Probleem:
- Na tanken en een paar honderd meter rijden verlies ik ineens 80% van het vermogen.
- De motor loopt wel stationair, maar bij gasgeven loopt het toerental moeizaam op en er is nauwelijks vermogen.
- Daarna "pakte" hij veer even, maar na een tijdje stilgestaan te hebben weer niet.
- Het gaat gepaard met een tsss-tsss-tsss geluid in het uitlaatsysteem, vooral in het voorste deel.
- De motor lijkt wel in balans.
Het is megane scenic 1997, K7M motor (1.6E), 230.000KM en met twee koppakkingwissels achter de rug.
Alvast bedankt voor tips!
dan dan denk ik dat er een deel van je katalisator los is gekomen en je uitlaat blokkert.
als je heel rustig rijdt gaat hij dan wel?
en maakt hij ook mee herrie van voor?
Waarschijnlijk is de balg in je voorpijp stuk en komt er valse lucht mee, waardoor de lambdasonde verkeerd meet. zie 26 maart 2011 hier http://www.team1916vforum.nl/viewtopic.php?f=16&t=46&start=60
Dat zou goed kunnen. Het is nu donker, ik ga morgenochtend kijken!
Alvast bedankt!
Je kunt de bocht vervangen, maar als je handig bent kun je ook alleen de balg vervangen.
Citaat van: sijm138 (jesse) op 8 maart 2013, 21:11:38
dan dan denk ik dat er een deel van je katalisator los is gekomen en je uitlaat blokkert.
als je heel rustig rijdt gaat hij dan wel?
en maakt hij ook mee herrie van voor?
Denk ook dat het dit is.
Allemaal bedankt voor reacties.
- Vanochtend het uitlaatsysteem (kat, balg+voorpijp) visueel geinspecteerd. Niets aan te zien.
- Gestart en, de motor loopt weer normaal. Geen gekke geluiden.
- Uitlaatkoppelingen en balg "gevoeld" op lekken van uitlaatgas, maar geen lekken.
- Het lijkt erop dat het uitlaatsysteem OK is, tenzij er in de kat iets mis zou zijn.
- Wel viel me op dat er bij koude start behoorlijk wat water uit de uitlaat druppelt (uit de koppelingen). Hopelijk heb ik niet weer een koppakking doorgeblazen. Maar geen witte rook en KVR normaal.
- Op temperatuur laten komen. Paar rondjes rereden. Alles normaal.
- Wel valt me op dat bij gas loslaten het toerental vanaf 1500 langzaam daalt (misschien is dat altijd zo) en bij 1000 blijft hangen (normaat zaklt hij tot 700 of zo).
- Ben een beetje bang dat er toch een echt motorprobleem (hangende klep of zo) aan ten grondslag ligt...
Daar ben ik weer.
Nog een keer "warm" gestart. Na even sationair begon het weer....
Wat ik gisteren NIET goed heb verteld: de motor is wel uit balans. Hij schud niet heel erg, maar het lijkt er toch op dat een van de cilinders niet goed werkt.
De middeltste 2 cilinders doen het niet...
Bobine kapot?
Ja
Inderdaad een scheurtje in de bobine. Heb em vervangen en verwacht dat hiermee het probleem is opgelost.
Bedankt allemaal.
Dat zal eigenlijk wel moeten als de middelste 2 het niet deden.