Na een tijdje afwezig te zijn geweest ben ik hier toch weer beland. Inmiddels nog steeds tevreden met mijn Renault Megane GrandTour op een klein puntje na:
Sinds een paar weken is het euvel dat wanneer je 's ochtends vroeg de auto start, er niets aan het handje is. Echter wanneer je na een ritje van 5-10 minuten of soms een half uur de motor afzet, en vervolgens 5 minuten later weer wilt starten (bijv. na heel snel ff boodschappen doen), dan heeft de auto startproblemen.
Hij wil wel, de startmotor draait gewoon rond, en maakt ook geen ander geluid dan dat die deed (is overigens een diesel). Maar slaat niet aan, soms na 2 of 3x proberen dan wel.
Heeft iemand hier ervaring mee en wat dit eventueel kan zijn. Verder draait de startmotor wel gewoon goed rond, en is er (voor het oog) voldoende accu-spanning om de motor aan te laten slaan (omdat deze het in de ochtend wel gewoon doet).
Het is ook heel apart; gister bijvoorbeeld had ik een rit van 5 kwartier, waarna die een 45min stilstond en vervolgens weer probleemloos aanslaat als ik weer weg wil rijden.
Iemand tips/suggesties?
Gloeistiften en accu zijn in aug 2010 vervangen.
Kan door meerdere dingen komen, uitlezen kan uitkomst bieden.
BDP sensor of misschien door verstuivers die nadruppelen.
Merk je het ook onder het rijden?
Als die eenmaal loopt is er geen vuiltje aan de lucht...
Ter info.. maandag gaat de auto naar de garage, ben het nu beu! Laat hem uitlezen en ben benieuwd wat er aan scheelt.
Ik hou jullie op de hoogte.
lijkt mij ook verstuivers die nadruppelen, maar dan zou ie ook aardig blauw moeten roken na de start.
Het rare is wel zodra ik bijv ga tanken,
Zet motor af,
vul de tank met diesel
doe de auto op slot
ga afrekenen
doe de auto open, dicht open dicht dicht, open
instappen en starten zonder problemen.. en wegrijden...
heel apart..
Blauw roken na een start doet ie dan dus niet... 's ochtends al helemaal niet.. dan is er dus niets aan de hand.
Misschien dat de tankontluchting niet goed is.
Als je klaar bent met boodschappen doen, draai de tankdop er eens af en er dan weer op. Als de motor dan goed start weet je direct dat er iets mis is met de ontluchting van de tank, je zou hem dan ook lucht moeten horen aanzuigen bij het losdraaien van de dop.
Dat aanzuigen hoor ik bij die van mij ook wel eens, echter alleen als me tank bijna leeg is :O, ene keer wel andere keer niet
@ Renegade (Mark):
ik ga eens kijken wat 'ie vanmiddag sowieso doet als ik 'm thuis afzet, En direct weer start (want dan heb ik het ook).
Probeer eerst dan direct te starten na het afzetten van de motor. Doet ie dat niet, dan ff tankdop open (kan hem er niet afdraaien, is een deksel welke ik open en dicht kan doen (Fase 2 héa ;-) ). Maar kan altijd proberen om die tankklep (waar ik dus dat de spuitmond vd pomp insteek) lichtelijk in te duwen, en kijken wat ie daarna doet. En natuurlijk ff luisteren of ik lucht hoort ontsnappen.
Wordt vervolgd :)
Volgens mij kan de tank van een MegII niet vacuum trekken, want door het vacuum zou ie dan je vulopening open trekken
Goed ik ben thuisgekomen.. motor op bedrijfstemperatuur..
Het volgende gedaan:
Motor afgezet
4-5 seconden wachten en weer proberen te starten... blijft aanhalen
Nog een keer geprobeerd, blijft aanhalen.
Tankdop open en vulklepje ingedrukt voor 1-2 seconden, en alles weer dichtgedaan.
Opnieuw proberen te starten, haalt aan.... en start (wel na iets langer aanhalen)
5-10 seconden laten draaien, afgezet.. weer proberen te starten maar helaas. Ook dan slaat ie niet meer aan.
Toerental tijdens aanhalen staat op 200 vast als die niet aanslaat. Ik weet niet of dat ok is?
Iemand suggesties?
Zo her en der lees ik ook nog verhaaltjes dat een startmotor bij een warme motor ook nog wel eens de boosdoener kan zijn. Omdat 'ie koud wel start, maar warm dus niet... en omdat ie dus maar 200 rpm heeft..
Als je hem hebt uitgezet en je doet hem dan op slot en weer open, start ie dan wel? En heb je toevallig keyless entry?
@ Roadkill (Michiel):
Geen Keyless Entry.. Zal het morgenochtend eens proberen als ik op m'n werk aankom (auto is dan weer warm).
Wordt wederom vervolgd.
Ben benieuwd.
Mijn verdachte is de bdp-sensor. Als hij dus warm is kan hij inwendige sluiting maken.
Goed daar zijn we weer... nu ook met wat video's zodat jullie het met eigen ogen kunnen meemaken.
Vanochtend om half 6 met -5 graden Celsius:
https://www.youtube.com/watch?v=tMnz0VcD7bc (embedded YT hier posten lukt me hier niet)
Probleemloze start, slaat aan na 1-2 seconden
Vervolgens een 20-25 minuten naar het werk gereden
Gedaan wat Michiel zei.. afzetten deur open dicht.. op slot en weer open en opnieuw proberen... levert het volgende op
https://www.youtube.com/watch?v=dC-fGwj81lU
Starten en direct aanslaan. Daarna 3-4x extra geprobeerd, afzetten, starten, afzetten starten. Geen probleem. Start allemaal ineens door zoals op dat filmpje te zien is.
Daarna:
Zet motor af,
deur open en dicht.. op slot, en open, weer open en dicht (zodat het lijkt alsof je dus ingestapt bent) en ja hoor.... zie onderstaande filmpje...
Niet aanslaan en blijven hangen op 200 rpm Zie filmpje.. ook 2 á 3x geprobeerd. Zonder resultaat...
https://www.youtube.com/watch?v=6iMcCA-AGz8
Je snapt dat ik er best wel krankjorum van wordt als je dit gebeurd bij bijv. een pompstation (hoe stom het ook klinkt, daar gebeurd het niet) of supermarktparkeerplaats (Daar juist wel haha)
Goed de auto zojuist weggebracht. Ik ben benieuwd!
Hopelijk vanavond de uitslag!
Wij ook! vervelend probleem, dat hopelijk geen vervelende kosten meebrengt...
Goed... zoals zovaak gezegd hier:
Het was dus de BDP sensor die verkeerde signalen afgeeft, waardoor 't moment van inspuiting dus niet correct was en dus maar blijft aanhalen om te starten.
Opname Element BDP vervangen, en weer draaien als een zonnetje :)
Zie: http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=1620.msg312297#msg312297 (http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=1620.msg312297#msg312297)
voor prijzen en hoe en waar enzo