Renault Mégane Club

Mégane I Technisch 1996-2002 => [Mégane I] Motorisch => Topic gestart door: jorritmg op 16 april 2013, 22:20:14

Titel: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3***Nieuw probleem
Bericht door: jorritmg op 16 april 2013, 22:20:14
Hallo allemaal,

Zal me eerst even voorstellen, mijn naam is Jorrit ben 24j en kom uit Breda.
Sinds 2 maanden ben ik de trotse eigenaar van een Renault Megane uit 1998.

Sinds afgelopen donderdagavond is hij helaas niet meer rijdbaar en na een aantal "reparaties" bij de renault garage wat niks uithaalde probeer ik het nu zelf maar heb ik geen ideeen meer over.

Het probleem
Na een flinke regenbui had hij problemen met starten en is toen onderweg naar mijn werk ook 2x uit gevallen bij het optrekken.
*Kwam niet meer boven de 120 km/h uit
*Weinig vermogen/ trok heel traag op.

De dag erna:
*Nog minder vermogen.
*Na even flink door te trekken op benzine gewoon begon het te stotteren bij de 3000 toeren en doorschakelen had even effect tot die ook bij 2000 sputterde.
*Moeten stoppen bij een stoplicht bocht om om gelijk naar huis te gaan maar haalde niet eens 50m meer en moest naar huis getrokken worden.
*Zelf naar de garage gereden in de ochtend met max 30km/h meer haalde die niet.

Geprobeerde oplossingen door garage:
*Uitgelezen - geen foutcodes
*Compressetest - redelijke uitslag/goed genoeg
*Benzinefilter vervangen
*Koelcircuit getest: Oke
*Bougie's getest : Oke
*Vactek service/Emissie service
*Nieuwe olie na die reinigingen.

Resultaat: 0.0000

De auto draait nog stationair redelijk goed maar zodra ik een beetje gas geef begint de motor te schudden en geef ik nog meer slaat die uit.
Als ik gas geef in neutraal of een versnelling dan komt die niet hoger dan 1250 toeren en valt die uit(komt ook amper van zijn plek)

Ik zit eraan te denken de motor te vervangen maar zou dit uiteraard graag verkomen met een geniaal idee van iemand xD

Kom maar op, ik weet het niet meer  l- :neen:

Gr Jorrit
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3
Bericht door: Heatzone (Mark) op 16 april 2013, 23:40:43
Hmm, heeft niet er geen vitaal punt waterschade opgelopen? Vocht in je computer? Of miss bpd sensor?
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3
Bericht door: Christian de Vriend op 16 april 2013, 23:44:59
labdasonde kan ook defect zijn door 1 of andere redenen

heb ooit een probleem ermee gehad,boven de 120 ging die in een soort noodloop.
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3
Bericht door: jorritmg op 17 april 2013, 00:31:04
1. De computer werkt nog goed dit was bij de renault garage uitvoerig getest.
2. Dan gaat die toch inderdaad in een noodloop maar rijd je auto nog wel gewoon, deze auto kan nu niet eens 15km/h meer , komt kruipend vooruit terwijl die elk moment kan uitvallen.

Misschien nog handige puntjes:
*Motor word erg heet zelf stationair is die zo 90 graden.
*Gasklephuis is brandschoon
*Brandstoftoevoer was volgens garage ook goed
*Benzine tank bijna leeg(lampje net aan) deze benzine zit er al zeker paar maanden in zou er vuil uit de tank misschien iets verstopt kunnen hebben waardoor er als ik meer gas geef er niet genoeg brandstof bij komt en af slaat?

Keep em comming ergens moet toch het probleem zitten  :?
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3
Bericht door: BadEend op 17 april 2013, 00:58:36
Bobines al gecontroleerd?
Zou ook kunnen zijn dat de benzinepomp het aan het begeven is. Omdat de benzinepomp tijdens het rijden op LPG nog gewoon draait moet je ervoor zorgen dat er altijd minimaal 25% benzine aanwezig is.
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3
Bericht door: jorritmg op 17 april 2013, 01:18:49
Bobine is ook nog goed.

Hoe kan ik dat controleren of de benzinepomp nog goed is ?want volgens de garage is de brandstoftoevoer nog goed.
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3
Bericht door: RobScénic op 17 april 2013, 06:54:35
Ik ga een gokje doen: Bougiekabels vervangen!
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3
Bericht door: jorritmg op 17 april 2013, 10:15:19
Citaat van: RobScénic op 17 april 2013, 06:54:35
Ik ga een gokje doen: Bougiekabels vervangen!

Het lostrekken van de kabels leidde alleen tot verergering van de motor dit lijkt mij te duiden op dat de bougies/kabels nog goed zijn (bougies zijn in de garage ook getest)

Of zie ik dat verkeerd?
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3
Bericht door: RobScénic op 17 april 2013, 18:03:09
Ja dat zie je verkeerd. Als de bougiekabels teveel weerstand hebben komt er weliswaar een vonk, maar die komt te laat of is te zwak. Dit manifesteerd zich als eerste op gas, pas na enige tijd krijg je er op benzine ook last van. Geloof me, ik heb het zelf ook gehad en na maanden aanklooien heb ik die maar eens vervangen. En alle problemen, ook op LPG waren als sneeuw voor de zon verdwenen.
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3
Bericht door: BadEend op 17 april 2013, 18:09:45
Of de bougiekabels lekken kan je controleren door er met een plantenspuit water op te spuiten, als je dan vonken ziet zijn ze lek. (ommanteling stuk)
Hoe je de weerstand moet meten staat op onderstaande link.
http://www.ngk.de/nl/techniek-in-detail/bougieleidingen/diagnose/testen-van-bougieleidingen/

Ik denk zelf dat het niet aan de bougiekabels ligt eerlijk gezegd.
Denk dat je eerder moet zoeken richting de brandstofpomp en/of injectoren. (vervuild of stuk door het te weinig rijden op benzine)
Om te kijken of de brandstofpomp nog goed is zou je de brandstofdruk moeten meten.

Zijn de problemen er zowel op LPG als op benzine?
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3
Bericht door: vincent op 17 april 2013, 19:28:27
hij loopt op gas stel je kleppen eens dn krygt hij meer lucht uitlaat kleppen gaan vaak te krap staan dan kan hij erg slecht tegen ik heb mijne gestel d dat scheeld erg veel naar mijn weten zou het om de 15000 het beste zijn maar ik heb een 1,6  8 klepper op g3
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3
Bericht door: jorritmg op 17 april 2013, 23:51:37
Bedankt allemaal voor deze tips zal ze morgen na het werk is uit proberen. !-!

Als dit allemaal niet werkt dan ga ik toch echt die nieuwe motor laten komen, heeft ook veeeeel minder kilometers gelopen dan deze.
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3
Bericht door: jorritmg op 17 april 2013, 23:55:12
Oh en op gas krijg ik de motor niet eens meer daarvoor moet die in versnelling bepaald aantal toeren halen en dat gaat dus niet.
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3
Bericht door: vincent op 18 april 2013, 00:11:19
bij een motor op gas moet je regelmatig je kleppen stellen althans bij een 1,6 anders loopt hij beroerd op beide brandstoffen as en benzine bedoelde ik  meen dat bij een 16 inlaat 15 en uitlaat 25 moest zijn maar das ff uit me hoofd verbeter me als ik het fout zeg
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3
Bericht door: jorritmg op 18 april 2013, 00:24:13
Citaat van: vincent op 18 april 2013, 00:11:19
bij een motor op gas moet je regelmatig je kleppen stellen althans bij een 1,6 anders loopt hij beroerd op beide brandstoffen as en benzine bedoelde ik  meen dat bij een 16 inlaat 15 en uitlaat 25 moest zijn maar das ff uit me hoofd verbeter me als ik het fout zeg

Als ik eerlijk ben heb ik nog nooit de kleppen van mijn auto gesteld, heb al veel zelf gedaan eraan dus zal is wat lezen over het stellen bij deze auto en dat morgen is even gaan doen.
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3
Bericht door: BadEend op 18 april 2013, 01:04:14
Wat is de km stand van de auto?
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3
Bericht door: jorritmg op 18 april 2013, 09:27:56
250.000 al maar altijd dealer onderhouden en alle servicebeurten netjes gehad(ex-lease auto).

Ook vanwege die km stand is het misschien net zo slim de motor te wisselen met een van maar 60.000.
Maar zal vanavond eerst de kleppen is stellen.
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3
Bericht door: BadEend op 18 april 2013, 16:58:20
Is de cilinderkop al eens gereviseerd?
Met deze km stand kan dat wel eens nodig zijn namelijk.
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3
Bericht door: jorritmg op 18 april 2013, 21:00:40
Voor zover ik weet niet, maar heb net een motorblok binnen gehad met maar 60.000 erop en ga deze dit weekend plaatsen. !-!
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3
Bericht door: vincent op 18 april 2013, 23:02:30
je heb ze gesteld je kleppen en?
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3
Bericht door: jorritmg op 18 april 2013, 23:17:51
Nee dat nog niet, dat doe ik wel als laatste optie nog en als dat mislukt dan gaat de motor eruit.

Helaas kwam ik er vandaag achter dat de helft van me gereedschap kwijt is :neen: en dus niet eens bij de kleppen kon, morgen nieuwe set halen en kleppen stellen. fingers crossed :)

Ik laat het jullie wel weten hoe de vorderingen zijn en of de kleppen stellen het probleem op loste !-!
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3
Bericht door: jorritmg op 21 april 2013, 00:28:55
Update:

Kleppen stellen deed niks, inmiddels heb ik de oude motor eruit en de vervangende hangt er min of meer in maar zit nog niet goed vast morgen weer een dag en dan zit hopelijk heel de auto weer goed in elkaar  !-!
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3
Bericht door: J to the H (Jeroen) op 21 april 2013, 15:20:06
Goed bezig.
Wel jammer dat we nu nooit weten wat het probleem is geweest...
Heb je foto's gemaakt van de wo wissel gemaakt? Das altijd wel interessant om te zien  :P
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3
Bericht door: jorritmg op 23 april 2013, 23:37:52
Weer ff een update.

Paar dagen goed ziek geweest maar de motor ligt er nu toch echt in en hij start ook en draait stationair perfect !
Maaaaaaaaaaar hij kan niet meer dan 3000 toeren maken, en tijdens kort ritje kwam ik niet verder dan 30km/u en als ik hem in zijn 3 zet dan valt elk vermogen volledig weg (en hogere versnellingen ook).

* Katalysator is kapot hier kwamen allemaal stukken van de filter uit vallen echt heel veel.

Ik zit te denken aan benzine pomp? Uitlaat verstopt?

Kom maar weer op met ideeen! l-
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3
Bericht door: BadEend op 24 april 2013, 14:18:07
Als de kat verstopt is heb je geen vermogen meer.
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3
Bericht door: jorritmg op 24 april 2013, 14:20:26
Er komt wel gewoon uitlaatgassen aan de achterkant eruit maar als ik hier even me hand voor houd lijkt er niks te veranderen,  betekent dit dat die dan dus al ver verstopt zit?

En dan nog waarom kan ik niet hoger dan de 2e versnelling komen....
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3
Bericht door: BadEend op 24 april 2013, 19:58:13
Als je de uitlaat dichthoud en er veranderd niks dan is er ergens een lek of is de kat/uitlaat verstopt.
Kapotte bobine zou ook voor dit euvel kunnen zorgen.
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3
Bericht door: jorritmg op 24 april 2013, 21:06:46
Oke heb het even samen met iemand erbij getest en de uitlaat dicht houden leidt tot het slecht draaien van de motor stationair.
*Bobine heeft in binnenkant wel slijtage op het plastic zitten waar die dus de zijkant raakt dit lijkt me niet goed?
*Geeft nu elektronische storing aan als ik even veel gas geef en die begint te stotteren bij meer dan 2000 toeren, alles daaronder draat die perfect.
*Ik heb het gasklephuis over gezet omdat deze anders is door de gasaansluiting zou dit hieraan kunnen liggen?
*Word nogsteeds erg warm

Zit eraan te denken naar de sloop te gaan en een bobine, brandstofpomp en katalysator te halen (hele voorpijp) en dat te monteren om gelijk een hoop punten te elimineren de vraag is natuurlijk of dit de beste oplossing is...?
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3
Bericht door: BadEend op 24 april 2013, 22:29:25
Zomaar allerlei onderdelen vervangen schiet ook niet op.
Laten uitlezen om mee te beginnen.
Dat bied misschien aanknooppunten.

I.v.m dat erg warm worden, is het koelsysteem wel in orde?
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3
Bericht door: jorritmg op 24 april 2013, 22:57:31
Dat is toen met het vorige motorblok wel getest door de renault garage (toen werd die ook erg warm zeer snel) en dat was gewoon goed.
Het is ook niet té warm maar komt wel erg snel op hogere temperaturen.

Morgen ff laten uitlezen en op zich is de bobine vervangen niet zomaar aangezien het duidelijk is dat die aanloopt tegen de binnenkant, gelukkig ook niet duur  !-!
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3
Bericht door: BadEend op 24 april 2013, 23:10:45
Hoe is de staat van de bougiekabels en bougies?
En zijn de kleppen gesteld?
Alles omtrend de ontsteking kan verdacht zijn.
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3
Bericht door: jorritmg op 24 april 2013, 23:42:23
De bougies zijn goed, de staat van de kabel is ook goed geen scheuren ofzo
Ik heb de kleppen van dit blok niet gesteld echter heeft deze niet veel km's en kwam die uit een werkende auto dus leek mij dat niet gelijk nodig.
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3
Bericht door: BadEend op 24 april 2013, 23:58:23
Als je zeker weet dat er stukken los zitten in je katalysator zou ik die in ieder geval vervangen.
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3
Bericht door: jorritmg op 25 april 2013, 00:42:22
Dat is heel zeker , die het hele voorste deel van de uitlaat had ik eraf bij motorwissel en er vielen redelijk grote stukken filter uit dus heb hem zoveel mogelijk leeg gemaakt en binnekort vervang ik die.
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3
Bericht door: RobScénic op 25 april 2013, 05:43:11
Dat de bougiekabels geen scheuren hebben of er goed uitzien wil niks zeggen. Doormeten op weerstand, daar gaat het om.
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3
Bericht door: BadEend op 25 april 2013, 16:31:12
Ik zou wel zorgen dat alle zooi uit de uitlaat is voor je de kat gaat vervangen anders gaat de nieuwe ook weer stuk.
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3
Bericht door: jorritmg op 25 april 2013, 16:59:57
Ik vervang gewoon de gehele voorpijp ipv alleen de katalysator dat kost me hetzelfde en is minder werk  !-!
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3
Bericht door: jorritmg op 26 april 2013, 16:33:03
Update:

Stationair haal ik nu zonder moeite 6000 toeren  !-! _o_ 
De oorzaak was de uitlaat die verstopt is waarschijnlijk bij de katalysator.

Nu komt uiteraard de vraag naar boven: was de vorige motor niet gewoon in orde en lag het al die tijd aan de uitlaat.... in dat geval ga ik is ff terug naar renault en verhaal halen voor al die kosten die ik gemaakt heb voor een simpel gevalletje verstopte uitlaat  l-

Maar goed straks een nieuwe testrit zonder uitlaat en kijken of ik nu ook de andere versnellingen kan pakken.
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3
Bericht door: jorritmg op 26 april 2013, 19:18:32
Update:
De auto rijd weer heeeeerlijk !!
Maakt nu een herrie als een tank maar ik kan nu wel met recht zeggen dat ik succesvol mijn motor heb gewisseld(ook al was dat niet nodig) en kan nu dus weer lekker gaan rijden in mijn Megane, moet nog wel ff een nieuwe katalysator monteren maar behalve dat  !-!

Maar Renaultdealer/garage Indumij in breda is uiteraard nog niet van mij af met hun uiterst belabberde diagnose dat het motorblok kapot was en open moest worden gemaakt. :x
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3
Bericht door: J to the H (Jeroen) op 26 april 2013, 21:57:31
In elk geval mooi dat hij het weer doet!
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3
Bericht door: jorritmg op 28 april 2013, 00:52:29
Iemand nog interesse of tips waar ik een (blijkbaar toch) werkend motorblok kwijt kan type E7J764 1.4e?

Dat is het motorblok dat ik er dus uit heb gehaald wat niet nodig bleek l-
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3
Bericht door: BadEend op 28 april 2013, 20:31:02
Op marktplaats en natuurlijk bij de sloop.

Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3
Bericht door: Roadkill (Michiel) op 28 april 2013, 20:42:18
oud ijzer boer, is geen hond die op dat blok zit te wachten ;)
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3
Bericht door: BadEend op 1 mei 2013, 13:27:55
In onderdelen misschien wel.
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3
Bericht door: René „♂≈♂™ op 3 mei 2013, 23:52:06
iig lekker zuinig rijden nu, 1.4 op g3! , en beter niemand meer naar die garage dus :neen: 8)7
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3
Bericht door: BadEend op 4 mei 2013, 00:30:58
Heb je de renault dealer er al op aangesproken?
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3
Bericht door: jorritmg op 12 mei 2013, 20:54:43
Jazeker, hebben niks fout gedaan volgens hun.
Is maar in 10% van de gevallen de katalysator dus kijken ze daar niet naar.......

Contact met renault nederland op genomen en word deze weer nog gebeld.


Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3
Bericht door: jorritmg op 12 mei 2013, 21:00:23
Vraagje

Auto rijd perfect maar hij gaat niet over op gas :(

*heb hem al opnieuw ingeleerd.
*260.000km op gas gereden.
*hoort het relais klikken en het lampjes blijft dan groen branden
*eurogas g3
*ruim week zonder accu gestaan.
*reed voor motorwissel probleemloos op gas.
*gasklephuis is mee gegaan van oude motor.

Ideeën?
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3
Bericht door: BadEend op 13 mei 2013, 00:17:37
Werkt de schakelaar wel goed?
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3
Bericht door: jorritmg op 13 mei 2013, 00:49:44
In de auto bedoel je?

Zo ja dan denk ik het wel zou niet weten waarom die ineens niet goed meer zou werken daar is niks mee gedaan door mij(misschien in garage wel toen ze hem deden uitlezen?)

Maar heb hem zelf weer in geleerd en de lampjes bij de schakelaar werken dan ook gewoon goed.
Kan er iets kwijt zijn in de lpg computer of in de auto ecu omdat de accu zo lang eraf is geweest?
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3
Bericht door: BadEend op 13 mei 2013, 01:00:34
In de auto bedoel ik idd.
Weet je wel zeker dat de auto niet op LPG rijd?
Als het lampje van de LPG schakelaar constant groen brand rijd hij namelijk op LPG.
Als deze knippert op benzine.
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3
Bericht door: jorritmg op 13 mei 2013, 01:38:13
Ik reed paar dagen naar rotterdam met nog ongeveer 10l benzine en ik dacht op gas te rijden tot ik zag dat na 100km ik nog evenveel gas had volgens mijn benzine/gas meter.
Toen ik dus even het gas uit zette schrok ik toch wel dat mijn lampje gelijk aan ging en ik snel moest tanken.

Kan het zijn dat de gastoevoer/leiding naar het gasklephuis er niet goed op zit en daarom wel aangeeft op gas te rijden maar dus niks toe voert?
(twijfel namelijk klein beetje over die aansluiting)
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3***Nieuw probleem
Bericht door: BadEend op 13 mei 2013, 15:31:51
Als je het contact aan zet zie je hoeveel benzine erin zit.
De LPG meter kan zomaar onder het rijden op reserve gaan en daarna weer de goede stand aangeven. (Het blijft immers een Renault. :P)
De ene keer daalt de LPG meter geleidelijk en de andere keer niet. (feit is gewoon dat die onnauwkeurig aangeeft.)

Als je overschakelt van benzine naar LPG en vice versa duurt het even voor de meter de goede stand aangeeft.
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3***Nieuw probleem
Bericht door: Fubar (Marcel) op 13 mei 2013, 15:49:11
Goed uitgelegd, precies zoals je het zegt, vervelend, maar je kunt er aan wennen.
Oplossing voor dit probleem: bij iedere (LPG)tankbeurt bonnetje bewaren, aantal liters en km-stand noteren/bijhouden  :coffee: en zo nodig het verbruik berekenen (gem. 1:11 Y). Zo weet je aardig nauwkeurig wanneer je LPG tank -zga- leeg is, ongeacht het af en toe  gepingel van de LPG meter.
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3***Nieuw probleem
Bericht door: Fubar (Marcel) op 13 mei 2013, 16:07:37
LPG

9,12 l/100km
75.908 km en 6.922 l

Kosten

6,21 €/100km
75.908 km en € 4.717,11
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3***Nieuw probleem
Bericht door: jorritmg op 13 mei 2013, 17:02:38
Klopt het duurt ff voor de meter goed staat maar dat wist ik al xD

Maar het probleem is dat die niet over gaat terwijl die dat wel aangeeft.
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3***Nieuw probleem
Bericht door: BadEend op 13 mei 2013, 21:17:50
Je zegt dat je hem hoort overschakelen en dat het lampje dan groen blijft branden.
Dan zou hij in principe op LPG moeten rijden.
Waaraan denk je te merken dat hij dan niet op LPG rijd?
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3***Nieuw probleem
Bericht door: J to the H (Jeroen) op 13 mei 2013, 22:04:33
Omdat hij de auto op benzine overschakelde en opeens zoveel benzine mistte dat zijn lampje ging branden.

Citaat van: jorritmg op 13 mei 2013, 01:38:13
Toen ik dus even het gas uit zette schrok ik toch wel dat mijn lampje gelijk aan ging en ik snel moest tanken.


Andere mogelijkheid:

Misschien had ie nog net genoeg benzine in de tank om het lampje niet te laten branden, maar na een aantal keren starten op benzine daalde het niveau zodat het lampje wel ging branden toen hij naar benzine schakelde.
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3***Nieuw probleem
Bericht door: BadEend op 13 mei 2013, 22:29:55
Bij het overschakelen van LPG naar benzine heb je kans dat de benzinemeter daalt tot in reserve.
Deze zal dan na een tijdje weer omhoog komen.

Je kunt het beste uitgaan van het benzinepeil zoals de meter die aangeeft zodra je het contact aanzet.
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3***Nieuw probleem
Bericht door: jorritmg op 13 mei 2013, 22:37:10
Vandaag weer retourtje rotterdam/maassluis gemaakt en alweer geen gas verbruikt en wel benzine terwijl de meter en lampje gas aangeeft dus hij rijd niet op gas.

Vreemd symptoom: topsneldheid was 146km/h uit fabriek en dat deed die ook eerst maar nu haalde ik ineens 167km/u op de gps meerdere keren.....
Word er nu dan soms toch een kleine hoeveelheid gas in gespoten en ook benzine ?

heb ook de gascomputer open gemaakt en zag wat verontrustende dingen:
(http://img833.imageshack.us/img833/949/imag0286a.jpg)
Doorgebrand?
(http://img27.imageshack.us/img27/5311/imag0284ib.jpg)
Die witte is al is een keer vervangen denk ik ?

Ik heb er ook wat witte aanslag en bruine aanslag af gehaald (roest?)
Kan het zijn dat hij hierdoor wel aan staat maar niet omschakeld?
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3***Nieuw probleem
Bericht door: BadEend op 14 mei 2013, 20:34:50
De computer van Eurogas EAS installaties wil nog weleens stuk gaan, bij mij is dat ook gebeurd.
http://www.luccio.nl/lpg-onderdelen/index.php?item=ruil-rekeneenheid-eas-eurogas-gascomputer&action=article&group_id=16&aid=60&lang=NL
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3***Nieuw probleem
Bericht door: jorritmg op 14 mei 2013, 21:12:07
Die had ik ook gevonden, het kan dus kloppen dat ie dan geen rood lampje aangeeft maar zelf "denkt " gewoon te werken?
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3***Nieuw probleem
Bericht door: BadEend op 14 mei 2013, 23:01:31
Bij mij begon het ermee dat hij steeds moeilijker overschakelde op LPG om na verloop van tijd helemaal niet meer over te schakelen.
Maar als hij niet op LPG reed knipperde het groene lampje altijd.
Heb je al eens geroken aan de uitlaat of hij wel echt niet op LPG rijd?
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3***Nieuw probleem
Bericht door: jorritmg op 14 mei 2013, 23:24:47
Heb het uit getest door 160km te rijden en me benzine was ongeveer op toen het op moest zijn en me gas meter stond de hele rit op precies dezelfde stand ;)

De gasinstallatie werkte zonder problemen voor de motorwissel, geen onderdelen daarvan zijn vervangen/verandert alleen maar van de oude motor eraf en op de nieuwe erop dus ik zal morgenavond die slang nog controleren en als dat hem niet is gaat er een andere gascomputer in. !-!
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3***Nieuw probleem
Bericht door: jorritmg op 15 mei 2013, 23:30:08
Kan ik een gascomputer uit een laguna 1.8 gebruiken in mijn megane 1.4? na hem opnieuw in te leren natuurlijk.
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3***Nieuw probleem
Bericht door: BadEend op 16 mei 2013, 18:18:57
Nee, want de gascomputers zijn motor specifiek.
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3***Nieuw probleem
Bericht door: Roeland75 op 16 mei 2013, 19:55:42
Compressie is goed, waarom dan een andere motor?

Inderdaad een goed (laten) kijken.

Is het lambda signaal arm tijdens het inhouden = benzine/gas te kort
Is het lambda signaal rijk  dan krijg je te veel benzine, te weinig vonk, te weinig lucht.
Regelt hij niet, kijk dan goed naar de sensor, de massa van de motor, stekekrs, etc.


Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3***Nieuw probleem
Bericht door: jorritmg op 16 mei 2013, 20:21:50
Op benzine is geen enkel probleem maar hij gaat niet over op gas , en de motor is vervangen op aanraden van renault garage die zeiden dat er binnen in iets stuk was wat allemaal onzin bleek toen ik de nieuwe erin had en het probleem zelfde bleef ben ik met een vriend van me gaan kijken en kwamen we erachter dat het de uitlaat gewoon was ....

Garage is ook nog niet klaar met mij :)

Zal is op zoek gaan naar een passende computer.
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3***Nieuw probleem
Bericht door: BadEend op 16 mei 2013, 22:20:02
Denk dat je het beste je huidige gascomputer kan laten reviseren, dan weet je zeker dat hij goed is.
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3***Nieuw probleem
Bericht door: jorritmg op 16 mei 2013, 23:50:53
Met soldeerboutje de kapotte weerstand/zekering eruit gehaald, morgen ff ermee naar een elektrozaakje en een nieuwe halen voor 0.60€ xD die erin zetten en testen.

Als het weer werkt is het een zeer goedkope oplossing en anders maar gewoon bij Luccio een gereviseerde bestellen !-!

I'll keep you posted
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3***Nieuw probleem
Bericht door: BadEend op 19 mei 2013, 16:03:07
Heeft het geholpen?
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3***Nieuw probleem
Bericht door: jorritmg op 19 mei 2013, 21:16:12
Jazeker Y

Door het slechte weer kon ik vrijdagavond niet optijd bij de winkel zijn en heb ik het maar een zaterdag middag gehaald.

Kostte iets meer nu 2.95 :o haha en kwam er toen ook nog achter dat een aardings kabel niet vast zat 8)7
Vandaag moest ik toch ver rijden en kon dus goed zien of de benzine eruit ging e of me gas minder werd.

En gelukkig ! ik rijd weer op gas !!! :grin: !-!

Bedankt allemaal voor jullie suggesties en tips mijn auto rijd nu beter dan ooit  _o_
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3***Nieuw probleem
Bericht door: BadEend op 20 mei 2013, 00:41:33
Dat is beter, scheelt je een hoop geld!
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3***Nieuw probleem
Bericht door: Karin op 20 mei 2013, 09:02:37
Lekker dat het weer gemaakt is, veel plezierige kilometers toegewenst.
Titel: Re: Renault Megane Classic 1.4e LPG-G3***Nieuw probleem
Bericht door: jorritmg op 20 juni 2013, 13:57:59
Kleine update.

Renault nederland kon zo achteraf niet vertellen of de katalysator het probleem was ondanks mijn uitleg dat die nu weer prima rijd en daarom ook niks aan Garage Indumij doen.

Maar ikblijf erbij dat de garage gewoon echt slecht werk heeft geleverd en via klachtenkompas van comsumentenbond heb ik nu binnenkort een afspraak met de aftersales directeur van Indumij.( hebben vast gelezen op verschillende forums wat mijn ervaring met hun was.)

Ook via de bovag loopt het nog door.

Ben dus benieuwd.

Ohja en de auto rijd nog prima, net al mijn achterramen geblindeerd met folie die maar 25% door laat tegen de warmte. 8)
EhPortal 1.39.5 © 2025, WebDev