Gisteren hebben we de auto eens beter bekeken. Gezien ik last had van olie / koelvloeistof lekkage gingen de eerste gedachten uit naar de waterpomp en distributieriem setje te laten vervangen en de carterpan laten voorzien van een nieuwe keerring plus plug. Beter was om de gehele kop te laten reviseren incl. alles nieuw vervangen en de kop te vlakken ;)
Wat kan ik het beste doen om er zeker van te zijn dat alles goed komt en goed is :?
De auto is van 1997 en heeft nu 171.700 Km gelopen.
karterpan?die bevat geen keringen,het is het onderblok waar ze in zitten,de karterpan is
niet meer dan een afdichting voor je krukas.
mijn 1,6e had er 200k op zitten,heb een kop revisie toen ook overwogen,maar gezien de prijs
ging ik voor een 16v,omdat ik die altijd wilde hebben,als je de 1,6 wil houden,dan vind ik het nog rendabel
je hebt tenslotte toch een showwaardige megane.
ga wel even na wat het totaal prijskaartje is,als ik me niet vergis heb je een ruil motor
voor 1500€ bij de renault ,of de prijs goed is weet ik niet zeker,maar je zou ff kunnen
informeren.
Ik heb vorig jaar precies het zelfde gedaan als wat jij nu wilt laten doen Roy, ik was zo'n 1450,- kwijt. Dit was dan wel incl de kosten om de revisie kop op te laten halen door een monteur. Als ze jou kop kunnen laten vlakken zal het denk wel wat in de kosten gaan schelen, de mijne was niet meer te fixen vanwege ingevrete koelvloeistof.
Je kan net zo doen als Christian, een nieuwe auto kopen of een nieuwe motor erin lepelen, met een nieuw blok weet je ook niet wat je krijgt.
Je kan ook net zoals mij denken, je laat het repareren en dan nog een aantal jaren door rijden met de coupé.
Roy,
De karterpan heeft natuurlijk wel een pakking, bedoel je dat Roy?
Is er niemand die voor jou de oorzaak kan vinden van de lekkage? Pas daarna kijken wat er moet gebeuren om het te maken?
Kortom,eerst zeker zijn wat de (eventuele) oorzaak is,als het is zoals Dirk zegt,dan is dat zo gepiept.
Zijn er serieuze problemen,dan moet je gaan overwegen wat je wilt,let wel,als je overweegt om er een 16v in te leggen,komen daar veel
aanpassingen bij kijken,simpelste is om er weer een 1,6e motor in te lepelen in het ergste geval.
Voel ook even langs de thermostaat,die pakking was bij mij de oorzaak van koelwaterlekkage.
Er is olie lekkage en overal op het motorblok zie je witte aanslag v.d. koelvloeistof, het resevoir v.d. koelvloeistof is bruinig en de inhoud ziet er diep zwart / bruin-blauwachtig uit (niet goed), doorrijden kan (om de kosten van revisie uit te sparen) maar dan dien ik wel het oliepeil en het koelwater in de gaten te houden ;) Totale revisie kost mij €650,= inclusief nieuwe waterpomp, distributieriem setje, thermostaat, bougies, oliefilter, vlakken v.d. kop enzevoorts maar natuurlijk ook nieuwe kopbouten, koelvloeistof, remvloeistof, en olie en wat er verder nog bij hoord.
Dit alles wordt gedaan door een erkende beun Renault monteur, die overdag bij Munsterhuis werkt als renault monteur :) die tevens al jaren voor ons de auto's onderhoud _o_
Waarom zou je zomaar je kop laten revideren> Komt er water in de olie? Als het niet nodig is zou ik de kop laten zitten. Met een compressietest weet je zeker of het nodig is.
Deze koppakkingen gaan wel vaker olie lekken.
Als dat aan de hand is en de boel ligt toch los, kun je het beter goed doen.
Voor het geld hoef je het niet te laten.
En je wilt er toch nog een paar jaar in rijden lijkt me.
Of je de kop beter wel of niet laat reviseren is afhankelijk van hoelang je nog met de auto wil doen.
Als je nog een paar jaar of meer ermee wil rijden is het zeker de moeite waard en daarbij is de prijs die die beun daarvoor vraagt zeer acceptabel.
Voor die prijs zou ik het ook laten doen, en zo te lezen is de koppakking er ook geweest. Compressie test zegt namelijk ook helemaal niks, koppakking hoeft natuurlijk ook niet altijd tuseen cilinders door te gaan, kan ook tussen een kvs- en een olie kanaaltje zitten.
Voor dat geld hoef je het zeker niet te laten Roy, indien je voorlopig nog van je auto wil genieten zou ik het doen voor dat bedrag.
Ik was voor de mijne toen 550 euro kwijt voor alleen de distributieriem.
Dan is hij daarna gewoon weer goed, hoef je geen zorgen te maken of je olie pijl nog goed is of je kvs..
hou je er rekening mee dat een kop reviseren wel iets meer inhoud dan enkel vlakken ? 650 voor hetgéén je opnoemt is bitter weinig, vandaar ik er bijna zeker van ben dat het enkel over vlakken gaat.
btw, een db vervangen op de 1.6 stelt niks voor hoor.
Op een 1,6 e niet, maar mark heeft de 1,6 16V en dat is wat prijziger ;)
Dan is het zeker geen geld, die 650.
En die riem op een 16v steld ook niet veel voor. Het enige wat je nodig hebt is de krukas-blokkeerpen en de maantool om te nokkenassen op tijd te houden.
Nou Jo, dan kom ik volgende keer naar jou toe als de mijne weer vervangen moeten worden haha. Ik was toch aardig wat geld kwijt.
Als jij de riem-set en waterpomp meebrengt wil ik dat voor jou doen.
Doe ik tegen die tijd maar dan hoor je nog van me.
650!! Dat bestaat niet toch niet!? Bij een erkende monteur ook nog? Klinkt te mooi om waar te zijn, helemaal als je nagaat dat ik 3 jaar geleden 625 had betaald voor enkel een kop revisie bij arrows.
Soms moet je het geluk hebben dat je mensen kent met goude handen op dit gebied.
Ik had een kapotte distributieriem. Kosten mij toen €650,- dit was incl koprevisie en hele distributieriem-set. Kop is toen weggebracht de
rest is toen gedaan door een oud-renault monteur.
Zou dit eventueel een goede vervanger kunnen zijn :? http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/renault-onderdelen/m652472454-gereviseerd-motor-renault-megane-1-6-8v-m7k-702-m7k-703.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer (http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/renault-onderdelen/m652472454-gereviseerd-motor-renault-megane-1-6-8v-m7k-702-m7k-703.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer) of kan ik hem dan beter laten staan :?
Klinkt goed. Ik zou voor die 500 euro dan de hele auto opkopen, dan heb je altijd nog wat extra dingen als een bak of aandrijfassen. De verkoper hoeft de boel niet te demonteren en jij hebt nog extra onderdelen. Die je kunt houden of verkopen.
als je dit blok koopt,zou ik wel naar de notas vragen,en kijken wat er is gedaan,wat ik me
afvraag is tot hoever de motor gereviseerd is,bij mn 16v was het de kop die compleet gereviseerd
is,maar niet het onderblok (waar de krukas en zuiger zich bevinden) op de fotos zie je wel
dat de krukas open ligt,dus wellicht zijn de krukas en drijfstang lagers ook vervangen,als dat zo
is,is 500€ geen geld.
Lang geleden heb ik een 2e motor willen hebben voor mn NOS project,echter was ik 900€ kwijt
voor een motor zonder revisie,dus ik hoop dat je dit blok ook daadwerkelijk gereviseerd is.
Volgens de beschrijving zijn ook de lagers vervangen en de krukas
"We hebben het vrak terug gekocht ivm. de pas (3000km) gelopen nieuwe motor met nieuwe koppelingsset, lagers, krukas, oliepomp, alle sensoren, etc. etc.."
Staat overigens ook dat het factuur van 1.100 euro aanwezig is.
het neer zetten,en ook gedaan hebben zijn 2 dingen,daarom ook de tip om de notas te
bekijken.
Ik vind het persoonlijk vrij bizarre foto's. Een revisie bedrijf gebruikt steeds een motorbok want op deze manier, op een werkbank, kan je nooit de juiste aandraaimomenten hanteren. De peilstok zit er nog in en de kop vertoont nog steeds afdrukken van de koppakking. Het dek en zuigers lijken geschuurd met een wetsteen. De db riem ligt op de krukaspoulie, met de poulie van multi reeds bevestigd, zonder dat deze op tijd gezet is ... (???). Voor mij zijn het echt vage fotos.
Als ik wat reviseer dan ziet het er zo uit:
(http://i83.photobucket.com/albums/j320/joke221/F7R%20Jean-Paul/IMG_0106.jpg)
Hurry Boys, de prijs staat inmiddels op 250 euri!!!