Hoi,
Het volgende is er aan de hand de megane uit 1998 maakt een gekraak op hobbels en bij het sturen niet om aan te horen waar moet ik het probleem zoeken.
Nu is het ook zo dat als ik naar rechts stuur er een tikkend geluid van links komt wat kan dit zijn.
Heeft iemand een idee want ik wordt gek van het gekraak en dat tikkend geluid.
Mvg,
Michel.
Waarschijnlijk in je aandrijflijn, zou een homokineet kunnen zijn! Toevallig een van je as hoezen kapot?
Tikkend geluid bij sturen = homokineet Y
Hoi hoezen zijn heel dacht ik ga wel even kijken naar ze.
Hoe kan ik dat het snelst bekijken of de assen nog goed zijn is daar een trucje voor
Naja als een van je hoezen kapot is loopt het vet eruit, vaak een van de voornaamste redenen waarom ze kapot gaan. Maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Volgens mij is er niet echt een manier om het te controleren.
Op een lege parkeerplaats een paar scherpe achtjes draaien, dan hoor je het zo. !-!
wat is een redelijk tarief om zoiets te vervangen?
Nieuwe as kost 125,- Een gebruikte 35,-
Plus een uurtje werk a 35,-
Geadviseerd wordt nieuwe bakolie erin. Je kan ook de olie opvangen en er weer inmikken.
Bakolie..? Je aandrijfas zit niet aan de versnellingsbak vast hoor... ;) Daarnaast zitten er keerringen in die de motorolie tegenhouden ;)
@dante bij mij zat de een aandrijfas op de bak. Moest toen een nieuwe ashoes en deze zat aan de bak vast. was wel bij een 1.6e
:wtf:
Waar zit je aandrijfas dan wel aan vast??
Geen idee zat eigenlijk in de bak gestoken volgens mij, want de hoes was gescheurd en de bakolie liep eruit.
@Paul: Aan een homokineet :nana:
in de aandrijfas zitten 2 homokineten,beide hebben een as hoes
deze zijn beide gevult met vet om de kineet te smeren,het is dan
geen bak olie wat er uit komt,dus bak olie hoeft dan niet
vervangen te worden.
de ashoezen zitten ook vast aan de as zelf,en niet aan de bak of fusee
En als het goed is zitten in de bak keerringen die daar de olie tegenhouden... Tenzij die gescheurd zijn... ;)
klopt helemaal !-!
Tja... :coffee:
Heb er maar 2 moeten laten vervangen, met m'n 2 linkerhanden & m'n grote gok er bovenop... :maf:
Tsja dan zal het bij mij wel niet goed hebben gezeten. maar na het vervangen van de hoes(deze zat tegen de bak aangeschroefd) moest ik wel de bak olie bijvullen. Daarna nergens geen last van gehad, ook niet van lekken.
Dit gaat dfan wel om de linkerkant, rechts zit er een met een vertanding in geschoven.
Deze heb ik toen vervangen omdat ie bij ieder hobbeltje en drempel kraakte. En dit lag waarschijnlijk aan de kineet.
Het bijvullen van de bak,en het vervangen/repareren van de
aandrijfas,heeft niks met elkaar te maken.
jullie hebben het beide fout dante en christian. juul heeft het wel goed.
En die homokineten dan...? Die zitten er voor Jan met de korte achternaam aan vast..? :dunno:
(http://img68.imageshack.us/img68/1415/aandrijfassen9gx.jpg)
Maar blijf jij maar lekker met starre assen rondrijden :play:
knap als jij die onder een Megane geschroeft krijgt.
Klopt, is een Suzuki as, als voorbeeld :nana:
Op jouw verzoek de Megane aandrijfas:
(http://img204.imageshack.us/img204/8118/dsc0362small.jpg)
Komt overigens van hier (http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=13502.0) vandaan :coffee:
het is maar net hoe je het bekijkt.
iedereen noemt wat op jouw foto staat "aandrijfas". homokineten zijn daar een onderdeel van.
en nu nog een foto van de linkse .......
:?
Foto van mijn linker as. !-! inclusief nieuwe binnenste hoes, want die lekte olie !-!
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-BPJR6CZV.jpg)
Hier zie je dus duidelijk dat de bak leegloopt als je de linker as er uit trekt.
Kijk dat had ik ook. De homokineten zitten aan de kant van het wiel.
De rechterkant is zoals bij de Dante op de foto, hetzij volgens mij wel een ander stuk die de bak ingaat.
Ja bij mij was dat ook iets anders. ;)
Thnx Mark.
@Dante, lach mij maar uit :q
Ik lach niemand uit... Aandrijfassen & homokineten zijn 2 verschillende dingen & daar ging jij de fout in.
Vwb de linkeraandrijfas van een Mégane dat die de bak in gaat & dat men dus inderdaad de versnellingsbakolie moet aftappen & vervangen (:maf:) is een belachelijk & op kostend jagend systeem. Dat zit bij mijn Polo net zoals bij die Suzuki assen hierboven & met keerringen. Daar lekt dus niets uit als je een defecte aandrijfas/homokineet moet vervangen...
Typisch Renault denk ik dan maar... :coffee:
Een complete aandrijfas bestaat uit een as en 2 homokineten/kruiskoppelingen.
Zover ik weet is dat zo, maar zoveel verstand heb ik er ook niet van..
Al met al dus.....
Sturen naar rechts en knakkend geluid bij gas geven?
Linkeras vervangen a 125 of 35 euro EN......versnellingsBAK olie opvangen of vervangen!
Hoes hoef je niet na te kijken of te vervangen. Als hij knakt of tikt, is het al te laat.
Zonde van je geld. Zo'n universele hoes is het ook niet helemaal.