Sinds een aantal weken start de megane (1.6 cabrio 1998) van mijn vrouw moeilijk
als de motor warm is.
Eventjes volhouden met starten werkt wel maar is niet de manier.
Bij een koude start slaat ie direct aan en loopt als een zonnetje.
Iemand enig idee wat de boosdoener kan zijn?
Is de brandstof toevoer.
Temperatuursensor loshalen en kijken of hij dan wel goed start. Zo ja dan waarschijnlijk een slechte brandstofpomp.
Dank voor je bericht JB.
Als het inderdaad de brandstoftoevoer is, zou het ook het filter kunnen zijn of het relais lijkt me?
Ook denk ik aan een niet goed werkende stappenmotor.
Bedankt, Joop.
Je zou inderdaad het brandstoffilter even kunnen vervangen. Kost bijna niets.
Stappenmotor heeft alleen te maken met stationair draaien.
Dus daar zou ik het niet zoeken.
Benzinedrukregelaar, bdp sensor, temperatuursensor.
Inmiddels de brandstoffilter vervangen en de auto is meteen een stuk sneller.
hij reageert weer op het gaspedaal zoals het moet.
Probleem is hiermee nog niet opgelost maar we zoeken gestaag verder.
ps. temperatuursensor is ook vervangen.
Ik begin steeds meer te denken dat de startonderbreker hier iets mee te maken heeft.
Kan dat en wat zou ik kunnen doen??
Citaat van: Paul op 4 augustus 2013, 09:50:41
Benzinedrukregelaar, bdp sensor, temperatuursensor.
Bedankt Paul voor je reactie.
Waar kan ik die bdp sensor vinden?
Volstaat schoonmaken of is het beste om hem meteen te vervangen?
Bedankt.
Inmiddels heb ik de bdp sensor gevonden, was niet eens zo moeilijk te vinden :)
Eraf gehaald, schoongemaakt en terug gezet.
Tot nu toe lijkt het probleem opgelost te zijn maar maandag, dan word de auto vaker gebruikt
dan in het weekend, kan ik er meer over zeggen.
Ik breng verslag uit.
Blijkbaar dus opgelost... !-!
Precies hetzelfde hier soms start de auto (megane cabrio IDE) wel goed warm maar soms moet je een half uurtje wachten en dan start hij . Ook de BPD eraf gehaald en schoon gemaakt en de steker bekeken . De sensor was erg smerig deze schoon gemaakt met remmenreiniger en er weer opgezet. Even leek het euvel opgelost te wezen maar na een week weer het zelfde gelazer?
wat kan het wezen ?
lekkende injectoren die na uitzetten van een warme motor gaan lekken en als je na een 1/2 uur weer weg wilt dan doet hij het niet. (zou kunnen )
brandstof toevoer ?
brandstof relais (heb ik vervangen en dat was het niet )
Misschien iets met de startblokkering ? Maar na een aantal keren uit en aan gezet te hebben werkt het nog niet .
Uit laten lezen maar niets gevonden.
je wordt er wel moedeloos van . 8)7 Wie herkend dit en heeft het opgelost ?
BDP sensor met gemodificeerde stekker monteren. (blauw)
Idd bpd vervangen zoals hierboven wordt gezegd.
Schoonmaken wil niet altijd helpen.
Ligt het nou aan die stekker contacten ? Of zijn de sensors gewoon slecht ?
Anders soldeer ik de bedrading rechtstreeks aan elkaar .
Misschien veroorzaakt de steker een spanningsverlies van een paar tiende volt zodat de computer een verkeerde waarde krijgt en daarom slecht of niet start als de motor warm is ?
Je kunt die draden jammerlijk genoeg niet solderen . Heb gisteravond na verwijdering luchtfilterhuis de sensor losgehaald en de contacten met een radeermesje met beleid schoon gekrabd.
Daarna deze contacten iets uitelkaar verbogen zodat deze stroef in de stekker gaan en beter contact maken. Verder de blanken delen van de sensor iets opgeschuurd en daarna alles weer gemonteerd . Motor weer gestart warm laten worden en weer uit gezet .
10 minuten wachten en weer gestart deed het gewoon . End gereden daarna de motor uitgezet en 20 minuten gewacht en weer gestart , deed het gewoon .
Mocht de auto weer niet starten , dan zet ik de nieuwe BDP sensor versie erop .
Ik vraag me nou echt af is de sensor slecht of ligt het eigenlijk gewoon aan slecht contact van het stekkertje ?
De weerstandswaarde was koud rond de 250 Ohm bij verwarming van de sensor zie je de weerstandswaarde oplopen.
Na een kleine onderbreking, verhuizing, ff een reactie van mij.
Zoals ik in een eerdere post meldde, heb ik de bdp sensor schoon gemaakt en het resultaat is
dat de auto tot nu toe nog steeds feilloos doet.
Ik weet niet voor hoelang maar mocht hij weer dezelfde kuren krijgen, vervang ik direct de sensor.
Lijkt me dat het dan wél nodig is.
Voor iedereen die gereageerd heeft, Bedankt!
Mooi dat de Megane het weer doet. Lijkt inderdaad dat je het probleem hebt gevonden!
veel rijplezier!
Hi, mijn megane uit 1998 start sinds vandaag ook niet meer. Startmotor draait prima, startonderbreking brandt niet. Kan je die er trouwens ook af laten halen? Waar zit de BDP sensor eigenlijk, wil de stekkers en sensor uit voorzorg eens nalopen en schoonmaken.
gebruik de zoekfunctie rechts boven op de pagina en je krijgt genoeg antwoorden op al je vragen.
Had ik natuurlijk al geprobeerd maar maakte me niet wijzer
Weer niet starten bij warme motor maar had nog een bus freeze liggen (koudspray -40 graden) deze op de bdp sensor gespoten en de auto startte direct weer . Conclusie bdp sensor niet ok .
Monteer dan wel een gemodificeerde BDP sensor met blauwe stekker.
ja ga ik zeker doen !-!
Vervangen door een type met de licht blauwe steker , draden gesoldeerd rose op bruin en geel op zwart zoals beschreven in de gebruikshandleiding , voorlopig nog geen problemen gehad. (het is een klusje van niks ) (Kunstof afdekkap weghalen 3 bouten M6 met dopsleutel 10 -->Luchtfilterdeksel los halen (8 torx boutjes) filter en deksel verwijderen--->dan drie moertjes M6 van het luchtfilter huis los , aansluiting (dikke slang en dunne slang) op de inlaat loshalen en het complete spul weghalen---> daarna kun je zeer gemakkelijk bij de BDP sensor komen (2 M6 boutjes) om deze met dopsleuteltje 10 los te halen. )Zag dat het enige verschil tussen nieuw en oud de inkepinkjes +kleur v/d steker waren . Inbouwen in omgekeerde volgorde. Maar we wachten af het is en blijft ten slotte een IDE motor .
M10 bouten? M6 zul je bedoelen, oftewel dopmaat 10......
Ja rob je hebt gelijk heb het aangepast
Auto rijd en start nog steeds prima , ook af en toe stotterende/inhoudend rijden is ook weg.
Nou tis weer ruk hoor weer soms niet aan de praat te krijgen bij een warme motor , na 20 minuten wachten start tie weer . >:(
ijs spray op de BDP sensor spuiten start tie gelijk weer ? WTF zit net nieuwe sensor +steker op !! 8)7
Is de bedrading nog goed?
ja heb deze nagekeken , heb de draden gesoldeerd en af getaped met vulkaniserende tape voor de waterdichtheid. heb de sensor niet gekocht bij renault zelf aangezien deze de hoofdprijs vraagt maar bij een onderdelen shop . ziet er het precies eender uit als wat stam verkoopt alleen 30 euro goedkoper.
Misschien de lucht spleet iets verkleinen waardoor het magnetisch signaal sterker wordt?
Dat de sensor niet van Renault zelf komt maakt niet uit, deze worden sowieso niet door Renault zelf gemaakt.
Toch frappant dat je de klacht weer terug krijgt :? En met een pufje ice spray op de sensor de auto direct weer start .
Ga van het weekend eens kijken of ik de afstand van de sensor tov het tandwiel heel iets kan verkleinen zodat het signaal in ieder geval sterker wordt .
iemand ervaring hierin ?
Denk eerlijk gezegd dat dat het probleem niet oplost, aangezien hij niet voor niks zo gemaakt zal zijn.
Het kan zijn dat het signaal verstoord word door invloeden van startmotor oid ? Door de boutgaten iets op te ruimen met een ruimer kun je sensor laten zakken , een paar tiende millimeter minder afstand kan een heel verschil zijn voor de puls . Heb van het weekend dit gedaan en de auto startte prima ook warm (kan toeval zijn) , nu afwachten of dit doorzet.
Even een terugmelding voor degene die ook gezeik hebben hiermee .
Had vorige melding een testopstelling gemaakt met een losse motor op 12 volt met daarop een vliegwiel met een metalen punt erop .
De BDP sensor op een afstand van een paar millimeter gezet en op de aansluiting van de sensor een oscilloscoop gezet .
Je zag een mooie puls met een bepaalde grootte van rond de 0.7 volt . Maar als je de sensor nog 1 mm dichterbij zette dan werd de puls bijna 2x zo groot dus zoveel invloed heeft zo`n kleine afstand
De auto loopt sindsdien nog steeds als een tierelier , niet meer inhouden als je wilde versnellen , het trillen is weg en warm start hij ook weer prima !-!
Loopt en start (ook warm) nog steeds als een tierelier !!!!!!!!!!!!!!!! _o_
Loopt nog steeds goed :D
Loopt nog steeds zonder problemen. 8)7