Wie heeft een f4r 135pk gechipped.
Ik wil hem laten chippen naar 150pk en ben benieuwd naar jullie ervaring.
Mijn vorige auto's waren turbo motoren en had ik goede ervaring mee.
Misschien kun je bij onze sponsor eens informeren. Ze hebben een eigen topic hier: http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=16652.msg330934#new
Dat had ik gezien. Maar kon daar geen ervaring van een 135 naar 150 pk tussen vinden
Ik denk niet dat je er hele hoge verwachtingen van moet hebben. Ik heb mijn 1.6 laten chippen, maar ik vind het verschil niet of nauwelijks merkbaar.
Wil je echt sneller, ruil 'm dan in voor een 2.0T met 165 pk of een RS.
15 pk erbij met alleen een chip bij een turbo loze motor is geen haalbare kaart.
Dit is alleen mogelijk bij een motor zonder turbo met grote cilinderinhoud.
Matthew heeft anders zijn bmw pas laten chippen en dat leverde toch o.a 14pk op..... ;)
http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=16652.msg329977#msg329977
Ik weet het verschil niet. van type F4R motoren
Maar als ik lees dat ze een 2.0 ltr 16v F4R en atmosferisch hebben met 200PK is er veel uit dit blok te halen.
15 pk zal isschien niet veel uithalen maar een andere koppelkromme merk je goed.
Als ik er vrij makkelijk 175 pk uit dit blok kan halen ga ik me daar toch verder in verdiepen. Altijd leuk.
Een 2.0T of een RS versie zie je nauwlijks in een CC uitvoering.
Citaat van: Stefan op 5 oktober 2013, 23:14:28
Matthew heeft anders zijn bmw pas laten chippen en dat leverde toch o.a 14pk op..... ;)
http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=16652.msg329977#msg329977
Bij die BMW gaat het om een motor met directe inspuiting, daar is soms meer uit te halen.
Andere uitlaat i.c.m chip tunen zou dat wel op kunnen leveren.
Citaat van: HageTH op 5 oktober 2013, 23:24:57
Een 2.0T of een RS versie zie je nauwlijks in een CC uitvoering.
De 2.0T juist wel hoor, bijvoorbeeld:
http://link.marktplaats.nl/717109434
http://link.marktplaats.nl/718690065
http://link.marktplaats.nl/1003408727
En er bestaan ook wel een handvol CC's die met een RS blok zijn omgebouwd.
Citaat van: HageTH op 5 oktober 2013, 23:24:57
Ik weet het verschil niet. van type F4R motoren
Maar als ik lees dat ze een 2.0 ltr 16v F4R en atmosferisch hebben met 200PK is er veel uit dit blok te halen.
15 pk zal isschien niet veel uithalen maar een andere koppelkromme merk je goed.
HageTH, waar heb je die link gelezen?
Heeft jouw MCC uit 2005 motorcode F4R-
770?
Heb zelf een F4R-746 en volgens de verkregen info hoeft er geen chip aan te pas te komen.
Citaat van: Jacques op 4 februari 2013, 23:04:46
Deze ECU heeft volgens mij gewoon OBD2 en kan geflashed worden. Er wordt dan geen chip vervangen, maar via en verbinding wordt het programma overschreven. Ik zou eens contact opnemen met Henk Dijkstra van www.fastchip.nl Hij heeft ook al meerdere Clio RS gedaan en daar zit ook een F4R blok in.
gr. Jacques
;)
we hebben ooit in goes met een dynomeeting zon f4r gechipt
als je voor die waardes gaat,kom je er toch bescheten uit,uit zon atmo blok
valt vrijwel niks te behalen,ik zou zeggen,hou die centen opzij voor iets anders
Was dat zo'n Clio RS F4R-738?
nope,deze lag in een megane 2
Ik zeg altijd doen, heb nu meerdere non turbo auto's laten doen, en je moet nou niet mega pk's gaan verwachten.
Maar met een beter koppel verloop (lees ook wat hoger koppel), gaat de auto juist net dat beetje fijner aanvoelen.
Wat naar mijn mening het geld meer dan waard is.(mits je niet meer dan €500 ervoor hoeft te betalen).
Matthew, i.d.d. lekker vlot optrekken c.q. accelereren in de hoogste versnelling bij lage toerental weegt op tegen die paar extra pk's die je pas merkt boven de 5500 "BPM"
Als dat nou zo lekker rijdt, waarom stellen autofabrikanten hun motoren dan niet zelf zo af?
Het bedrijf waar ik mijn auto liet chippen, chipt ook alle demo's van de plaatselijke Hyundai dealer.
Kwamen er klanten terug met de vraag waarom hun nieuw gekochte auto toch niet zo fel was als de proefauto, dan werden ze naar de tuner doorverwezen.
Dat doen ze vanwege de milieu eisen.
Je bedoelt het doorverwijzen naar de tuner.
@Matthew dat bedoel ik,men staart zich blind aan de waardes,terwijl soms het hele
reageren van een motor helemaal anders word,dat zag ik wel met mn
1,6 deze was dan niet gechipt,maar door alle aanpassingen,met name
door het spruitstuk,werd het een hele andere motor.
de eigenaar toen der tijd vond ook dat die een hele andere motor
terug kreeg na het chippen,en die megane was helemaal standaard.
@Tedo niet alleen milieu eisen ,maar niet ieder land heeft goede benzine
dus maken ze een afstelling die voor ieder land geschikt is.
Met mijn vorige auto merktr je een groot verchil tussen ron 95 en 98
Opel corsa opc (247pk)
dat is bij elke auto,zeker met afstellen.
en dan kan je merken of het "oldskool" 98 is,of shell Vpower of
witte pomp (meuk)
Wellicht dat het spruitstuk van een clio RS 182 een verbetering geeft, nadat je na montage de mappen hebt bijgesteld. Christiaan heeft gelijk dat een spruistuk heel veel kan uitmaken. Voorbeeld van het bedoelde spruitstuk. http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/renault-onderdelen/m725873880-clio-rs-182-uitlaatspruitstuk.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr
De motor zal uiteindelijk eerst meer lucht moeten gaan verpompen en dan kun je er meer brandstof in stoppen om meer vermogen te krijgen.
Aangepaste inlaat en chiptuning i.c.m. ander spruitstuk en andere uitlaat zal je wel 15 pk of meer extra opleveren.
Maar de vraag is wegen de kosten op tegen de baten.
Kan je beter meteen gaan voor een 2.0T, of genoegen nemen met 135 pk.
apart.. :q
toen ik een 1.6e had,werd ik er gek van als bij elke aanpassing vele riepen dat ik
beter een 2.0 16v moest halen.
Nu heeft iemand een 2.0 16v, en dan moet je maar een 2.0 turbo nemen
waar houd het op? als je inhouds getal hoger is dan het aantal cylinder? :q
moraal van het verhaal,je moet doen wat je zelf wilt,en de moeite waard vind,
enige wat ik zou aanraden is om luchtfilter en uitlaat aan te passen naar iets
sportiefs om een eventuele ecu aanpassing rendementvoller te maken.
@Christian: je hebt nu (uiteindelijk) toch een 2.0 16V? o-)
En een F4R is een heel ander blok dan een F7R. Natuurlijk kan je van eerstgenoemde best wat maken, maar dat kost je dan zoveel geld en moeite dat je je moet afvragen of je niet meteen voor een 2.0T had moeten gaan. Die zijn veel beter te kietelen.
Zoals je kan zien heb ik er ook een met een F4R, en dat is voor nu genoeg. Maar er staat een Megane III 180/190/220 op de verlanglijst als toekomstige vervanger. ;)
Ik wilde alleen een voorzet geven. Het Clio 182 spruitstuk is, denk ik, het beste spruitstuk wat er voor een F4R te koop is. Een 4in2in1 en dus ook een mooie hoop koppel in het middengebied. Uiteraard zal het wel wat moeite kosten om het erop te bouwen.
@Tedo daarom ook,ik heb nu een 16v ,maar deze eigenaar zou weer een turbo moeten nemen
dat vind ik wel apart. :)
der valt nog genoeg aan te passen aan dit blok lijkt me zo
Tuurlijk valt er genoeg aan te passen (zie Clio II RS 182). Maar de vraag is of dat kosten-, en moeite-technisch opweegt tegen de aanschaf van een 2.0T of RS in het geval van de Megane II.
Als je een handige knutselaar met kennis van zaken bent die alles gefaseerd (lees: jaren) uitvoert, en daar ook lol in heeft, misschien nog wel. Maar ik heb de indruk dat TS het liefst direct resultaat ziet, zonder dat het al te veel in de papieren gaat lopen. De een neemt beslissingen met z'n gevoel, de ander met z'n portemonnee en/of verstand.
161,1 pk (F7R-714 v.v. Prins LPi)
(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-VYPEYABG.jpg)
Marcel, Heb je meer details van deze motor?
Dit is DIN vermogen,Als je de kale waardes pakt,wat ook wel SAE word genoemt,komen de waardes toch een stuk lager te liggen,ongeveer het
zelfde als wat ik nu aan de wielen heb,merk wel op dat ze bakverlies mee rekenen,echter zal je die waardes nooit exact weten.
En dan vraag ik me af,is dit krukas vermogen of wiel vermogen?gezien de waardes denk ik krukas vermogen
Volgens mij draai je het nu net om Chris, SAE zijn juist vaker optimistischer dan Din??? (althans dat heb ik vroegah geleerd dat ik aan de opleiding voor auto techniek deed, maar goed toen reden ze nog op kolen... :D )
nope,helaas
dat is juist andersom,vandaar dat sommige mensen die elders zijn gaan rollen,in goes lager uitkomen
terwijl het toch een officiële testbank is.
(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-L87VPUPN.jpg)
Marcel, Olk vind het een mooi resultaat, maar wat heb je aan de motor gedaan?
Past die 4,2,1 uitlaatsprijstuk van de clio gewoon op de megane.
Zo der brandschotte. Etc aan te passe
@Jacques, afgezien van een injectorreiniger, verse olie + (K&N)filter: helemaal niets.
@HageTH, die gaat voor de Megane denk ik niet passen ivm het subframe.
@hageht welke spruitstuk op wat voor motor?
http://m.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/renault-onderdelen/m725873880-clio-rs-182-uitlaatspruitstuk.html
Van pagina 2
Ik heb een f4r (megane cc, 2005). Welk type blok ?
F4R van een Clio RS. Kun je navragen bij Martijn Kool (staat ook op RTC).
in de meeste gevallen kan je een spruitstuk er zo op zetten,echter als je de motor laat mappen
haal je het meeste vermogen er uit.
binnenkort gaat er op mijn F7R een clio/19 1.8 16v spruitstuk,dit schijnt een leuk effect te geven
ergens logisch als je het verschil ziet tussen mn huidige spruitstuk,en het gene wat er op gaat.
ook dan is het de grote vraag,haal ik allicht een winst,zij het in waarde of reageren,of is het niks
en moet ik de ecu verder gaan aanpassen om het meeste er uit te krijgen?
Chip op maat laten maken, dan kunnen ze rekening houden met alle factoren.