ik heb gister mijn thermostaat vervangen.
alles goed ontlucht enzo..
en nu laat ik de auto een poosje lopen zonder dop op koelvoeistof reservoir,
maar nou gooit hij alle koelvloeistof er uit. uit het reservoir?
iemand suggestie?
ben bang voor koppakking?
het is een 1.6e
Nee, dat hoeft absoluut geen lekke koppakking te zijn. Doe de dop erop! Het systeem staat normaal altijd tijdens bedrijf iets onder druk. En ja, het koelvloeistof varieert ook af en toe tgv. de temp en druk.
dus als ik de dop erop laat moet het goed zijn?
want als je hem een tijdje laat lopen. dan stijgt het kvs peil en komt het er zo ineens boven uit?
Dus als ik de dop erop laat moet het goed zijn?
Ja.
Als de motor draait mag er geen kvs uitkomen met de dop eraf.
Is het kvs peil niet te hoog?
Echt wel!
Mijn ervaring met lekke koppakkingen bij de k7m (1.6 e) motor (ik heb er twee moeten vervangen).
Doe de dop erop. Als het KV niveau zakt tijdens het rijden, en weer omhoog komt als je de dop (voorzichtig!!) losdraait, is het niet goed...
Volgens mij werkt deze motor met weinig overdruk in het koelsystem (1.1 bar) dus veel schommelingen mogen zich niet voordoen.
Bij ELKE auto die een koelsysteem heeft dat KVS bevat zal de vloeistof omhoog komen als ie op bedrijfs temperatuur is en je draait de dop van het expansievaatje cq radiator er af. Dat is nu eenmaal zo met kokende vloeistoffen die nemen meer ruimte in. Ik zie al sdat er hier in een aantal huishoudens de vrouwen echt de betere koks zijn....
Mijn ervaring met de k7m is dat het koelsysteem, mits het goed werkt (en dus niet kookt) heel rustig is....
En als ik me niet vergis (maar dat zou kunnen) schrijft het ontluchtingsprotocol warmdraaien zonder dop voor.
Als zich grote nivauverschillen voordoen kan dit alleen door gasvorming komen. Door koken (niet goed) of door uitlaatsgas (ook niet goed). Vloeistof is immers niet samendrukbaar.
Bij twijfel zou ik er op staan om evt. uitlaatgassen in het KVR te meten. Als het de koppakking is kun je die beter direct vervangen.
Ik heb net even bij mijn eigen megane gekeken. De vloeistof komt ongeveer 1 cm omhoog bij het losdraaien van de dop bij warme motor.
Dit heeft niet veel te maken met de volumevergoting van de vloeistof (want die wordt bij 1,1 bar nauwelijks samengedrukt). Waarschijnlijk door de elasticiteit van de slangen (die onder druk wel een beetje oprekken) en een niet perfect ontlucht systeem.
@Roadkill
Probeer het maar eens bij je eigen auto. ;)
Zodra de KVS overloopt met de dop eraf is er iets mis.
Ontluchten van het koelsysteem moet idd met de dop eraf, dat zou niet zo zijn als hij dan zou overlopen.
Geen idee hoe ik de Meg moet ontluchten, maar de Kangoo had er iig aparte ontluchtings nippels voor in de koel slangen, en het koelsysteem staat onder druk vandaar dat de KVS niet kookt )zo wie zo ligt het kookpunt hoger van KVS) Heb laatst btw ergens gezien van KVS waar helemaal geen water inzat dus ook veel hoger kookpunt. Maar goed heb aardig wat "spuiters" gezien van auto's die gewoon netjes op temperatuur waren en waar geen koppakking uitlag maar waar de KVS ruim uitspoot (en ook de brand wonden van de minder slimme beunhazen.....)
Je houd geen rekening met het feit dat het KVS bij een goedwerkend koelsysteem niet kan koken, dus je vergelijking met de keuken klopt niet helemaal.
Dat de KVS eruit spuit kan wel gebeuren als je de dop te snel opendraait als er nog druk opzit.
ik heb alle ontlucht nippels al gehad en als ik de dop eraflaat komt het er gewoon uit dus mijn koppakking ligt er gewoon uit dat is wel duidelijk.
Collin. Het hoeft niet de koppakking te zijn, maar ik zou proberen deze optie uit te sluiten en niet met de bekende "trail & error" reparaties te beginnen. Garages doen dat graag (vooral als ze geen aparatuur hebben om uitlaatgas in het koelvloeistofrecevoir te meten). Voor je het weet ben je een thermostaat, een waterpomp + distributie, een sensor (+ arbeidsloon) verder, en dan blijkt het toch de koppakking te zijn. Dat betekent weer een distributie, door hoge temperatuur vernielde net vervangen onderdelen, etc.
Wat betreft kookpuntsverhoging van KV door overdruk. 1,2 bar (bruine dop koelvloeistofrecevoir) zorgt voor een verhoging van 4 graden. De normale temperatuur van de KV is ongeveer 90 graden (ik geloof dat de thermostaat bij 89 graden open gaat), dus dat maakt allemaal niet zoveel uit. Bij de blauwe dop (1.6 bar) is het de verhoging hoger (13 graden). Misschien dat er motoren zijn die bij hogere temperaturen werken en de druk inderdaad nodig hebben om koken te voorkomen (dat weet ik niet). Mijn K7M heeft echter een bruine dop.
Het wordt allemaal wat anders als we over een pas van 2500 meter gaan rijden. Door de drukverlaging daalt het kookpunt van water 8-9 graden. Dat komen we dicht bij de bedrijfstemperatuur van de K7M. Dan loop je dus kans de KV van een goed werkend systeem toch gaat koken, als er geen dop op zit. Heb ik een keer meegemaakt met een Ibiza, waarvan de dop kapot was. Die spoot een deel van de vloeistof eruit toen we een pas overgingen.
maar hij rookt ook wit als hij warm is.
Witte rook = KVS Y
Of een nieuwe paus :D
Dit duid vrijwel zeker op een lekke koppakking.
Komt bij dit motortype ook geregeld voor.
Zijn de koelslangen ook hard als er druk op het koelsysteem staat?
Wikipedia schrijft over de K7M:
"K7M engines tend to suffer quite badly from head gasket failure[citation needed] but are otherwise very tough and powerful engines."
Als het blijkt dat het de koppakking is (daar lijkt het op) en het systeem blijkt vervuild, let er dan op dat de radiator goed wordt schoongemaakt of vervangen. Een slecht werkende radiator heeft mij waarschijnlijk een 2e koppakking gekost. Het "leuke" is dat de temp. meter gewoon netjes in het midden bleef staan... Een nieuwe radiator koste me 85 euro, de koprevisie 350... >:(
Citaat van: mnnbcn op 10 maart 2013, 13:51:11
Wat betreft kookpuntsverhoging van KV door overdruk. 1,2 bar (bruine dop koelvloeistofrecevoir) zorgt voor een verhoging van 4 graden. De normale temperatuur van de KV is ongeveer 90 graden (ik geloof dat de thermostaat bij 89 graden open gaat), dus dat maakt allemaal niet zoveel uit. Bij de blauwe dop (1.6 bar) is het de verhoging hoger (13 graden). Misschien dat er motoren zijn die bij hogere temperaturen werken en de druk inderdaad nodig hebben om koken te voorkomen (dat weet ik niet). Mijn K7M heeft echter een bruine dop.
Het wordt allemaal wat anders als we over een pas van 2500 meter gaan rijden. Door de drukverlaging daalt het kookpunt van water 8-9 graden. Dat komen we dicht bij de bedrijfstemperatuur van de K7M. Dan loop je dus kans de KV van een goed werkend systeem toch gaat koken, als er geen dop op zit. Heb ik een keer meegemaakt met een Ibiza, waarvan de dop kapot was. Die spoot een deel van de vloeistof eruit toen we een pas overgingen.
Bij mijn auto (K4M) zit een zwarte dop (1,4 bar) waardoor het kookpunt ligt op 109,5 graden.
Citaat van: collin1995 op 10 maart 2013, 15:19:54
maar hij rookt ook wit als hij warm is.
Loopt de motor wel nog goed ? Als een koelkanaal naar een cilinder lekt zou de motor een stuk slechter moeten lopen. Ruik eens aan de witte rook die uit de uitlaat komt, als het een "zoetige" lucht is dan is het vrijwel zeker kvs. Ruikt het niet is er ook een kans dat het gewoon vocht in de uitlaat is. Dit raak je ook niet zomaar kwijt met een warme motor, dan zul je toch een flink stuk moeten rijden.
Heb je ook al gekeken naar de afdichting van de dop op het kvs reservoir ? Het verschuiven van de o-ring in de dop heeft bij mij bij een vorige wagen ook al eens voor een groot kvs lek gezorgd.
ik neem hem vrijdag mee naar school en daar gaan we kijken of er uitlaatgassen in de KVS zit. en dan kijken dan wel verder.
mijn vorige megane, ook met een k7m 16e motor had ook zo,n last van lucht. meer dan 50 km rijden betekende, vooral in de zomer ontluchten bij een tankstation, bij mijn huidige megane coupé op lpg (omdat lpg een betere koeling nodig heeft) heb ik met een beetje prutsen aan de slangetjes dit opgelost, de ontluchtingsnippel zit na de thermostaat, maar net voor de thermostaat loopt ook een slang, waar volgens mij alle lucht heen ging, ik heb op de sloop een T stukje slang gezocht, en de extra verbinding naar het reservoir laten lopen, alle aanwezige lucht loopt nu het reservoir in, en mijn koelsysteem is hier hard op verbeterd, de motor lijkt er ietsjes langer over te doen om op te warmen, maar heb nooit meer luchtproblemen gehad, heb zelfs een keer een aardige afstand zonder dop gereden, dit was ook geen probleem. dit was zo makkelijk op te lossen, dat ik me haast niet voor kan stellen dat renault er zelf niet op is gekomen, ik denk ook eerder dat het een geldklopperij truuk is want de dealer doet het ontluchten met plezier voor je , als je wil maak ik een foto van de aanpassing en stuur ik je die
(als de koppakking toch vervangen moet worden is dat bij de k7m ook niet een heel lastig probleem, helemaal als je kijkt naar 16kleppers , ik heb mijne ook zelf vervangen en was prima te doen, je moet wel een momentsleutel hebben trouwens, mar de benodigde onderdelen zijn na ff zoeken op itnet stukken goedkoper te vinden dan bij brezan of de dealer, maar mijn ervaring is bij bijde k7m auto's die ik heb gehad, dat die snel lucht erin krijgen, grote kans dat je koppakking goed is )
Volgens mij is de k4m de 16 klepper :O
maar het gaat hier toch om de k7m?
dus 8 klepper?
@Rene
Als er steeds nieuwe lucht in het koelsysteem komt is er iets mis.
dat is normaal gesproken ook zo, maar mijn vorige en huidige megane moeten allebij, 1 op lpg en de ander op benzine, super goed ontlucht worden, ik heb hier nog een ford ,een volvo en 2 fiatjes en die hebben er allemaal stukken minder last van, de megane kan ook op 3 punten ontlucht worden, lucht is er echt heel moeilijk voor 100 % uit te krijgen, en de kleine beetjes lucht zetten naar mijn idee ook uit als je lang rijd, maar ik weet niet hoe erg het in dit geval is, er staat hier ook een auto met een kapotte koppakking, en de kvs pijl klimt gelijk na het starten, als dat zo is worden de kansen er niet beter op natuurlijk, mijn oplossing heb ik van de volvo nagemaakt, die kan ook draaien zonder dop
Citaat van: collin1995 op 12 maart 2013, 11:15:35
ik neem hem vrijdag mee naar school en daar gaan we kijken of er uitlaatgassen in de KVS zit. en dan kijken dan wel verder.
Hoe is dit afgelopen?
hij zit nu in elkaar maar als ik hem start geeft hij geen kik..
geen vonk.. en bougies zijn harstikke droog..
Heb je de massakabel wel vastgezet boven de dynamo?
haha nee die zat los.. is vastgezet.
loopt weer :)
En wat was de oorzaak van het probleem waarvoor je het topic opende?
!-!
Nu zit ik te bedenken, zou dat gun gum niet kunnen helpen bij een extern koppakkingslek? Als een soortvan afdichting?
nope