Goedeavond allen,
Sinds enige dagen ben ik toch wel een trotse eigenaar van een Renault Megane uit 2001.
Deze rijdt gelukkig op LPG3 dus lekker goedkoop in tijden van economische crisis tijd.
Tijdens de aanschaf merkte ik niets aan deze auto.
De motor was denk ik al goed warmt gedraaid ( wellicht bewust ).
Nu ( afgelopen maandag ) startte ik de wagen en merkte ik op dat hij vanzelf gas gaf.
Op zich leek dit mij niet zo erg ( auto choke ) begreep ik van een collega.
Maar tijdens mijn rit ( 30 minuten over de snelweg ) bleef de wagen schommelen in zijn toeren.
Bij het starten zelf schoot ie naar de 3000 toeren, en naar de snelweg toe ( ritje van 7/8 minuten ) blijft hij zelf gas geven.
Dit ongeveer tussen de 1500 en 2500 toeren, voelt best vreemd als je bij een stoplicht staat.
Wanneer ik dichter bij het werk ben neemt dit wel redelijk af tot bijna weg.
Nu lees ik verschillende dingen wat dit zou kunnen zijn, maar ik ben een totale leek op dit gebied en wellicht kunnen jullie mij een handje helpen.
Maar de ene wagen is de andere niet, ik heb nog niks laten uitlezen bij een dealer ( geen idee of dit geld kost )
Mogelijke opties,
stappenmotor en/of gasklephuis
rubbere slangetjes
Startmotor,
Zwarte of blauwe rook ( niet getest ) 8)7
Groet Ben
Dat de motor al was warmgedraaid voor de proefrit geeft te denken.
Maar ik zou eens beginnen om de stappenmotor te controleren. (Of die vuil is en of hij nog gangbaar is)
Ik zou eerst beginnen met olie verversen. Als de olie dik of vervuild is zou dit een oorzaak kunnen zijn dat hij meer toeren moet maken om te blijven draaien. Wanneer de olie warm wordt, zal deze minder dik zijn en zal de motor minder toeren hoeven maken.
Gaat 'ie 'halen' naar een hoog toerental? Of gaat hij richting 3000 alsof je gas geeft en blijft hij dan min of meer hangen?
Reageert het gaspedaal dan nog?
Bij mij hielp het om het plugje op het gasklephuis schoon te maken, die zit met een kabel vast en midden bovenop het gasklephuis.
Welke motor heb je?
Olie heeft er sowieso niks mee te maken.
gaspendaal kabel naar de gasklep goed?
gasklep afgestelt?
Citaat van: musje83 op 18 september 2013, 10:58:45
Gaat 'ie 'halen' naar een hoog toerental? Of gaat hij richting 3000 alsof je gas geeft en blijft hij dan min of meer hangen?
Reageert het gaspedaal dan nog?
Bij mij hielp het om het plugje op het gasklephuis schoon te maken, die zit met een kabel vast en midden bovenop het gasklephuis.
Welke motor heb je?
7700600514 is een 16V
(http://oi44.tinypic.com/qrdv0w.jpg)
Mag ik de suggestie maken, kan iemand middels een pijltje aanwijzen waar ik de gasklephuis kan vinden?
Of de gaspendaal kabel?
Ik sla google er ook wel even op na, in het weekend wil ik even gaan sleutelen om het 1 en ander na te kijken of uit te zoeken. ( ja ik ben echt een leek, maar vind het wel erg leuk om zelf op onderzoek uit te gaan met wat hulp ;) )
Zo te zien is dit nummer 7700600514 van de thermostaathuis.. Dus niet het type motor, das toch een 1.4 16v
Trouwens, de FAQ helpt mij al enorm op weg..
Zo te zien heb je een mechanisch gasklephuis (i.p.v. electronisch zoals bij sommige/nieuwere 1.6 16V's). Ding zit boven in je motorruimte, 'achter' je blok. Die kabel die boven je blok loopt is volgens mij je gaskabel, die eindigt in het gasklephuis. Als je de auto stationair laat draaien en aan de handle draait waar die kabel in eindigt, kun je handmatig gas geven. Zo voel je meteen of dit nog soepel gaat en of hij dan ook blijft hangen.
Waar woon je trouwens? Als je beetje in de buurt komt kunnen we er wel even naar kijken, had dit ook met mijn vorige Mégane :)
p.s. het is gasPEDAAL, niet gaspendaal. Je spreekt het ook uit als pedaal ;)
kijk eens, daar zit je gasklephuis dus.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-ADCYIQEB-D.jpg)
Dank voor de foto!! Morgen ( wanneer het eindelijk droog is ) ga ik er even mee aan de slag.
Even kijken hoe ik die kap er af kan klikken want het gasklephuis zit daar natuurlijk onder.
Laatste dagen natuurlijk zoveel regen gehad en heb ook geen zin dat de kabeltjes ook nog eens nat worden op plekken waarvan in niet wil dat het nat wordt.
Ik woon in Zoetermeer dus mocht je in de buurt zitten, koffie staat klaar!
* excuus * Gaspendaal wordt dus gaspedaal * logisch l- *
Hey leden,
Is dit nou een handleiding die ik kan toepassen voor het schoonmaken van het gasklaphuisje?
http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=3572
Ipv een 1.6 16v heb ik een 1.4 16v maar het lijkt mij dat het principe het zelfde moet zijn.
Ik zou als ik jou was eerst de stappenmotor controleren.
Stappenmotor zit op de foto bij de linkse pijl.
Het gasklephuis zelf heeft niks te maken met dat het gas blijft hangen maar misschien wel de gaskabel.
Dit kan je heel makkelijk controleren en hier hoeft verder niks voor los gemaakt te worden.
Controleren in de zin van, aandrukken? of schoonmaken? doormeten op bepaalde waardes?
En hoe herken ik een goede of slechte stappenmotor?
Of de stift gangbaar is. (moet je kunnen indrukken.)
Op onderstaande link kan je een how to vinden.
http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=12711.0
Dit betreft wel een andere motor maar het principe is hetzelfde.
Maar even een update geven,
Ik heb van de week een stappen plan proberen te volgen.
Nu kwam ik zelfs zover maar nog niet ver genoeg.
Voor het gasklephuis ( vanaf het motorblok gezien ) zit een plastic omhulsel waar het gasklephuis aan vast zit.
Nu heb ik van alles geprobeerd maar ik kreeg deze 2 gewoon niet los van elkaar.
Mijn vraag is, zit het gasklephuis met schroeven hier aan vast of aan het blok zelf?
Of is er een foefje om dit van elkaar los te krijgen?
Van de week ook even de anwb laten komen aangezien het motormanagement lampje ging branden.
Bleek een foutmelding van de katalysator te wezen. Hier is dus ook een probleem mee waarschijnlijk moet deze vervangen worden.
Verder zat er geen enkele fout melding of verkeerde parameter in dus dat was voor mij al een hele geruststelling.
Groet
Wat is de precieze foutmelding van die katalysator? (code en omschrijving van de foutcode)
Beetje dom misschien maar ik heb het niet opgeschreven.
De anwb heeft deze weer gewist, niet dat het veel uitmaakte want hij brand weer.
Maar 50 euro voor uitlezen vind ik een beetje te debiel voor worden.
Dit lampje laat ik verder branden gezien het feit dat het motorisch geen houtje uitmaakt.
je kan hem ook wel goedkoper laten uitlezen, dan moet je naar een goedkoper bedrijf.
De ervaring bij mij leert dat (omdat ik altijd naar dezelfde garage ga) ze hem meestal ook wel even gratis willen diagnosticeren voor je.
Goed punt, dit was dan ook bij de renault dealer zelf. Hoor hier en daar dat van Dijk in Den Haag wel een goeie garage is.