Dag helpende medemensen,
Ik heb een andere auto gekocht (geen zorgen, foto's volgen nog), een Scénic 2.0 16v Sportway uit 2002.
Vanwege de enigzins onzekere distributieriemhistorie (als hij netjes vervangen is dan moet hij nog wel veilig zijn, maar zeker is dit niet) wil ik deze spoedig vervangen.
Nu heb ik wel redelijk ervaring met het vervangen van d-riemen, alleen nog niet met deze motor.
Waar moet ik allemaal op letten? Is er speciaal gereedschap nodig, en zo ja, heeft iemand hier nummers van?
Moet de waterpomp mee vervangen worden? Enzovoorts enzovoorts....
De auto heeft een LPI installatie, zijn hier nog bijzonderheden aan te vermelden?
Wat voor (LPG) bougies lust deze motor? En wat voor olie moet er in?
Veel simpele vraagjes, je begrijpt: ik wil de auto meteen een fatsoenlijke beurt geven....
Olie 10 w40 of 5w40 van een gerenomeerd merk en minimaal half synthetisch.
Voor Distributie heb je speciaal gereedschap nodig, de nokkenassen moeten geblokkeerd worden en de krukas.
De waterpomp zit volgens mij buiten de distributie bij deze, en dan zou ik hem laten zitten als die goed is.
Ik zou gewoon originele bougies aanhouden en deze elke 30000km vervangen.
Is dat speciaal gereedschap ergens te huur of zijn er tekeningen van? Want om 120 euro uit te geven voor een setje wat ik 1x ga gebruiken..... Ik ben verrekte handig, dus als ik tekeningen of maten heb dan kan ik het zelf ook fabriceren...
Gewoon originele bougies en die afstellen op 0,8 mm.
De Vialle installatie is een van de beste op de markt, aandachtspunt is de pomp.
Voor 62 euro incl bij Tools 'n More in Leiden: http://toolsnmore.webadres.nu/customers/toolsnmore.webadres.nu/galerij/productengroot/404270.jpg
http://www.toolsnmore.nl/content/auto~%7Cmotor_gereedschap/test_gereedschappen
Handleiding + foto's voor eht vervangen van distributieriem K4M:
http://www.amt.nl/Techniek/Aandrijving/2010/5/Stap-voor-stap-distributieriem-vervangen-AMT026384W/
Bij een 2.0 moet de krukas links en rechtsom geblokkeerd zijn, bij de k4m niet daar alleen rechtsom blokade.
Voor de 2.0 zou je een boor kunnen gebruiken om de krukas te blokken.
Voor de nokkenassen moet je iets maken of kopen.
Hee bedankt voor de links!
Graag gedaan Rob.
Even een vraag met hopelijk een snel antwoord:
Hoe krijg ik in vredesnaam de onderste distributiekap weggehaald? Ik kom ongeveer een 2 centimeter tekort, oftewel het complete blok moet richting bestuurderskant bewegen. Iemand een idee?
Poelie en bovenste kap al los?
Bovenste 2 kappen, ja, poelie nee. Maar moet die dan onderlangs eruit?
wat bedoel je met de bovenste 2 kappen?
je hebt 1 grote alu kap en een kleine kunststof kap. die alu kap is het lastigst.
blok met krik omhoog en naar beneden bewegen en de poelie eraf.
Uiterst boven = motorsteun, dan een grote alu kap. Die zijn er allebei af. Het gaat om het kunstof kapje, die krijg ik met geen mogelijkheid weg. Moet die onderlangs eruit dan?
Geen idee hoe en waarom, maar toen ik de poelie losgehaald had wilde hij er nog steeds niet uit. D-riem ontspannen, en al begonnen met de looprollen los te maken, en ineens lag hij op de grond. Nu maar hopen dat ik hem er weer terug in krijg....
die kleine kap is normaal makkelijk. weet niet waarom hij zo moeilijk ging.
let wel op de juiste montagevolgorde van de 2 kappen. de ene van met een randje achter de andere.
Nou sorry Paul, als dat kapje normaal zo makkelijk gaat dan mag jij het even voor komen doen. Ik krijg hem er met geen mogelijkheid terug in.
Hij zit erin. Na een briljante ingeving het blok nog iets verder laten zakken, en het kapje met geweld er terug in geduwd. Maar echt met veel geweld.
Citaat van: RobScénic op 13 juli 2013, 14:47:47
Nou sorry Paul, als dat kapje normaal zo makkelijk gaat dan mag jij het even voor komen doen. Ik krijg hem er met geen mogelijkheid terug in.
kom maar langs ;)
Niet nodig, het zit er weer in. Maar ik weet wel dat die aluminium kap 1000x makkelijker is dan die plastic kap.....
Ach als je 10 hebt gedaan heb jij ook de handigheid in de zwarte kap.
Mooi dat het gelukt is.
Och ja. Maar ik weet wel dat dit de slechts bereikbare motor is waar ik tot nu toe aan heb gesleuteld. Zelfs de Honda Prelude met die achterlijk lage motorkap, waarbij dus alles in de breedte is gebouwd was makkelijker toegankelijk.