Hallo
Mijn vraag is welke olie ik straks het beste in mijn 2.0 16v kan gooien
Heb iedergeval van chris gehoort dat je het beste forte motorflush kan gebruiken om je motor te reinigen
Maar nu zou ik graag willen weten welke olie ik daarna in mijn autotje moet gooien
Ik lees iedergeval wel dat het vol syntische moet zijn
Maar welke raden jullie mij aan alvast bedankt
Gr kevin
10W40 is prima.
Flushen zou ik niet doen.
Waarom zou je dat niet doen paul
Haha,, Na de kendall foto, jij nu ook je olie verversen ?? :D
Olie hangt er vanaf wat er nu inzit.
Als je auto altijd mineraal olie heeft gehad, zou ik niet 1,2,3 direct overstappen naar full syntetisch... Maar dat is persoonlijke keuze.
Qua motorflush.
Wanneer mijn motor goed loopt en geen kuren / problemen vertoont, zou ik geen flush doen.
Je kan hiermee afzetting weghalen die mogelijk ook voor afdichting zorgt.
Maar ook hierin zijn voor's en tegen's..
Half uurtje googlen en ik denk dat je een prima eigen mening zou kunnen vormen!
't is net als bij chippen... de ene groep zegt "slecht voor je auto" de andere zegt "de motor kan 't makkelijk hebben"
En dan ook nog PM's rond sturen met die zelfde vraag. l- l-
@Paul fluschen kan echt geen kwaad,ken meerdere bekende bedrijven die het ook gebruiken
en die verkopen geen troep,dus zullen ze het niet zomaar gebruiken.
Mark? Paul? (aangepast. slaat nu echt kant noch wal haha)
ik denk inderdaad dat hij Paul (en mij ) bedoelt :D
Enige advies dat ik met redelijke zekerheid wil geven in deze case is dat massageolie niet de beste olie is voor je auto :D
Al hoewel 'ie misschien op durex play wel goed gaat rijden l- l-
ff naam aangepast ;)
Ik heb hem al voorzien van tips over olie,weet ik in ieder geval dat ik er voortaan geen
gehoor aan hoef te geven,aangezien er toch een topic komt l-
haha,, ook jij hebt dit inmiddels mogen ervaren :D
Welkom bij de club :D
Maar sluit jouw antwoord aan bij dit topic? anders misschien een optie om jouw reactie hier ook te posten Christian.
Altijd makkelijk voor passanten die toevallig opzoek zijn naar die info..
(al verwacht ik dat de meeste -normaal denkende mensen- eerst in hun onderhoudsboekje zullen kijken)
Yup,had tijd geleden al een PM ontvangen over olie van Kevin,aangezien er toch weer
topics geopend worden,hoef ik de PM's niet meer te beantwoorden,dit komt erg ongeduldig over.
true Christian...
Maar goed,, er wordt een topic over geopend.. dat is dan wel weer positief..
"t hand ook gewoon in het "klets maar raak" gedeelte neergezet kunnen worden.
Maar goed..
Ontopic weer:
Welke olie.. gewoon even in je onderhoudsboekje kijken.. 8)7
Citaat van: Christian de Vriend op 28 juli 2013, 14:29:06
@Paul flushen kan echt geen kwaad,ken meerdere bekende bedrijven die het ook gebruiken
en die verkopen geen troep,dus zullen ze het niet zomaar gebruiken.
ik heb al meerdere malen vernomen dat motoren na de flush olie zijn gaan verbruiken. is je motor niet vervuild en heeft geen problemen, dan zou ik het niet doen.
Die ben ik nog niet tegen gekomen,maar zal voor de zekerheid dit even nagaan.
Heb wel van meerdere F7R eigenaren (willi en megane rijders) vernomen dat dit blok
sowieso olie verbruikt.
Het gaat er gewoon om welke olie het precies moest zijn
Jij bezuinigt niet op olie chris dat zij je
Maar ik wou weten welke olie ik moet hebben 5w30 of 10w40
En weet niet welke olie in me blok zit maar ik wil wel mijn blokje voorzien van nieuwe olie
Dan is dat alvast gedaan want weet niet waneer de laatste keer was
In de clio Williams gaat 5w30 Vol Synthetisch.
Maar op 10w40 half of vol synthetisch zal die het ook goed doen.
En Paul weet er best wel wat vanaf, heeft ook jaren bij Renault gewerkt en jaaaaren 2.0 16v gereden.
Volgens mij komt het afraden van flushen uit het verleden/ bij oudere auto's.
Bij minerale olie kan het zijn dat er aanslag wordt weggehaald die juist kleine oneffenheden goed afsloten.
Hierdoor is er een kans dat de auto meer olie gaat gebruiken.
Bij synthetische olie is die aanslag minder het geval (als ik verschillende fora goed heb geinterpreteerd).
Maar persoonlijk zal ik ook pas een motorflush uitvoeren wanneer de motor slechter loopt etc.
Maar sla je onderhoudsboekje even open kevin. Vaak staat er in de historie wel aangeven wat er voorheen in is gegaan (of op het kaartje aan de richtingaanwijzer)
en anders wordt het ook weergegeven in de gebruikershandleiding :D
Heb iedergeval geen kaartje aan mijn richting aanwijzer hangen
En ik kan me boekjes nergens vinde hoop niet dat ik die in mijn sloop megane heb laten zitten toen die afgevoert werd
ALs het blok gewoon in orde is zou ik geen narigheid gaan opzoeken door te flushen. Want wat wil je er in dit geval mee bereiken?
Ik gebruikte altijd 10w40 en dat beviel mij prima.
Als je de olie gaat verversen dan kom je bij de carterplug trouwens een boutje tegen met een interne vierkante vorm. Geen inbus dus. Ik pakte altijd een grote platte schroevendraaier die van hoek tot hoek erin past, dan kun je hem losdraaien. Maar volgens mij kun je er ook een deurklink voor gebruiken (die past er ook precies in).
Succes!
Ik heb door het meer stil staan van de auto last van tikkende kleppen
Maar dan is het weg dan is het weer terug dus ik dacht van doe een motorflush om mijn motor even schoon te maken
En ik zie mij al een deurklink van mijn deuren af halen :D
Dan ga ik binnen kort maar even olie halen en dan even de ouwe zooi er uit gooien
Bedankt dirk
Ga even kijken of ik de ouwe eigenaar nog in me telefoon heb staan trouwens om te vragen welk merk hij deed gebruikte
En wat is het verschill tussen semi/voll syntische
Heb op internet gekrken maar snap niet wat ze bedoelen
met dit weer last van tikkende kleppen?
alleen in de winter had ik daar last van,dan tikte ze ff voor 3 a 5 sec.
maar dat zal komen dat de kop een revisie heeft ondergaan.
En ja,ik bezuinig niet op olie,er zal straks vol syntheet in gaan.
De auto word niet bereden chris
Dus auto staat gewoon stil op de parkeerplaats
Maar dan heb ik last van de tikkende kleppen daarna weer niet
Dus net waar die zin in heeft lijkt het wel
En daarom dacht ik juist aan een motorflush vanwegen de kleppen die tikken en misschien is het straks ook wel weg naar dat ik die auto keer god warm laat lopen en dan de olie doe verversen
mijn 16v staat (zeker met een storingsdienst) soms een week,of meer
stil,dan nog heb ik dan geen tikkende kleppen.
Heb van meerdere vernomen dat dan de hydraulische klapstoters
aan het slijten zijn,of vervangen moeten worden.
Ja ik zal het straks zien
Heb ook gehoord als die stil staat en dan niet mee gereden word enzo dat de klepstoters ook vies konden worden
Kijken wat die zou doen naar een tijdje rijden
Als de auto even stil staat en dan loopt kunnen deze inderdaad even tikken als deze dan weer loopt.
Flushen alleen doen als je ook problemen hebt.
Gewoon de olie verversen en nieuw olie filter en dan even lekker rond rijden.
Van stilstaan wordt een auto ook niet beter.
Ja het is gewoon te hopen dat ik de 20ste in een keer slaag dan ken ik gewoon lekker gaan cruisen
En hopen dat die het een tijdje blijft doen
Er hoort 10W40 half synthetisch in. Klepstoters koop je via e-bay. 16 stuks voor 65 euro. Of via de dealer 35 euro per stuk excl BTW. En zeg nu niet dat de set van 65 euro rommel is. Bijna iedereen van RTC rijdt ermee!