Renault Mégane Club

Mégane I Technisch 1996-2002 => [Mégane I] Overig => Topic gestart door: jeewee85 op 26 juli 2013, 21:45:01

Titel: spoorstangen/stuurstangen vervangen
Bericht door: jeewee85 op 26 juli 2013, 21:45:01
Hallo!

Bij mijn APK kreeg ik het adviespunt om de binnenste stuurkogel te vervangen. Ik wil graag de hele stuurstang met stuurstangeinden aan beide kanten vervangen. Nu heb ik even onder de auto gekeken, maar bevestiging bij het stuurhuis zit best diep weg. En ik las dat ik hier een tool voor nodig heb. Nu heb ik een paar vragen:

Kan het ook zonder de speciale tool door het stuur helemaal uit te draaien bijvoorbeeld? Heeft iemand een goed idee? Is er een kans dat je bij het losdraaien het stuurhuis verpest door er te groot moment op te zetten? Heeft iemand misschien deze tool te leen in het zuiden van het land?

Groeten,

Jan Willem

Titel: Re: spoorstangen/stuurstangen vervangen
Bericht door: mark op 26 juli 2013, 22:04:59
Dit kan alleen maar met het speciale gereedschap.  ;)
Dit gereedschap bestaat uit:

Blokkeer gereedschap om de tandheugel vast te zetten.
(tegen het torderen als je de kogel los en vast draait)
En het gereedschap om de kogel los te draaien.
(het is een soort staaf die je over de kogel heen schuift en het heeft een soort van lagers in die zich vast op de kogel klemmen zodra je gaat draaien)

Gebruik je dit blokkeergereedschap niet, dan draai je het hele stuurhuis aan gort. (ook met het losdraaien)

Het aanhaal moment weet ik niet, ik werk nu niet meer bij de dealert, dus ik kan het ook niet opzoeken.
(Denk dat je met 80 Nm (+/- 10 Nm) toch wel aardig in de buurt zit)

Verder moet je ook de buitenste stuurkogels er af halen want het gereedschap om de binnenste kogel los te draaien schuift over de stuurstang.  !-!

Verder is het niet echt een klusje om op je oprit te doen, zeker als je het nog nooit eerder hebt gedaan.  ;)
Titel: Re: spoorstangen/stuurstangen vervangen
Bericht door: jeewee85 op 27 juli 2013, 10:02:26
Die tools had ik inderdaad wel gezien online. Vroeg me af of makkelijk het kapot gedraaid kan worden, in autodata staat dat de stuurstang namelijk maar met 35 Nm aangedraaid dient te worden. Heeft iemand een goede oplossing?

Groeten,

Jan Willem
EhPortal 1.39.5 © 2025, WebDev