk bijna geen problemen meer tegen met gas in de autos van de afgelopen jaren.
Installaties zijn stukken beter geworden.
Ooit wel injectors kapot, of rubber slangetjes scheuren enzo. Maar daar blijft het wel bij.
Gaat ook niet om problemen met gas, hij is er gewoon op tegen...
BDP sensor heeft hij al vervangen dus dat kan het niet zijn.
Nokkenassensor ook niet, omdat hij op LPG niet afslaat.
Als je geen rammel hoort zal het wel aan de gasklep liggen die vervuild is.
Citaat van: Remko op 4 december 2013, 21:33:24
Gaat ook niet om problemen met gas, hij is er gewoon op tegen...
absoluut! Op 2 jaar heb ik 4 auto's uit het Renault sportgamma op de bank gehad (2x172, 1x182 en 1x225). Elk van die dingen had immense problemen en allemaal met afstelling met mechanische defecten tot gevolg. Ik moet van heel die gas zooi niet weten.
Ik zou een sportauto nooit op gas laten lopen. Naar mijn mening is dat vragen om problemen.
tjah, als het zo goed is als men beweerd zou dat geen punt mogen zijn...toch ? Vandaar men afkeer van dat spul. Zooi is het.
In verhouding tot het aantal auto's die wel goed op LPG rijden is dat peanuts.
Om daarom te zeggen dat LPG niks is is wel apart.
Zelfs snelle auto's kunnen goed op LPG rijden mits het systeem goed is geïnstalleerd en afgesteld. (kleppen moeten er wel geschikt voor zijn)
ik ben in ieder geval tussen de €2000 en €2500 jaarlijks goedkoper uit dan een vergelijkbare benzine-auto. :q
ik iets minder, maar verdien ook flink en ben ook voorstander van gas...
Maar Jo heeft zijn standpunt duidelijk gemaakt.
Waarom dan proberen zijn mening te veranderen?
Maar weer on-topic, zullen we?
Citaat van: BadEend op 5 december 2013, 02:09:26
Als je geen rammel hoort zal het wel aan de gasklep liggen die vervuild is.
Vervuilde gasklep heeft er niets mee te meken. Heeft alleen effect op het stat. toerental.
Zijn meerdere mensen die deze klacht hadden en het daarmee opgelost hebben. (afslaan bij koude motor)
Kan ook liggen aan een probleem met het elektronische gaspedaal of een elektronisch probleem van het gasklephuis.
Citaat van: -Jo- op 5 december 2013, 10:40:07
absoluut! Op 2 jaar heb ik 4 auto's uit het Renault sportgamma op de bank gehad (2x172, 1x182 en 1x225). Elk van die dingen had immense problemen en allemaal met afstelling met mechanische defecten tot gevolg. Ik moet van heel die gas zooi niet weten.
Waarvan akte