hallo beste meganers,
ik ben René en ik heb een Megane Coupé 16e g3 1998 met een k7m motor
hij had veel problemen toen ik hem kreeg, maar het meeste is al opgelost, o.a. de koppakking vervangen, hierna had de auto geen backfires meer, ook heb ik de oxidatie van de krukaspositiesensor verwijderd, waarna hij ook niet meer spontaan afsloeg (netjes toerental en ineens geen vonk meer en bam uit) nu kan ik het laatste probleem niet vinden en dit is ook een heel raar probleem,
de auto lijkt 2 stationairtoerentallen te hebben, hierdoor sloeg hij af, dit heeft niet met de vonk te maken, want hij gaat gewoon te ver terug in toeren, bij het schakelen en bij het stoplicht valt hij dan uit als je niet de voet op het gas houd, ik rem dus vaak met de handrem hierdoor omdat me voet niet van het gas kan, heel vervelend.
nou heb ik gister het stationairschroefje op het gasklephuis ingedraaid, net zolang tot hij stationair netjes rond 750rpm bleef lopen met alle grote stroomvreters aan. nou start ik vanmorgen de auto en loopt hij rond de 1200 rpm, op zich netjes omdat hij koud was, maar toen hij warm werd stond hij stationair op 2000 toeren en ik weet zeker dat als ik de st-schroef terug zet, hij morgen weer niet stationair wil draaien. dit probleem is echt heel vervelend want nadat ik de koppakking heb vervangen loopt hij verder echt heel goed. de auto heeft dit probleem zowel op benzine als op lpg en ik kan echt niks bedenken wat de helft van de tijd een probleem geeft. vacuum lekken heb ik al op gecontroleerd en ook de bougies zien er hetzelfde uit, de compressie is op alle cilinders netjes 13 bar .
mischien dat iemand hier dit herkent of een idee heeft, dan hoor ik dat graag
mvg, René !-!
Hoe heb je gecontroleerd op vacuum lekken, als je voorheen veel backfires hebt gehad lijkt dat me wel het meest waarschijnlijke namelijk. En anders misschien vervuild gasklephuis. Verder Bdp sensor schoonmaken helpt wel, maar is een tijdelijke oplossing (denk dat je die sensor bedoelt met krukas positiesensor.)
Lijkt mij een typisch gevalletje stappenmotor schoonmaken/vervangen. http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=12711.0
Volgens mij moet je van dat schroefje afblijven. Stationair toerental wordt elektronisch geregeld door de ECU, die de stappenmotor aanstuurt.
bedankt voor het meedenken!
ik bedoel idd die sensor op de bak
de vacuumslangetjes zijn na de koppakking stuk voor stuk gecontroleerd voor het terugzetten, de stappenmotor is al vervangen, netzoals het luchtfilter, luchtslang en de luchtmassameter, ook is de klepspeling 2 keer vlak achterelkaar op 15 - 30 gezet, de juiste speling voor het lpg
het gasklephuis schoonmaken zat ik ook aan te denken,maar deze vervuild niet zo snel door de lpg en er zit geen egr-klep op, maar ik haal hem morgen wel even los, of het is de elektra waar iets mis gaat, het lijkt me iig niet dat een mechanisch probleem zich niet de helft van de tijd voor zou kunnen doen, als ik kijk wat ik al heb vervangen blijft alleen eig de bedrading, of de vacuimvervroeger, of de mapsensor over, of de temperatuursensoren maar de ven werkt goed, en de temperatuurmeter ook. het is net alsof de computer om een of andere reden besluit lager, of hoger stationair te gaan lopen, of de stappenmotor werkt de helft van de tijd niet, maar als de motor loopt hoor ik hem druk bezig, ook de uitlaat lekt niet, lambdasensor heb ik nog niet gemeten en bij hoog of laag stationair loopt de auto op een vaste snelheid of met optrekken keurig en met dat schroefje moet je volgens mij een stand hebben binnen het bereik van de stappenmotor, als je die zeg maar te hoog of laag hebt staan kan het zijn dat de stappenmotor niks er meer aan kan veranderen,
ik ga in iedergeval morgen jullie tips nog eens bij langs, maar het lastige is dat ik niet weet wanneer het probleem zich voor doet, of wanneer hij te laag loopt of wanneer hij te hoog ligt in toeren, het is om en om en het is dus kiezen tussen afslaan of te hoog draaien voor het stoplicht en niet remmen op de motor, met hoger verbruik
nogmaals bedankt voor de reacties!
Valse lucht hoeft niet enkel op je vacuumslangen, er kan ook een lek in je inlaattraject zitten. Btw ook met LPG vervuild je gasklephuis ;) (enkel wat minder snel)
de luchtslang en filter zijn vervangen en ook heb ik met deo en remreiniger in de rondte gespotenvanaf het spruitstuk tot aan zo,n beetje het luchtfilter, maar een vacuumprobleem kan zich toch ook niet de helft van de tijd voordoen lijkt me? en ik heb trouwens het probleem een paar keer voor nood kunnen oplossen door het contact om te gooien in de 5, en ik heb wel eens met een twingo gehad dat de km sensor kapot was en deze werkte dus de helft van de tijd, is zoiets bij iemand bekend van een sensor van de megane?
gasklep en alles eromheen ga ik morgen naar kijken, denk dat dat tot nu toe de beste mogenlijkheid is of toch ergens vals lucht, het leek even door de regen te komen, maar hij heeft het ook met droog weer
Kan zijn dat er een O-ring tussen kop en een van de 4 inlaat kanalen stuk is gegeaan door de backfire. Ook kan er een barstje in het kunstof inlaatspruitstuk zitten. Deze vorm van lekkage kun soms vinden door verdachte plekken in te spuiten met WD40 of remmenreiniger. Als de motor dit mee naar binnen zuigt gaat hij sneller lopen en dan weet je waar hij iets valse lucht binnen haalt. Het is overigens niet de bedoeling het stationair toerental bij te stellen met de aanslagschroef van de gasklep. Weet je de originele stand nog?
het is idd een goed idee om ook die plekken bij de o-ringen te controleren met remreiniger, ga ik morgen ook doen, de originele stand van de stat-schroef weet ik niet meer, die staat nu op een stand dat hij iig blijft lopen, aangezien de startmotor ook niet echt alles meer is, maar als de motor weer goed op een toerental blijft lopen, kan ik dat wel weer afstellen, ik weet niet of het bij andere 16e meganes ook is, maar hij heeft best moeite altijd om het toerental juist te krijgen, als ik stationair het licht en de blower aanzet, of gas loslaat zakt het toerental eerst vrij ver naar beneden, en dan weer een stukje te ver omhoog, en dan weer in het juiste toerental, dit geeft een heel onbetrouwbaar gevoel, en dit is me bij een andere auto ook nooit opgevallen
Ik neem aan dat je geen oplichtend storingslampje hebt op je dashboard. Toch kan uitlezen van de parameters wel enig uitsluitsel geven.
In je openingspost had je wel even kunnen vermelden wat je allemaal al gedaan en vervangen hebt.
Dat schroefje op het gasklephuis moet je inderdaad met rust laten, hieraan draaien is op den duur ook vrij zinloos.
De ECU regelt het toerental en die wil dat graag regelen naar 720 rpm (bij deze motor). Als je gaat rommelen met één van de variabelen, gaat de ECU dat op den duur compenseren om de rpm, de uitstoot, etc binnen de ingestelde normen te houden.
Anyway... Wat ik nog kan bedenken is een gasklep positiesensor die niet lekker is, maar dat is uit te lezen (gasklepstand kunnen ze zien). Wat ik ook eens heb gezien was een gecorrodeerde verbinding tussen stekker en ECU.
Veel succes iig!
nee, geen lampjes in het dashboard, maar zat zelf ook al aan uitlezen te denken. maar de ECU moet nu dus gereset worden? gewoon de accu eraf? en de gaskleppositiesensor is ook mogelijk, dit is een van de weinigen die nog niet is vervangen, het verbruik was ook wat hoger dus dat zou best kunnen, morgen ook die maar even doormeten en even kijken voor aangetaste stekkers
hopen dat ik het tegenkom
de gaspleppositiesensor is goed, heb de multiemeter op 20k gezet en de getallen varieren van 1,5 naar 5,5 . de ene plus loopt af terwijl de andere plus oploopt, het lijkt te kloppen .wel was het stuk voor de gasklep erg versmeerd door de carterventilatie, achter de gasklep was het opvallend schoner, nou alles maar weer terugzetten en kijken, ik heb in tijd ook de accu en ecu er maar even afgehaald
nou ik heb een lijst aan dingen gedaan, maar het mocht niet baten, ik ben begonnen met het gasklephuis helemaal schoon te maken, en de gasklepsensor doorgemeten, blijkt goed, ook heb ik de ecu en de accu eraf gehad, en ik heb de stappenmotor ingeleerd, met de stationairschroef helemaal naar benedenen toen ik hem uiteindelijk starte, lukte dat zonder gas bij geven, en zolang als hij op contact was leken alle problemen weg, toen ik bij de pomp het contact uitdeed, en later weer starte was het probleem net zo hard weer terug, weer moest ik de voet op het gas houden om de motor aan te houden, alleen door heel langzaam de voet van het gas te halen bleef hij de helft van de tijd op het randje lopen, voor 2 seconden en dan klimt hij langzaam naar het juiste toerental maar hij zakt zover naar beneden dat de lamp
jes voor het afslaan al knipperen, dan loopt hij ook echt op het randje, de enige echte problemen die de auto nog heeft zijn eigenlijk een startmotor met een klein dood puntje, heel af en toe is het drukken dus en de radiateur begint een heel klein beetje stoom door te laten, maar dit zou toch niet alle ellende kunnen veroorzaken lijkt me? zal de ecu aan het einde zijn? ik denk dat hij echt even bij renault aan de computer zal moeten helaas
ik houd jullie op de hoogte en als iemand nog een idee heeft hoor ik het graag, alle tips zijn welkom !!
Heb je ook de pakking van het gasklephuis gecontroleerd? Wat ook nog zou kunnen is een temperatuursensor die niet meer lekker is.
het gasklephuis zit vloeibare pakking tussen en dit is volgens mij wel goed, wanneer hij wel goed loopt blijft hij niet hangen in toeren of raar zwabberen met de toerentellen de temperatuursensor zat ik ook al aan te denken, er zijn er 2 boven elkaar aan de voorkant vlak bij de thermostaat. als ik de bovenste de stekker eraftrek geeft de temperatuurmeter niks meer aan, die lijkt me goed, maar waar voor die onderste is dat is me niet helemaal duidelijk, weet iemand daar meer van want het begint er meer en meer op te lijken dat dat de boosdoener is, ik ga iig eentje van de sloop halen en proberen
bedankt voor het meedenken!
nou, voor de onderste temperatuursensor en de mapsensor geld allebij, stekker los maakt geen verschil, niet in de loop van de motor en niet op het dashboard, die haal ik vandaag allebij op en jullie horen het resultaat!
Die andere temperatuursensor is dus om de ECU aan te sturen. De ECU past dan het mengsel aan naar gelang het warmer of kouder is.
na de stationairschroef, vanaf stand 0 maar weer wat omhoog gezet, met de nieuwe temp- en mapsensor en voorlopig blijft de auto wel tussen de 750 en 1000 rpm, af en toe zelfs netjes op het streepje. ik was nog vergeten te melden dat mijn auto geen egr klep heeft, mijn vorige megane op benzine had dit wel, miss door het lpg, maar het ontbreken van dit kan er toch niet voor zorgen, ik bedoel maar, de helft van de tijd is er niks te merken van het hele probleem, heeft iemand er ervaring mee wat de kosten voor het uitlezen zijn? , ik zit er zo langzamerhand aan te denken om hem te laten uitlezen. is de kans groot dat er fouten opgeslagen zijn? voor de rest voelt de hele auto goed voor een k7m, zelfs in de 5 gaat het nog best flot
Volgens mijn dealer kost je dat 90 euro. Maar de ene dealer is de andere niet he ;)
Hier op het forum lopen ook lui rond met uitleesapparatuur.
okee! nou als iemand mij kan helpen zou dat heel mooi zijn, dan hoor ik het graag!
nadat ik gister de stationair schroef heb ingedraaid, is de auto niet meer afgeslagen bij warme motor en loopt hij ietjes hoger stationair, zeg maar 1000 rpm, de toerenteller pendeld dan van iets eronder naar iets erboven, maar goed als hij eerst blijft lopen is het al een hele verbetering, het kan ook zijn dat ik dus 2 problemen had en nu nog 1 heb, want met koude start geld dit niet, toen ik hem vanochtend starte moest ik gas houden, want hij liep op 500 rpm, sloeg dus bijna af. bij de oprit sloeg hij af en toen was het even moeilijk aanslaan mar met pompend kwart gas sloeg hij aan en stuiterde een beetje, liep daarna goed en aan het einde van de straat liep hij goed, dit lijkt me de brandstof wat hij even te weinig kreeg, alles leek dus een probleem, maar zijn in werkelijkheid 2. op zich kan ik hier mee leven, maar het zou leuk zijn om het optelossen, en ik weet niet of het een probleem word bij de keuring
Misschien de kloelvloeistoftemperatuur sensor? Deze kun je nameten:
Voorbeeld: Koelwater naar ECU Megane (F7R)
20 graden 3060 4045
40 graden 1315 1600
80 graden 300 370
90 graden 210 270
okee bedankt!, daar kan ik wat mee.
straks nog maar ff bezig in de schuur.
het lijkt er op dat het inderdaad de mapsensor of de temperatuursensor was. het raar wegzakken van de toeren is over, wel sloeg de auto af nadat ik van de snelweg kwam, ik zette hem ruim voor de afslag op benzine ,maar om een of andere reden sloeg hij toch af en toen het volgende probleem, de startmotor geeft zeer weinig kans om weer te starten, na 8 omwentelingen van de motor word het al hard minder, ben nu dus met de startmotor bezig, leuk klusje :p , ben al vanaf 12 uur bezig!
spruitstuk en alles ervoorweg maar ik heb hem nu eindelijk eraf.
het enige probleem waar ik nog mee zit is dat mijn auto op benzine bij koude motor op benzine wegrijd op 2 cilinders, na een halve km 70 rijden slaan de andere 2 ook aan, mijn auto gaat direct na het starten op lpg, dus dit probleem kan er al heel lang zijn, ik rijd wel af en toe benzine, maar dan is de motor al warm
iemand een idee?
Het zomaar vervangen van allerlei onderdelen zet weinig zoden aan de dijk.
Je kan beter gewoon eerst de meetwaardes bekijken met uitlezen, dit zou ik zeker in jou geval zowel rijdend als stilstaand doen.
Het lopen op 2 cilinders kan veroorzaakt worden door slecht werkende injectoren.