welke bougies zijn nu het beste voor een megane II bj 2003 met 1.6 16v motor op LPG?
Bij een garage zeiden ze dat er speciale lpg bougies werden voorgeschreven a €36 excl btw
Maar als ik een beetje google zie ik dit:
http://www.bougieshop.nl/default.asp
http://www.easycarparts.nl/renault/megane-ii-grandtour-km-combi-2003-2009/1-6-16_v-k4m-760-k4m-761-k4m-764-10-2003-05-2009/kt_78-nh-vk/motor/ontsteking
Wat zet de renault dealer erin en hoeveel mogen deze kosten?
en deze nog:
http://www.lpgbougie.nl/lpgbougies/index.php?item=&action=page&group_id=10000803&lang=NL
Zonde van het geld om speciale LPG bougies te kopen.
Gewone bougies met een 1 graad hogere warmtegraad en 0,1 a 0,2 mm krapper afgesteld volstaan.
@badeend,
Is het 1 graad hoger of lager?
in dit topic (http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=17088.msg318479#msg318479) geef je lager aan ivm warmte compensatie.
Ik weet er zelf niets vanaf, maar had dat onthouden (aangezien ik zelf ook lpg rij) 8)7
ik denk dat hij bedoeld een graad lager, dus een 'koudere' bougie
Leek mij ook, maar weet het gewoon niet zeker.
Maar met een handtekening " assumption is the mother of all F*ckups" kan je het beter dubbel checken :D
Ik bedoelde idd een koudere bougie, dus een graad lager.
!-!
Kijk, is dat ook weer helder :)
Normaliter wordt er bij de dealer niet een speciaal andere bougie gemonteerd voor lpg auto's.
In jouw geval dus gewoon de 7700500155.
Deze wordt dan niet op 0.9 gezet maar op 0.8.
De interval voor LPG auto's om de bougie's te vervangen is wel sneller dan alleen op benzine.
Namelijk 30000km/2jaar t.o.v. 60000km/4jaar.
nou, ik heb de knoop doorgehakt en er deze ingedraaid:
http://www.lpgbougie.nl/lpgbougies/index.php?item=ngk-ix-1-h6-iridium-lpg-bougie---bkr6eix-_6418_&action=article&group_id=10000803&aid=29820&lang=NL
wel prijzijg, maar nu kan ik dus ook meepraten over het nut van speciale lpg-bougies (over enige tijd dan).
Mijn eerste ervaringen: De motor loopt stiller en is pittiger.
Maar gezien de bougies die er uit kwamen is dit niet zo verwonderlijk. Ze waren redelijk op zo te zien. Het waren de standaard renault bougies, eerder genoemd door matthew.
Hopenlijk zijn ze ook zuiniger, zodat ik de dure aanschaf nog terug kan verdienen. Maar hierover kan ik iets meer zeggen na de vakantie. Verwacht over 3 weken 4 a 5000km erbij op de teller te hebben gezet, dus.....
Die bougies zijn gewoon standaard iridium bougies met aangepaste warmtegraad en electrode afstand.
Alleen dan wel 2 of meer keer zo duur.
kan misschien wel zo zijn, maar ik ben nog geen enkele overtuigende review op internet tegengekomen dat ze beter of slechter zijn.
De meesten zeggen dat ze te duur zijn en dat gewone bougies ook wel voldoen, maar zonder dat ze de speciale bougies zelf gebruikt hebben.
En de voorstanders zeggen dat ze speciaal voor lpg-auto's zijn ontwikkelt, dus wel goed moeten zijn, maar ze vervolgens zelf ook niet gebruiken.
Ik heb idd de speciale laserline niet gekocht, want deze waren €22 p/st.
Gewone bougies maar dan elke beurt vervangen is prima zat.
Als je echt wat anders wilt Bosch splitfire gebruiken!
Heb je ervaringen met de splitfire? Op lpg?
Ik heb ervaring met speciale LPG bougies.
Die geven niks extra's als normale bougies, mits de electrode afstand en warmtegraad goed zijn.
Tijdje terug hebben een vriend en ik aan een Opel geklust, bij het ophalen reed hij op gewone bougies en terugbrengen op speciale LPG bougies van NGK volgens mij. Er was merkbaar verschil, de auto liep rustiger en meer soepel over het gehele toerenbereik. In eerste instantie was ik ook sceptisch maar het heeft wel bewezen dat het wel degelijk verschil maakt.
Als LPG-bougies niets extra's t.o.v. benzine-bougies zouden opleveren, dan zouden er ook geen LPG-bougies gemaakt worden...... 8)7
Dante; Je zal er van staan te kijken hoeveel onzinproducten er gemaakt worden, terwijl ze totaal niet werken. Beetje kritische vragen stellen kan af en toe echt geen kwaad ;)
ik denk dat het ongeveer hetzelfde is als het verschil tussen minerale olie en synthetische olie. In gebruik merk je nauwelijks het verschil, maar toch is er wel degelijk verschil.
Naar mijn mening is een speciale lpg-bougie daarom ook geen onzinprodukt
Citaat van: Heatzone (Mark) op 17 mei 2013, 09:38:43
Tijdje terug hebben een vriend en ik aan een Opel geklust, bij het ophalen reed hij op gewone bougies en terugbrengen op speciale LPG bougies van NGK volgens mij. Er was merkbaar verschil, de auto liep rustiger en meer soepel over het gehele toerenbereik. In eerste instantie was ik ook sceptisch maar het heeft wel bewezen dat het wel degelijk verschil maakt.
De vraag die je jezelf moet stellen in deze is of dat niet ook zo zou zijn met een aangepaste electrode afstand en warmtegraad bij een gewone bougie.
Dat is namelijk het enige verschil tussen een LPG bougie en een gewone bougie.
Het is eigenlijk oude appels met nieuwe peren vergelijken: oude benzine bougies en nieuwe LPG bougies. Je krijgt een betere vergelijking als je nwe aangepaste benzine bougies er in draait en die vergelijkt met de LPG-versie. Ff kijken of dan nog verschil is (prijsverschil heb je al).
Ps: rij zelf met perfect afgestelde benzine bougies op LPG, geen centje pijn, maar wellicht een keer LPG-setje aanschaffen kan geen kwaad. Ben wel benieuwd.
ik had in mijn vorige laguna 1.8 16v. standaard bougies zitten van 6 euro.
liep perfect naar de 350.000km. ook een tijd de LPG bougies erin gehad, maar merkte weinig verschil (behalve in de portemonee)
Aanbevolen electrode afstand voor LPG is 0,7 mm bij de 1.6 16v.
En een bougie met 1 electrode.