Hoi,
Zal me eerst even voorstellen.
Ik ben John en rij zins kort de Megane van mijn vriendin, bouwjaar Megane is 1998, coupe, 1.6 ( volgens mij de K7M )op lpg G3, op de teller 253.000.
Ik vind het zelf een lekkere auto om in te rijden, we bezitten nog een Laguna station uit 2001.
Mijn probleem is het volgende.
Als de motor koud is, en ik moet afremmen, en trap de koppeling in dan slaat de motor af ( zowel op benzine en gas ), bij een warme motor heb ik hier geen last van, heb op het forum gekeken voor soort gelijke problemen, maar ik kom er niet uit.
Zal even opnoemen wat ik al heb vervangen om dit probleem op te lossen.
Door de gerage een nieuwe mapsensor, nieuwe stappenmotor,gaskleppenhuis laten schoonmaken, nieuwe uitlaat omdat hij lek was.
Zelf gedaan, nieuwe bougie's, nieuwe bougie's kabels, nieuwe lamdasonde, nieuwe temperatuurssensor tbv ecu, luchtfilter, luchtfilterslangen goed afgeklemt met slangeklemmen
Diverse keren opnieuw ingeleerd, op de volgende manier.
Minpool accu los, sluiting gemaakt met plus pool, kwartier gewacht, aangesloten, kwartier laten lopen met alle energie gebruikers aan. ( lampen, ventilator, airco ).
Mijn stationair toerental bij warme motor is, precies in het midden van 0 en 10 op de klok.
Wie o wie heeft ideeen, in welke richting ik moet gaan zoeken, ik ben u dan zeer dankbaar.
zijn de kleppen al eens gesteld??
voor die Laguna ben je welkom op www.lagunaclub.nl ;)
Nee nog niet, heb daar ook nog niet aangedacht.
Als je het bij zowel benzine en gas hebt, zoals je aangeeft, kun je even kijken of je een recht stukje kunt rijden, rond de 40, 50 ongeveer. Vervolgens voet van het gaspedaal en uit de versnelling halen, dus de bak in z'n vrij zetten zonder je koppeling te gebruiken. Slaat de motor dan nog steeds af? Als dat niet het geval is, ligt het aan de verbinding tussen pedaal en versnellingsbak.
???
Op die manier kun je zien of je versnellingsbak überhaupt ontkoppelt.
ja Ok, maar dat is wel een ver gezochte oplossing. Dan heb je ook problemen met schakelen. dan krijg je hem niet in de versnellingen.
Heb je gelijk in inderdaad, alleen heb ik dus met m'n hb precies hetzelfde gehad. Toen bleek t dus m'n koppelingskabel te zijn. Hoe? Ik zou het niet weten..
Moet wel zeggen dat er een nieuwe ( gebruikte ) versnellingsbak onder zit, door de garage eronder gezet.
Heb overigens helemaal geen last met schakelen, en dan moet ik er toch ook last mee hebben als de motor warm is.
Heb je ook al eens naar de inlaatluchttemperatuursensor gekeken? Die zit in de slang tussen luchtfilter en gasklephuis.
500 Toeren is niet veel. Hij zou 750 toeren moeten lopen stationair en warm. koud rond de 1000.
Lijkt mij dus richting brandstof voorziening te kijken.
Loopt de motor wel netjes stationair koud, dus zonder te stotteren?
Hoe kan ik de inlaatluchttemperat uursensor controleren ??
Hij loopt stationaire koud in het begin redelijk goed, wacht je een paar seconden, dan wil hij net niet afslaan.
Mijn volgende vraag is, weet niet of het ermee te maken heeft, toen de garage de mapsensor vervangde, liet hij ons zien dat de oude mapsensor van GM was, en volgens hem niet geschikt was voor de megane, hij heeft er een andere opgedaan.
Weet namelijk niet meer zo goed wanneer de klachten zijn begonnen, en wil wel graag dat deze klacht word opgelost, omdat het zeer irritant is.
Geen nieuwe mapsensor dus, maar één die hij had liggen nog...
Injector probleem lijkt mij de oorzaak.
op die mapsensor staat altijd gm
GM...Geen Megane? :D
Sorry, inkopper
Mijn Phase 2 1.6 16v loopt koud 1000rpm en warm ook zo'n 500, maar loopt verder prima. Zou die dan ook 750 moeten draaien of geldt dat alleen voor de 8v blokken?
Heb net de stekker bij de sensor ( die in de luchtfilterbuis zit ) eruit gehaald, ik moet zeggen stationair toeren is dan beter, plaats ik de stekker van de sensor weer terug, de stationair toeren zakt dan weer in.
Weet niet hoe ze die sensor noemen, maar kan hem niet echt op internet vinden.
Kan het kwaad om deze sensor af te koppelen, en dan mee te rijden.
Dat is je inlaatlucht temperatuursensor. Lastige naam, heet niet overal hetzelfde namelijk maar is voor 3 tientjes bij de Renault dealer te bestellen.
Je kunt zonder rijden (deed ik met mijn 2.0 8v voorheen ook) maar ik zou adviseren hem te vervangen.
Ik denk dat je even beter naar je toerenteller moet kijken.
(http://www.123gokkasten.nl/images/34.jpg)
Bij de rode punt is 750 toeren. En niet 500.
Je benzineverbruik zal omhoog gaan, omdat bij een warme motor er minder benzine gebruikt wordt.
Daar is onder andere een temperatuursensor voor. Door hem weet de ecu dat er minder brandstof naar toe moet.
Kleine kans dat je probleem hier zit.
Citaat van: musje83 op 11 juli 2013, 11:06:36
Mijn Phase 2 1.6 16v loopt koud 1000rpm en warm ook zo'n 500, maar loopt verder prima. Zou die dan ook 750 moeten draaien of geldt dat alleen voor de 8v blokken?
ongeveer 750 toeren zonder airco en ongeveer 800 met airco aan bij warme motor.
Ik was in het begin ook stellig ervan overtuigd dat het 500 toeren waren bij mij, totdat ik wat beter keek en zag dat ie op 750 stond.
Het plaatje is niet meer zichtbaar, kun je die opnieuw uploaden? Y