Betreft berline 3-1999 rxe 1,6, nieuwe model.
De rechteras viel 'er uit'.
ANWB hem er weer in geprobeerd te hangen, maar dat lukte niet, en weggesleept. De as leek opeens te kort.
garage 2x nieuwe as erin geprobeerd te doen maar beide vielen eruit na 100 meter, beiden te kort.
Ik heb nooit een aanrijding gehad en met deze as rechts 140 (van de 185) gereden. Links 6 maanden terug vervangen.
Nu een gebruikte; en nu een eng geluid in de bochten... Homokineet?
240 euro armer voor een gebruikte as die defect is of ies anders???
Is het wel veilig om mee te rijden?
Wat raden jullie aan?
Weet je zeker dat er nu wel de juiste aandrijfas in zit?
1e nieuwe as viel eruit na 500 meter rijden; nadat wiel begon te bibberen.
2e as was te kort en paste uberhaupt niet
3e as van de sloop paste... maar reed als ernstig versleten as... met ratelen en kraken in de bochten met verre stuuruislag of hogere G krachtbocht
4e bezoek ... 'een extra ringetje... nu was ie goed' ; nou niet dus.... slijtage as geluid is weg; homokineet gekraak of tanden die knarsen in bochten blijft.... erdi garage Duivendrecht.... op ernstig aanraden van de ANWB wegenwacht.
Wat nu? Auto moet 'sloop' schakelbak als het probleem zich weer voordoet... dat gekraak wat echt nieuw is,,, 'is echt niet de homokineet....'
Waar zit een betrouwbare garage!???
Lijkt me meer dat je differentieel naar de eeuwige sloopvelden is.
Als tenminste de kant richting je wiel in orde is.
Ik weet niet waar je vandaan komt, maar er zijn zat goede garages hoor.
Nu JB het zo zegt kan het idd zijn dat de vertanding van het differentieel niet meer goed is.
Dit komt wel vaker voor.
Om dan de vraag in je onderwerp te beantwoorden.. (als eerste trouwens o-)) Nee!, het is niet veilig hier mee te rijden.
(Meer advies kan ik je helaas niet geven).
tja, ik heb er inmiddels met natte oksels wel wel 200 km mee gereden; de man van de garage wist zeker dat alles oke was zo...
Ik moet toch de auto naar een garage rijden.
Oke, ik ben blij dat de kwaal nu een naam heeft.
Differentieel.... is dat een los deel van de versnellingsbak?
Wat kost een versnellingsbak eigenlijk? op onderdelenlijn is ie niet te krijgen.
Iemand een garage tip regio Uithoorn?
Als de bak eronderuit moet, welke onderdelen moet ik dan vragen gelijk mee te vervangen als we er toch zijn?
Koppelingsplaten? Hij heeft 185000 gereden.
renault dealer vraagt 2500 euro voor gereviseerde bak en nieuwe koppelingsset....
Het differentieel is een los onderdeel in de bak. Een gereviseerde bak lijkt me niet echt nodig als de auto nog goed schakelt.
http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=10823.15
Ik heb even gekeken in etka en zover ik kan zien zijn de onderdelen kwa afbeelding hetzelfde, alleen de onderdeelnummers zou je dan even bij renault moeten navragen omdat ik niet weet welk type versnellingsbak je exact hebt.
Er zit op www.Renault-tuning.com een versnellingsbakspecialist Canonball misschien heb je er wat aan.
Differentieel...prachtig stukje techniek
Maar als die kapot is, waarom dan je koppeling vervangen? Pas wanneer die gaat slippen zou ik die vervangen
Oke, Ik had bedacht de het anwb keuringsstation te utrecht hun oordeel te vragen.
Ze belde nav de internet afspraak. Daaruit kwam het advies maar niet meer naar het keuringsstation te rijden.
:neen:
Dus naar een dichtsbijzijnde garage. Die reed er mee en concludeerde dat er nix mis was met de bak maar beide aandrijfassen iets goed mis was; links een bonkering geluid bij drempels en rechts gecombineerde geluiden; Hij had nog geen verklaring, maar morgen heeft ie 'm nader geopereerd. Ik heb nog iets van motorsteunen geopperd.
Ik was voornemens voor de behandeling naar de poolse Renault tip !-! garage te gaan in Uithoorn, maar dat was na een kort bezoek per fiets niet meer de 1e keuze. De eigenaar begreep geen Nederlands en de dame van de garage wel maar kon het niet goed uitleggen of vertalen wat ik veronderstelde dat er met mijn auto was. Ik denk dat als iets evident stuk is hij prima aan de bak kan maar na mijn vorige matige garage en taalkundigheids ervaring paste ik.
Ik hoop van harte dat het differentieel is. Ik dacht te begrijpen dat het differentieel onlosmakelijk met de bak verbonden was.
Ik denk dat ik weet elke garage het is. Hij ligt bomvol met Renault onderdelen en ja, er is een dame die je altijd te woord staat.
Ik wil geen 2e hands meer. Ik wil een auto die het gewoon doet.
Vandaag gehoord dat de linker aandrijfas die vorig jaar nieuw geplaatst was (voor 240 euro, erdi Duivendrecht, aanbevolen door anwb) ) 2e hands is en defect.
Naast kapotte fuse kogel en alle hoezen en olie laat ik ook de vorige week 'nieuw' geplaatste rechter vervangen door echt nieuw + uitlijnen.
Dus 440 euro down de drain en nu alles nogmaals laten doen... verzuim op het werk er door... wat een corrupte bende die auto wereld
ad van de berg te Aalsmeer gaat het doen:
840 euro. 8)7
Je kan ook een gereviseerde aandrijfas nemen. Stuk goedkoper als nieuw maar toch net zo goed.
Oorzaak dat as eruitviel blijkt in motorophanging te zitten; daardoor kantelde de motor telkens.
Welke motorsteun is er niet goed dan?
Gebruiken ze daar geen bouten om de boel vast te zetten?
Die assen worden toch vastgezet bij het differentieel?
Blijft een apart verhaal dit. _o_
Motorsteun (waar weet ik niet);Ik kreeg een rond ding te zien waar een cilinder met olie in zat, het rubber was verpulvert en cilinder leeg, verder zit er een heen-en-weer schud rubber in langwerpig dat de motor op zijn plek houd ook stuk.
De andere 2 steunen schijnen goed te zijn geweest.
Er bleek geen splitpen aan de wielkant door de as te zitten.
Dus 2 nieuwe assen, 2x fusee kogel, nieuwe bakolie en hoesjes ed + uitlijjnen 975 euro
Hij maakt nu nog steeds 'as' geluid en ander bonkje. Ik denk dat ik nu maar eens naar het anwb keuringsstation ga.
Citaat van: BadEend op 28 juni 2013, 17:07:00
Welke motorsteun is er niet goed dan?
Ik zal straks eens professioneel onder de kap voor je turen.
Splitpen door de as aan de wielkant :? die heb ik bij mij er ook nooit door gehad hoor.
Ik heb het gaatje waarie door moest toch echt gezien.
Jij hebt waarschijnlijk nog goede motorsteunen :P
De splitpen gaat door de binnenste koppeling van de rechter aandrijfas aan de versnellingsbakkant. gewoon een spanbus van ca 5mm en ongeveer 35mm lang.
Zo te horen waren er dus 2 dingen niet goed, te weten de motorsteun en de aandrijfassen.
Klopt maar ten dele: als de motorsteunen goed waren geweest vraag ik me af of ie vorig en dit jaar eruit hadden kunnen vallen.
Ik had verder geen geluidjes van de assen. Beiden vielen eruit op een moment van heftige schudden vd motor...
1 hydraulische en de motor slinger beveiliging (of demper).
Ik kan trouwens echt niet zien welke vd 3 het was. Sorry.
Verder heeft de anwb alles vandaag op de brug onderzocht en konden alleen maar een versleten rechter achter wiellager constateren. Mag ook wel na 187.000 km.
En het geluid wat ik had na de reparatie vd assen is hiermee inderdaad weg.
lager:82 euro en 53 installatie kosten., bij renault Nieuwegein.
tnx voor het meedenken allemaal.
Ik geloof dat ik gek ben.
Maar als ik 80 km rij hoor ik nog steeds iets wat niet klopt. Toch iets met een as??
De anwb heeft er niet sneller dan 50 mee gereden... en hij was een beetje doof...
Is er iemand met een goed gehoor dat er verstand van heeft die eens mee wil rijden??
Als je in de buurt woont kom je maar langs.
Wel dure garage zeg!
Groningen?
Wanneer kom jij weer eens naar de jaarbeurs? - o-)
Woon je in Nieuwegein of Uithoorn?
Nieuwegein, maar kom wekelijks in uithoorn