Hee mensen, ik heb een vraagje
Waarschijnlijk zal het te simpel voor woorden zijn, maar dit is gewoon om zeker te zijn.
Ik heb een wiellager kapot, hij maakt het typische geluid bij rechtuit rijden, en word erger in een rechtse bocht. Bij het nemen van een linkse bocht is het geluid weg.
Nu lijkt mij dat het linker (bestuurderskant) lager kapot is, als deze de druk erop krijgt wordt het erger.
Echter in de auto lijkt het geluid vanuit het midden tot rechts te komen.
Hoe kan ik snel en makkelijk controleren welk lager kapot is?
Auto opkrikken, wiel draaien en met een vinger aan de veer voelen. Als je een trilling voelt is het lager stuk. Heb ik geleerd van een APk keurmeester.
Niks gevoeld helaas Jacques, maar bedankt voor de tip. Ik heb er nog wel eentje: zet een lange schroevendraaier tegen het fuseelichaam, en zet de andere kant tegen je oor/ slaap. Draai nu aan het wiel, en je hoort als het lager kapot is de kogels knarsen.
Het was dus, zoals ik al vermoedde, het linker lager. Nu komt de volgende vraag:
Wat zijn de aanhaalmomenten van:
- de centrale moer
- de fuseekogel
- de veerpoot
- de stuurkogel
- de wielbouten
Overigens had ook ik het probleem van de vastzittende ABS-sensor, echter kwam ik er tot mijn verbazing achter dat Renault een slim is geweest, en een stekker in de kabel heeft gezet, hahaha
Ik zal ze even opzoeken in het werkplaatsboekje, kom zo terug met een edit.
EDIT:
komen ze aan;
aanhaalmomenten in Nm (kgf.m)
Fuseekogelbout aan fusee..................................................80(8,0)
fuseekogel aan draagarm....................................................65(6,5)
schokdempermoer...............................................................60(6,0)
bovenste bevestigingsbouten veerpoot..............................30(3,0
onderste bevestigingsbouten veerpoot (m14 x 150)..........170(17,0)
spoorstangkogelmoer.........................................................35(3,5)
aandrijfasmoer....................................................................250(25,0)
bout stuuraskoppeling........................................................25(2,5)
stuurhuis op subframe........................................................50(5,0)
wielbouten..........................................................................90(9,0)
Dank u!
ik zet altijd alles gewoon stevig vast,nooit wat afgebroken en nooit iets los gelopen en moet het ooit weer los,dan kan het ook weer los.
Tja, ik ben in het bezit van een momentsleutel, en dan is het een kleine moeite om alles op de voorgeschreven aanhaalmomenten vast te zetten nietwaar?