Hallo,
Ik heb de eerste probleem met mijn Megane geconstateerd vrij wel meteen bij het weg rijden van de garage na dat ik hem gekocht hebt! Ik ga er zoizo vrijdag er mee terug, heb niet voor niks 700€ betaalt om hem rij klaar te maken waar tevens ook een grote beurt bij inbegrepen zat!. Ze hebben er blijkbaar niks aan gedaan en van achter naar voren gezet van HIER A.U.B. Staat voor je klaar. Ik ree weg en 5 km Verder, ik sta stil bij de stoplichten en trap de koppeling in vlak voor stilstand en de hele motor slaat gewoon uit. ook na dat ik hem starten. Als ik hem start met wat gas geven gaat het wel maar Stationair niet. tijdens die storing voel je ook schokken tijdens het rijden. Ik heb een donkerbruin vermoede dat het aan de lambda sensor kan liggen. Ik heb wat kunnen filmen en op youtube kunnen zetten. ik hoop dat er hier iemand is die dat probleem ook gehad heeft en mij kan vertellen waar het ook aan kan liggen. Hij heeft het niet altijd. als ik rustig rij waar bij ik niet snel hoef weg te trekken heeft hij het weer niet. dan kan ik gewoon de koppeling in trappen zonder dat die afslaat. je merkt het echt met het rijden zodra je schokken voelt.
Deze is gemaakt tijdens het probleem dat hij met moeite Stationair loopt.
Deze is gemaakt na dat ik thuis kwam. en ging starten stationair en daar na nog 1 keer met wat gas er bij. Hij wil alleen blijven draaien als je gas blijft houden.
Deze is gemaakt tijdens dat ik die schokken voel en tevens te kluts in trap en de motor stopt. bij genoeg vaart kan ik hem wel weer starten door de kluts op te laten komen.
Ik zelf en tevens mijn buurman die auto monteur is en meerdere kennissen van mij die er veel ervaring mee hebben denken dat er iets in de Elektronica zit waar van ik deze klacht in het instructie boekje terug vond waar in stond dat de lambda sensor stuk of beschadigd is.
(http://www1.djdannyfm.nl/meganeii/meg5.JPG)
Ik heb iets vergelijkbaars gehad, niet zo extreem als dit maar wel zelfde fenomeen.
Oplossing was vervangen nokkenas sensor (zoiets), die werkte niet meer goed.
Het vreemde was idd, tijdens proefritten (4x) helemaal nergens last van, na de aflevertbeurt etc kwam dit pas naar boven drijven.. :?
Okee Nokkenas Sensor.. Is een goeie van jou. kan indd mogelijk ook de oorzaak zijn. dan meld ik dat gelijk aan de garage dat ze die gelijk ook moeten na kijken en eventueel moeten vervangen. ze moeten hem gewoon uitlezen om er achter gekomen. Tijdens de proefrit ook geen last gehad. de verkoper ree er in en constateerde ook niks. dat zijn zulke rampzalige korte ritjes bij koude motor. aan het begin gaat het prima maar zodra die echt op temperatuur is gaan de storing pas van start
[EDIT]Geen berichten direct boven je quoten s.v.p. :police: :thx:
Toen hij aan de computer hing kwam ook die melding naar boven over de sensor, dus was ook niet te missen. Het was idd een mogelijke veroorzaker.
Klinkt als een nokkenasversteller die niet goed meer werkt.
Dan gaat hij hetzelfde geluid maken als een diesel.
Je kan ook kijken of de modificatie aan de BDP sensor al is doorgevoerd.
De originele stekker daarvan maakt namelijk geen goed contact. De gemodificeerde heeft een blauwe stekker.
Ik heb ook het bij de 1.6 16V motor bekende nokkenasversteller probleem gehad in 2012, maar ik herken alleen het afslaan als je geen gas geeft tijdens de koude start. Ook zou je, in het geval van een kapotte nokkenasversteller een ratel tijdens de (koude) start moeten horen. Ik heb daar nog maandenlang mee kunnen doorrijden (alleen die ratel tijdens de start, beetje gas erbij en daarna gewoon prima lopen).
Het lastig stationair lopen en (willen)afslaan zou ook een defecte nokkenaspositiesensor kunnen zijn (die heb ik nl. destijds eerst laten vervangen in de hoop dat het euvel daarmee opgelost zou zijn).
Maar zo heftig als jouw motorblok beweegt herken ik niet.
Maar goed; je hebt die auto net: heb je geen garantie o.i.d.? Want zo een auto afleveren kan echt niet (tenzij ze het erbij vermeld hebben en hij heel goedkoop was).
Misschien dat Matthew hierin raad weet? Hij is zo'n beetje de expert hier.
Hoi tedo,
Ik heb 3 maanden garantie op de auto hoor. Maar net wat jij al zei het heeft zo nooit afgeleverd mogen worden. De olie is tevens niet ververst en de olie filter ook niet. Is echt aan vervanging toe na 5 jaar. is bij 70944 km voor het laats gedaan en staat nu 163203 op de Teller. Ik heb deze link naar dit topic gemaild naar dat bedrijf waar ik hem gekocht hebt. Tevens ook gedreigd aangifte te gaan doen bij de Bovag. heb vrijdag om 10:00 uur een afspraak en gaan ze het maar mooi fixen. zo niet dan doe ik aangifte bij de Bovag en laat ik de rijklaar kosten vergoeden Inc. de benzine voor al die ritjes die ik op en neer gemaakt hebt. is toch ff 695€ kan ik best een grote beurt voor laten doen met dag geld bij een Goede garage. Ik ben er eerder mee terug geweest omdat de ruiten wissers niet werkte! heb daar 6 uur gewacht. Dat autobedrijf noemt zich EXcellent die van de Bovag zijn. die service daar is POOR als er nog geen slechtere woord voor is. Ze hebben niks over de mankementen gezegd. Ze hebben gezegd dat zodra ik hem kwam halen dat ze hem Rijklaar hebben staan. Dat lijstje wat ze moeten doen hebben ze niet uitgevoerd. Ik heb tevens versterking mee vrijdag, ik ga het gewoon niet redden alleen door die oplichters
Jullie hulp ben ik wel heel blij mee. Ik kan dat toch toelichten aan de garage zodat het voor hun makkelijker op te lossen is. Stationair lopen gaat bij koude motor prima hoor. Niets aan de hand. als ik heel rustig rij ook niks aan de hand maar zodra ik snel weg trek begint het wel te schokken. als ik op dat moment de Koppeling intrap dan Slaat de motor af wat die ook doet bij stilstand. Laat ik hem even tussen 1500 en 2000 Rpm Stabiel draaien in zijn vrij dan is die weer goed tot dat ik weer vermogen maak met meer gas te geven. Bij koude motor ook gehad van af vandaag. toen ik van me werk weg ree naar huis ree ik heel rustig en bleef hij de hele rit goed. geen schokken en afslaan.
Aangezien ik niet helemaal wist wat mijn oplossing was, dat was dus het vervangen van de nokkenaspositiesensor, niet de versteller.
Succes in ieder geval. Maar om je uit de droom te helpen: als het inderdaad de nokkenasversteller is ben je in combinatie met een grote beurt (want daar lijkt 'ie zeker aan toe) vermoedelijk eerder het dubbele kwijt van de rij-klaar-maak-prijs. Bij het vernieuwen van je nokkenasversteller moet nl. ook de distributieriem eraf (en dus worden vernieuwd). Maar het kan zo maar zijn dat die riem bij jouw auto toch ook al (lang) vervangen zou moeten worden. Tip: als je een auto koopt met distributieriem (en geen ketting) altijd als eerste checken wanneer die voor het laatst vervangen is, en eventueel vervangingskosten mee nemen in de onderhandeling.
Als jouw olie voor het laatst vervangen is bij 71.000 km, dan zou ik er inderdaad ook niet op rekenen dat de distributieriem al vervangen is.
Deze hoort eigenlijk bij 120.000 km vervangen te worden of om de 5 jaar.
Het zijn dure reparaties en jammer dat die je aan het begin nu zal hebben, maar als je er vanaf bent heb je vast een hele leuke auto.
Overigens heb ik ook een versleten nokkenas versteller, bij mij resulteert dat alleen in slecht lopen net na het starten.
De genoemde ratel heb ik ook gehad maar nu ik er over nadenk al wel zeker 3 tot 4 maanden al niet meer.
Succes met de afwikkeling met de garage. Het is inderdaad niet netjes afleverkosten te vragen en dan niet zaken als olie enz. te vervangen.
Bij mij moet eind dit jaar de riem vervangen worden, ik laat dan meteen denk ik maar die versteller vervangen.. Als de riem er toch af is..
Dat zou ik zeker aanraden (heb het bij mijn 2.0 pas ook zo gedaan). Het is een kleine meerprijs, en scheelt een hoop ellende en kosten. Waterpomp ook gelijk mee laten pakken.
Die is al 2x vervangen. bij 86.000 Km en bij 146.000 Km. dat allebei door een Renault Garage.
Dan is dat op zich het probleem niet. Echter heb je een defecte nokkenasversteller, dan moet je ook een nieuwe distributieriem. :shocked:
Hoezo de waterpomp ook?
Omdat dan toch alles los ligt in de buurt van de d-riem wordt geadviseerd de waterpomp ook te vervangen. Is ± 60 euro meerprijs.
En als je het later zou doen, weer een groot bedrag omdat weer alles los moet. (heb ik gehad)
Jep waterpomp ook, wil vaak gaan lekken vooal bij 1.4 en 1.6 16v.
Bij de 2.0 zit een andere op evenals de diesel, deze zijn kwalitatiever en hoeven niet standaard mee vervangen te worden.
Die Distributie riem is al 2x vervagen. bij 87000 en bij 146000. Staat nu op 163238. die ken wel even mee. Ik vermoed zelf de lambda Sensor niet meer goed werkt. Hij draait prima, Starten en lopen maar zodra ik ga rijden begint het pas. Kwam er wel achter zodra die begint te schokken en zodra ik de Motor Stabiel in zijn vrij 1500 Rpm laat draaien dat het er weer uit is. dan kan ik de gas gewoon los laten zonder dat die uitvalt. Dan looptie ook prima zonder rare geluid. Mij maat die auto monteur is zij dat die juist heel mooi loopt maar zodra die Storing optreed dat het niet goed is. Dat die het oude Diesel geluid maakte was tijdens die storing dan ik hem net aan op het randje stationair kon laten lopen. Ik hem vrijdag pas 1 week de Auto. ik heb 3 maanden garantie op de Motor in versnellingsbak. Ze gaan het maar mooi voor me Fixen, Hij heeft zo nooit afgeleverd mogen worden!.
{Edit}
De Bougie's zijn in 25/3/2010 Vervangen bij 109833 Km. Maar ook daar laat ik naar kijken. Ik heb ze wel 1 voor 1 even los gehaald om te kijken of ze nog deden. In dat geval niks aan geconstateerd. Mag aannemen dat bij de grote beurt vervangen worden. Dat mogen ze mooi vrijdag gaan doen als nog, heb er niet voor niks 7 Meijer voor betaalt.
Net ook al viel die weer uit en hij had al moeite met starten!. na dat ik hem even in zijn vrij weer 1500 RPM liet draaien (stabiel) Ging het weer goed. Tijdens het rijden bij 1500 RPM in zijn versnelling voel je de auto echt extreem schokken. Die storing komt vooral voor als ik zuinig rij (In een Hoge versnelling door trek) Rij ik heel rustig en niet al te vlot door schakel ( bij 2500 - 3000 RPM) heeftie het niet. Hoe meer ik rij ontdek is steeds meer wanneer het wel of niet is. Dat over die Lambda stond in de Gebruiksaanwijzing wat de vervolgen dan zijn van de Motor. Doet precies wat er in het boekje staat. Kan uiteraard ook een andere storing zijn. Heb ergens gelezen dat als je de Lambda sensor wil testen is wat ik al meerdere malen gedaan heb is in zijn vrij 1500 RPM draaien stabiel.
Hoe is de staat van de bougie's en bobine's?
Is de distributieriem al 2 keer vervangen vanwege de leeftijd?
Als de auto verder goed rijd buiten het slechte stationaire lopen, ligt dat niet aan de bougies of bobines.
Ik zou de naam van het bedrijf pas hier neer zetten als ze de problemen niet fatsoenlijk oplossen.
Het zou immers zo kunnen zijn dat ze helemaal niet kwaadwillend zijn.
Ik heb een vermoede van wel ja dat die door de leeftijd 2x vervangen is. Zou niet hoeven, de Auto komt uit 2005. Ik heb hem nu net 1 week en Begon al met ellende, De ruiten wissers deden het niet, Dat slecht stationair lopen wat die nu nog steeds doet na dat je Gereden heb. Maakt BTW niet uit met koude of warme motor, Bij vlot doorschakelen BV heeft hij het al. gister dat ik van mijn werk weg ree nog niet vaan het terrein af al. Als ik hem tussen de 1200 en 1500 Rpm Heb schoktie hij en stinktie ook naar benzine ook. Ik heb wel een truukje gevonden dat als je hem bij die 1500 Rpm gaat weg rijden dat die weet goed loopt. Dan looptie ook zo goed hoe die hoort te draaien, Rijd dan ook prima. Wat ik en mijn buurman denken dat die Lampda Sensor is.
Hij gaat vandaar voor de 2e keer terug. Ik zeg het nog 1x netjes en het bonnetje van de aflevering schuif ik wel even onder zijn neus. Zo dra ze willen rijden zeg ik eerst HO! Voor dat jullie ga ik eerst zelf rijden!... zodat ik het jullie kan laten zien. zodra ik jullie heb aan kunnen tonen wat er aan de hand is dan mag je zelf rijden. Ze zij zo van Wij constateren niks en sturen je zo weg. Als dat weer het geval is dan zet ik Indd de garage naam neer. Ze zijn van de Bovag en hoef daar even een aangifte te doen of te dreigen doen dan hebben ze geen poot meer om op te staan. ze lennen hun naam kwijt raken dan als het te vaak gebeurd
(edit)
ben nu bij de garage en ze hebben hem uitgelezen en de nokkas sensor is stuk
Dat je riem 2x vervangen is, is niet vreemd. Die van mij is van 2006, heeft een ton minder op de klok en daar is de riem inmiddels 3 keer vervangen (1 keer dus vanwege een defecte nokkenasversteller).
En is het probleem daarmee opgelost?
Naam van het bedrijf staat hier nog steeds vermeld, kijk maar eens terug.
Nu niet meer. Probleem word opgelost. ze hebben het besteld en word gebeld zodra het binnen is. heb wel flink te keer tegen ze moeten gaan. na flink vloeken en schreeuwen drong het ze wel tot ze door. word nu goed gerepareerd.
laten we het hopen !-!
Iig, laat bij de volgende keer dat de riem vervangen wordt ook de versteller en pomp mee nemen. Dat staat iig genoteerd bij mij Y
Maar, wat is de status nu?
Is opgelost... Er was niets stuk. de boordcomputer moest gewoon gereset worden met een Diagnose kabel. De garage heeft wel een nieuwe besteld en die heb ik echter niet laten weten het resetten het verholpen heeft. Ik ga die toch binnen de garantie laten vervangen. Ik ga gelijk ook zoon Kasje bestellen zodat ik hem zelf kan uitlezen. je hebt ze al vanaf 70€ maar die zijn niet zo goed. 200€ heb je echt een goede voor. met diverse verloop kabels kan je ook andere merken Auto's mee uitlezen. Ideaal, hoef ik niet telkens naar de garage omdat daar te laten doen voor 60€ per keer!
Niet echt netjes hè?
Maar buiten dat om, fijn dat het opgelost is.
Naast de nokkenas positie sensor was er niet zoveel aan de hand dus.. gelukkig :)
Je hebt geen verloop kabels nodig als de auto's die je uit wil lezen voorzien zijn van EOBD.
Bij benzine auto's is dit vanaf 2001 en bij diesels vanaf 2004.