was net te laat om te reageren op de kat topic van gister, maar het is toch zo dat je 30% vermogen verliest op de kat? als het nou lukt om een 2e kat eronder te zetten verlies je dus in theorie 15% vermogen < zou dit in de praktijk ook zo werken?
Nee joh, je verliest ongeveer 4 pk tgv. de kat. Met mijn 1.8 16V blok merkte ik geen verschil met of zonder kat. Met de 2.0 16V voel je wel verschil met of zonder kat. Ik denk dat het in jouw geval (1.6 8V) verwijderen van de kat hooguit een ander (lees: scherper) geluid opleverd en natuurlijk een strafbaar feit. Je kunt natuurlijk ook een 200cell kat monteren, die heeft minder weerstand en blijft binnen de emissie normen.
1,6e met kat vervanger heef wel degeleijk effect,naast veel herrie
zal die onderin langzamer zijn,en bovenin ietje feller,dit gebeurd als
je een rechte pijp monteerd ipv de kat verv.
kwa waardes maakt het niks uit,ik vond het niet prettig rijden
aangezien een 8 klepper juist por onderin heeft.
Wat wel een aanrader is voor vermogen,is de kat vervanger van
supersprint,deze heeft er een dempertje tussen zitten,hierdoor krijgt
de motor tegendruk en word die onderin beter,dit effect word
helemaal leuk als je een 4-2-1 spruitstuk monteerd,deze zijn destijds
als set verkocht bij supersprint,deze heb ik op mn 1,6e gehad
en werkte super,kwa waardes ging ik er niet super op vooruit
maar kwa reageren kreeg ik een andere motor.
Ik ben het met je helemaal met je eens Christiaan. 4 in 2 in 1 en een katvervanger met dempertje en een kleine reductie in diameter in de katvervanger.
had niet anders verwacht
Maar dat was mijn resultaat,gemeten in goes.