Een goedenmiddag,
het eerste euvel dat ik niet zelf veroorzaakt heb aan de meg II 1.6 16v... :neen:
Koude start en optrekken geen problemen, zodra de motor op temperatuur komt of is gaat deze inhouden
Lijkt wel alsof de eps actief is, zelf bij het zo zacht mogelijk optrekken. Ook dreigt de motor uit te vallen bij het laten opkomen van
de koppeling. Maar dat is alleen bij warme motor.
Zojuist even op een mooi stukkie weg de auto rustig op laten warmen, en daarna een paar goede sprints getrokken. Zolang je het toeren tal boven de 2000 houd is er
geen probleem, maar heb em natuurlijk even richting het rode getrokken. Dacht dat de kat verstopt zou zijn, maar na een kwartier op hogere toeren gereden te hebben geen ander resultaat.
De garages hier in de buurt zijn allen op zaterdag dicht (de werkplaats) en in de showroom zijn ze bang voor een vlek op hun pak :D
ESP bedoel je, heeft jou auto die dan?
Laten uitlezen bied misschien uitkomst, klinkt niet alsof het aan het ESP ligt als je die al hebt.
Volgens de dealer heb ik esp, en merkte bij proefrijden ook dat de motor in sneeuw vermogen inhoud. Tractie controle is dat toch in andere benaming...
Het heeft in elk geval met elkaar te maken, maar is dus niet hetzelfde. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Electronic_Stability_Program)
aah, dan heb ik "slechts" ASR en ABS...
maar in elk geval lijkt het op ingrijpen van ASR (tractie-control), maar het is niet het geval.
Vervelend euvel, maar zolang je boven de 2000 rpm blijft merk je er niets van. Dan alleen bij het optrekken,
je auto stuitert en stottert...
ASR zorgt ervoor dat de wielen niet doorslippen, dus dat de auto inhoud op sneeuw is normaal.
@badeend, kun je misschien inhoudelijk ingaan op de vraag? Ik snap wat ASR doet, maar niet waarom de auto dit euvel vertoont wat lijkt op ASR.
Ik zou het eerst eens gaan zoeken in een sensor, temperatuursensor, BDP-sensor, vervuild gasklephuis, bobine/bougie die vervelend doet.
Mocht er een probleem zijn in het ABS-systeem dan zal er altijd een waarschuwinslampje gaan branden ook waneer het systeem in werking treedt.
En inderdaad uitlezen kan al uitkomst bieden zo kan je de parameters bekijken wat de sensoren voor waarde's aangeven.
Ik heb bij mijn vorige Megane een kapotte ABS ring gehad (zit bij de aandrijfas), Soms kon ik tijdens het remmen geen vaart verminderen omdat de abs begon te werken terwijl hij dat niet moest.
1 keer om die reden bijna op een auto geklapt als ik de handrem niet had aangetrokken.
Op de 1 of andere manier 'dacht' het abs systeem dat mijn wielen blokkeerden en ging daarom minder remmen. Toen ging er overigens geen lampje branden.
Als je dit verhaal omdraait (ASR 'denkt' dat je wielen spinnen), zou hij dan misschien inhouden?
Ik weet niet of dit mogelijk is, maar ik wist ook niet dat mijn abs mij kon laten verongelukken 8)7
Maar nu ik erover nadenk.... Dan zou het geen verschil mogen maken met warme en koude motor...
Mijn lieftallige vrouw brengt de auto na dr werk richting dealert..
we hebben em nog geen 6 maand, en we hebben 6 maand garantie. Ik heb tegen de garage het probleem verteld en ze
gaan em uitlezen, en aan de hand van de uitkomst ff afspraak maken. Tis niet lekker rijden, en dat wil ik wel!
anders had ik uiteraard geen megane gekocht :D
Het euvel is opgelost!
die overbekende bobine's 8)7
De garage heeft er 1 vervangen die stuk was, maar ik laat zsm de andere 3 ook maar vervangen
Ik gaat op vakantie naar frankrijk, maar wil daar wel zonder euvel heen en terug kunnen tuffen Y
Ik zat ook aan een bobine te denken toen ik het las, maar ik ben zo a-technisch dat ik het maar niet gezegd heb haha.
haha, dat heb ik ook Karin. Ben wel technisch maar nog niet zo op de hoogte van storingen in auto's...
had de bobine's al los gehad, misschien dat ik wat kon zien aan die dingen. maar het zag er goed uit, dan maar naar de garage
Zit er een kap over de motor? anders moet je die er maar eens lekker af laten. Op deze manier kan de warmte veel beter weg en worden de bobine's niet zo warm waardoor ze kapot gaan.
En BERU bobines van de 2.0 16V (laten) plaatsen in plaats van de standaard Sagem of Valeo bobines van de 1.6 16V.
Ik gaat binnenkort idd even de bobine's van de 2.0 plaatsen.
Hoor er veel goede dingen over !-!
En die kap zit idd over de motor, maar ik vindt em wel mooi... Al dat plastic wil ik eens een kleurtje geven o-)
Betere bobines moeten het dus gaan worden ;)
Valeo bobines zijn ook gewoon goed, zoniet beter als BERU.
nou afgelopen dansdag bobine vervangen in cilinder 3...
vandaag het zelfde euvel weer l- nu in cilinder 1
Nou die kans is wel erg klein aldus de garage, en nog kleiner dat de andere 2 ook snel stuk gaan.
Nu gaat ik zaterdag naar apeldoorn, hoop niet dat er weer 1 sneuvelt :x
Zijn het toevallig de "1.6 16V-uitval-dagen" bij de Megane II? Ik heb ook al problemen (http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=16933.new;topicseen#new).
Als je 4 segem bobine's erin hebt en er gaat er 1 stuk, kun je ze beter alle 4 vervangen voor een Valeo of Beru of Denso.
@ tedo; nationale uitvaldagen. Klinkt een beetje als nationale nederlanden :D Internationaal kan ik em niet rijmen o-)
@ Matthew; dit alles valt nog onder de garantie... Dus ze vervangen alleen wat stuk is 8)7 Als ik nog 1 maal kapotte bobine krijg, dan sta ik erop dat ze de laatste ook vervangen.
Hier loopt de 1.6 gewoon zoals hij moet doen, maar die heeft dan ook 4 beru bobines ;)
Ik heb een reserve bobine in de kofferbak liggen voor het geval dat het een keertje fout gaat, misschien handige tip?
dat is zeker een hele handige tip, maar dan wel na de garantie periode...
als er nog 1 stuk gaat en ik sta in apeldoorn dan mogen ze me komen halen ;)
Ik heb ook altijd een reserve Beru in de auto (maar die is onlangs gebruikt, dus moet ik nog even een nieuwe scoren).
alleen het is moeilijk te zien welke stuk is zonder apparaat... dat is dus elke bobine omwisselen tot de storing over is?
Je zou kunnen kijken of de bougie een vonk geeft. Dan moet je hem alleen wel ff tegen het blok aan houden omdat dat de massa is. Scheelt je in ieder geval een paar keer los en vast schroeven :)
Maarja, dat is misschien makkelijker met een oude/reserve bougie. Want anders moet je de bougie ook losschroeven.
Dat is ook een hele goede! zo deden we dat ook met de brommetjes idd
Dan nog even het aantrekkoppel van de bouten en bougies, altijd handig om te weten :)
Bevestigingsbouten van de bobine: 15 N.m
Bougies: 25 tot 30 N.m
(Staat zo in het werkplaashandboek)
Ik denk er nu pas aan, maar je kan ook de stekker van de bobine omstebeurt los maken. Als hij op 3 cilinders blijft lopen heb je de kapotte te pakken.
Btw wat mathew al zei geld eigenlijk voor welk merk bobine dan ook, in principe hebben ze allemaal een ongeveer even lange levensduur, dus als er 1 stuk gaat zou ik ze allemaal vervangen ( doe je ook met bougies, remblokken, schokdempers, ruitenwissers, dus waarom niet met bobines?)
Dat is de regel van garantie, zelfs via renault dealer zoals ik.
Garantie is slechts degene vervangen die overleden is.
Is het voor eigen rekening, adviseren ze alles te vervangen --
Gelijk alle 4 vervangen, bespaard je een hoop ellende.
Bobines bij de automaterialenzaak zijn ongeveer de helft van de prijs die de dealer ervoor vraagt.
Vandaag ff lekker naar apeldoorn gereden, als een zonnetje!
Maaar.... nu komen we aan in de bebouwde kom, 20 minuten optrekken en stoppen vanwege extreme drukte.
Iedereen ging naar een musikal (treed mijn zusje bij op) en bliep bliep zegt de auto...
Ja hoor motor te heet geworden, kregen melding en naald stond op het uiterste rechts van de warmtemeter.
Gelukkig konden we bij een tankstation stoppen en daar achterlaten, hoefden we niet verder in de file. Was nog 50 meter lopen, en kon de auto koelen.
Hart vast voor de terugweg, maar hij bleef gelukkig op temperatuur. Enig idee wat het kon zijn? Geen zin om in de zomer in de eerste beste file (woonachtig in de botlek) een verhitte motor te krijgen. Koelvloeistof was op peil, net onder de max.
Je kan eens in de gaten houden of de ventilator aanslaat.
Als je genoeg rijwind hebt is deze niet noodzakelijk, maar als je langzaam rijdt dus wel..
of anders:
Thermostaathuis of temperatuursensor?
ik zat ook aan de termostaat te denken, maar terug naar huis deed hij het gewoon weer normaal. maar geen file hoeven rijden, misschien dat hij niet genoeg koeling kreeg bij het file rijden...
Niet op gelet, het waaide erg hard, misschien de wind in de rug gehad en zodoende geen koeling??
Lijkt erop alsof de ventilator op de radiateur niet gaat draaien zodra de temperatuur te hoog word.
Dit kan je testen door stationair de motor te laten lopen net zolang tot de ventilator zou moeten gaan draaien.
Heeft een benzine ook een ventilator??
ik kan em niet zo vinden namelijk
lijkt me wel. als het goed is zit dat grote ronde ding direct achter je radiateur..
in hoeveel tijd moet hij aanslaan? dan gaat ik dat zo ff bekijken
Alle auto's hebben een (of meerdere) ventilator(en) op de radiateur.
Zodra de temperatuurmeter een stukje over de helft heengaat moet hij gaan draaien.
Dominique, twee nieuwe Beru bobines op marktplaats :)
http://link.marktplaats.nl/659104087
klink als de temp sensor in de radiateur...
Ik ben even wezen kijken, heb em een tijdje laten draaien maar sloeg niet aan...
Ik even op de auto drukken zodat hij weer opveert, zodat ik kon zien hoeveel koelvloeistof er nog in zat.
Nog steeds op de max, maar zag bij het opveren wat in mijn ooghoek bungelen. De stekker van de ven was niet aangesloten l-
Garage had em niet meer aangesloten (vergeten denk ik) na het herstellen van de schade na een aanrijding :cry:
Gelukkig zagen we het optijd dat tie heet werd, en is er geen schade opgetreden.
Dominique, heb je mazzel dat je het zelf zag zonder dat er ernstigere dingen gaande waren.
zeker mazzel, en ook de beveiliging op de meg zelf die aangeeft met irri piepjes dat je motor te heet is
:wtf:
Goed bezig Dominique!
Daarna nog wel even getest of hij nu wel aanspringt?
getest maar niet zien draaien... even een rondje gereden waarbij de temp wel omhoog moet gaan Y
hoger in de toeren en auto stilzetten met draaiende motor, zag ik dat de stand van ven anders was. Gaat er vanuit dat tie gedraait heeft.
Vroor wel een paar graad, mogelijk dat tie daarom genoeg gekoeld zou worden.
Even aankijken dat het niet weer gebeurd
Onder het rijden gaat de fan niet draaien, alleen bij uitzonderlijke hitte buiten.
Als je de fan wil testen zorg dan dat de motor goed op temperatuur is en laat deze dan een tijdje stationair draaien.
Temperatuurmeter moet dan iets over de helft staan.
Dat ie anders staat komt omdat je fan wel draait tijdens het rijden, enkel draait ie door de rijwind, en scheelt dat dus helemaal niks met de koeling... je kan het dus enkel zien door hem dus een tijdje stationair te laten lopen nadat je gereden hebt, en dan zou ie echt moeten aanslaan (als alle goed werkt ;) )